Lite K-spaning vid Skellefteås södra utfart(riks-13)

Startat av Greger Larsson, 17 maj 2009, 23:03:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Fram till att nuvarande E4-genomfart invigdes i början av 60-talet så följdes riks-13 och burträskvägen fram till en Y-korsning* sydväst om nuvarande Motorcentrums tomt.
Sett med stan i baken ser det idag ut så här där riks-13 fortsatte åt vänster där Amazonen står parkerad medan man höll lätt till höger mot Burträsk:


Rondellen, ja hela korsningen har tillkommit under senare år. Längre fram byggdes under 90-talet ett par villor helt abrubt tvärs över gamla utfarten mot Burträsk. Det grå garaget till höger var förresten vägverkets lokaler på den tiden huvudvägen gick här förbi. Man hade i alla fall kort framkörning!


Om man kom/kommer söderifrån mot stan ser det ut så här: (vägen blev återvändsgata i slutet av 70-talet och övergår i cykelbana vid Sörböleskolan)


Längre söderut vid Hammarängen finns detta garage som inhyste Skellefteå Lokaltrafik från 1964 och tio år framåt. Därefter blev det hemvist för ambulansverksamheten innan denna flyttades till nya lokaler i anslutning till lasarettet. Bakom garaget fanns fram till på 60-talet en bana där det under 50-talet kördes både speedway och stock-car.


* avd. K-märkta ord: Y-korsning, numera är de flesta bortbyggda men det fanns tidigare några efter riks-13 genom Västerbotten, bl a i Robertsfors och Fällforsån.

Krille

Kul!
Ett ställe jag aldrig tänkt på, i den bemärkelsen.
Bureå har en del intressanta avsnitt ang Riks-13.
Återkommer.

/K

anton

Vad läckert!, Sådär har jag aldrig sett det faktiskt, men nu när du visar bilderna ur den vinkeln så kommer jag ju ihåg den gamla vägstumpen som pekar på motorcentrum, har själv vikit in där under vårsopningen då jag väntat på sopmaskinen...
Skulle vilja påstå att vi har ganska generösa lämningar av riks13 här kring staan, dels bureå.. Där finns en hel del att spana efter, men desto mer lokalt tycker jag solbacken-fällbäcken sträckan är ganska fin, där skymtas dom gamla gula mittlinjerna fortfarande, huggna stenpelare med träräcken osv..

Sen finns ju ännu mer norröver, byske-tåme har vi ju en stor bit e4 som blev över sen dom gjorde nya e4 på 90-talet nångång...
Förövrigt finns en ganska stor bit Riks13 kvar paralellt med E4 i åbyn/byske..

Ett ämne jag brinner för är ju bensin-nostalgi! Vad har vi för lämningar kring skellefteå?

//Anton