SL ser över användningen av boggiebussar i innerstaden

Startat av AO, 27 maj 2009, 19:59:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cero

Citat från: CS skrivet 30 maj 2009, 17:14:44 PM
I teorin för B-behörighet ingår det att man ska veta att man behöver visa hänsyn till att tunga fordon kan behöva använda mer än sin egen fil i korsningar, rondeller etc. Detta verkar tyvärr vara en kunskap som ingen tar åt sig...

Självklart. Däremot tror jag få personer har kunskap om vilka märken/versioner som tar upp onormalt mycket plats av andra körfält. De flesta vana bilförare jag känner vet hur en ledbuss, boggiebuss, långtradare, etc beter sig i olika situationer och kör därefter. Dock är de inte så uppmärksamma att de noterar att det exempelvis är en B9S de har bredvid sig och därmed ser till att inte befinna sig i rondellen samtidigt när det i normalfallet går alldeles utmärkt med andra ledbussar, exempelvis Omnilink.

Dock finns inget som med automatik ger en förare av buss eller lastbil rätt att utan vidare inkräkta på andra körfält eller trottoarer utan hänsyn så det är inte bara att gasa på och hoppas alla andra flyttar på sig, även om vissa tycks tro det...

CS

Citat från: Cero skrivet 30 maj 2009, 17:52:11 PM
Självklart. Däremot tror jag få personer har kunskap om vilka märken/versioner som tar upp onormalt mycket plats av andra körfält. De flesta vana bilförare jag känner vet hur en ledbuss, boggiebuss, långtradare, etc beter sig i olika situationer och kör därefter. Dock är de inte så uppmärksamma att de noterar att det exempelvis är en B9S de har bredvid sig och därmed ser till att inte befinna sig i rondellen samtidigt när det i normalfallet går alldeles utmärkt med andra ledbussar, exempelvis Omnilink.

Dock finns inget som med automatik ger en förare av buss eller lastbil rätt att utan vidare inkräkta på andra körfält eller trottoarer utan hänsyn så det är inte bara att gasa på och hoppas alla andra flyttar på sig, även om vissa tycks tro det...

Självklart ska bussföraren ta det försiktigt men, nu har ju föraren inte möjlighet att se hela sin buss i just rondeller, utan vissa delar befinner sig utanför siktområde. Vad en bilförare har för anledning att ge sig in i en smal rondell samtidigt som en buss över huvud taget förstår jag inte, det ger väl kanske en max 30sekunder längre restid att låta bussen ta sig genom rondellen själv innan man själv ger sig in där.

Många bilförare är även själva väldigt duktiga på att gena över filerna vid in och utkörning, även med andra fordon och bussar i rondellen...

Varför B9S skulle vara svårare i rondeller förstår jag inte, just modeller med svängande led är väl de som har lättast att följa efter i rätt fil, medans man med en pusher lättare tar del av en annan fil.

Nico


Citat från: CS skrivet 30 maj 2009, 19:07:25 PMVarför B9S skulle vara svårare i rondeller förstår jag inte, just modeller med svängande led är väl de som har lättast att följa efter i rätt fil, medans man med en pusher lättare tar del av en annan fil.

Ställer mig aningen frågande jag mig då jag sällan eller aldrig har haft problem med att få med mig svansen (oavsett om om jag kört B9S, B10MA osv.) när jag kört ledvagnar med medstyrande tredje axel. Tekniken där är ju då att inte motstyra utan bara vrida fullt så följer ändan med. Däremot beter sig som sagt pusherleder annorlunda, om man inte tar ut ordentligt och sedan motstyr så genar gärna släpet och tjuvar då utrymme i körfältet bredvid om man nu t.ex. kör i en cirkulationsplats.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Cero

Citat från: Nico skrivet 30 maj 2009, 20:38:17 PM
Ställer mig aningen frågande jag mig då jag sällan eller aldrig har haft problem med att få med mig svansen (oavsett om om jag kört B9S, B10MA osv.) när jag kört ledvagnar med medstyrande tredje axel. Tekniken där är ju då att inte motstyra utan bara vrida fullt så följer ändan med. Däremot beter sig som sagt pusherleder annorlunda, om man inte tar ut ordentligt och sedan motstyr så genar gärna släpet och tjuvar då utrymme i körfältet bredvid om man nu t.ex. kör i en cirkulationsplats.

Jag vet inte heller vad som är felet med just B9S. Den har vad jag kan se längre framvagn än exvis B10M och Scanias ledvagnar, men det har ju även Citaro. Den plats jag oftast passerar där jag uppmärksammar detta fenomen är den stora rondellen i Kungens kurva (vid BO-X och McD). Den är stor nog att rymma nästan alla fordon inom respektive två filer runt rondellen och den trafikeras av såväl B9S, Omnilink, CN113 ALB och Citaro. De tre sistnämnda har jag aldrig sett några problem med då bilar legat parallellt i innerfilen i rondellen (bussarna kör i huvudsak rakt igenom, inte runt). De håller sin fil även när de ska ut ur rondellen. B9S har däremot en tendens att gena lite i rondellen men framför allt får inte förarna ut den ur rondellen utan att gå in i vänster körfält. Eftersom jag inte kör buss själv vet jag inte vad som är problemet, om bussen har andra dimensioner, om det är dålig sikt i speglarna, om förarna har svårt att känna var bussen är placerad eller om den har så dålig känsla i styrningen att det är svårt att placera den. Jag kan bara konstatera det beteende jag sett och jag åker aldrig parallellt med B9S i en rondell, hur stor de än är och hur breda filerna än är.

Nico


En B9S är något längre, vill minnas att den är 18,7 m mot normala 18 m just för att avståndet mellan första och andra axeln är något längre. Den är dock ändå mycket lättkörd även på trånga platser och vet man bara knepet så går det som en dans. Är det något mankemang vid framförandet så tror jag helt enkelt att det mera beror på föraren, och i det här fallet som du Cero då nämner att förarna är mera vana vid pusherleder och Omnilink, CN113 ALB och Citaro tillhör alla den kategorin. Således så kör nog, tyvärr, dessa förare en B9S på samma vis.

Det kan man dock inte göra utan det man måste göra är som jag nämnde, dvs. att inte motstyra utan bara fortsätta svänga med ett ordentligt rattutslag. Ju mera man svänger med en vagn med medstyrande axel, desto bättre följer släpet med i samma spår. Gör man däremot inte detta (utan istället kör som om man framförde en pusherled) utan rätar upp vagnen genom att motstyra, ja då kommer släpet att gena. Misstänker som sagt att det är detta som du då sett/råkat ut för.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

michael k

en 431 med skidskåp sveper en del den med
och på marks har det gått åt en del skåp