Huvudmeny

Söndagsbild 88

Startat av Jona, 17 maj 2009, 12:56:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Eftersom jag fortfarande inte haft tid, ork och lust att redigera bilderna från Göteborg fick jag snabbt redigera 3 bilder från staden för att kunna ha med dom i dagens bildsvep. Kom nämligen på det passande temat nu på morgonen. Det är dags för del 88 och jag kom då och osökt tänka på linje 88.


En av skribenterna på detta forum kör denna vagn.


Någon minut senare då det är dags för avgång.


Detta är några dagar senare då jag gjorde återbesök på platsen.


Vi hoppar en sådär 100 mil norrut och tar oss en titt på linje 88 i Sundsvall. Linjen heter 88 så F:et ska bort.


Reprisbild men den föreställer en buss på linje 88 så den får hänga med ändå.


Tog 3 bilder på linje 88 från Göteborg så vi tar alltså 3 st även från Sundsvall.

Linje 88 i Göteborg och Sundsvall har några saker gemensamt. Tänkte därför jämföra dom 2 linjerna.

Båda 2 går till stora industriområden som även är köpcentrum.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sisj%C3%B6ns_industriomr%C3%A5de
Länken går till Wikipedia och handlar om Sisjöns Ind omr i Askim, Göteborg.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Birsta
Länken går till Wikipedia och handlar om Birsta 8 kilometer norr om Sundsvall.

På listan över köpcentrum i Sisjön finns det 24 uppräknade kedjor.

Det blir svårare och jämföra det med Birsta som sedan Ikea byggde eget hus och deras gamla Ikanohuset blev Birsta City och fick drygt 90 små butiker. Men i övrigt så innehåller båda områdena ungefär samma kedjor som Rusta, ÖoB, Coop, Ica Maxci osv osv. Det som skiljer dom åt är att Birsta har Ikea, i Göteborg ligger Ikea i annat köpcentrum (Bäckebol) så att rakt av jämföra dom Birsta VS Sisjön tycker jag inte är rättvist.

Men vi kan anta att det är många som besöker dessa köpcentrum. Birsta har kring 5 miljoner besökare per år.

Så istället vill jag jämföra linjerna. Linje 88 går alltså från Frölunda Torg till Sisjön  var 30 min 5:15 till 19:15 vardagar. Kvällar och helger så ersätts den av linje 83.
Linje 88 i Sundsvall går var 30 min dagtid från 11:45 till 19:45 Lördagar var 30 min 9:45 till 17:45 och Söndag och Helgdag var 60 min från 9:45 till 17:45.
Sedan tillkommer Timråbussarnas turer på linje 609 och 610 med en avgång i timmen som minst.

Sedan augusti 2008 går linje 88 i Sundsvall via Bosvedjan till och från Birsta. Linje 88 i Götet går mer direkt.

Tiderna ovan avser avgångstiderna Från Frölunda torg Respektive Navet intill Sundsvall Busstation.

Linje 88 i Göteborg har 29 avgångar vardagar mot 17 för kamraten i Sundsvall. Men eftersom den sistnämnda även går lördag och söndag så får den 17 + 9 avgångar till.

Men sedan har väl Sisjöns fler linjer som täcker upp i området men det har ju även Birsta, så i det stora hela kanske det i slutändan blir ganska jämt upp.

Det var mina filosofiska tankar jag hade denna vecka. Vi möts igen en söndag i en framtid nära dig....

/Jona

http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html
MVH Filosofen Jona