Varför så olika i SL:s olika tidtabeller?

Startat av at1981, 15 juni 2009, 16:23:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

at1981

Hejsan !!


***
Jag har funderat på en sak när det gäller SL:s tidtabeller, det handlar om att ange anslutningar till/från centrala Stockholm för olika busslinjer runt om i länet.


För bussarna på Lidingö, t.ex. linje 204 och 212 anger man avgångstid för anslutande T-bana från "T-centralen":
http://sl.se/ficktid/sommar/s20412.pdf
--- Bra gjort SL :)

Här en tidtabell för linje 625 som ett exempel, där man inte anger anslutande T-bana från T-centralen:
http://sl.se/ficktid/sommar/s625.pdf
--- Här kan man ange avgånstider för t-banan ifrån T-centralen.


För t.ex. linje 620 och 621 anger man ingen tidsangivelse alls när anslutande tåg avgår från Stockholm Ö:
http://sl.se/ficktid/sommar/s620.pdf + http://sl.se/ficktid/sommar/s621.pdf
--- Här kan man ange avgångstider för Roslagsbanan ifrån Sthlm Ö.

Här en tidtabell för t.ex. linje 787 där man inge anger tiden för anslutande pendeltåg från Stockholm C:
http://sl.se/ficktid/sommar/s787.pdf
--- Här kan man ange avgångstider för pendeltåget från Sthlm C.

Även t.ex. linje 784 och 785 har man dels slopat anslutningar till/från Södertälje med pendeltåget för de turer som utgår från Järna riktning mot landsbygden och så kan man ju ange avgånstid från Sthlm C för anslutande pendeltåg och om bussen utgår från Järna så kan man med en bokstav skriva att man ska byta tåg i Södertälje hamn.
http://sl.se/ficktid/sommar/s78485.pdf


Men här har vi en tidtabell för t.ex. linje 852 där man anger anslutande avgångstid för pendeltåget ifrån Stockholm C:
http://sl.se/ficktid/sommar/s852.pdf
--- Bra gjort SL :)


***
En helt annan sak som SL gör olika mellan olika tabeller, är att i vissa sammanhang har man flera linjer i samma tabell och ibland har man linjerna separerade i två olika tidtabeller.

T.ex. tycker jag att t.ex. linje 404 och 443 skall finnas i samma tidtabell, 414 och 442 och till sist linje 425 och 425X för att underlätta för passageraren att i en och samma tabell se samtliga förbindelser på ett enkelt sätt mellan Slussen och Nacka Strand-Jarlaberg samt mellan Slussen och Boo trots att nu de kör olika vägar.

Här har man tre olika busslinjer i en och samma tabell t.ex. http://sl.se/ficktid/sommar/s43662.pdf och det har man även här:http://sl.se/ficktid/sommar/s78485.pdf

I tidtabellen för linje 311 presenterar man även samtliga turer på linje 312 mellan Brommaplan och Sjöängen:
http://sl.se/ficktid/sommar/s311.pdf

Och något motsvarande kunde man presentera turer på 432 mellan Slussen och Didriksdal i tabellen för 433 och 434 som man gjorde förut, eller samtliga turer på 636 mellan Norrtälje och Älmsta i 637:ans tabell.


***
Målsättningen är att man som kund skall behöva bläddra så lite som möjligt i ett tidtabellshäfte om man vill söka efter samtliga förbindelser mellan A och B, oavsett om olika bussar tar samma eller delvis olika vägar mellan A och B eller om man behöver åka med anslutningståg från Sthlm för att sedan ta bussen.
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Olle

#1
Citat från: at1981 skrivet 15 juni 2009, 16:23:57 PM
Hejsan !!


***
Jag har funderat på en sak när det gäller SL:s tidtabeller, det handlar om att ange anslutningar till/från centrala Stockholm för olika busslinjer runt om i länet.



För t.ex. linje 620 och 621 anger man ingen tidsangivelse alls när anslutande tåg avgår från Stockholm Ö:
http://sl.se/ficktid/sommar/s620.pdf + http://sl.se/ficktid/sommar/s621.pdf
--- Här kan man ange avgångstider för Roslagsbanan ifrån Sthlm Ö.



Nu är det väldigt svårt att ange tågavgångar från Stockholm Ö, eftersom tågtrafiken därifrån är inställd till i oktober  :D

Annars så finns det tabeller med tågens avgångstid från Mörby Station
http://sl.se/ficktid/sommar/s620T.pdf och http://sl.se/ficktid/sommar/s621T.pdf
Tabellerna utan tågavgång är inte sökbara från sl.se

Annars är ju reseplaneraren på sl.se alldeles utmärkt, där får man tider och linjer på minuten...

at1981

Hejsan !!


Alla har ju tyvärr inte tillgång till Internet, och när det ändå trycks hur många exemplar som helst av tidtabellshäften vid varje skifte så kan man göra den tryckta informationen så bra som möjligt :)
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Carl W

Citat från: at1981 skrivet 15 juni 2009, 16:23:57 PM
Hejsan !!


***
Jag har funderat på en sak när det gäller SL:s tidtabeller, det handlar om att ange anslutningar till/från centrala Stockholm för olika busslinjer runt om i länet.


För bussarna på Lidingö, t.ex. linje 204 och 212 anger man avgångstid för anslutande T-bana från "T-centralen":
http://sl.se/ficktid/sommar/s20412.pdf
--- Bra gjort SL :)

Här en tidtabell för linje 625 som ett exempel, där man inte anger anslutande T-bana från T-centralen:
http://sl.se/ficktid/sommar/s625.pdf
--- Här kan man ange avgånstider för t-banan ifrån T-centralen.


För t.ex. linje 620 och 621 anger man ingen tidsangivelse alls när anslutande tåg avgår från Stockholm Ö:
http://sl.se/ficktid/sommar/s620.pdf + http://sl.se/ficktid/sommar/s621.pdf
--- Här kan man ange avgångstider för Roslagsbanan ifrån Sthlm Ö.

Här en tidtabell för t.ex. linje 787 där man inge anger tiden för anslutande pendeltåg från Stockholm C:
http://sl.se/ficktid/sommar/s787.pdf
--- Här kan man ange avgångstider för pendeltåget från Sthlm C.

Även t.ex. linje 784 och 785 har man dels slopat anslutningar till/från Södertälje med pendeltåget för de turer som utgår från Järna riktning mot landsbygden och så kan man ju ange avgånstid från Sthlm C för anslutande pendeltåg och om bussen utgår från Järna så kan man med en bokstav skriva att man ska byta tåg i Östertälje.
http://sl.se/ficktid/sommar/s78485.pdf


Men här har vi en tidtabell för t.ex. linje 852 där man anger anslutande avgångstid för pendeltåget ifrån Stockholm C:
http://sl.se/ficktid/sommar/s852.pdf
--- Bra gjort SL :)


***
En helt annan sak som SL gör olika mellan olika tabeller, är att i vissa sammanhang har man flera linjer i samma tabell och ibland har man linjerna separerade i två olika tidtabeller.

T.ex. tycker jag att t.ex. linje 404 och 443 skall finnas i samma tidtabell, 414 och 442 och till sist linje 425 och 425X för att underlätta för passageraren att i en och samma tabell se samtliga förbindelser på ett enkelt sätt mellan Slussen och Nacka Strand-Jarlaberg samt mellan Slussen och Boo trots att nu de kör olika vägar.

Här har man tre olika busslinjer i en och samma tabell t.ex. http://sl.se/ficktid/sommar/s43662.pdf och det har man även här:http://sl.se/ficktid/sommar/s78485.pdf

I tidtabellen för linje 311 presenterar man även samtliga turer på linje 312 mellan Brommaplan och Sjöängen:
http://sl.se/ficktid/sommar/s311.pdf

Och något motsvarande kunde man presentera turer på 432 mellan Slussen och Didriksdal i tabellen för 433 och 434 som man gjorde förut, eller samtliga turer på 636 mellan Norrtälje och Älmsta i 637:ans tabell.


***
Målsättningen är att man som kund skall behöva bläddra så lite som möjligt i ett tidtabellshäfte om man vill söka efter samtliga förbindelser mellan A och B, oavsett om olika bussar tar samma eller delvis olika vägar mellan A och B eller om man behöver åka med anslutningståg från Sthlm för att sedan ta bussen.


Det är entreprenörerna som gör tidtabellerna, inte SL.

at1981

Hejsan !!


Det är entreprenörerna som gör tidtabellerna, men det är ju SL (tror jag) som ställer minimikraven till entreprenörerna på vad de skall innehålla.
För om SL kräver viss information om något, så måste väl entreprenörerna anpassa sig efter det?

Jag ger inte skulden för de här oliktänkande tabellerna innehållsmässigt till entreprenörerna, utan till SL som inte ställer tillräckliga krav till entreprenörerna.
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Carl W

Citat från: at1981 skrivet 16 juni 2009, 07:24:00 AM
Hejsan !!


Det är entreprenörerna som gör tidtabellerna, men det är ju SL (tror jag) som ställer minimikraven till entreprenörerna på vad de skall innehålla.
För om SL kräver viss information om något, så måste väl entreprenörerna anpassa sig efter det?

Jag ger inte skulden för de här oliktänkande tabellerna innehållsmässigt till entreprenörerna, utan till SL som inte ställer tillräckliga krav till entreprenörerna.

Troligen håller sig alla entreprenörer inom minimikraven. Sedan finns det sådana som ger kunden extra information med anslutningar. Så jag kan tänka mig att en hel del information skulle entreprenörerna kunna ta bort, utan att SL har några synpunkter. Det är vad jag tror.

at1981

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 juni 2009, 10:34:21 AM784/785? Var kommer Östertälje in i bilden??  I övrigt uppstår ju precis samma problem som ovan under sommarperioden.
Hejsan!

Ålderdomen tog ut sin rätt på mig igen tyvärr  :'( Menade förstås "Södertälje hamn" :)
Lätt hänt att man tyvärr kan tänka fel och så på äldre dagar tyvärr :(
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Omnilasse

Hej,

Fast orsaken är väl egentligen traditionen och tyvärr är det väl snarare SL:s krav i sitt profilprogram som då ofta försämrat på vissa områden och förbättrat inom andra. Exempelvis hade ju Mälaraötrafiken en alldeles ypperlig samlingstidabell från Brommaplan förr i tiden, där man kunde se alla anmärkningar, nu står ju bara linjenummer och allvarligt talat är tidtabellstrukturen just för samlingstidtabeller ganska otydlig, eller svårläst, eftersom det bara står avgångsdestination och linjenummer och som skall läsas i vågrätt riktning. Samma sak med att ha med tunnelbanetider från t-centralen. Ofta är detta traditionen att man alltid haft med det inom området och då vill väl ingen ta bort det. Oftast har väl också tunnelbanetider tillkommit när man kortat linjen (från att tidigare avgått från stan) och att man då velat ge den extra servicen. När det gäller om linjer står tillsammans eller ej i tidtabellen, är det väl ofta orsakat av hur linjenumren tillkommit. Linje 312 är ju ganska ny egentligen och kom till för att det skulle vara lättare att se vilka som gick ut till Adelsö. I detta läge tyckte man väl det vara naturligt att ha kvar turerna i samma tidtabell, eftersom det varit samma linje tidigare. Grunden är väl annars egentligen en linje per tidtabell. Ibland är det ju också bättre att göra en samlingstidtabell från en given destination, än att ha med flera linjer i tabellen. Men nog har den grafiska profilen och strukturen på tidtabellerna ställt till det. Det var väl linje 619 har jag för mig som blev nästan omöjlig att förstå när man bytte till den vågrätta tidtabellsformatet (om man inte kände till linjens sträckning - de på SL:s kundtjänst hade iaf väldgt svårt att förstå den) och som man därför blev tvungen att göra till två linjer, eftersom den gick i två ringlinjer runt Täby Centrum åt olika håll och detta inte fungerade i den nya tidtabellstrukturen! (obeaktat förstås att man haft den trenden inom SL ändå de senaste åren)

Fast det är ju nästan en minst lika märklig skillnad när det gäller hållplatstiderna vid busshållplatserna, där vissa bara har en uppforstorning av tidtabellen (Nacka, Värmdö, Norrtälje mfl.) medan andra områden som Mälaröarna (som ju är minst lika mycket glesbygd) har med minutangivelse för respektive hållplats! Även där får väl traditionen sägas vara huvudorsaken (även om ändringen för Ekerös del är relativt ny). Men det är mycket som förvånar med SL vad gäller just att vara konsekvent och att följa principer. Inte minst gäller ju detta turtäthet och därmed servicenivån som ju alltid varit rätt svårbegriplig men som ju får hänföras till det specifika trafikområdet och deras tradition - men speciellt konsekvent eller rättvist är det ju inte.

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 juni 2009, 10:34:21 AM
Vad gäller 787/Södertälje så räcker det ju att titta i pendeltågets tidtabell för att inse vilket sammelsurium det skulle bli i busstabellen, med alla inskränkningar olika veckor, tåg som kan vända i Östertälje etc, många fotnötter som alla inte läser skulle det krävas.




Ja, men rörigare än årets pendeltidtabell kan det knappast bli. Hur kommer det sig att det är egentligen 4 olika tidtabellsperioder i samma tidtabell, kan det kanske vara en (något överdriven) anpassning efter behovet? I fallet 787 borde det däremot inte behöva bli rörigt alls, eftersom den, bortsett från en in-tur mitt på dagen m-f, bara passar "stompendeln" som går hela sommaren.   

Omnilasse

Citat från: Karsten skrivet 17 juni 2009, 23:18:06 PM
Ja, men rörigare än årets pendeltidtabell kan det knappast bli. Hur kommer det sig att det är egentligen 4 olika tidtabellsperioder i samma tidtabell, kan det kanske vara en (något överdriven) anpassning efter behovet? I fallet 787 borde det däremot inte behöva bli rörigt alls, eftersom den, bortsett från en in-tur mitt på dagen m-f, bara passar "stompendeln" som går hela sommaren.   

Det är ju överlag väldigt få bussar som har anslutning till insatstågen, just för att de inte går hela sommaren (och i övrigt också för den delen då det ju är mycket få linjer som har mer än 15 minuterstrafik med pendelanslutning)
Osaken till att inte ange anslutning från en viss station kan snarare motiveras med att det ändå är relativt många som inte utgår från just den stationen och ändå måste titta i pendeltågstidtabellen. Däremot har jag aldrig förstått varför man inte kan ge ut en förenklad pendeltågstidtabell som finns med i busstidtabellen? Tidtabellen för danska S-tåg är ju i detta avseende ett föredöme, tar nästan ingen plats och innehåller all information. Skulle förutom någon enstaka tur kunna användas för våra pendeltåg (ett försök gjordes ju faktiskt i resplus för några år sedan åt det hållet). Tycker väl inte en sådan skulle ersätta den nuvarande, men som ett enkelt komplement att ha i den vanliga bussficktidtabellen vore det ju ypperligt. För er som mot förmodan inte sett hur S-tågstidtabellen ser ut, kan ju bifogas länken: http://www.dsb.dk/Global/PDF/Koereplaner/S-tog/k09/S-tog%20k%c3%b8replan%20samlet%202009.pdf där man alltså får plats med full information för 6 pendeltågslinjer på 5 sidor mot vår pendeltågstidtabell på över 60 sidor för tre linjer (4 om 34 räknas). Det är ju just det som är irriterande när man skall åka med bussar som har anslutning till pendeltåget, att man på sin höjd har med sig busstidtabellen, men knappast också orkar släpa på en över 60 sidor tjock pendeltågstabell.

Karsten

Citat från: Omnilasse skrivet 18 juni 2009, 10:27:40 AM
Det är ju överlag väldigt få bussar som har anslutning till insatstågen, just för att de inte går hela sommaren (och i övrigt också för den delen då det ju är mycket få linjer som har mer än 15 minuterstrafik med pendelanslutning)
Osaken till att inte ange anslutning från en viss station kan snarare motiveras med att det ändå är relativt många som inte utgår från just den stationen och ändå måste titta i pendeltågstidtabellen. Däremot har jag aldrig förstått varför man inte kan ge ut en förenklad pendeltågstidtabell som finns med i busstidtabellen? Tidtabellen för danska S-tåg är ju i detta avseende ett föredöme, tar nästan ingen plats och innehåller all information. Skulle förutom någon enstaka tur kunna användas för våra pendeltåg (ett försök gjordes ju faktiskt i resplus för några år sedan åt det hållet). Tycker väl inte en sådan skulle ersätta den nuvarande, men som ett enkelt komplement att ha i den vanliga bussficktidtabellen vore det ju ypperligt. För er som mot förmodan inte sett hur S-tågstidtabellen ser ut, kan ju bifogas länken: http://www.dsb.dk/Global/PDF/Koereplaner/S-tog/k09/S-tog%20k%c3%b8replan%20samlet%202009.pdf där man alltså får plats med full information för 6 pendeltågslinjer på 5 sidor mot vår pendeltågstidtabell på över 60 sidor för tre linjer (4 om 34 räknas). Det är ju just det som är irriterande när man skall åka med bussar som har anslutning till pendeltåget, att man på sin höjd har med sig busstidtabellen, men knappast också orkar släpa på en över 60 sidor tjock pendeltågstabell.

Busslinks tidtabellssättare ska ha en eloge, just för detta. När jag satt med slutjusteringarna inför sommartidtabellen på RB blev jag kontaktad av Busslink som framställt just en förenklad tidtabell för Österskärslinjen tänkt till Åkersbergahäftet och bad mig korrekturläsa den. Jag tror den följde med Åkersbergatidtabellen i tryckt version, medan endast den fullständiga tidtabellen för Österskärslinjen finns på nätet. Mycket bra!