Ny stadsbussdepå i Gävle

Startat av AO, 27 maj 2009, 21:53:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AO

En ny depå för stadsbussarna i Gävle planeras i samband med att bussarna ska övergå till gasdrift. Verkar som att depån återigen ska tillbaka till Brynäs...
http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1076336

Peter Öden

Hej !

Om det nu blir en ny bussdepå på Brynäs så blir det inte alls så långt ifrån
den förra depån som fungerade  som sådan fram till senare delen på 1998.
Kan man tolka artikeln i AB som om man skriver in i det nya trafikavtalet för
tätortstrafiken från och med juni 2010 att det ska vara bussar för gasdrift ?

Mvh Peter Ö

AO

Ja, det är helt rätt tolkat. Det nya avtalet innehåller att man succesivt under avtalsperioden ska gå över till bussar med gasdrift. Det innebär att det till en början kommer vara uppskattningsvis tio stycken gasbussar som under avtalet blir fler och fler. Någon biogaspruduktion kommer dock inte att ha hunnit tagit fart 2010 och därför kommer dessa bussar att gå på fordonsgas de första åren. Någon gång mellan 2012 och 2014 räknar man med att en egen biogasproduktion finns och då kommer man att övergå till fler bussar med gasdrift. Det är även när denna egna produktion kommer igång som man måste ha flyttat depån.

Det ska bli intressant att se vilka gasbussar man kommer att kunna få in under järnvägsviadukterna på Södra Strandgatan på linje 1. Det är ju nästan bara med tur att B9S går under där, en gasbuss är ju några centimeter högre. De äldre MAN med gasdrift var ju några centimeter lägre än de nya och hade kommit under.

Leif D

Citat från: AO skrivet 28 maj 2009, 21:34:31 PM
Det ska bli intressant att se vilka gasbussar man kommer att kunna få in under järnvägsviadukterna på Södra Strandgatan på linje 1. Det är ju nästan bara med tur att B9S går under där, en gasbuss är ju några centimeter högre. De äldre MAN med gasdrift var ju några centimeter lägre än de nya och hade kommit under.

Det är väl annars ganska troligt att kommunen nu inser att det är dax att göra något åt denna låga underfart, det lär ju fortsätta att vara ett nålsöga, så varför inte bita i sura äpplet och fixa detta en gång för alla. Det lär ju inte bli billigare att vänta i allafall.
;-)

AO

Citat från: Leif D skrivet 29 maj 2009, 01:01:23 AM
Det är väl annars ganska troligt att kommunen nu inser att det är dax att göra något åt denna låga underfart, det lär ju fortsätta att vara ett nålsöga, så varför inte bita i sura äpplet och fixa detta en gång för alla. Det lär ju inte bli billigare att vänta i allafall.

Tycker det jag också. Problemet är det att Gavleån flyter under vidukten och vägen under viadukten i dagsläget ungefär i jämnhöjd med ån. Det kräv väl därför lite extra arbete med att fixa till det för att vatten inte ska tränga in och så. Man får väl hoppas att man har med den låga viadukten i beräkningarna på nåt sätt iaf så inte den första stackaren som blåser igenom där tappar hela taket  ;)

Anders Noren

Ny järnvägsbro över Gavleån finns planerad på lång sikt, men då främst för tågtrafikens behov den dagen ett femte genomgående spår behövs. (Före ombyggnaden av Hamntorget var mark reserverad för sex genomgående spår.) Polhemsgången och perrongerna är förberedda för ett femte spår, som antingen kan vara ett genomgående spår utan perrong (mellan två perrongspår) eller som kan gå utanför hissbyggnaden och ligga vid perrong (men då måste kafébyggnaden rivas/byggas om).

I samband med bygge av ny järnvägsbro är det lämpligt att också göra något åt underfarterna. I Fördjupad översiktsplan för Resecentrum Gävle (1999) finns en idéskiss där S. Strandgatan är dubbelriktad, N. Strandgatan är endast för gång- och cykeltrafik och båda gatorna har uppgångar till spåren.

Ett annat alternativ, som jag tyvärr aldrig sett nämnas, är att dubbelrikta båda gatorna men reservera N. Strandgatan för busstrafik. Både busstrafiken till Brynäs och till stadsdelen som inte får heta Alderholmen skulle tjäna på en sådan genväg, framför allt den sistnämnda.

Att gatorna kan förläggas djupt, till och med under åns vattenyta, visar gång- och cykeltunnlarna under Islandsbron. De ligger under vattenytan och dagvattnet pumpas sannolikt därifrån.

Ny järnvägsbro och nya underfarter vid Gavleån torde dock bli en dyr historia med omfattande komplikationer för trafiken. Jag skulle gissa att bygget blir minst lika dyrt som centralstationsprojektet kostade totalt (>150 Mkr), om inte dyrare, och för att kunna upprätthålla förbindelserna mellan västra och östra staden lär Waldenströmsgatans plankorsning med järnvägen (stängd i mitten av 1980-talet) behöva återöppnas och provisoriska stationsanordningar byggas på södra sidan av ån.

Anders