SL ser över användningen av boggiebussar i innerstaden

Startat av AO, 27 maj 2009, 19:59:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AO

En artikel i DN idag om de många olyckor som de nya boggibussarna varit inblandade i.

http://www.dn.se/sthlm/sl-ser-over-anvandningen-av-boggiebussar-1.877601

Kan väl tänkas att man tänker en extra gång innan man köper fler boggibussar till innerstadstrafiken.

AO

Kan det vara så att man funderar på att ta bort styrfunktionen på sista hjulparet och att det är det man syftar på med: "En annan sak som SL ska utreda är om man kan rätta till problemet med svängande bakparti med hjälp av någon teknisk detalj."?

Om det till slut blir så att bussarna måste flyttas, var kan de tänkas hamna? Var har busslink trafik i SL-land?

Optimal

Eftersom det är GAS drift så kan dom inte hamna på så många fler ställen

Blue

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 maj 2009, 20:38:58 PM
Problemet är knappast själva boggibussen.
Problemet är att Sthlm stad kräver att bussar över 12 m ska ha styrbar boggi
Problemet är att förarna inte alls är vana vid att bakpartiet sveper så mycket, i stil med -60 talets första Hägglunds led.

Givetvis skulle bussarna haft stel boggi, det hade krävt vissa ombyggnationer i korsningar men det hade man redan tjänat in gm minskade skador, en buss med stel axel kan man under hela svängförloppet observera vad som händer, det kan man inte med styrbar axel utan där får man gissa och hoppas att det går fritt, att ingen bil eller cyklist smiter in och hamnar illa till.

Därför anser jag att det är vansinne att överhuvudtaget komma på tanken att sätta in dylika bussar i hård tätortstrafik i Sthlms innerstad, att det skulle bli skador hade man säkert förutsatt, bara inte hur omfattande dessa var.

Bussen böjer sig ju inte när man svänger den bara sveper lite mer, alla turistare går ju bra i stan och dom sveper ju lika mycket.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

CS

Låst boggi sliter fruktansvärt på både däck och underlag och känns inte miljövänligt och aningen förlegat.
Det funkar ju på andra ställen i landet, varför skulle det vara så omöjligt i Stockholm? Mycket är en vanesak, både för förare och till viss del för bilister. Att skylla kioskincidenten på en felaktig konstruktion när det i själva verket bara handlar om oaktsamhet är tråkigt...

Cero

Jag har alltid tyckt att MANs boggiebussar har väldigt konstig boggie med långt axelavstånd i boggien och långt överhäng bak. Andra axeln ligger ju nästan mitt under bussen. Bakre överhänget är givetvis en eftergift åt de två dörrarna efter sista axeln. MAN kanske skulle börja med att ta bort den ena dörren och på så sätt få en kortare bakvagn, dvs mindre överhäng. Då kan nog glasskioskerna stå kvar.

homer

Citat från: AO skrivet 27 maj 2009, 20:48:24 PM
Kan det vara så att man funderar på att ta bort styrfunktionen på sista hjulparet och att det är det man syftar på med: "En annan sak som SL ska utreda är om man kan rätta till problemet med svängande bakparti med hjälp av någon teknisk detalj."?

Om det till slut blir så att bussarna måste flyttas, var kan de tänkas hamna? Var har busslink trafik i SL-land?

Lidingö sägs ju få gas depå inom kort så det är väl där dem får hamna om de nu mot förmodan skulle flyttas

Blue

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 maj 2009, 22:19:14 PM
Det är trots allt en stor skillnad mellan att köra beställningsbuss (även om det kan vara nog stressigt, jag har ju gjort det i många år) än att köra tät citytrafik efter tidtabell, och sedan handlar det som jag nämnde om vana och kunnande, kan man klara av att ha dessa skador i en tre-fyra år så kanske det löser sig.
Andra bussar har ju kortare överhäng och mindre svep så mkt är ju en konstruktionsfråga

Kör man i Stockholm är det väl lika för alla oavsett om bussen är röd eller vit?
Att man kör ner saker för att man är stressad är en förbannat dålig ursäkt, då är det nog dags att be om avlösning.
Om man som chaffis inte känner sig säker på att komma ut från trottoaren så får man väl sticka ut huvudet genom dörren och kolla om det går fritt. Alternativet är ju en kamera på hörnet så man lättare ser när det blir tight, det använder dom i Bryssel på långa boggievagnar.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Robert Brink

Håller med Lars Ö på alla punkter!
Många av dom som nu kör MAN bussarna, är vana med Scania, som är en otroligt smidig stadsbuss!
Så det är klart att många kör nog på gammal vana...
Förstår inte alls vad dessa bussar har att göra på Stockholm trånga gatunät... Förutom att öka kapaciteten av sittplatser förstås!

//R

AO

Är anledningen till boggi även att minska axeltrycket som ju ökar med biogas?

Esbjörn

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 maj 2009, 22:19:14 PM
Det är trots allt en stor skillnad mellan att köra beställningsbuss (även om det kan vara nog stressigt, jag har ju gjort det i många år) än att köra tät citytrafik efter tidtabell, och sedan handlar det som jag nämnde om vana och kunnande, kan man klara av att ha dessa skador i en tre-fyra år så kanske det löser sig.
Andra bussar har ju kortare överhäng och mindre svep så mkt är ju en konstruktionsfråga

En liten måttjämförelse:
Busslinks MANboggier har 5880mm axelavstånd, 1700mm axelavstånd i boggin och ett bakre överhäng på 3405mm. Det ger ett överhäng bakom vridningscentrum på över 5m (5105mm).

Setra S416 HDH/3 är ju en typisk turistvagn. Motsvarande siffror för denna är Axelavstånd: 6250mm, boggiaxelavstånd 1350mm och bakre överhäng 2770mm. Överhänget bakom vridningscentrum blir då alltså 4120mm, dvs nästan en meter kortare, samtidigt som axelavståndet mellan fram- och drivaxel är längre.

Jag har värdet för Setrans vändcirkel - 21800mm. Om man antar att MAN-bussens vändcirkel är densamma innebär det att om man vrider ratten fullt och kör så kommer bakdelen att svepa ut makalösa 1720mm!
Motsvarande svep för Setran skulle vara ca 1270mm.


Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 maj 2009, 20:38:58 PM
Problemet är att Sthlm stad kräver att bussar över 12 m ska ha styrbar boggi

-Finns det någon annan stad inom EU som har egna krav på bussarnas längder som t.ex styrbar boggi över 12m längd, samt total maxlängd på 13,99 m med styrbar boggi?
-Är det fysiskt möjligt att köra runt med t.ex. en 15-meters Vega med stel boogieaxel i innerstan? Om vi nu skulle kunna bortse från dessa lokala trafikstadgar och regelverk villsäga.

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 maj 2009, 20:38:58 PM
Givetvis skulle bussarna haft stel boggi, det hade krävt vissa ombyggnationer i korsningar men det hade man redan tjänat in gm minskade skador

Är det helt otänkbart med ombyggnationer av korsningar för att underlätta för längre fordon, i kombination med färre gator med fordonslängdkrav? Har det utövats påtryckningar? Vad svarar i så fall makthavarna?

Jo

Citat från: Verspieder skrivet 28 maj 2009, 02:02:11 AM
-Finns det någon annan stad inom EU som har egna krav på bussarnas längder som t.ex styrbar boggi över 12m längd, samt total maxlängd på 13,99 m med styrbar boggi?


Har för mig att Danmark hade längdbegränsning som innan låg under 15m men att det ansågs som konkurrensbegränsande och man var tvungen att ta bort denna. Hittade dock ingen info om detta på nätet så jag är osäker exakt hur reglen var utformad. Hur som helst kan det ju vara fysiskt omöjligt att ta sig fram med en 15 meters buss och då krävs ju mer än administrativa och juridiska beslut för att ändra dessa förhållanden.

Simon Bertilsson

Ta en titt på axelavståndet mellan drivaxeln och stödaxeln. Den bussen är byggd för att styra där bak, och om den inte skulle göra det så hade du fått enorma påfrestningar på chassi och hjulupphängning. Dessutom hade du slitit enorma mängder däck och fått groteska svängradier.
Lär man sig bara hantera överhänget så ska det inte vara några problem.

Ted Selander

Citat från: Verspieder skrivet 28 maj 2009, 02:02:11 AM
Är det helt otänkbart med ombyggnationer av korsningar för att underlätta för längre fordon, i kombination med färre gator med fordonslängdkrav? Har det utövats påtryckningar? Vad svarar i så fall makthavarna?

Det har gjorts en grundlig utredning för var och en av de aktuella linjerna, och åtgärder i gaturummet har vidtagits. Vad som möjligen inte undersökts är ett antal uppställningsplatser, varav en del spontana, och där har ett antal incidenter skett med fasta föremål. Det har lett till flytt av sådana platser i flera fall.
Sedan har ingen funderat över säsongsmässiga hinder i form av glass- och valstugor. Här stämmer inte stadens anvisningar ang. mått och placering med boggibussarna förutsättningar. En lärdom således för flera parter.

Utan att förgripa utredningen av "kiosksnurren" som var en nog så allvarlig incident, kan nämnas att föraren hade koll i spegel och på videoskärm över bakpartiet i förhållande till kioskens vägg. Vad som inte syntes var kioskens utskjutande tak som alltså fastnade i bussens taklina.

/Ted