Fornlämning i Umeå: Gult övergångsställe i centrum

Startat av Ersa, 06 juni 2009, 00:27:49 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

När ny asfalt ska läggas på den "gamla" (dvs enda) E4:an genom centrala stan, fräser man först bort all nuvarande beläggning, och titta vad som då tittar fram tillfälligt i några få timmar. Gul färg betyder vänstertrafiktiden före 1967, eller hur?

Fotoplats: Övergångstället mellan Thulehuset och "Smörasken". Fotografen satt längst upp i en dubbeldäckare vid ett rödljus utanför Thulehuset på Västra Esplanaden riktning norrut. Fotade åt vänster från bussen, dvs västerut.






bussgrabben

Ja, jag såg det där igår när jag åkte förbi. Vore kul att få lite historia kring det.

Ersa

Historia i staden där det mesta gammalt ska rivas och glömmas? Det blir nog tyvärr svårt. :( Tegsbron invigdes iaf 1949, så gatstenarna kom säkerligen till mellan 1949 och 1967. Undrar om alla övergångsställen över Västra Esplanaden såg ut på detta vis, med stenblock?

Niklas Bygdestam

Citat från: Verspieder skrivet 06 juni 2009, 00:46:50 AM
Historia i staden där det mesta gammalt ska rivas och glömmas? Det blir nog tyvärr svårt. :( Tegsbron invigdes iaf 1949, så gatstenarna kom säkerligen till mellan 1949 och 1967. Undrar om alla övergångsställen över Västra Esplanaden såg ut på detta vis, med stenblock?

Är det sten? Eller är det betongplattor? Det som förvånar mig är att man tydligen bara asfalterar över detta
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 juni 2009, 19:42:51 PM
Är det sten? Eller är det betongplattor? Det som förvånar mig är att man tydligen bara asfalterar över detta

Det ser då ut som sten. Skrovliga betongplattor känns inte tidsenligt med 50-60-talsvägar i norr. Mig förvånar det inte det minsta. Att asfaltera över historien är vardagsmat där. Men tråkigt är det. Numera är ju dylika stensatta övergångsställen retro, och "inne" igen, så nog hade det varit kul om man kunde "renoverat" upp dem.