Förända Europavägar !!

Startat av at1981, 16 juni 2009, 08:21:48 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

at1981

Hejsan!!


Sitter och tänker lite här på hur man kan förändra Europavägarna lite så de blir längre än vad de är idag.
(Som minimikrav för att det ska få kallas Europaväg tycket jag att resp. Europaväg skall trafikera minst två länder för annars kan man lika gärna döpa om dem till riksvägar.)

E45 kan förlängas så här:
Karesuando - Kaaresuvanto - (Gå parallellt E8) - (Ersätta väg 93 Palojensuu - Enontekiö - till korsning väg 92) - (erästta väg 92 till Karasjok) - (Gå parallellt med E6 till Olderfjord) - (Erästta E69 till Nordkapp).
På detta sätt behöver förlängning av E45 gå så lite parallellt med annan Europaväg.

E6 borde förlängas så här:
Ta över hela sträckningen av E105 i norra änden.

E136 borde förlängas så här:
Dombås - (Gå parallellt med E6 till Hjerkinn) - (erästta väg 29 till Alvdal) - sedan kan det antingen gå till Sverige och ersätta RV 84 riksgränsen - Hudiksvall eller ersätta RV 70 mellan riksgränsen och Enköping. Valet beror på vilken av vägarna som är mest vältrafikerade under året och passerar flest orter som kan vara intressanta för internationella turister och dyl.

E4 borde ersätta E47 eller E55 i Syd-Europa för om man tänker i SL-världens stomlinjetänkande så borde låga nummer på Europavägar va som en stomme mellan Nord- & Syd-Europa. Så egentligen borde ju E45 och E5 byta nummer med varandra. (Info om E5: http://sv.wikipedia.org/wiki/E5)


Kom gärna med fler förslag :)

Sist men inte minst behöver Syd-Europa lära sig att skylta ut Europavägar tydligt istället för sina interna vägnummer, för om inte Europavägarna skyltas tydligt gentemot interna vägnummer så har ju inte Europavägarna någon större effekt. Exempel är ju länder i Syd-Europa som jag besökt är Tyskland där deras blåa skyltar med vägnummer syns tydligt och ofta gentemot Europavägarna. Sverige och Norge skyltar tydligt ut Europavägar :)
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Staffan Sävenfjord

Ja, det är väl bara i stort sett i de nordiska länderna som europavägarna skyltas tydligt. Detta förstör till stor del den goda tanken med europavägar.
Utan att studera ditt förslag närmare tycker jag det förefaller bra och i stort sett genomförbart. Jag är en förespråkare för att europavägar och riksvägar blir så långa som möjligt. Den senaste omnumreringen till riksväg 40 mellan Västervik och Jönköping tycker jag t ex är utmärkt. Nu är det alltså samma nummer hela vägen Västervik-Göteborg. Enda nackdelen är att man måste köpa ny karta minst varje år, men jag är väl rätt gammalmodig som fortfarande använder karta i stället för GPS.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 juni 2009, 09:15:49 AM
Ja, det är väl bara i stort sett i de nordiska länderna som europavägarna skyltas tydligt. Detta förstör till stor del den goda tanken med europavägar.
Utan att studera ditt förslag närmare tycker jag det förefaller bra och i stort sett genomförbart. Jag är en förespråkare för att europavägar och riksvägar blir så långa som möjligt. Den senaste omnumreringen till riksväg 40 mellan Västervik och Jönköping tycker jag t ex är utmärkt. Nu är det alltså samma nummer hela vägen Västervik-Göteborg. Enda nackdelen är att man måste köpa ny karta minst varje år, men jag är väl rätt gammalmodig som fortfarande använder karta i stället för GPS.


Tyskland som lyfts fram är ett extremt exempel när det gäller Europavägsskyltning. Jag har många gånger kört mellan Uppsala och Hamburg och då följer jag Europavägarna E4, E20, och E45 i grova drag. Dessutom kör jag bitar av Europavägarna E6 och E47 kortare bitar som går ihop med de andra sträckorna jag kör. I Sverige och Danmark skyltas bara Europavägarna. Men på E45 i Tyskland skyltas det först och främst att jag kör på A7. Eller det står inte ens A7 på skyltar eller kartor utan bara att det är en väg som heter 7. Det finns Europavägsskyltar i Tyskland men det är mycket dåligt med dessa. Därför är det en kontrast när man kört i Sverige och Danmark där det bara skyltas med Europavägsnummer att det plötsligt nästan inte ens finns Europavägsskyltning. Avståndsskyltar brukar faktiskt nästan alltid ha europaväggssyltning. Vissa avfarter har jag sett Europavägsskyltning medan andra saknar det helt. Kan bero på olika årsmodell på skyltarna men det kan också bero på olika lokala idéer om hur skyltarna ska vara

Men de flesta andra länder är faktiskt betydligt bättre än tyskarna på Europavägsskyltning. I Polen går det bra att följa denna. I Belgien är man som i Sverige och sätter ut just Europavägsskyltningen primärt. I Spanien går det också väldigt bra att följa Europavägsskyltningen
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

at1981

Hejsan !!


EU-folket i Bryssel som ev. gärna vill se alla EU-länder har Euro kan ju även propagera för att alla EU-länder och länder utanför EU sätter hög prioritet på att skylta ut Europavägar istället för inrikes interna vägnummer.

Undrar om EU-direktiv kan råda bot på det här så skyltningen av Europavägar blir tydligt och enhetligt i hela EU och helst hela Europa? :)
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Ersa

Citat från: at1981 skrivet 16 juni 2009, 08:21:48 AM
E4 borde ersätta E47 eller E55 i Syd-Europa för om man tänker i SL-världens stomlinjetänkande så borde låga nummer på Europavägar va som en stomme mellan Nord- & Syd-Europa. Så egentligen borde ju E45 och E5 byta nummer med varandra. (Info om E5: http://sv.wikipedia.org/wiki/E5)

Tyvärr är det tvärtom. E4:an gick Lissabon-Madrid-Barcelona-Nimes-Geneve-Basel-Frankfurt-Hamburg-Helsingör-Stockholm-Haparanda-Helsingfors förr, men ändrade nummer utanför Sverige i den stora nummerändringen 1985-92. Eftersom E4 var ett så djupt inarbetat vägnummer i landet så ändrades inte vägnumret i Sverige.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_%C3%A4ldre_europav%C3%A4gar
http://sv.wikipedia.org/wiki/E4#Historia

Niklas Bygdestam

Citat från: Verspieder skrivet 16 juni 2009, 21:43:51 PM
Tyvärr är det tvärtom. E4:an gick Lissabon-Madrid-Barcelona-Nimes-Geneve-Basel-Frankfurt-Hamburg-Helsingör-Stockholm-Haparanda-Helsingfors förr, men ändrade nummer utanför Sverige i den stora nummerändringen 1985-92. Eftersom E4 var ett så djupt inarbetat vägnummer i landet så ändrades inte vägnumret i Sverige.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_%C3%A4ldre_europav%C3%A4gar
http://sv.wikipedia.org/wiki/E4#Historia

Jag tycker att det är synd att man inte passade på att numrera om även E4 till det nummer som den var tänkt att ha. Vägen skulle hetat E55 och det hade varit rätt kul att ha en väg förbi Uppsala som leder till Grekland

Men jag tycker att E4 borde förlängas till Köpenhamn. Stockholm och Köpenhamn har en hel del utbyte med varandra. Det är dessutom en riktigt bra väg mellan de två huvudstäderna. Det är faktiskt den enda riktigt bra väg som Stockholm har som leder till en annan huvudstad, men det finns inget gemensamt vägnummer mellan de två huvudstäderna. Från Köpenhamn tar man E20, därefter blir det gemensam sträcka E6/E20 till Helsingborg där man sedan tar E4 mot Stockholm

Det finns ett sätt man kunde göra. Låt E4 följa E20 från Helsingborg till Köpenhamn. I Köpenhamn kan då E4 vid någon lämplig trafikplats ta slut och möta en annan Europaväg. Om man nu tycker det är viktigt att ha en Europavägsanslutning från färjeläget i Helsingborg så kan man förlänga E55 så den fortsätter med färjan och möter E4, E6 och E20 vid lämplig trafikplats i Helsingborg
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Simon Bertilsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 16 juni 2009, 22:16:04 PM
Jag tycker att det är synd att man inte passade på att numrera om även E4 till det nummer som den var tänkt att ha. Vägen skulle hetat E55 och det hade varit rätt kul att ha en väg förbi Uppsala som leder till Grekland

Men jag tycker att E4 borde förlängas till Köpenhamn. Stockholm och Köpenhamn har en hel del utbyte med varandra. Det är dessutom en riktigt bra väg mellan de två huvudstäderna. Det är faktiskt den enda riktigt bra väg som Stockholm har som leder till en annan huvudstad, men det finns inget gemensamt vägnummer mellan de två huvudstäderna. Från Köpenhamn tar man E20, därefter blir det gemensam sträcka E6/E20 till Helsingborg där man sedan tar E4 mot Stockholm

Det finns ett sätt man kunde göra. Låt E4 följa E20 från Helsingborg till Köpenhamn. I Köpenhamn kan då E4 vid någon lämplig trafikplats ta slut och möta en annan Europaväg. Om man nu tycker det är viktigt att ha en Europavägsanslutning från färjeläget i Helsingborg så kan man förlänga E55 så den fortsätter med färjan och möter E4, E6 och E20 vid lämplig trafikplats i Helsingborg

Allvarligt talat. Spelar det någon som helst roll? Vägarna ser precis likadana ut, och ändrar sig inte ett skvatt bara för att man ändrar nummer...

Niklas Bygdestam

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 16 juni 2009, 22:52:32 PM
Allvarligt talat. Spelar det någon som helst roll? Vägarna ser precis likadana ut, och ändrar sig inte ett skvatt bara för att man ändrar nummer...

Visst gör de det. Men Vägverket är ju ändå så förtjusta i att ändra nummer på vägarna så vi ändå måste köpa ny karta varje år för att hänga med i utvecklingen och inte åka vilse. Om man nu ändå håller på så kan istället Vägverket ägna sig åt en omnumrering som faktiskt trots allt skulle kunna göra lite nytta. Skyltar man envist till Oslo ända från Stockholm borde de lika gärna skylta kunna till Köpenhamn också där det dessutom går en bra väg hela vägen vilket det inte gör till Oslo
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Simon Bertilsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 16 juni 2009, 23:02:36 PM
Visst gör de det. Men Vägverket är ju ändå så förtjusta i att ändra nummer på vägarna så vi ändå måste köpa ny karta varje år för att hänga med i utvecklingen och inte åka vilse. Om man nu ändå håller på så kan istället Vägverket ägna sig åt en omnumrering som faktiskt trots allt skulle kunna göra lite nytta. Skyltar man envist till Oslo ända från Stockholm borde de lika gärna skylta kunna till Köpenhamn också där det dessutom går en bra väg hela vägen vilket det inte gör till Oslo

Jaja... Jag struntar högaktningsfullt i vägnumret när jag kör. Det är destinationen och hur vägen går som är av relevans. E4 hade lika gärna kunnat heta 1245 och sluta i Värnamo, och det bekommer mig inte.

Niklas Bygdestam

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 16 juni 2009, 23:06:41 PM
Jaja... Jag struntar högaktningsfullt i vägnumret när jag kör. Det är destinationen och hur vägen går som är av relevans. E4 hade lika gärna kunnat heta 1245 och sluta i Värnamo, och det bekommer mig inte.

Ja du kanske gör det. Men inte andra
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Marcus L

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 16 juni 2009, 22:16:04 PM
Jag tycker att det är synd att man inte passade på att numrera om även E4 till det nummer som den var tänkt att ha. Vägen skulle hetat E55 och det hade varit rätt kul att ha en väg förbi Uppsala som leder till Grekland

Men jag tycker att E4 borde förlängas till Köpenhamn. Stockholm och Köpenhamn har en hel del utbyte med varandra. Det är dessutom en riktigt bra väg mellan de två huvudstäderna. Det är faktiskt den enda riktigt bra väg som Stockholm har som leder till en annan huvudstad, men det finns inget gemensamt vägnummer mellan de två huvudstäderna. Från Köpenhamn tar man E20, därefter blir det gemensam sträcka E6/E20 till Helsingborg där man sedan tar E4 mot Stockholm

Det finns ett sätt man kunde göra. Låt E4 följa E20 från Helsingborg till Köpenhamn. I Köpenhamn kan då E4 vid någon lämplig trafikplats ta slut och möta en annan Europaväg. Om man nu tycker det är viktigt att ha en Europavägsanslutning från färjeläget i Helsingborg så kan man förlänga E55 så den fortsätter med färjan och möter E4, E6 och E20 vid lämplig trafikplats i Helsingborg

Idén med förlänga E4 till Köpenhamn tycker jag låter jättebra, håller helt med.
Sen är det ju så, appropå låga nummer som huvudstråk att det är så att nummer som slutar på 0 eller 5 (väst-östliga och nord-sydliga) är "huvudstråk" eller "referensvägar" som de kallas.
Vidare anser jag ju fortfarande att RV 40 borde få ett europavägsnummer, t.ex. E241. Eftersom det är en del av den närmaste vägen mellan Stockholm och Göteborg och att den dessutom förbinder E45, E20, E4 och E22.
Dessutom skulle det vara trevligt med en tresiffrig sådan i Sverige :)
Men det lär vi nog aldrig se i Sverige eftersom E-numren är integrerade i riksvägsnummerserien. Hur är det i Norge? (som ju har två tresiffriga europavägar).

BMJ

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 16 juni 2009, 23:02:36 PM
Visst gör de det. Men Vägverket är ju ändå så förtjusta i att ändra nummer på vägarna så vi ändå måste köpa ny karta varje år för att hänga med i utvecklingen och inte åka vilse. Om man nu ändå håller på så kan istället Vägverket ägna sig åt en omnumrering som faktiskt trots allt skulle kunna göra lite nytta. Skyltar man envist till Oslo ända från Stockholm borde de lika gärna skylta kunna till Köpenhamn också där det dessutom går en bra väg hela vägen vilket det inte gör till Oslo

Som mest kunde Vägverket besluta om förlängning av E4 till Öresundsbron, hur man numrerar vägarna på brons västra sida styrs av Vejdirektoratet i Danmark.

Anders Noren

Citat från: Marcus L skrivet 17 juni 2009, 20:24:26 PM
Vidare anser jag ju fortfarande att RV 40 borde få ett europavägsnummer, t.ex. E241. Eftersom det är en del av den närmaste vägen mellan Stockholm och Göteborg och att den dessutom förbinder E45, E20, E4 och E22.

I den europavägsplan som inte genomfördes fullt ut av Sverige så har vägen (Åbo)-Stockholm-Jönköping-Göteborg nummer 63. Personligen tycker jag att det känns rätt överflödigt att 2/3 av sträckan skulle samskyltas med en annan väg, men å andra sidan så görs ju redan så med E20. (Riksväg 63 går mellan Karlstad och Ludvika. Nummer 64 är f.ö. ledigt sedan några år, ingår numer i riksväg 26.)

Anders

BMJ

Om det tvunget ska skyltas om i Sverige borde vi låta E-vägarna vara och numrera viktiga nationella relationer med ensiffriga riksvägsnummer.

bengt l

Ni känner väl till att E16 planeras dras genom Sverige, mellan Torsby och Gävle via Malung-Borlänge, samt Hønefoss-svenska gränsen i Norge. Det ska bli en förlängning av E16 Bergen-Oslo.

läs på www.e16.se och http://sv.wikipedia.org/wiki/E16

Om E45 till Nordnorge så finns det förslag på det, bland annat har norska ministern sagt ok till en tidning om det, men inte mycket verkar hänt på sistone.