SL:s sommartidtabeller !!

Startat av at1981, 15 maj 2009, 19:57:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

at1981

Hejsan!


639 blir återigen SL:s längsta linje, hipp hipp hurra :)
Synd bara den inte trafikerar Hargshamn :(

http://sl.se/ficktid/sommar/s639.pdf
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Fredde

Citat från: at1981 skrivet 17 maj 2009, 19:42:32 PM
Hejsan!


639 blir återigen SL:s längsta linje, hipp hipp hurra :)
Synd bara den inte trafikerar Hargshamn :(

http://sl.se/ficktid/sommar/s639.pdf

Och där fick vi delvis svaret på detta med cykel på bussen.


Yujin Zhang

Citat från: HB skrivet 17 maj 2009, 11:44:02 AM
Åk 21:39 med 444 från Orminge C till Nacka trafikplats. Där byter du till 434 (samma som passerar Grisslinge 22:10). Det ger dessutom kortare restid samt bara ett byte.

Att ha 422 som förbindelse med byte i Gustavsberg C har förlorat sin betydelse efter att en del Värmdölinjer inte längre passerar orten, utan kräver ytterligare byten via stombussen. Snabbaste resvägen mellan Orminge/centrala Nacka till Värmdö går oftast via Nacka trafikplats/Henriksdal. /Henrik/

(Varning! Konspirationsteori nedan)
...o samtidigt passar SL på och tjänar en extra slant på de som åker på remsan eller SMS biljett.  ::) :-X

Ted Selander

Citat från: Fredde_J skrivet 17 maj 2009, 20:35:29 PM
Och där fick vi delvis svaret på detta med cykel på bussen.



Den andra cykel-på-buss-linjen i Busslinks regi är 849 (Ösmo C - Muskö (Hyttan)).

/Ted

HB

Citat från: Ted S skrivet 21 maj 2009, 19:51:49 PM
Den andra cykel-på-buss-linjen i Busslinks regi är 849 (Ösmo C - Muskö (Hyttan)).

/Ted

Får väl kontra då med Swebus cykel-på-buss-linjer. 780 (Södertälje-Nykvarn), 785 (Södertälje-Skanssundet) samt 787 (Södertälje-Överenhörna). /Henrik/

Karsten

Citat från: HB skrivet 22 maj 2009, 19:21:58 PM
Får väl kontra då med Swebus cykel-på-buss-linjer. 780 (Södertälje-Nykvarn), 785 (Södertälje-Skanssundet) samt 787 (Södertälje-Överenhörna). /Henrik/

Hur kommer detta i praktiken att gå till, alltså vilken utrustning på bussar och begränsningar i antal cyklar?

Fredde

Citat från: Karsten skrivet 22 maj 2009, 19:39:52 PM
Hur kommer detta i praktiken att gå till, alltså vilken utrustning på bussar och begränsningar i antal cyklar?

Det finns ju hållade bak på 38xx-vagnarna i Södertälje ;)

Man beställer plats till cykeln via SL kundtjänst, mer vet dock inte jag i ämnet.


Tommy E

Var det inte snack om cyklar på 311, 312, 317, 318 också? Vad hände med detta?
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Yujin Zhang

Citat från: Fredde_J skrivet 22 maj 2009, 20:03:10 PM
Det finns ju hållade bak på 38xx-vagnarna i Södertälje ;)

Man beställer plats till cykeln via SL kundtjänst, mer vet dock inte jag i ämnet.

Personligen tycker jag att det är ändå lite overkill med "beställning i förväg" samt att hållplatserna som man får åka med cykeln till/från är begränsade på de linjer till de större tätortscentrum/hpl med hålltid. Jag menar, hur många fritids-/semestersugna (tror knappast det är pendlare som tar med sig cykeln) resenär vill åka med cykeln från ena centrum till den andra, typ Stockholms östra-Rimbo station? ???

Men visst, någonstans måste man väl börja.

HB

Citat från: Yujin Zhang skrivet 22 maj 2009, 20:46:03 PM
Personligen tycker jag att det är ändå lite overkill med "beställning i förväg" samt att hållplatserna som man får åka med cykeln till/från är begränsade på de linjer till de större tätortscentrum/hpl med hålltid. Jag menar, hur många fritids-/semestersugna (tror knappast det är pendlare som tar med sig cykeln) resenär vill åka med cykeln från ena centrum till den andra, typ Stockholms östra-Rimbo station? ???

Men visst, någonstans måste man väl börja.

Att det finns möjlighet till att beställa plats ska du se som en fördel för kunderna. Flera av dessa linjer har inte allt för hög turtäthet, vilket gör att man på så sätt kan försäkra sig om att det ska fungera.

I många andra län är inte bokning möjlig vilket gör att du kan stå där en söndagskväll och ha 7 mil hem och inte få plats med cykeln för det redan hänger tre stycken på stället.

Att man inte upplåter cykellastning vid alla hållplatser beror på att många av dessa hållplatser ligger på 70- eller 90-väg och helt saknar hållplatsfickor. Ingen höjdare att som förare då ha kunder stående ute i vägbanan för att haka på cyklar. /Henrik/

Karsten

Citat från: Yujin Zhang skrivet 22 maj 2009, 20:46:03 PM
Personligen tycker jag att det är ändå lite overkill med "beställning i förväg" samt att hållplatserna som man får åka med cykeln till/från är begränsade på de linjer till de större tätortscentrum/hpl med hålltid. Jag menar, hur många fritids-/semestersugna (tror knappast det är pendlare som tar med sig cykeln) resenär vill åka med cykeln från ena centrum till den andra, typ Stockholms östra-Rimbo station? ???

Men visst, någonstans måste man väl börja.

Du måste se det från den ljusa sidan Yujin! På det här viset kan t.ex resenärer som bor i västra Rimbo och jobbar på Kungsholmen klara sig med en cykel i stället för två. ;)

Var hittar du förresten info om vilka hållplatser?

Yujin Zhang

CitatVar hittar du förresten info om vilka hållplatser?
Kolla på sidan med hållplatsförteckning.

Axel

Hur utläser man detta?:

05.27   32    14.32

Jag har förstått att mellan den första och andra tiden ska minutsiffrorna gälla varje timme. Kan man åka från Slussen 05.32?

Fredde

Citat från: Axel skrivet 08 juni 2009, 23:19:38 PM
Hur utläser man detta?:

05.27   32    14.32

Jag har förstått att mellan den första och andra tiden ska minutsiffrorna gälla varje timme. Kan man åka från Slussen 05.32?

Nej, det går ingen 471 vid 05.32. Det verkar vara så att man har en miss här när det gäller timslaget, dvs det borde stå 06.32 istället för enbart 32.


virtual1

Citat från: Fredde_J skrivet 08 juni 2009, 23:31:55 PM
Nej, det går ingen 471 vid 05.32. Det verkar vara så att man har en miss här när det gäller timslaget, dvs det borde stå 06.32 istället för enbart 32.



Man har inte missat nåt, om man läser ovanför ser man att det står 'Var 60:e minut' och också då har fetstilat minutslaget, så som SL har gjort i flera års tid...
-sen KAN man ju tolka den som att det skulle kunna gå en 05.32 med, men jag tror knappast nån vettig människa räknar med femminuterstrafik på den tiden morgonen...