Huvudmeny

Gasolycka i Lund

Startat av Rickardo, 04 augusti 2007, 17:21:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Men jag kan inte låta bli att fundera på hur det hade gått om man hade kört med en vanlig Citaro under bron. På de bilder som jag sett på den skadade bussen så ser det faktiskt ut som om den skulle klara sig om den inte hade gasflaskor på taket. Taket på bussen ser faktiskt oskadat ut om man bortser från gasflaskorna
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

LinusA

Usch, gasolyckor är otäcka. Hur mycket tål egentligen tankarna på taket? Utsätter vi oss själva och passagerarna för högre risk med gasbussar än etanol/diesel?

Staffan Sävenfjord

Citat från: LinusA skrivet 05 augusti 2007, 03:25:27 AM
Usch, gasolyckor är otäcka. Hur mycket tål egentligen tankarna på taket? Utsätter vi oss själva och passagerarna för högre risk med gasbussar än etanol/diesel?

Nej, det finns inget som tyder på det. Det beror på typen av olycka vilket som är farligast.
Nu bortser jag helt från miljöpåverkan i sammanhanget, vilket dock är nog så viktigt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

76

Som Peter L nämnde tidigare i tråden så lär de visst klara att bussen brinner upp. Så jag tror nog inte att ni behöver oroa er för det när ni åker gasbuss.

Hans J

Jag har personligen upplevt brand i en CNG buss på nära håll.

Bor vid, och med utsikt över, den plats där en av GS Volvo/Säffle CNG bussar i 700-serien brann upp(ner?) för ett antal år sedan.
Det blev ingen explosion men det var ändå dramatiskt att uppleva händelsen.
Gasen brann mycket häftigt. Strax efter att branden startat antändes även bussen av den mycket kraftiga värmen.
Förutom vid säkerhetsventilerna vid tankarna på taket, brann det vid detta tillfälle även vid påfyllningsstället nedtill på bussen.

Efter branden var återstod endast chassit. Karossen som var av lättmetall hade till större delen smält ner av den häftiga värmen. Kvar på platsen låg under lång tid rester av smält aluminium. Säkerhetsanordningarna för CNG installationen fungerade som avsett, dvs. metangasen brann kontrollerat tills den var slut och ingen explosion inträffade som väl var.
Jag tror inte att någon med kännedom om metangasens egenskaper vill uppleva en riktig explosion ens på avstånd! Säkerhet är A och O när man hanterar CNG, gasen är absolut inte ofarlig.

HansJ

Robert S

#20
"Chauffören: "Jag begick ett stort misstag""

http://sydsvenskan.se/lund/article256597.ece

LinusA

Skönt att höra att säkerhetssystemet för gasen funkade den gången, Hans. Jag vågar inte tänka på vad som skulle hända med buss och omgivning om en explosion skulle inträffa pga exvis tillverkningsfel. Men man kan ju inte gå runt och vara rädd för allt här i världen, då skulle det ju inte gå att leva....

Hans J

Visst är det så Linus!

CNG installationer i bussar och andra fordon måste anses som ganska säkra och passagerare utsätts inte för någon speciellt stor risk just beroende på att de åker med en CNG buss.
Bilderna visar dessutom med all tydlighet att det brinner "runt" tanken vilket visar att säkerhetssystemet fungerade även i detta fall. Någon explosion har det definitivt inte varit frågan om! Vid en explosion hade omgivningen definitivt inte sett ut som på bilden. Det som mer oroar mig som tekniker är med vad som händer när vi "slappnar av" och slarvar med rutiner och säkerhetskrav inom branschen.
Handlingsplaner och krav är en sak men utan fungerande uppföljning av utfallet, är alla planer och krav just bara planer och krav.
Som någon gammal räv så träffande sagt är underhållskostnader ett av entreprenörernas få kvarvarande konkurrensmedel. Som tekniker kanske jag talar lite i egen sak men det är mycket frestande för icke-tekniker att spara på nödvändigt underhåll för att få det att "gå runt". Synbara resultat av detta finns på många håll inom kollektivtrafiken.

Hälsningar
HansJ   

S Svensson

Omtalad buss i Göteborg bör ha varit GS 716 (B10MCNG)

Cyklisten

Även en av Veolias (eller dåvarande Connex) Volvo B10BLE CNG har brunnit ner i Oxie utanför Malmö, även där hade ingenting exploderat.

Svemicke

Tur att ingen kom till skada. Ändå glädjer jag mig lite åt det inträffade för det bevisar olämpligheten med gas som drivmedel. Det är ju livsfarligt. Vad är det för idioter som beslutar om gas som drivmedel?

Man fick ju lära sig redan som liten i kemin på högstadiet hur farligt det är med gas och hur lättantändligt det är. Missade miljönissarna de lektionerna? Det blev ju väldigt miljövänligt i Lund nu.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Sundås

Citat från: Svemicke skrivet 13 september 2007, 01:28:57 AM
Tur att ingen kom till skada. Ändå glädjer jag mig lite åt det inträffade för det bevisar olämpligheten med gas som drivmedel. Det är ju livsfarligt. Vad är det för idioter som beslutar om gas som drivmedel?

Man fick ju lära sig redan som liten i kemin på högstadiet hur farligt det är med gas och hur lättantändligt det är. Missade miljönissarna de lektionerna? Det blev ju väldigt miljövänligt i Lund nu.

Hanteras gas på rätt sätt är det ett bra drivmedel. Det är ju inte för inte som det blir gasdrift på fler och fler platser.. Det här var ju en tillfällighet, inget hade ju hänt om föraren tänkt sig för.

Och vad är det som säger att andra drivmedel är säkrare?
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

S Svensson

Skall påpeka att det var i debatt i GP angående gasdrkift och farlighet. Det är nämligen betydligt farligare med gasdrift. Det har inträffat ytterligare incidenter också.Därtill att området emellan Bohusbanan och Backaplan någon gång varit avstängt.Även området kring Sörredsvägen (gaspump) varit avstängt pga läckande gas.
Vad som är intressant med gasdrift är nämligen också vilken gas det rör sig om. Det finns inte en typ av CNG,det finns flera.
Den gas som är intressant till fordonsdrift är nämligen en annan än Naturgas,nämligen vätgas(H).Är det möjligt att använda denna med hänsyn till säkerhet. En annan gas som kan  bli aktuell är kolgas. En gas som Svedlund kallade generatorgas. Men den måste i framtiden framställas industriellt.
Gas typ CNG och motsvarande gas framställd i rötkammare ,biogas, är nämligen viktig ur ekonomisk synpunkt. Även om buss och lastbilsdrift är problematisk. Gasen är nämligen inte gas utan vätska i fordonet och övergången från vätska till gas är troligen det mest problematiska.

Vad finns för principiella synpunkter mera ??

blubb

Bussen är tillbaka i trafik, dock saknas en del av kåpan över tankarna på taket.