Huvudmeny

Söndagsbild 90

Startat av Jona, 07 juni 2009, 02:28:01 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Sommarsäsongen har börjat och det innebär oftast långa arbetsdagar på helgerna. Då främst under eftermiddag och kvällstid.
Innebär i praktiken att jag kommer hem efter en lång lördag kväll, så kommer man hem på söndag morgon vid 1 till 2 tiden och ibland ska man starta om jobbet vid 15 på söndagen. Det innebär att söndagsbilderna då får stå tillbaka för att jag ska få min skönhetsömn(?)
Så ni får räkna med att tråden kan utgå oplanerad och utan notis någon/några söndagar framöver.

Som om inte det vore nog så startar väl eventuellt sommarsäsongen snart och nya resor ska utföras. Det är nästa anledning till inställning. Sedan ska jag inte gömma infon i garderoben om att jag börjar vara less och skriva söndagstrådar och därför ställer jag hellre in vid förhinder än och skriva en tråd.

Dags för del 90. I del 60 och 70 besökte vi Luleå. Så varför inte göra ett tredje besök där nu, när det är dags för del 90?

Wikipedia berättar följande:
Sunderby sjukhus är länssjukhus för Norrbottens län och lokalsjukhus för Bodens kommun och Luleå kommun. Det ligger i Södra Sunderbyn vid Riksväg 97 och Malmbanan ca 15 km nordväst om Luleå och 20 km sydost om Boden.

Det invigdes 2000 efter fyra års byggande och påstods då vara Europas modernaste sjukhus.
Sjukhuset ersatte Länssjukhuset i Boden (även kallat Garnis (Garnisonssjukhuset)) och Luleå lasarett.

Slut citat!

Jag har varit in på sjukhuset och tycker det är arkitekt-toniskt vackert och stilrent. Består av ett antal höghus, hela området mellan dom är inglasade och entré, receptionen och gång-områdena mot varje avdelning finns alltså på bottenplan. Det blir därför luftigt och fint.

Det finns en stationen/hållplats intill sjukhuset och där stannar alla tåg från/till Stockholm och Göteborg och även dom mot/från Kiruna och Narvik.


Veolia kör på linjerna 28 (23 helger) och 30 mellan Boden och Luleå och alla dom passerar terminalen intill Sjukhuset.


Linje 30 är snabbuss mellan städerna men även den besöker alltså terminalen här. Linje 23/28 är mjölkpallslinjerna som stannar på fler ställen.


Luleå Lokaltrafik har även linjer hit. Stadslinjerna 1 och 2 plus direkta matarlinjen 11 och 12 med 1 morgonavgång och den förstnämnda har även en kvällstur varje dag.

Linje 1 och 2 är fasade så från Synderby sjukhus mot Luleå Smedjegatan har du alltifrån en buss var 10 minut under högtrafik vintertid till var 30 min vardags- och lördagkvällar och hela söndagar. Sommartid något färre turer på Söndagen.


Falcks står det på bussen så jag antar bolaget som kör denna linje och buss heter så. Minns inte hur turerna här såg ut.

Ja, det blev en liten bantat söndagstråd denna gång. Dags för mig och sova nu. Ha en trevligt sommar så får vi se vilken söndag jag återkommer!

MVH Jona

PS länkarna till del 60 och 70 finns nedan. Besök gärna och titta igen som en repris. Men undvik gärna och svara eller skriva något i dom, om det inte är nödvändigt. Dom trådarna får gärna fortsätta och sova i arkivet. Eventuellt kan du ju citera och ställa din fråga i denna tråd istället.

Del 60 http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=17732.0

Del 70 http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=20229.0

Sammanställningen: http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html
MVH Filosofen Jona

MrX

Om du börjar lessna på temat Söndagsbild kanske tio till kan vara en idé? Då slutar du på 100 jämt, en kul grej bara

bussgrabben

Trevligt med lite Norrland och Van Hool!

Jona

Citat från: MrX skrivet 07 juni 2009, 10:09:04 AM
Om du börjar lessna på temat Söndagsbild kanske tio till kan vara en idé? Då slutar du på 100 jämt, en kul grej bara

Tack för tipset. Men nej tänker inte sluta. Känns som en tradition som jag vill hålla vid liv. Men antar att det inte blir varje söndag. Utgivningstakten får vi se. Även Hans Broman har ju fläckar och vilar på tisdagar. Då kan jag med gott samvete vila en och annan söndag.

En sak dokk, är inte lika roligt längre och göra tråden just nu. Ni vet man har ätit för mycket på en buffé och är så mätt så även en liten lövtunn chokladbit kan göra så man.... Ja ni vet....
Som reflektion kan jag också säga att senaste tiden har all hobby-utövning gått på sparlåga. Bortsett i maj då jag tvingade mig själv och åka på en resa länet runt och fotografera. Bilderna finns men jag har helt enkelt inte äns börjat orka redigera. Men det får jag väl fixa på sikt....

Men för eller senare kommer nog suget och den dagen. Jag ser fortfarande på med stora ögon och med en förvånad blick så följer jag Mattias Möllers alla serietrådar, lastbilar längs motorvägen och landskrona osv osv och tänker, Oj där har vi en med bra tålamod. Han livar upp stämningen här på forumet och visar sina bildsvep utan slut. Då ska väl jag klara av och visa några få bilder, med lite tillhörande text en gång i veckan....

/Jona
MVH Filosofen Jona