Huvudmeny

Gasolycka i Lund

Startat av Rickardo, 04 augusti 2007, 17:21:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rickardo

Detta har jag aldrig hört talas om innan att detta kunde hända så lätt!
Verkar riktigt läskigt!
/Rickardo
http://sydsvenskan.se/lund/article256490.ece

Fredde

Att gas är farligt vet vi alla. Men att det får dessa följder vid en olycka/olyckshändelse ska inte få inträffa... Borde man ha tänkt på vid bygget av bussen kanske...

Lund... då är det en MB va? Någon som vet...?

/Fredde

Rickardo

#2
Citat från: Fredde_J skrivet 04 augusti 2007, 17:31:56 PM
Att gas är farligt vet vi alla. Men att det får dessa följder vid en olycka/olyckshändelse ska inte få inträffa... Borde man ha tänkt på vid bygget av bussen kanske...

Lund... då är det en MB va? Någon som vet...?

/Fredde

Japp det är Mercedes. Visst är gas farligt men någon liknande olycka har jag inte hört talas om. Nu är alla modeller byggda med höga bulor på taket. De äldre Volvobussarna som finns i  Malmö är gastuberna  nedbyggda i taket men jag vet inte vilket som är bäst


/Rickardo

Niklas Bygdestam

På bilden ser man att det är en av deras Mercedes Citaro. Jag har alltid funderat på det här om vad som händer om dessa gastuber som sitter på taket skulle explodera. Även i Uppsala har vi ju mycket gasbussar. Har ofta undrat vilken fara det skulle kunna innebära för passagerarna inne i bussen om detta händer. Bussen på bilden ser förvånandsvärt oskadad ut efter omständigheterna. Men kan det ha sprängts ett hål i taket? Det här är ju veerkligen mardrömmen när det gäller just gasbussar. Är detta första gången detta händer i Sverige?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Robert S

Finns en liten "film" som är tagen på olycksplatsen

http://newshunters.mine.nu/070804gas.wmv

Peter L

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 augusti 2007, 17:39:28 PM
På bilden ser man att det är en av deras Mercedes Citaro. Jag har alltid funderat på det här om vad som händer om dessa gastuber som sitter på taket skulle explodera. Även i Uppsala har vi ju mycket gasbussar. Har ofta undrat vilken fara det skulle kunna innebära för passagerarna inne i bussen om detta händer. Bussen på bilden ser förvånandsvärt oskadad ut efter omständigheterna. Men kan det ha sprängts ett hål i taket? Det här är ju veerkligen mardrömmen när det gäller just gasbussar. Är detta första gången detta händer i Sverige?

Det förefaller som att gasflaskorna på taket slitits av från bussen pga passage under för låg viadukt och sedan exploderat/tagit fyr när de redan lämnat bussen (slangar och ledningar har också slitits av varpå gas läckt ut). Det har alltså inte sprängts något hål i bussens tak, den var dessutom tom då föraren inte ens körde på linjen vid tillfället.

Det påstås annars att en gasbuss t.o.m. ska kunna brinna upp utan att tankarna exploderar, har visst testats också (under något säkrare omständigheter...)

Niklas Bygdestam

Citat från: Peter L skrivet 04 augusti 2007, 19:32:56 PM
Det förefaller som att gasflaskorna på taket slitits av från bussen pga passage under för låg viadukt och sedan exploderat/tagit fyr när de redan lämnat bussen (slangar och ledningar har också slitits av varpå gas läckt ut). Det har alltså inte sprängts något hål i bussens tak, den var dessutom tom då föraren inte ens körde på linjen vid tillfället.

Det påstås annars att en gasbuss t.o.m. ska kunna brinna upp utan att tankarna exploderar, har visst testats också (under något säkrare omständigheter...)



Det ser ut som om en vanlig Citaro utan gasflaskor skulle kunna klara av att passera under den här bron. Frågan är om föraren kan ha kört med en sådan tidigare och glömt bort gasflaskorna som sitter på taket på dessa bussar
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

CD

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 augusti 2007, 19:38:57 PM

Det ser ut som om en vanlig Citaro utan gasflaskor skulle kunna klara av att passera under den här bron. Frågan är om föraren kan ha kört med en sådan tidigare och glömt bort gasflaskorna som sitter på taket på dessa bussar

Bron är 2.8 hög eller låg så jag har svårt och tro att någon buss öht går under.. Att det sen inte ens går någon busslinje under den bron hjälper inte mycket.
Förare ta lärdom, använd inte bussen för privat körning!

martenpe

Otäck olycka, tur att det inte var några passagerare eller bilar som låg efter bussen...

Totalhöjden på olycksbussen var enl bilregistret (www.vv.se) 3,4 m.  Enligt Mercedes-Benz svenska hemsida är höjden 3,09 på vanliga Citaro http://www2.mercedes-benz.se/content/sweden/mpc/mpc_sweden_website/sv/home_mpc/buses/home/products/new_buses/new_Citaro_12/technical_data.html.

Känns som det hade smällt rätt ordentligt även med en vanlig stadsbuss.

Samtidigt vet jag ju att det ibland är lätt att missa skyltar exempelvis om de sitter dumt till eller om man för ett ögonblick koncentrerar sig på cyklister vid sidan av bussen mitt i en sväng. Och att byta bussar regelbundet gör nog att man ibland kanske inte tänker på totalhöjden just nu... Har de vanliga Citaro utan gasdrift i stadstrafiken i Lund?



Niklas Bygdestam

Citat från: martenpe skrivet 04 augusti 2007, 20:05:19 PM
Otäck olycka, tur att det inte var några passagerare eller bilar som låg efter bussen...

Totalhöjden på olycksbussen var enl bilregistret (www.vv.se) 3,4 m.  Enligt Mercedes-Benz svenska hemsida är höjden 3,09 på vanliga Citaro http://www2.mercedes-benz.se/content/sweden/mpc/mpc_sweden_website/sv/home_mpc/buses/home/products/new_buses/new_Citaro_12/technical_data.html.

Känns som det hade smällt rätt ordentligt även med en vanlig stadsbuss.

Samtidigt vet jag ju att det ibland är lätt att missa skyltar exempelvis om de sitter dumt till eller om man för ett ögonblick koncentrerar sig på cyklister vid sidan av bussen mitt i en sväng. Och att byta bussar regelbundet gör nog att man ibland kanske inte tänker på totalhöjden just nu... Har de vanliga Citaro utan gasdrift i stadstrafiken i Lund?






Det finns en enda vanlig Citaro utan gasdrift i Lund för stadstrafik. Den har ibland varit utlånad till andra städer ibland. Det har visats bild på den tidigare i Buss Snack
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Fredde

Bussen verkar ju vara skyltad som att den gick i trafik.. Märkligt...

/Fredde

Niklas Bygdestam

Citat från: Fredde_J skrivet 04 augusti 2007, 20:43:11 PM
Bussen verkar ju vara skyltad som att den gick i trafik.. Märkligt...

/Fredde


Jag har också funderat en del över det där att bussen är skyltad som om den gick i trafik. Skulle det kunna vara så illa att trafikledningen faktiskt har beordrat föraren att köra på den här vägen på grund av något hinder i trafiken på den vanliga sträckan?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 augusti 2007, 21:03:33 PM
Nu framgår det ju på flera håll att 1) Bussen var tom, 2) Föraren hade paus och 3) Han var ute på egen hand.
Alla som kört buss har säkert varit med om något liknande, så länge inget händer går det bra men...
Detta inträffade med dubbeldäckarna i Sthlm så länge dessa fanns kvar och även när CR 112:an var en ovanlig fågel i innerstaden (den var ju högre och gick inte att köra i Klaratunneln)

//Lars

Dubbeldäckarna på linje 47 gick utmed Philipson-huset på Vasagatan och där var det lätt att ta i med övervåningen om man kom för långt åt vänster i den enkelriktade slingan. Jag vill minnas att det till och med finns en bussnackare som skalat av taket på en dubbeldäckare där.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

J73

Hej allihopa!!Såg bussen som försökte köra in under gångbron i Lund..Den bussen hade inte där och göra..Jag har bekanta som bor i det området och vet hur det ser ut där..Har bott i Lund i sen 1999 men flytta därifrån för ett anatl månader sen..Jag vet hur just det området ser ut..Strax efter gångbron där så är det en återvändsgränd och bilgarage på vänster sida..Man kan undra vad busschauffören har tänkt på när han körde där..Där finns ingen busshållplats där heller.Undrar om denna chaufför får behålla sitt jobb på bergkvarabuss efter detta..Han har väl också rättsligt efterspel att vänta också kan jag tänka..Hoppas ni alla får en fortsatt trevlig helg..
                                                                       Med vänliga hälsningar
                                                                                                        J73

Peter L

Citat från: J73 skrivet 04 augusti 2007, 21:54:30 PM
Hej allihopa!!Såg bussen som försökte köra in under gångbron i Lund..Den bussen hade inte där och göra..Jag har bekanta som bor i det området och vet hur det ser ut där..Har bott i Lund i sen 1999 men flytta därifrån för ett anatl månader sen..Jag vet hur just det området ser ut..Strax efter gångbron där så är det en återvändsgränd och bilgarage på vänster sida..Man kan undra vad busschauffören har tänkt på när han körde där..Där finns ingen busshållplats där heller.Undrar om denna chaufför får behålla sitt jobb på bergkvarabuss efter detta..Han har väl också rättsligt efterspel att vänta också kan jag tänka..Hoppas ni alla får en fortsatt trevlig helg..
                                                                       Med vänliga hälsningar
                                                                                                        J73

Finns viss risk att jobbet hänger löst ja... För ca 10 år sedan var en Linjebuss inne på samma område (tror t.o.m. det var samma viadukt) och slog i, dock inte med lika dramatiskt slut. B10L CNG var något lägre eftersom tankarna var nersänkta i taket (som någon redan påpekat). Även då var det ett helt privat ärende...