Huvudmeny

Norra Stationsgatan

Startat av Marcus L, 06 juni 2009, 00:02:41 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marcus L

Promenerade längs Norra Stationsgatan i Stockholm vid ett tillfälle för ett tag sen.
Då slåg det mig ju att genomfarten för E3/E4 (på sin tid) gick här fram till 1991.
Jag har vissa minnen av trafikljuskorsningen i slutet av Uppsalavägen från turer till Stockholm under slutet av 80-talet, men hur såg igentligen utformningen av gatan ut på den tiden? I dag är det ju endast två körfält (åtminstone vid Norra station och vid anslutningen mot Essingeleden, så vitt jag kunde se). Hur såg det ut på den tiden den var genomfartsled? Lyckades man "klämma in" fler filer då, eller var det endast två?

Blev också lite influerad av tråden ang. E6 söder om Liseberg, då det ju hade vissa likheter.

Någon som har några bilder från Norra Stationsgatan från denna tid?

Max W

På 1950-talet slutade E4 (som då hette "Riks 13") vid Norrtull med en rondell. De körfiler som idag går norrut mot Uppsala var då banvall för spårvagnslinjerna 3 till Haga Södra (nedanför Karolinska sjukhuset) och linje 15 som gick till Sundbyberg. Spårvagn 15 lades ned hösten 1959 och linje 3 försvann hösten 1960.
Förutom detta kan jag nämna att platsen där "Haga-terminalen" sedan byggdes var upplåten under många år till bland andra Povel Ramel som hade tältrevyer där.

Anders Noren

Citat från: Marcus L skrivet 06 juni 2009, 00:02:41 AM
Promenerade längs Norra Stationsgatan i Stockholm vid ett tillfälle för ett tag sen.
Då slåg det mig ju att genomfarten för E3/E4 (på sin tid) gick här fram till 1991.
Jag har vissa minnen av trafikljuskorsningen i slutet av Uppsalavägen från turer till Stockholm under slutet av 80-talet, men hur såg igentligen utformningen av gatan ut på den tiden? I dag är det ju endast två körfält (åtminstone vid Norra station och vid anslutningen mot Essingeleden, så vitt jag kunde se). Hur såg det ut på den tiden den var genomfartsled? Lyckades man "klämma in" fler filer då, eller var det endast två?

Med tanke på att gatan idag har 2-3 körfält plus cykelfält och parkeringsfält så kan jag tänka mig att den kan ha haft 4-5 körfält på E4-tiden, inom dagens gatubredd. Men då, förstås, varken cyklar eller parkeringsplatser.

Anders

Niklas Bygdestam

Citat från: Marcus L skrivet 06 juni 2009, 00:02:41 AM
Promenerade längs Norra Stationsgatan i Stockholm vid ett tillfälle för ett tag sen.
Då slåg det mig ju att genomfarten för E3/E4 (på sin tid) gick här fram till 1991.
Jag har vissa minnen av trafikljuskorsningen i slutet av Uppsalavägen från turer till Stockholm under slutet av 80-talet, men hur såg igentligen utformningen av gatan ut på den tiden? I dag är det ju endast två körfält (åtminstone vid Norra station och vid anslutningen mot Essingeleden, så vitt jag kunde se). Hur såg det ut på den tiden den var genomfartsled? Lyckades man "klämma in" fler filer då, eller var det endast två?

Blev också lite influerad av tråden ang. E6 söder om Liseberg, då det ju hade vissa likheter.

Någon som har några bilder från Norra Stationsgatan från denna tid?

Norra stationsgatan var E4 fram till början av 1990-talet minns jag. Jag har ett minne av att Norra Stationsgatan såg ut som den gör idag. Med reservation för att man kanske hade något körfält ytterligare mot idag och att de då skulle blivit cykelväg idag. Vad jag däremot minns helt bestämt var att gatan inte var mötesseparerad och att det var plankorsningar och rödljus. Det var en irriterande bit som låg mitt emellan två mycket trafikerade motorvägar. Det var helt klart en riktig flaskhals. Kom man norrifrån fanns det på Norra Stationsgatan en ramp som var början på Essingeleden. Den revs när Eugeniatunneln byggdes, men en liten rest lämnades faktiskt kvar så man kan se var den fanns

Det är konstigt att Eugeniatunneln byggdes så sent. Det var i alla fall 20 år som det var två stora och högtrafikerade motorvägar som enbart hade Norra stationsgatan emellan. Idag ser man Eugeniatunneln som självklar och har svårt att förstå hur man klarat sig utan denna
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Cero

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 juni 2009, 19:54:24 PM
Norra stationsgatan var E4 fram till början av 1990-talet minns jag. Jag har ett minne av att Norra Stationsgatan såg ut som den gör idag.

Min minnesbild överensstämmer med din. Gatan såg i princip ut som idag men med två körfält i vardera riktningen. Köerna var tidvis långa och fina och det måste ha varit en ren pina att bo i området.

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 juni 2009, 19:54:24 PM
Det är konstigt att Eugeniatunneln byggdes så sent. Det var i alla fall 20 år som det var två stora och högtrafikerade motorvägar som enbart hade Norra stationsgatan emellan. Idag ser man Eugeniatunneln som självklar och har svårt att förstå hur man klarat sig utan denna

Utan att vara alltför gnällig såhär på lördagskvällen efter Sveriges bedrövliga målskytte skulle jag vilja påstå att det är ett under att Eugeniatunneln byggdes överhuvud taget. Det tog drygt 30 år att få till arlandabanan. På 60-talet pratades det om tunnelbana till Skarpnäck (fanns tom på C2:ornas destrullar), Karolinska, Nacka, Huddinge och Älvsjö. Det tog 30 år att få till Skarpnäck och nu vacklar man om Karolinska. Resten blev ingenting och kommer inte heller att bli det. Getingmidjan har diskuterats i åratal och nu är man äntligen på G med en nödlösning. Förbifart Stockholm diskuteras fortfarande. Förbindelsen mellan E18 och E4 byggdes äntligen men bara med en fil i vardera riktningen på stora delar vilket ger kapacitetsproblem. Det tog en evig tid att bli av med den tvåfiliga delen av Huddingevägen över Årstafältet. Nynäsbanan har diskuterats i åratal innan någon äntligen orkade sätta spaden i jorden och järnvägen runt Mälaren byggdes på många ställen enkelspårig vilket direkt gav kapacitetsproblem. Listan kan göras längre. Jag skulle vilja säga att framförhållningen när det gäller infrastruktursatsningar i stockholmsområdet är noll och det är många gånger ett under att något kommer till överhuvud taget.

Anders Noren

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 juni 2009, 19:54:24 PM
Kom man norrifrån fanns det på Norra Stationsgatan en ramp som var början på Essingeleden. Den revs när Eugeniatunneln byggdes, men en liten rest lämnades faktiskt kvar så man kan se var den fanns

Ja, på parkeringsplanen norr om gatan, ganska precis mitt mellan Torsplan och Karlbergsvägen, är det ett litet "hopp" uppbyggt. Det är brofästet för väster/södergående ramp. Öster/norrgående ramp finns kvar och ansluter vid Karlbergsvägen.

För övrigt var det inte bara Norra länken som dröjde länge: samtidigt som denna (~1991) så färdigställdes motorvägen mellan Norrtull och Järva krog. Kan det ha varit så att alternativet med E4 under/förbi Hagalund (ni vet, Essingeledens överdimensionerade avfart norrut vid Pampas) inte var helt avskrivet förrän i slutet av 1980-talet? Uppsalavägen ligger ju känsligt, inklämd mellan den kungliga Hagaparken på ena sidan och Sveriges näst största begravningsplats på andra sidan, så jag kan tänka mig att man drog sig i det längsta för att göra allt för stora ingrepp i omgivningarna.

Anders

Pete

Ja, på gamla kartor finns "Arlandaleden" inritad, från Tomtebodaavfarten mot ungefär Järva Krog, dvs. en genare sträckning av E4. Och dessutom en korsande led från E18 ungefär från Hagalunds lokstation, sydost mot Norrtull. Man kan ju i någon mån förstå att Solna kommun satte ner foten, man skulle ju dessutom få Huvudstaleden från Tomteboda mot Ulvsunda...

F.ö. hade N. Stationsgatan två filer åt varje håll, med parkering tillåten på södra sidan (dvs. längs bebyggelsen).

/Pete

Niklas Bygdestam

Är det någon som har bild på Norra stationsgatan och Uppsalavägen mellan Norrtull och Järva krog innan Eugeniatunneln var byggd?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

stefanruf


Alexei

#9
CitatJa, på gamla kartor finns "Arlandaleden" inritad, från Tomtebodaavfarten mot ungefär Järva Krog, dvs. en genare sträckning av E4. Och dessutom en korsande led från E18 ungefär från Hagalunds lokstation, sydost mot Norrtull

Tydligen har det åter blivit aktuellt - Vägverket har en utedning på gång (men det blir nog årtionden innan det blir verklighet).  Solna Stad sägs ha ett vägreservat.  Jag har sett en specifik länk om detta men kan inte hitta den nu, lite info finns dock på sid 24 från länken nedan. OBS 10mb

Annars kan jag bara hålla med - det var underligt att detta avbrott i motorvägen fanns i drygt 20 år. I synnerhet med tanke på att denna sträcka borde vara betydligt billigare per kilometer att bygga änn övriga delar av Essingeleden.

Tycker personligen att det hadde varit bättre att satsa på en motorväg rakt fråm Tomteboda till Järva Krog, det hadde varit en genare sträcking och så hadde genomfartstrafiken sluppit att trängas med trafiken till Vasastan/Norrmalm/Östermalm, genom Haga.
Nuvarande Norra länk kunde man vänta med till "nya" Norra Länken mot Värtan, och gärna även byggt Huvudstaleden som en del av detta projekt. (OK vet at en Huvudstaled är bara önsketänkande)

Alexander

http://www.vv.se/vagarna/Vagprojekt/Stockholms-lan/Vag-E-4-Norrtull--Kista-forstudie/Dokument/

Anders Noren

Citat från: Alexei skrivet 07 juni 2009, 23:06:20 PM
Tydligen har det åter blivit aktuellt - Vägverket har en utedning på gång (men det blir nog årtionden innan det blir verklighet).  Solna Stad sägs ha ett vägreservat.  Jag har sett en specifik länk om detta men kan inte hitta den nu, lite info finns dock på sid 24 från länken nedan. OBS 10mb

http://www.vv.se/vagarna/Vagprojekt/Stockholms-lan/Vag-E-4-Norrtull--Kista-forstudie/Dokument/

Aha! Tydligen utreddes E4 under Hagalund 1985 vilket innebär att min gissning ovan inte var så dum ändå. Förmodligen var det då man kom fram till att breddning av Uppsalavägen plus Norra länken ändå var att föredra framför Hagalundsalternativet.

Observera att Vägverket i sin studie av framtida möjligheter till kapacitetshöjning på sträckan Järva krog-Essingeleden påpekar att Uppsalavägen svårligen låter sig utbyggas mer.

Att kommunen håller ett reservat i översiktsplanen innebär förresten inte att det är aktuellt - bara att kommunen förbereder sig inför alla framtida eventualiteter. När kommunen _stryker_ ett reservat är det ett betydligt starkare ställningstagande.

Anders

admin


Då denna tråd ligger under 'Vägforum' och primärt avser Norra Stationsgatan i Stockholm har en avknoppning av mera renodlad järnvägskaraktär flyttats till 'Ordet är fritt' där den återfinns under Svealandsbanan / Infrastruktursatsningar


Jan-Peter

Citat från: Max W skrivet 06 juni 2009, 08:35:00 AM
På 1950-talet slutade E4 (som då hette "Riks 13") vid Norrtull med en rondell. De körfiler som idag går norrut mot Uppsala var då banvall för spårvagnslinjerna 3 till Haga Södra (nedanför Karolinska sjukhuset) och linje 15 som gick till Sundbyberg. Spårvagn 15 lades ned hösten 1959 och linje 3 försvann hösten 1960.
Förutom detta kan jag nämna att platsen där "Haga-terminalen" sedan byggdes var upplåten under många år till bland andra Povel Ramel som hade tältrevyer där.

Det var väl en del cirkusar som Althenburg,Scott med fler som också höll till där./Jan-Peter

Max W

Citat från: Jan-Peter skrivet 18 juli 2009, 09:58:08 AM
Det var väl en del cirkusar som Althenburg,Scott med fler som också höll till där./Jan-Peter
Det stämmer. Jag minns bara Povels Knäpp Upp Revy och Cirkus Scott, men det var flera.
Kanske någon annan här på Forumet kan komplettera med namnen på fler.

BD

Janne B, en numera tyvärr avliden god vän, berättade om när han råkade hamna vid rödljus på Norra Stationsgatan och samtidigt en VW, med då modernt tändsystem, kom att stå vid sidan om. När ljuset slog om till grönt tryckte han på sändarknappen på komradion och VW:n stannade. Mycket lustigt!

En annan gång på sommaren med fint väder och neddragna rutor noterade Janne att någon i en personbil flera gånger spottade på hans bakhjul. När avgasröret hade rätt läge gav han fullgas mot stängt avgasbromsspjäll och sedan släppte avgasbromsen med följden att ett enormt sotmoln blåste in i personbilen med följd att dörrarna slogs upp och folket hoppade ut. Också lustigt när man sitter i kö. En modern  bil tillåter ingen sådan lek.