Skyltning efter vägarna !!

Startat av at1981, 15 juni 2009, 08:20:58 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

at1981

Hejsan!!

**
Jag har funderat på varför inte alla vägnummer skyltas ut, för i VV-kartan "Väginformation" finns det hur mycket vägar som helst med en massa vägnummer som inte skyltas ut i praktiken vilket är lite synd.

I ett rikstäckande perspektiv så återkommer samma vägnummer i olika län, men i kartan avskiljs de åt med länsbeteckningen för siffrorna.

T.ex. går ju LV 669 mellan LV 667 (Hemmesta - Fagerdala brygga) och Saltarö och det framgår ju inte helt i vanliga kartböcker heller dessa vägnummer. På Eniros karta ritas (ab) LV 669 ut men ej (ab) LV 667.

LV (z) 569 ritas ut den med, vägen mellan kyrkan i Åsarna och (z) LV 535 (som dock inte ritas ut i kartan)

Hitta.se ritar inte ut dessa vägnummer alls tyvärr :(


**
Om jag inte minns fel började man med trafikplatsnummerskyltning utefter E6 på västkusten där de hade lite av europeiskt utséende och nu har man ju försvenskigat dessa skyltar med gul bakgrund och svart text och symbol (siffror).

Nu minns jag inte siffran, men LV 222 har ett nummer vid Södra Länken-tunneln (östra sidan), jag undrar om det sedan skall ges nummer vid trafikplatserna utefter t.ex. LV 222 till sista trafikplatsen vid Gustavsberg?

Siffrorna krymper ju, ju längre söderut i Sverige man kommer men trafikplats nummer 1, var är den belägen utefter de olika Europavägarna?

LV 222 är ju inte en Europaväg, så tror ni detta kommer omfatta samtliga motorvägar/motortrafikleder med trafikplatser inom sinom tid med trafikplatsnummerskyltning?


**
Länsgränser och kommungränser skyltas ut efter vägarna, men jag tycker även att landskapsgränser borde skyltas ut oavsett om de är administrativt avgränsade eller inte. T.ex. en skylt i mitten på Skurubron (LV 222) där det mot Värmdö står "UPPLAND" och mot Stockholm står "SÖDERMANLAND".

Landskapsgränsernas belägenhet får man ju annars bara återfinna i kartinformationen som finns tillgänglig, det borde finnas tillgängligt ute i trafiken också :)

** **
Landskapsgränser kan ju få egen färgsättning liksom 3- & 4-siffriga länsvägar, 4-siffriga vägnummer vet jag ej om de passerar kommungräns för då kan man kalla dem KV (kommunväg) 1xxx medan 3-siffriga nummer över 500 kanske passerar kommungräns och därför fortsättningsvis får kalla sig för länsvägar som alla andra länsvägar mellan 100 - 499.
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Niklas Bygdestam

Citat från: at1981 skrivet 15 juni 2009, 08:20:58 AM
Hejsan!!

**
Jag har funderat på varför inte alla vägnummer skyltas ut, för i VV-kartan "Väginformation" finns det hur mycket vägar som helst med en massa vägnummer som inte skyltas ut i praktiken vilket är lite synd.

I ett rikstäckande perspektiv så återkommer samma vägnummer i olika län, men i kartan avskiljs de åt med länsbeteckningen för siffrorna.

T.ex. går ju LV 669 mellan LV 667 (Hemmesta - Fagerdala brygga) och Saltarö och det framgår ju inte helt i vanliga kartböcker heller dessa vägnummer. På Eniros karta ritas (ab) LV 669 ut men ej (ab) LV 667.

LV (z) 569 ritas ut den med, vägen mellan kyrkan i Åsarna och (z) LV 535 (som dock inte ritas ut i kartan)

Hitta.se ritar inte ut dessa vägnummer alls tyvärr :(


**
Om jag inte minns fel började man med trafikplatsnummerskyltning utefter E6 på västkusten där de hade lite av europeiskt utséende och nu har man ju försvenskigat dessa skyltar med gul bakgrund och svart text och symbol (siffror).

Nu minns jag inte siffran, men LV 222 har ett nummer vid Södra Länken-tunneln (östra sidan), jag undrar om det sedan skall ges nummer vid trafikplatserna utefter t.ex. LV 222 till sista trafikplatsen vid Gustavsberg?

Siffrorna krymper ju, ju längre söderut i Sverige man kommer men trafikplats nummer 1, var är den belägen utefter de olika Europavägarna?

LV 222 är ju inte en Europaväg, så tror ni detta kommer omfatta samtliga motorvägar/motortrafikleder med trafikplatser inom sinom tid med trafikplatsnummerskyltning?


**
Länsgränser och kommungränser skyltas ut efter vägarna, men jag tycker även att landskapsgränser borde skyltas ut oavsett om de är administrativt avgränsade eller inte. T.ex. en skylt i mitten på Skurubron (LV 222) där det mot Värmdö står "UPPLAND" och mot Stockholm står "SÖDERMANLAND".

Landskapsgränsernas belägenhet får man ju annars bara återfinna i kartinformationen som finns tillgänglig, det borde finnas tillgängligt ute i trafiken också :)

** **
Landskapsgränser kan ju få egen färgsättning liksom 3- & 4-siffriga länsvägar, 4-siffriga vägnummer vet jag ej om de passerar kommungräns för då kan man kalla dem KV (kommunväg) 1xxx medan 3-siffriga nummer över 500 kanske passerar kommungräns och därför fortsättningsvis får kalla sig för länsvägar som alla andra länsvägar mellan 100 - 499.

Jag misstänker att kartorna kan bestämmas lite lokalt efter länen. Tror till och med att länsvägar som inte har skyltat nummer kan upprepas på fler håll inom landet utan att ha samband med varandra. Vanliga bilkartor visar inte alls nummer på sekundära länsvägar utan visar bara de som har skyltat nummer. Här i Uppland benämns gamla E4 som väg 600. Det numret skyltas inte och jag vet inte om VV:s kartor sätter ut numret eller inte. Vanliga bilkartor har i alla fall inte satt ut det numret på vägen. Men om jag förstått saken rätt så har jag för mig att det finns en väg 600 till någonstans i Sverige. Och den vägen skulle inte alls ha någon som helst koppling till väg 600 i Uppland

Den förra trafikplatsnummerskyltningen på Västkusten var inte "europeisk" om man nu kan utrycka sig så. Snarare nordisk skulle man kunna säga och nu ersatt av en europeisk. På prov fanns i ett antal år på Västkusten en numrering av dansk typ och danskt typsnitt. I Danmark finns det utseendet kvar. När man i Sverige kom på att införa numrering som standard ifördes istället en kontinental standard av nummerskyltning. De flesta europeiska länder har idag den nummerskyltning som man numera har i Sverige. Det som skiljer är färgen på nummerskyltningen. Men danmark har fortfarande inte bytt ut sin nummerskyltning till den kontinentala standarden som man har just i Sverige. Klicka på länken nedan så ser du exempel på tjeckisk trafikplatsnummerskyltning och den ser ut som i Sverige fast i annan färg

http://www.ceskedalnice.cz/foto/d1f1/slides/d1f69.jpg

Det finns ingen avfart nummer 1. Lägst nummer i södra Sverige är nummer 8. Däremot har Södra länken i Stockholm infört ett eget oberoende nummersystem som inte hör ihop med det mer rikstäckande nummersystemet. Man kan säga att de har ett lokalt nummersystem. Där finns om jag inte minns fel en med nummer 1

Jag håller helt med dig om att landskapsgränser borde skyltas. Det är trist att de inte skyltas alls. Anledningen är väl att landskapen i sig själva inte har någon administrativ funktion. Det är bara länen som räknas. Men kulturellt betyder landskapen väldigt mycket. Här i Uppsala säger vi oftast att vi bor i Uppland och inte Uppsala län som vi egentligen tillhör. Vi tycker t ex att Upplands Väsby tillhör Uppland trots att det ligger i Stockholms län. Däremot ser vi t ex Södertälje som mer avlägset och det ligger dessutom i Södermanland men i Stockholms län. Så av kulturella skäl borde landskapen skyltas. För utländska turister skulle det i många fall vara viktigt att skylta med landskapen. För tyskar är namn som t ex Småland slagkraftiga medan t ex Kronobergs län är mindre känt. Skulle man föresten skylta landskap skulle Essingeleden ha en skylt där landskapsgränsen mellan Södermanland och Uppland går. Det skulle vara väldigt trevligt
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Kristofer

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 15 juni 2009, 13:29:41 PM
Jag misstänker att kartorna kan bestämmas lite lokalt efter länen. Tror till och med att länsvägar som inte har skyltat nummer kan upprepas på fler håll inom landet utan att ha samband med varandra. Vanliga bilkartor visar inte alls nummer på sekundära länsvägar utan visar bara de som har skyltat nummer. Här i Uppland benämns gamla E4 som väg 600. Det numret skyltas inte och jag vet inte om VV:s kartor sätter ut numret eller inte. Vanliga bilkartor har i alla fall inte satt ut det numret på vägen. Men om jag förstått saken rätt så har jag för mig att det finns en väg 600 till någonstans i Sverige. Och den vägen skulle inte alls ha någon som helst koppling till väg 600 i Uppland

Länsvägar med nummer över 500 är lokala inom varje län. Själv är jag bosatt vid länsväg I 568, och den gotländska väg 600 går från LV 140 till Gnisvärd.

En synnerligen ofullständig lista finns här.
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

David M

E6 skall förlängas söderut från Vellinge till Trelleborg. Sista numret blir dock nr 5 vid trafikplats Maglarp. I just E6 fall tror jag man tänker sig att E6 skall gå i den tänkta ringleden runt Trelleborg, därför kommer itne trafikplats Maglarp få nummer 1.


I Danmark har Helsingörsmotorvägen (E47/E55 Helsingör - Köpenhamn) nummer tre som första/sista avfartsnummer. Där har man reserverat nr 2 och 1 för en eventuell biltunnel mellan Helsingborg - Helsingör.



Apropå länsvägar, blev det någon större omnumrering inom regionerna när region Skåne resp. Västra Götaland bildades?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 15 juni 2009, 13:29:41 PM
Jag håller helt med dig om att landskapsgränser borde skyltas. Det är trist att de inte skyltas alls. Anledningen är väl att landskapen i sig själva inte har någon administrativ funktion. Det är bara länen som räknas. Men kulturellt betyder landskapen väldigt mycket. Här i Uppsala säger vi oftast att vi bor i Uppland och inte Uppsala län som vi egentligen tillhör. Vi tycker t ex att Upplands Väsby tillhör Uppland trots att det ligger i Stockholms län. Däremot ser vi t ex Södertälje som mer avlägset och det ligger dessutom i Södermanland men i Stockholms län. Så av kulturella skäl borde landskapen skyltas. För utländska turister skulle det i många fall vara viktigt att skylta med landskapen. För tyskar är namn som t ex Småland slagkraftiga medan t ex Kronobergs län är mindre känt. Skulle man föresten skylta landskap skulle Essingeleden ha en skylt där landskapsgränsen mellan Södermanland och Uppland går. Det skulle vara väldigt trevligt

Det skulle bli en förfärlig massa skyltar i Stockholm där gränsen mellan Uppland och Södermanland går. Och ingen i Stockholms innerstad bryr sig om - eller vet ens - i vilket av landskapen han bor.
Samma sak i Göteborg där Hisingen tillhör Bohuslän medan Göteborgs innerstad tillhör Västergötland. Men här är i alla fall skyltningen något lättare eftersom Göta älv utgör gränsen och antalet förbindelser över älven är begränsade.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Marcus L

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 juni 2009, 19:18:49 PM
Det skulle bli en förfärlig massa skyltar i Stockholm där gränsen mellan Uppland och Södermanland går. Och ingen i Stockholms innerstad bryr sig om - eller vet ens - i vilket av landskapen han bor.
Samma sak i Göteborg där Hisingen tillhör Bohuslän medan Göteborgs innerstad tillhör Västergötland. Men här är i alla fall skyltningen något lättare eftersom Göta älv utgör gränsen och antalet förbindelser över älven är begränsade.




Fast det finns faktiskt en skylt i Gamla Stan :)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 juni 2009, 19:18:49 PM
Det skulle bli en förfärlig massa skyltar i Stockholm där gränsen mellan Uppland och Södermanland går. Och ingen i Stockholms innerstad bryr sig om - eller vet ens - i vilket av landskapen han bor.
Samma sak i Göteborg där Hisingen tillhör Bohuslän medan Göteborgs innerstad tillhör Västergötland. Men här är i alla fall skyltningen något lättare eftersom Göta älv utgör gränsen och antalet förbindelser över älven är begränsade.




Jag håller med om att det skulle vara onödigt att i Stockholm sätta upp dessa skyltar på varenda gata. Men man kunde begränsa sig till att sätta upp skyltar på de större vägarna som t ex Essingeleden
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

scaniaolsson

När de gäller vägnummerna i Skåne så har jag följande info, vågar inte säga att den är 100%ig men nästan i alla fall.

Nummerna i gamla M-län (Malmöhusdelen) behölls nog i princip intakt, det som fick ändras var de i gamla L-län. I fallet med L-län lade man till en etta (1) framför det tresiffriga vägnumret. L 865 blev alltså 1865. De få vägar i L-län som fanns i serierna L 10xx & 11xx byttes första ettan ut till en 2:a
Nya nummer blev alltså 20xx & 21xx.

Mvh.
Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Mr G



Så många skyltar skulle det väl inte bli i Stockholm. Essingeleden och Västerbron, och sen? Var gränsen går vid Gamla Stan är visst oklart. Antingen mitt över nånstans eller vid Slussen. Här finns det olika bud. För biltrafiken skulle det då bli 4 skyltar, antingen 2 vid Slussen eller 1 vardera på Munkbron resp Skeppsbron, och så de redan givna på Essingeleden/Västerbron.

Betydligt fler skyltar skulle det bli vid andra landskapsgränder om man beslöt for att skylta upp dessa.

Så krångligt behöver det väl inte vara förresten, kommungränser skyltas gärna upp, och de finns det betydligt fler av.
吉先生

at1981

Citat från: David M skrivet 15 juni 2009, 16:56:13 PM
E6 skall förlängas söderut från Vellinge till Trelleborg. Sista numret blir dock nr 5 vid trafikplats Maglarp. I just E6 fall tror jag man tänker sig att E6 skall gå i den tänkta ringleden runt Trelleborg, därför kommer itne trafikplats Maglarp få nummer 1.


Hejsan!!

Enligt vad jag sett av färsk karta från Eniro/Hitta så går redan E6 mellan Vellinge och Trelleborg fast den går parallellt med E22, då E22 fortsätter i Syd-Europa medan E6 håller sig inom Sverige och Norge. Wiki-info om E6: http://sv.wikipedia.org/wiki/E6

Men däremot ser jag på kartor att motorvägen nu upphör i Vellinge och den skall byggas ut till Trelleborg enligt Wikipedia, så det kan ev. vara det du syftar på men E6 har passerat sträckan Vellinge - Trelleborg sedan 1962 också det enligt Wikipedia.
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

at1981

Hejsan svejsan !!


Nu kom jag på, avfartsnumret är 7 vid LV 222 där RV 75 börjar. Och cad talet 7 baseras på vet jag inte riktigt, men då borde ju rimligtvis Nacka trp vara nr 8, Skvaltans trp - nr 9, Skuru trp - nr 10, Björknäs trp - nr 11, Orminge trp - nr 12, Insjöns trp - nr 13, Hålluddens trp - nr 14, Gustavsbergs trp - nr 15.

Och vid RV 75 så undrar jag hur långt ned man kan komma, för det kan ju ogärna bli -1 i alla fall :P då numrena borde sjunka till man kommer fram till E4/E20. Första tunnelmynningen (riktning mot E4/E20) borde ju bli nr 6 där man kan vika av mot Hammarby fabriksväg.
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Kristofer

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 juni 2009, 19:18:49 PM
Det skulle bli en förfärlig massa skyltar i Stockholm där gränsen mellan Uppland och Södermanland går. Och ingen i Stockholms innerstad bryr sig om - eller vet ens - i vilket av landskapen han bor.

Som redan sagts så blir det inte så många skyltar. Men du har fel om du tror att stockholmarna inte vet vilket landskap de bor i. Inte alla förstås, men många.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 juni 2009, 19:18:49 PMSamma sak i Göteborg där Hisingen tillhör Bohuslän medan Göteborgs innerstad tillhör Västergötland. Men här är i alla fall skyltningen något lättare eftersom Göta älv utgör gränsen och antalet förbindelser över älven är begränsade.

Just i Göteborg skulle det faktiskt bli massor av skyltar, eftersom gränsen - i motsats till vad du och många med dig tror - inte alls går i Göta älv utan kors och tvärs över Hisingen. Den följer nämligen den gamla riksgränsen, och det innebär att församlingarna Biskopsgården, Brämaregården, Lundby och Tuve ligger i Västergötland, medan resten ligger i Bohuslän. Se tex Nordisk familjebok. Karta över gränsen finns på sidan två i denna pdf-fil och dessutom är den utritad på Lantmäteriets Översiktskarta.
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

at1981

Citat från: Kristofer skrivet 16 juni 2009, 11:18:54 AM
Den följer nämligen den gamla riksgränsen
Hejsan!

Riksgräns mellan vilka länder då? Under vilken period var det en riksgräns?
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Niklas Bygdestam

Citat från: at1981 skrivet 16 juni 2009, 12:31:13 PM
Hejsan!

Riksgräns mellan vilka länder då? Under vilken period var det en riksgräns?

Riksgräns mellan Sverige och Norge före 1658. Före den tiden var Bohuslän en del av Norge. Så t ex Uddevalla är en gammal norsk stad :)

Just detta gör den här landskapsgränsen väldigt intressant. Så här skulle det verkligen vara trevligt om man började skylta landskapsgränser på vägarna :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

BMJ

Åker man på den nya motorvägen mellan Båberg och Råsseröd (44:an ö om Uddevalla) skyltas landskapsgränsen mellan Västergötland och Bohuslän med gula skyltar med svart text och bård. Skyltarna står dock på banvallen norr om vägen vid gränspassagen.