Första Veolia-MAN i Skåne

Startat av Cyklisten, 30 maj 2009, 16:43:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

Citat från: Bussmicke skrivet 31 maj 2009, 23:39:13 PM
Vad har di emot MAN?
Usel förarergonomi, vilket är det viktigaste om man är busschaufför. Det är rätt många timmar man spenderar i en buss om man är linjebusschaufför och då är det viktigt att det är bra ergonomi och det är det inte i MAN.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Simon Bertilsson

Citat från: Svemicke skrivet 01 juni 2009, 00:45:46 AM
Usel förarergonomi, vilket är det viktigaste om man är busschaufför. Det är rätt många timmar man spenderar i en buss om man är linjebusschaufför och då är det viktigt att det är bra ergonomi och det är det inte i MAN.

Ok. Jag har aldrig kört buss, men som lastbilschaufför så föredrar jag Volvo framför Man (det torde väl i viss mån vara överförbart till buss) så jag kan förstå er.
Dock trivs jag som passagerare betydligt bättre i en stadsbuss av märket Man än Volvo. Manen känns mer ombonad, ser bättre ut och är betydligt tystare. Helhetsintrycket är bättre helt enkelt.

Svemicke

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 01 juni 2009, 04:42:14 AM
Ok. Jag har aldrig kört buss, men som lastbilschaufför så föredrar jag Volvo framför Man (det torde väl i viss mån vara överförbart till buss) så jag kan förstå er.
Dock trivs jag som passagerare betydligt bättre i en stadsbuss av märket Man än Volvo. Manen känns mer ombonad, ser bättre ut och är betydligt tystare. Helhetsintrycket är bättre helt enkelt.

Tystare? Då har Du inte hört våra MAN i Borås. De är allt annat än tysta.

Volvos stadsbussar som Veolia kör med i Malmö tycker jag inte om som passagerare. Allt för många växlingar och det är inte bekvämt när bussen stannar och startar hela tiden.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Rickardo

Citat från: Svemicke skrivet 01 juni 2009, 11:06:51 AM
Tystare? Då har Du inte hört våra MAN i Borås. De är allt annat än tysta.

Volvos stadsbussar som Veolia kör med i Malmö tycker jag inte om som passagerare. Allt för många växlingar och det är inte bekvämt när bussen stannar och startar hela tiden.

Jämför och åk med Volvo och MAN-stadsbuss från i Malmö nästa gång så märker du att MAN-bussen betydligt tystare. Dessutom skramlar vissa av Volvobussarna redan efter bara några års drift, speciellt glasrutorna som sitter vid bakdörrarna.
Angående förarplatsen i Volvo 7700 är den inte bra och väldigt trång. Då är 7500 betydligt bättre ur förarsynpunkt.

Fin bild cyklisten! Storlarna i denna buss är en favorit!

Mvh Rickardo

Cyklisten

Själv tycker jag om MAN och vill gärna åka med dessa när jag är i Malmö, men det känns lite tråkigt och enformigt när fler och fler MAN dyker upp, det känns liksom kul med mångfalden och då vill man helst ha något lite speciellt, t.ex. en kort tvådörrars Citaro (vilken jag trodde skulle komma) eller varför inte 10-meters Solaris  (gärna med tre dörrar). Men jag är glad ändå. Till slut så ska även de där gamla Mercor ersättas och då få man kanske något annat.

737

Citat från: Cyklisten skrivet 30 maj 2009, 17:19:44 PM
Som jag förstår så är det kommunen som har finansierat köpet, så bussen borde följa med avtalen

Kommunen???

Cyklisten

Ja, om jag minns rätt så ville inte Skånetrafiken (Region Skåne) själv bekosta den utökade trafiken, alltså nya bussar, hållplatser driftkostnader etc. så kommunen skulle stå bl.a. för inköp av den ena bussen.

Walter

Citat från: Cyklisten skrivet 02 juni 2009, 14:05:39 PM
Ja, om jag minns rätt så ville inte Skånetrafiken (Region Skåne) själv bekosta den utökade trafiken, alltså nya bussar, hållplatser driftkostnader etc. så kommunen skulle stå bl.a. för inköp av den ena bussen.

Säger inte alls att du har fel, men det brukar vara så att om Skånetrafiken inte ser möjlighet i att finansiera trafiken så får kommunen betala, dock brukar det ändå ske via Skånetrafiken för att det ska följa nuvarande och framtida upphandlingar etc. Kommunen betalar allt men via Skånetrafiken så att säga.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Cyklisten

Det kan vara så, fast det jag läste i tidningar var ungefär att "Skånetrafiken kräver att kommunen köper den andra bussen". Hur det nu löstes på detaljer vet jag inte. Mig spelar det ingen roll. Själv brukar jag cykla då stadsbussarna går inte på de tider som passar mig ;)

Svemicke

Citat från: Cyklisten skrivet 01 juni 2009, 17:58:41 PM
Själv tycker jag om MAN och vill gärna åka med dessa när jag är i Malmö, men det känns lite tråkigt och enformigt när fler och fler MAN dyker upp, det känns liksom kul med mångfalden och då vill man helst ha något lite speciellt, t.ex. en kort tvådörrars Citaro (vilken jag trodde skulle komma) eller varför inte 10-meters Solaris  (gärna med tre dörrar). Men jag är glad ändå. Till slut så ska även de där gamla Mercor ersättas och då få man kanske något annat.
Jag tycker att mångfalden i Malmös busspark försvann när ML försvann och Linjebuss köpte in sina första egna bussar. Fast det är klart; det var ingen mångfald när det bara fanns CR76 och CR110 i stan heller. Fast dessa bussar var så trevliga att man inte klagade.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

bjalle

Denna bussen var på Veolia i Kristianstad häromdagen...

Cyklisten

Undra varför, ville de ta en titt på en för dem helt ny bussmodell/märke innan ett oundvikligt utbyte av deras B10L?  ;) Men jag gissar att nya bussar som kommer att ersätta dessa gamla stackare är redan beställda för länge sedan.

bjalle

Citat från: Cyklisten skrivet 07 juni 2009, 20:41:46 PM
Undra varför, ville de ta en titt på en för dem helt ny bussmodell/märke innan ett oundvikligt utbyte av deras B10L?  ;) Men jag gissar att nya bussar som kommer att ersätta dessa gamla stackare är redan beställda för länge sedan.

Stadstrafiken i Kristianstad är ute på upphandlig nu eller kommer när som helst...

Cyklisten

Då är det ungefär samma här. Men räcker deras B10L innan de blir 12 år? För de är väl lite gamla redan nu.