Skyltning efter vägarna !!

Startat av at1981, 15 juni 2009, 08:20:58 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Nog kan man "dela upp" skyltingen av E4, E20 och E18 i Stockholm, och enbart där. Att "dela upp" skyltningen av E4:an i Sundsvall har jag dock aldrig riktigt förstått varför man gör, då det bara ser underligt ut.

Patrik

Det här är Sveriges nordligaste "lokaliseringsmärke", vid korsningen Treriksvägen/Laestadiusvägen i Karesuando:


Här är första skylten som visar att E45 går till Göteborg:


Det finns ingen skylt i Karesuvanto som talar om att E45an går till/från Finland, utan den lilla vägstumpen Ruotsintie i Finland har vägnummer 959.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Niklas Bygdestam

Citat från: Patrik skrivet 01 juli 2009, 12:46:48 PM

Här är första skylten som visar att E45 går till Göteborg:


Det finns ingen skylt i Karesuvanto som talar om att E45an går till/från Finland, utan den lilla vägstumpen Ruotsintie i Finland har vägnummer 959.

Är det E45 du visar på bilden? Är det alltså 30 och farthinder på vägen? Jag har aldrig tyckt att E45 känns som en "riktig" Europaväg, men ändå ;)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Patrik

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 01 juli 2009, 13:53:30 PM
Är det E45 du visar på bilden? Är det alltså 30 och farthinder på vägen? Jag har aldrig tyckt att E45 känns som en "riktig" Europaväg, men ändå ;)

Ja, det stämmer eftersom vägen går förbi skolan m.m.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 01 juli 2009, 13:53:30 PM
Är det E45 du visar på bilden? Är det alltså 30 och farthinder på vägen? Jag har aldrig tyckt att E45 känns som en "riktig" Europaväg, men ändå ;)

Ja, du brukar ju upprepa dina åsikter om E45, trots att även E4, E10, E12 och E14 har en hel del smala avsnitt som vissa av dem påminner starkt om dessa bilder.

UglyJazz

Det är nog hälsosamt för vissa sörlänningar att få se standard på vägar i olika delar av landet, utan att för den skull vara elak mot dom...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 02 juli 2009, 01:10:44 AM
Ja, du brukar ju upprepa dina åsikter om E45, trots att även E4, E10, E12 och E14 har en hel del smala avsnitt som vissa av dem påminner starkt om dessa bilder.

Och inte minst E20. Det kostade mig 1 500 kronor sist jag körde genom Hova.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

#37
Citat från: UglyJazz skrivet 02 juli 2009, 09:11:18 AM
Det är nog hälsosamt för vissa sörlänningar att få se standard på vägar i olika delar av landet, utan att för den skull vara elak mot dom...

Det är ju knappast första gången det tjatas om att E45:an inte är en "riktig europaväg", och det är definitivt inte första gången någon svarat att E45 inte är någon "särling", utan att många andra europavägar ser ut på samma vis.

E14 Storlien-Stjørdal är en krokig väg med tillåten hastighet på uppåt 80 km/t på vissa sträckor, men är trots det en europaväg även om den långt ifrån uppfyller de "krav" som många har på europavägar.

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 juli 2009, 13:05:40 PM
I Stockholm skyltas även s,k närorter, Uppsala, Södertälje, Enköping osv

Ja just! Den riktigt löjliga skyltningen "E4 Södertälje" på påfarter i Stockholm (t.ex. vid Tomteboda), istället för den enkla "E4 S". Inte visste jag att världen var platt och tvärslutade i Södertälje? ::)

Fredrik W

Citat från: Verspieder skrivet 02 juli 2009, 13:09:58 PM
Ja just! Den riktigt löjliga skyltningen "E4 Södertälje" på påfarter i Stockholm (t.ex. vid Tomteboda), istället för den enkla "E4 S". Inte visste jag att världen var platt och tvärslutade i Södertälje? ::)

Jag tycker inte den skyltningen är löjlig. Folk (inte på detta forum alltså) har i allmänhet dålig koll på väderstreck, men många vet nog däremot att de ska köra mot Södertälje(eller Uppsala om man ska norrut på E4).

En annan sak jag tänkt på är hur många som kör E20 när de ska till Gbg från Sthlm (eller vice versa)? När du kör igenom Södertälje dyker en avfart upp: E20 Göteborg/Strängnäs. De som inte har så bra "koll" kör givetvis denna väg. Vilket straffar sig med en längre och sämre väg än att köra Jönköping-Borås. Samma sak i Göteborg: Folk kör mot E20 Stockholm istället för 27/40 Jönköping.

Nu tänker ni kanske att "det finns ju kartor" o s v. Men jag vet många exempel på folk som valt "fel" väg.

Mitt förslag är att ha Örebro som "delmål" för E20 precis som Sundsvall och Stockholm för E4. Vid ovan nämnda avfart i Södertälje ska det stå Södertälje/Örebro och längs utfarterna från Göteborg Alingsås/Örebro. Bra eller dålig idé?

Ersa

Citat från: Fredrik W skrivet 02 juli 2009, 16:13:13 PM
Jag tycker inte den skyltningen är löjlig. Folk (inte på detta forum alltså) har i allmänhet dålig koll på väderstreck, men många vet nog däremot att de ska köra mot Södertälje(eller Uppsala om man ska norrut på E4).

Är det så illa? Jag har alltid tyckt att väderstrecken borde räcka i de flesta orter, t.ex E45N, E14V och E18Ö... men du kanske har rätt.

Citat från: Fredrik W skrivet 02 juli 2009, 16:13:13 PM
En annan sak jag tänkt på är hur många som kör E20 när de ska till Gbg från Sthlm (eller vice versa)? När du kör igenom Södertälje dyker en avfart upp: E20 Göteborg/Strängnäs. De som inte har så bra "koll" kör givetvis denna väg. Vilket straffar sig med en längre och sämre väg än att köra Jönköping-Borås.

Den skylten i Södertälje är lite störande. Varför inte skylta Göteborg på båda, samt avståndet? Om man åker från Örebro in mot Stockholm på E18/E20 ser man ju klart och tydligt avståndet till Stockholm på E18 resp E20 och kan därmed välja vilken väg innan vägarna delas upp. Borde inte detta vara nåt för E4:an innan Södertälje?

David M

Det där med skyltning är något som ställer till när det gäller E22:an. E22:an går inte den rakaste eller snabbaste vägen om man skall mellan Oskarshamn och Malmö jämfört med rv 23/rv 37. Många som ska åka mellan Skåne och gotlandsfärjorna väljer ändå omvägen över E22 eftersom det är samma vägnummer vilket innebär en förlängning på ca fem mil och i semestertider en ren senväg p.g.a. köer, tätortsgenomfarter som är mer förekommande på E22 än riksvägarna osv.



I Frankrike finns ofta skyltar där det står t.ex. "Lyon suivre 45 Vence/47 (följ väg 45 Vence/47)". Något sådant borde finnas även i Sverige. Innan tpl Rolsberga där E22/rv 23 delar sig kunde man då sätta ut en skylt med färjesymbol och texten "Gotland följ rv 23 Växjö/37" och i Oskarshamn "Malmö följ rv 37 Växjö/23". Då vet de som skall köra långt vilka vägar man skall följa för att komma till och från gotlandsterminalen i Oskarshamn. Från Växjö är det redan skyltat mot Malmö/Oskarshamn.

BMJ

Det hade ju gått att skylta "Visby" med tillhörande färjeskylt redan i Växjö & Jönköpingstrakten. Då hade det inte varit något snack om vilken väg man ska ta för att nå färjan till "Rosornas ö". Då hade man också sluppit de senaste årens omskyltning av riksvägar i Småland.

at1981

Hejsan!


Utmed LV 535 skyltade de faktiskt ut landskapsgränsen mellan Jämtland och Härjedalen öster om Storsjö och kommungränsen mellan Bergs kommun och Härjedalens kommun skyltades ut söder om Flatruet utmed LV 531.

Skyltning av landskapsgräns var samma typ av skyltar som visas när man kommer till ett samhälle (blå skylt med vit text).


Känner ni till fler ställen i Sverige där landskapsgränser skyltas ut?
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Ersa

Citat från: at1981 skrivet 07 juli 2009, 19:14:04 PM
Känner ni till fler ställen i Sverige där landskapsgränser skyltas ut?

På riksväg 92 i västlig riktning har man satt upp skylten "Lappland", antagligen för turisterna.
Är nästan säker på att det sitter en likadan skylt vid E45 på länsgränsen Jämtland/Västerbotten strax söder om Rockvattnet, Dorotea.