Skyltning efter vägarna !!

Startat av at1981, 15 juni 2009, 08:20:58 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BMJ

Hoppas om överseende med att jag väcker upp ett gammalt ämne, jag passerade idag på rv44 det som fram till 1658 var riksgräns mellan Sverige och Norge och efter det gräns mellan Bohuslän och Västergötland.
Nu innan lövsprickningen kommit igång på allvar syns de skyltar vid landskapsgränsen som jag skrev om i ett tidigare inlägg i ämnet. Nedan följer en bild, tagen vid passage västerut.




at1981

Hej!


Det var två intressanta skyltar, men man kan alltså inte se skyltarna om man tittar rakt fram på vägen. För det där ser ut att va taget genom sidorutan, då måste folk känna till att de finns där för att man ska kunna se dem tydligt.

Undrar hur länge just dessa aktuella skyltar stått där, för denna färgsättning på skyltar med text är ju inte så vanlig.


Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Niklas Bygdestam

Citat från: at1981 skrivet 09 maj 2010, 06:18:36 AM
Hej!


Det var två intressanta skyltar, men man kan alltså inte se skyltarna om man tittar rakt fram på vägen. För det där ser ut att va taget genom sidorutan, då måste folk känna till att de finns där för att man ska kunna se dem tydligt.

Undrar hur länge just dessa aktuella skyltar stått där, för denna färgsättning på skyltar med text är ju inte så vanlig.




Som jag förstår är dessa skyltar i första hand inte tänkta att synas från vägen utan från järnvägen som man kan se på bilden. Längs med järnvägarna ser man ofta skyltar se ut ungefär så här där landskapsgränserna sätts ut just på detta sätt. Eftersom de är tänkta att synas från sidan från tågfönstret så är detta ett bra sätt att se landskapsgränsen från det perspektivet
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

BMJ

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 maj 2010, 10:57:41 AM
Som jag förstår är dessa skyltar i första hand inte tänkta att synas från vägen utan från järnvägen som man kan se på bilden. Längs med järnvägarna ser man ofta skyltar se ut ungefär så här där landskapsgränserna sätts ut just på detta sätt. Eftersom de är tänkta att synas från sidan från tågfönstret så är detta ett bra sätt att se landskapsgränsen från det perspektivet
Dessa skyltar har stått på platsen sedan 2004, då vägen öppnade för trafik. På samma plats fans tidigare motsvarande skyltar på banvallen, de skyltarna hade svart text på vit bakgrund och syntes från spårsidan. Skyltarna var ocså väldigt rostiga iaf 1995. Det gick tidigare ingen väg på den aktuella platsen, vägen som motorvägen ersatte passerar landskapsgränsen en knapp kilometer längre åt norr. Det är svårt att se på bilden, men landskapsgränsen följer här Risån, vilken börjar i Öresjö strax väster om Trollhättan och ansluter senare till Bäveån, för att mynna ut i havet i Byfjorden vid Uddevalla.

bengt l

Citat från: Ersa skrivet 02 juli 2009, 09:43:24 AM
Det är ju knappast första gången det tjatas om att E45:an inte är en "riktig europaväg", och det är definitivt inte första gången någon svarat att E45 inte är någon "särling", utan att många andra europavägar ser ut på samma vis.

E14 Storlien-Stjørdal är en krokig väg med tillåten hastighet på uppåt 80 km/t på vissa sträckor, men är trots det en europaväg även om den långt ifrån uppfyller de "krav" som många har på europavägar.

Ska vi inkludera norska europavägar i kritiken, så har i E10 i bortre änden av Lofoten:

Det är inget farthinder utan den är så här flera mil. Det går åtskilliga turistbussar där och det är ett under att de kan mötas.
Det finns en bro som är ännu smalare, vaktad med trafikljus eftersom det inte går att mötas.