Huvudmeny

Söndagsbild 89

Startat av Jona, 24 maj 2009, 01:03:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

Hej

Är ute på Sem & Esterresa igen. Tillbringar återigen helgen hos Jacke i Övik. Därför ville jag gärna göra en enkel tråd utan allt för mycket arbete. Har några färdiga trådar med den mesta texten och bilderna klara och bestämde mig för att använde en av dessa idag. Tänkte så här, var ju flera söndagar sedan (del 82) vi fick se bilder på Skelleftebuss här så den skulle gärna vara motiv på det bolaget. Den färdiga tråden jag har sparat med Skelleftebussbilder var vitisgt nog som extra plus på bussar på linje 89. Okej nu rullar vi...

I Skellefteå har det gått 2 så kallade servicelinjer med nummer 8 och 9. Linje 8 gick via Älvsbacka
och upp på Getberget och åter direkt till centrum. Linje 9 körde via Alhem, Folkets hus och campingen
på Vitberget för att sedan passera Erikslid och vidare via Läkarvägen till Centrum.

Linje 8 gick 12:15 och 14:15 från centrum medans linje 9 hade avgångarna 10:45 12:45 13:45
Detta betyder att linje 8 hade endast 1 avgång inom lågpristider, linje 9 däremot hade alla avgångar
i lågpristid. Lågpristiderna är alla avgångar på alla stadslinjerna mellan 10 och 14 på vardagar.

17 augusti 2003 kommer en ny tidtabell för Skellefteå med en hel del förändringar.
Samtidigt så slås linje 8 och 9 ihop till en ny linje med nummer 89. Detta collage handlar om den linjen.

Finns en linjekarta på skelleftebuss.se eller klicka här: http://www.skelleftebuss.se/Gismo/Bildarkiv/org/307/89%20vinter%200809.pdf

Hållplatserna heter: (Om fler linjer angör samma hållplats skrivs det linjenumret ut inom parantes)

1 Centrum (Stadslinjerna)
2 Nygatan (3 + 5 + 13 + Länstrafik)
3 Prästgårdsgatan
4 Manhemsgatan
5 Älvsbackagatan
6 Rönngatan
7 Aldergatan
8 Nygatan 111
9 Nygatan 97
10 Grenvägen (6 + 208)
11 Getbergsvägen (6)
12 Getberget 1
13 Getberget 2
14 Ängesvägen (6)
15 Boviksvägen (2/12)
16 Norrvalla (2/12)
17 Torsgatan (2/12)
18 Skellefteå Camping
19 Jägarvägen
20 Norrhammarskolan (2/12)
21 Erikslid C (2/12)
22 Läkarvägen 8
23 Läkarvägen 6
24 Läkarvägen 2
25 Lassarettet (2/12)
26 Balderskolan (2 + 4 + 12 + Länstrafik)



Roligt fenomen men som det numera är inte förekommer är användandet av en trappbuss på en linje som är främst avsedd för pensionärer och rullator-fösare. Detta var standard på en tur dag av omlopp-skäl.

Hållplats nummer 1 i listan.


En reprisbild på en av gasbussarna mellan hållplats 5 och 6. Vägen heter Östra Nygatan och området heter Älvsbacka.


Bussen kommer snart till hållplats 12. På grund av något för mig okänd anledning kör man runt detta kvarter på Getberget så just på denna fläck kommer bussen passera 2 gånger inom någon minuts mellanrum. Mer om detta snart.


Bakom fotografens rygg finns hållplats 13. Vi är kvar på Getberget. Varför man inte kan köra åt mottsatta håll på denna gata och istället inte behöva köra i den korta backen i bilden innan vet jag som jag sa inte.


Här har bussen (59 igen) kört runt hela Getberget och passerar samma korsning en gång till någon minut senare en bilden strax ovanför.
Denna gång svänger bussen åt andra hållet i korsningen för att köra till hpl 15 i listan.


Vi hoppas långt bort längs linjen och ni ska få se några bilder från Läkarvägen. Hållplats 22 med namn Läkarvägen 8 är bussen intill.

Ja det var väl ungefär allt jag hade och bjuda på denna vecka.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Bussmicke

3 turer per dag var klent för att vara stadstrafik..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jona

Citat från: Bussmicke skrivet 24 maj 2009, 01:42:32 AM
3 turer per dag var klent för att vara stadstrafik..

Jo fast 3 turer är bättre en 0! Denna linje är ju anpassad för äldre, rörelsehindrad och rullator-fösare. Dom åker helst mellan 10 och 14 vardagar då det är lågpristid och alla får köpa barnbiljett. Så egentligen skulle antalet turer räcka. Skulle jag få bestämma skulle man köra 4 turer (1 i timmen) mellan 10:45 och 13:45 men köra 2 av turerna motsatta riktningen av färdvägen då den som bor i ena änden av ringen alltid får lång resväg ena vägen....

/Jona
MVH Filosofen Jona

MrX

Vintern är så härligt långt borta nu!
En fråga bara, är Solarisen gasdriven?

Jona

Citat från: MrX skrivet 24 maj 2009, 12:13:23 PM
Vintern är så härligt långt borta nu!
En fråga bara, är Solarisen gasdriven?

Japp, den går på biogas, alltså gammal oäten mat och andra sopor.

/J
MVH Filosofen Jona

Jeppe Hagelbäck

Kanonfina bilder (som vanligt)

Jesper Persson

Tack för fina bilder hemifrån. Är utflyttad sedan 8 år men fick lite hemlängtan nu.  :)