Författare Ämne: Förända Europavägar !!  (läst 8034 gånger)

Utloggad David M

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 343
SV: Förända Europavägar !!
« Svar #15 skrivet: 03 juli 2009, 14:47:52 PM »
En lustig sak apropå europavägar är E22 i Skåne. E22 liksom E6 börjar/slutar i Trelleborg och fortsätter sedan över Sassnitz igenom Tyskland. I Trelleborg skyltas E22 bara mot Malmö, först vid tpl Svågertorp skyltas mot Kalmar. På andra hållet, från Kalmar/Kristianstad skyltas ochså mot Malmö. Vid trafikplats Lunds södra skyltas mot Trelleborg, men då hänvisas man till länsväg 108 som går över Staffanstorp och Svedala, en vanlig landsväg på cirka fem mil. Vid nästa trafikplats mot Malmö, Kronetorp, skyltas mot Köpenhamn och Trelleborg. Man kan alltså välja att köra mot Trelleborg hela två gånger i fall man missade att ta av dit vid den ena avfarten och då antingen köra dit på Europaväg eller "svensk" länsväg.

Utloggad gunn-mas

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 64
SV: Förända Europavägar !!
« Svar #16 skrivet: 21 september 2010, 23:23:18 PM »
Hur är det i Norge? (som ju har två tresiffriga europavägar).

I Norge er det 3 3-sifrede E-veger: E134 Drammen-Haugesund, E136 Dombås-Ålesund og E105 Hesseng (ved Kirkenes)-Riksgrensen (ved Storskog) og videre mot Murmansk. Det var lokale protester mot at de 2 førstnevnte mistet E-skiltene. Ordførerne mente at vanlig riksvegnr. var "nedklassifisering". E105 kom senere.

Det var en FN-resolusjon som endret E-numrene radikalt på 1990-tallet. E1 - 3 - 5 - 7 osv. skulle gå nord-sør med stigende nummer fra vest, mens E2 - 4 - 6 - 8 skulle gå vest-øst med stigende nr. fra nord. Vi fikk beholde E18 da denne passet inn i systemet, men ble forlenget til Holyheed i Irland i vest og via Kappelskär-Helsingfors til St. Petersburg i øst. Men kommisjonen ville også erstatte E6 med E45 evt. E47. E4 skulle bli E55. Dette protesterte Norge og Sverige mot, pga. store kostnader med omskilting av E4 og E6, og fikk faktisk medhold til tross for at disse ikke passet inn i det nye systemet. Så E45 kom til å stoppe i Fredrikshavn, E47 og E55 i Helsingør. Legg merke til at vi i Norden nå har (fra nord) E6, E8, E10, E12, E14, E16, E18, E20 og E22, slik ideen var. Og vi har fått nord-sørgående som E39, E45, E47, E55, E63, E65, E69, E75, E77 og E105. Aner ikke hva et slikt system er godt for, men det likner det amerikanske Highway-nettet.

Noen e-veger måtte etter det nye systemet flytte på seg: E14 (tidl. Malmø-Ystad), E69 (tidl. Dombås-Ålesund) og E75 (tidl. Stjørdal-Østersund-Sundsvall). E-nr. vi måtte gi fra oss i Norden var: E3 (tidl. Flensburg-Fredrikshavn-Gøteborg-Stockholm-Kappelskär-Helsingfors-Grensen ved Vyborg), E66 (tidl. Esbjerg-København-Malmø-Kalmar-Norrkøping), E67 (ved Kolding), E76 (tidl. Haugesund-Drammen), E78 (tidl. Tromsø Kilpisjärvi-Torneå), E79 (tidl. Mo i Rana-Umeå Vasa-Helsingfors) og E80 (tidl. i Finland).

Bent Gunnar Mastad

Utloggad Fredrik W

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 180
SV: Förända Europavägar !!
« Svar #17 skrivet: 22 september 2010, 13:07:29 PM »
...
Vidare anser jag ju fortfarande att RV 40 borde få ett europavägsnummer, t.ex. E241. Eftersom det är en del av den närmaste vägen mellan Stockholm och Göteborg och att den dessutom förbinder E45, E20, E4 och E22.
Dessutom skulle det vara trevligt med en tresiffrig sådan i Sverige :)
Men det lär vi nog aldrig se i Sverige eftersom E-numren är integrerade i riksvägsnummerserien. Hur är det i Norge? (som ju har två tresiffriga europavägar).

Det borde väl gå i Sverige också, eftersom det finns många nummer på primära länsvägar som är lediga. Men jag förstår inte riktigt principen för nummersättning av tresiffriga europavägar. På Wikipedia står det lite oklart:
Numren följer systemet att den första siffran är densamma som närmsta referensvägen norr om aktuell väg och andra siffran är den samma som närmsta referensväg väster om aktuell väg. Den sista siffran är bara för att skilja på olika vägar. För nr 102-198 används endast jämna nummer.

Utloggad Marcus L

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 61
SV: Förända Europavägar !!
« Svar #18 skrivet: 23 september 2010, 20:49:24 PM »
I Norge er det 3 3-sifrede E-veger: E134 Drammen-Haugesund, E136 Dombås-Ålesund og E105 Hesseng (ved Kirkenes)-Riksgrensen (ved Storskog) og videre mot Murmansk. Det var lokale protester mot at de 2 førstnevnte mistet E-skiltene. Ordførerne mente at vanlig riksvegnr. var "nedklassifisering". E105 kom senere.

E 105 är inte en "äkta" 3-siffrig, det är i stället en nord-sydlig referensväg. Någon gång för kanske runt 10 år sedan utökades systemet österut så att 3-siffriga udda nummer som börjar på 1 är "primära" europavägar.

Utloggad Marcus L

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 61
SV: Förända Europavägar !!
« Svar #19 skrivet: 23 september 2010, 20:55:07 PM »
Det borde väl gå i Sverige också, eftersom det finns många nummer på primära länsvägar som är lediga. Men jag förstår inte riktigt principen för nummersättning av tresiffriga europavägar. På Wikipedia står det lite oklart:
Numren följer systemet att den första siffran är densamma som närmsta referensvägen norr om aktuell väg och andra siffran är den samma som närmsta referensväg väster om aktuell väg. Den sista siffran är bara för att skilja på olika vägar. För nr 102-198 används endast jämna nummer.

Det fungerar så att man tar första siffran i närmaste öst-västliga referensväg norrut (från vägens nord- respektive östliga startpunkt, antar jag), dvs. nummer som slutar på 5 och första siffran i närmaste nord-sydliga referenseväg västerut. Sista siffran är ett löpnummer.
Så i fallet med den hypotetiska E 241 kommer 2:an från E 20 (nu möter den i och för sig E 20 där den faktiskt går i princip i nord-sydlig riktning, men det får nog räknas som närmast norrut ändå) och 4:an från E45 som är första väg med nummer som slutar på 5 som man stöter på väster om Göteborg.