Huvudmeny

Magnes bildsvep

Startat av Magne, 13 maj 2009, 22:52:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magne

Hilsen Magne!


Besøk meg på www.magnehaheim.no

Magne

Bergen forrurenses

Forurensning - kjedelig for mange, til glede for andre! I Norge har luftforurensingen vært veldig høy i det siste. Jeg satt og så på nyhetene, og hørte rykter om gratis buss i Bergen by. Forrurensingen var langt over det ulovlige nivå, og strakstiltak måtte gjøres. Da jeg på mandagen så hva slags materiell de brukte i byen, bestemte jeg meg for å ta turen over fjellet på onsdagen. Mellom kl. 14.00 og 17.00, ble det lokalbusskjøring med Bergens og Norges flotteste turbusser!



















Så kommer vi til den store overraskelsen denne dagen. Jeg har stort sett full kontroll på det som ruller og går av busser i Nor-Way Bussekspress. Firda Billag fikk en 3-aksla OmniExpress til Sogn og Fjordaneekspressen for litt siden. I dag heter den 2194, og går Bergen - Førde. Plutselig har det dukket opp en maken buss, med navn 2200. Forskjellen i fra 2194, er at denne er merket med Bergen - Trondheim, framfor Bergen - Førde.


Firda Billag - 2200

Så bar det hjemover... Turen fra Bergen gikk med Haukeliekspressen, det vil si Skyss i fra Bergen - Seljestad. Her finner vi et godt eksempel på en rute som ikke drives med skikkelig Nor-Way materiell. Siden Skyss driver ruten, har ikke det blitt pushet for mye på dette, selv om dette var en avtale da Nor-Way inngikk samarbeid. Denne turen går oftest med en Volvo Vest Horisont. Sjåføren kunne fortelle meg om at det lå planer om å anskaffe busser med toalett. Om eller når, kunne han ikke si noe mer om.

Over fjellet fikk jeg Telemark Bilruter 111, altså 13-meter Volvo 9700 H. 112, Volvo 9700 H 3-aksla, var inne på serivce, så 111 fikk seg noen turer over fjellet. Som sjåføren sa... Den har samme motorkapasitet og er to meter kortere, så det er en lek å kjøre!



Hilsen Magne!


Besøk meg på www.magnehaheim.no

Magne

Bergen forrurenses - 2

Nok en gang gikk turen over fjellet til Bergen. Jeg hadde begge fri, så jeg kastet meg på Haukeliekspressen etter en liten kjapp visitt i Rjukan. En ny dag i Bergen bød på nye muligheter for å teste gratisbusser. I dag var målet å prøve det vi ikke fikk prøve i forrige runde, så Neoplan stod på ønskelisten. Dagen begynt med en tur til Arna for togfotografering. Tilbake i sentrum ble det fotografering av bussene som trafikkerte Bergens gater.

Noe av det aller første som festet seg på minnebrikken denne fredagen, var helt nye 8312. 7700 er allerede blitt et vanlig syn i Bergen, da minst 5 busser trillet rundt i byen denne dagen.





Jeg forflyttet meg inn i Olav Kyrresgate for å gjøre klar for gratisbusskjøringen.











Klokken ble 14, og den aller første gratisbussen var klar for avgang. Ingen andre enn Tide Reiser 816 var på plass for å frakte passasjerer hjem til Lagunen.



Mens 816 passerte, kom 1050 i bakgrunnen. Dette er dobbeldekkeren til Tide, så kamera ble lagt i bagen, og kampen med å få godsetene i topp var i gang. Jeg og Thomas klatret til topps, og hadde en nydelig tur til Lagunen.



Etter endt tur, ble det tid til litt foto. Samtidig passerte 1059, Tides Neoplan Cityliner. Vi tok ikke denne nå, men vi avsluttet dagen i denne til Åsane.



Neste punkt på programmet var ingen andre enn en Neoplan Starliner, en buss jeg ikke hadde testet før. Jeg snakket med sjåføren før avgang, og fikk god tid til å ta bilder av bussen. Og FOR en skjønnhet! Jeg gleder meg stort til å ta flere bilder av denne bussen!



Smilet var klistret i fra øre til øre på turen til Nesttun med retur.



Etter tre flotte Neoplanturer, var egentlig min plan å reise med Haukeliekspressen hjem til Oslo igjen. Min kamerat var generøs og tilbydde meg sitt gjesterom for kvelden. Vi dro heller hjem til han, kjøpte noe god drikke, og ladet opp til en artig kveld på byen. Dette er grantert den beste dagen hittil i 2010!

Neste dag bar det hjem fra Bergen via Stryn. Siden 816 ikke lenger går i trafikk på Bergen - Trondheimekspressen, er 779 i fra Kystbussen satt inn som fast buss på ruta. Denne skal visst gå ut april / mai. Det er nemlig en ny buss på gang her. Det har seg sånn at 6998 skal ut av Fjord 1 i etter april, men det jobbes for at de får beholde bussen litt lenger. Det rare er at Fjord 1 mister 6998, mens Tide kjøper ny buss... Det er vel en mening bak det :)




Konklusjon:

Jeg hadde ETT mål denne dagen - Å kjøre med Neoplan. Det kan vi si jeg greide med glans!

Jeg fikk nemlig Cityliner, Starliner og Skyliner! Perfekt! :)
Hilsen Magne!


Besøk meg på www.magnehaheim.no

Oskar A

Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Niclas Rosenius



    Mänga härliga och bra bilder.

    Men dom sista bilderna höll extra hög klass   ;D

   //Niclas


















Fredrik Gelin

Skikkelig fine bilder som vanlig, takk for dem!
//Fredrik

Marc

Instämmer, tack för alla norska bilder!
Bergen är en underbar stad att se på för den bussintresserade (rekommendation för er som nu sitter och planerar semester)! ;)

I tisdags kväll såg det ut så här:

Magne

Et besøk på Oslos beste vestkant

Solen skinner, og viser hvor vakkert Norge og Oslo virkelig kan være. I dag tok jeg meg en tur opp i fjellsidene for å oppleve enda mer vinter, og i håp om å finne nye og fine fotomotiver. På Besserud T er det overgang til buss videre opp i åsen. Her ble det litt fotografering av T-banen. Det er deilig å se at det fortsatt er flere igjen av disse røde vognene.



Videre til Frognerseteren var det hele tre busser som stilte opp til avgang. Jeg valgte den mest dristige varianten, nemlig leddbussen. Det var artig å prøve en stappfull ledbuss oppover Holmenkollsvingene. Det gikk ikke fort, men det gikk!



Det var flere busser på Frognerseteren denne dagen, så det ble litt fotografering her oppe.




Nydelig buss dette her :)




En hel skole var også på tur i åsen denne dagen, så jeg var heldig med beregningen :) hehe


En flott liten isskulpur stod oppført på seteren


Jeg lar bildet tale for seg selv.... :)

Videre gikk turen for å utforske nye Holmenkollen. Det har virkelig blitt et flott annlegg, selv om det ble litt oppstyr rundt det første hoppet.





Tilbake på Bessrud stor søte 1C klar for avgang. Dette er en minibuss til Lillevann med retur. Tja, hvorfor ikke?



Avslutningsvis ble det en tur på T-banen igjen, før resten av dagen ble tilbrakt på bussterminalen. Nå har jeg fått fulltidsstilling i Nor-Way ut mai. Jeg kunne fått lenger, men grunnet et stort filmprosjekt i sommer, kan jeg ikke holde på lengre enn det. Det er bare å komme innom å si hei :)



Håper bildene falt i smak :) !
Hilsen Magne!


Besøk meg på www.magnehaheim.no

Fredrik Gelin

Absolutt falt de i smak, nydelige bilder som vanlig Magne!
Gratulerer till jobben, jobber du på Bussterminalen eller kjører du?
//Fredrik

Magne

Hyggelig at bildene faller i smak.

Jeg jobber i Nor-Way Bussekspress, og sitter i luka på Oslo Bussterminal. Jeg har vært ansatt der i godt over ett år, men har nå fått fulltid en liten periode før jeg begynner på skole igjen :)
Hilsen Magne!


Besøk meg på www.magnehaheim.no

Magne

Jakten på B13R

Flere og flere Volvobusser med B13R motor ankommer landet. I sommer har jeg sett flere legge ut bilder av nybussene, og nå ville jeg selv ut å finne dem. Jeg visste at Møreekspressen skulle østover med #195 tirsdag natt, så jeg satte meg på Sogn og Fjordaneekspressen samme morgen på dagstur til Olden.

For å få en liten rundttur på det hele, så tok jeg min "vanlige" lille runde. Oslo – Skei – Olden med pause for en liten familiær bocciamatch, før jeg reiser videre til Stryn med retur gjennom Gudbrandsdalen. På Oslo Bussterminal ble jeg møtt av Sogn Billag sin 566. Her skulle originalt #568 kjøre, men siden den står på verksted i Stryn etter en liten bulk, ble det ingen tur med den. Jeg hadde også håp om å få en av Firda sine ny busser, men det var feil dag. Nå har jeg bred erfaring i å få feil busser når jeg skal ut å teste nytt, så det kom ikke som noe sjokk.

I Drammen møtte Sogn Billag sin 593 opp som ekstra buss. Dette er Sogn sin nye Tourismo. Fra Gol ble jeg med bussen over fjellet, og ble mektig imponert. Bussen gikk utrolig stille, og lå godt på veien over Hemsedal. Når vi først er inne på Hemsedal, kan vi begynne med dagens første bilde. Her møter vi Firda Billag #2209.



På Håbakken ble det tid til litt fotografering av bussene.


 


I Lærdal møtte vi Firda sin 2210. Jeg kjørte altså feil vei denne dagen for test av nye B13R busser på Sogn og Fjordaneekspressen. Samtidig var det artig å teste 593, så jeg klager ikke.





I Sogndal smatt jeg over i 566 igjen for videre reis inn til Skei. Der bytta jeg buss mot Olden, og der kom en gammel traver fra Fjord 1 N&O


#6113

Det ble et par timer i Olden med boccia og grill før ferden gikk videre til Stryn og test av B13. Fra Olden kom Tide sin #779, en buss tiltenkt Bergen – Stavanger. At den brukes Bergen – Trondheim syns jeg er en skam, men den brukes da. I Stryn kom bussen jeg ville se, nemlig Møreekspressen sin nye #195.





Bak i kulissene stod også #6325 og gjemte seg. Denne hadde sin første tur dagen etter.



Turen over fjellet med #195 var meget behagelig. Vi hadde ett ledig sete i bussen, så det var tid for å teste hva bussen virkelig var god for opp Strynefjellssvingene. Bussen sparket i fra, og hadde ingen problemer med stigningen. Bussen var svært stillegående selv i de bratte stigningene. Det som imponerte meg mest med motoren, var at den ville mer og mer. Nordfjord sine midtmotorer kommer ofte til et punkt hvor turtallet enten blir for høyt eller lavt, derav en del giring om den ikke kjøres manuelt. B13 bussen ville bare fortsette klatringen. Den ble kjørt manuelt på 9. gir i svingene, og på 10. gir på strekningene. I tunnellen fikk vi raskt opp 80 og lå jevt i tempo hele veien. Det eneste som sinket oss, var en sjanglete varebil som lå foran oss opp siste tunnellen.

Siden jeg skulle rett på jobb neste morgen, valgte jeg å sove litt videre. I Oslo stod Østerdalsekspressen og ladet opp til en av sine siste avganger. Jeg syns det er trist at ruta legges ned, både for Nor-Way og sjåførene sin del. Vi får se om den noen gang kommer opp igjen.



Nå er det bare å glede seg til at flere B13R i HD-versjon kommer på veien. Passasjermessig finnes det ingen bedre busser. Støyen er nesten borte, og du hører bare det du skal høre. Alle sjåførene jeg har snakket med om de nye bussene, forguder dem. Som avslutning, legger jeg ved et bilde av bussen i dagslys.



Håper bildene falt i smak :)
Hilsen Magne!


Besøk meg på www.magnehaheim.no

Johan B

Äntligen! Funderade just på när det skulle bli uppdatering i den här tråden. Fint att Volvo lyckades lösa bakdörren bakom boggin även på B13-chassit. Bussarna är tydligen 15m (?) trots att det enligt Volvos väluppdaterade ::) hemsida ska finnas som längst 13,8m på B13.

Magne

Hyggelig å høre at du likte oppdatering i bildesvepen :)

Her i Norge har vi fått hvertfall 7 busser av typen du ser på siste bilde her. Alle bussene har bakdør, og har en lengde på 14.77 meter. Det ble i begynnelsen sagt at det var umulig å levere HD B13R med bakdør, men problemet er altså løst. Alle bussene som er kommet til Norge har nemlig denne dørløsningen. Enda har vi ingen B13 som jeg vet om med midtdør. Det virker som at bagasjeplass prioriteres i nye busser.
Hilsen Magne!


Besøk meg på www.magnehaheim.no

Magne

Hei!

Advarsel! Dette er et norsk innlegg, skrevet for et norsk forum. Om det blir mye tekst, så bare se på bildene :)


Siste innspurt

Etter litt ferievirksomhet uten for mye busskjøring, var det på tide å ta igjen noen kilometer i buss-setet. På søndag pakker jeg mine bagger, og setter kursen mot Romerike Folkehøyskole, hvor jeg blir værende i ett år. Hvor mye buss jeg får med meg dette året, er svært vanskelig å si. Nå skal det nevnes at Volvo Norge ligger like ved skolen, så helt fraværende fra forumet og bussverden, blir jeg nok ikke.

Søndag 15. august, satte jeg meg på Møreekspressen på vei mot Bergen. Ja, det høres nok litt merkelig ut, men husk hvem som skriver... Møres nye #195 tok meg over fjellet, og på Nordfjordeid byttet jeg over på lokalbuss til Skei. Der ventet Vestlandbussen som tok meg videre inn til hovedstaden i vest. Anledningen for denne gangens Bergensbesøk, var et aldri så lite nybilinnkjøp. Min gode kamerat Thomas Olsen, har anskaffet seg en slik kjøretillatelse. For å sette kronen på verket, ble det kjøpt inn en helt ny Volvo V50. Denne måtte beskues.

I Bergen fikk jeg sett bybanen i drift for første gang. Den har ikke så mye med buss å gjøre, men jeg velger allikevel å åpne denne bildeserien med et aldri så lite bybanebilde.



Jeg hadde noen timer i Bergen før jeg skulle møte Thomas. Jeg fikk tid til litt bussfotografering før den tid. Jeg fant blant annet en god og gammel kjenning.


Denne hadde jeg mange runder med da den gikk for SAS Flybussen


Definisjonen på Skyliner



Mens jeg lot tiden gå, fant jeg også andre spennende fotomotiver



Jeg skulle møte Thomas i Åsane, så jeg fant meg en økonomisk og svært komfortabel reisemåte ut i Bergensforstaden



På en Shellstasjon like bak IKEA, fant jeg en meget blid kar med en meget herlig bil!





Å du og du for en nydelig bil! Den hadde gått 5 km da vi satte oss inn første gang. Vi kjørte rundt i bilen hele kvelden, med avbrekk for fotografering av denne herligheten!



Neste morgen kl. 09.00, tok jeg Vestlandbussen fra Bergen mot Ålesund. Det var Firdas nye treakslede OmniExpress #2200, som fraktet meg avgårde. Når jeg kom til Førde, fikk jeg beskjed om at det ikke gikk noen buss til Ålesund på denne avgangen. Jeg ble sendt til Skei, hvor jeg skulle ta lokalbuss til Nordfjordeid, for videre forbindelse. Her fikk jeg også testet #2210 til Sogn og Fjordaneekspressen. En svært behagelig buss, men jeg hadde ikke blitt lei meg om den bare hadde hatt 49 seter.



På Skei var det altså et nytt bussbytte. Her var det ikke lenger Nor-Way Busssekspress som kjørte videre. Det var Fjord 1 sin lokalrute mellom Måløy og Sogndal som skulle ta meg videre til Nordfjordeid. Når vi kom til Sandane, var det ikke mer enn en times pause. Da fikk jeg hvertfall tid til å fotografere Fjord 1 Møre sin nye Vestlandsbuss



På Nordfjordeid var det 45 nye minutter å vente på neste buss. Til min store overraskelse, var det en MB Sprinter på kjøring for Fjord 1, som overtok ruta. Jeg kikket i mitt rutehefte for Nor-Way, og leste tydelig. DX6 - Avgang Bergen 09.00 – Ankomst Ålesund 19.35. Ja, pausene på Eid og Sandane er markert, men det står ingen ting om ett eneste bussbytte. Nå hadde jeg allerede kjørt tre busser, og en fjerde skulle kjøres. Det står ingen ting om lokalbuss i ruteplanen, og det står hvertfall ingen ting om minibuss. Avik pleier å markes med blå eller kursiv skrift. Her er alt oppført i vanlig skriftform. Ikke nok med det... Minibussen kjørte til fergekaia på Folkestad, hvor den slapp meg av og lot meg vente i 20 min til ferga kom. Der måtte jeg selv stige ombord, før jeg måtte gå fra ferga og over til bussterminalen i Volda på egenhånd.



For min del, er ikke dette et problem. Jeg liker å reise litt klønete, bytte litt og oppleve det som oppleves kan. Dette er det jeg kaller sightseeing, eller turist i eget land. Jeg syns bare litt synd på de som leser rutetabellen og tror som meg at dette er en direkterute... Jeg skal nok legge inn en liten rapport til Norway. Ruten fungerer jo, men at det tilsammen er 5 bytter ink. ferge, er litt mye når det ikke står noe om noe.

Fra Volda, var det TIMEekspressen som hadde kjøringen videre til Ålesund. Når vi passerte Furene, stor Møreekspressen klar til avgang til Fosnavåg. Jeg var rask til å trykke på stoppknappen, og skiftet buss. Jeg ble med #194 ut i Fosnavågen, for å så bli med på returen helt inn til Oslo. Det ble altså ingen Ålesundstur, men det ble en nydelig kveld ute i Mørekysten med en svært behagelig Volvo 9700 B13R!



Her er bussparken i Fosnavåg



Jeg avslutter denne bildeserien med et par bilder fra Furene senere samme kveld. Når jeg kom hjem til Oslo, snudde jeg i døra, og retunerte til Olden. Nå er jeg hjemme, og blir nok på østlandet en del framover, men innelukket på et internat på Jessheim. Der skal jeg bedrive musikk og teater, så jeg kommer nok til å få et utrolig spennende år i Jessheim sine dype skoger!


Ny Scania OmniExpress til TIMEekspressen


Ahh! Jeg må bare smile og le hver gang jeg ser denne bussen!





Jeg vil ønske alle en fin høst i møte. Gleder meg til flere bildeoppdateringer fra dere alle utover året! Vi snakkes!
Hilsen Magne!


Besøk meg på www.magnehaheim.no

Magne

Sør-Norge rundt

Nå er det lenge siden jeg har vært aktiv her på forumet. Tiden går, og tidene forandrer seg. Bussinteressen forandrer seg ikke, men utdanning og kjærlighet gjør at det blir mindre tid til buss og foto. Nå har jeg endelig fått tid til en skikkelig Norgessafari, og turen gikk som følgende:

Oslo - Kristansand - Stavanger - Haugesund - Oslo - Førde - Ålesund - Trondheim - Bergen

Fin runde!

Det har vært en svært så spennende runde med ekstremt mye regn! Det har derfor ikke blitt så mange bilder, men det har da blitt noen allikevel. Her kommer en liten bildekavalkade!

Den første bussen jeg vil vise bilde av, er Setesdals nyeste ekspressbuss. Dette er en Volvo 9700 H 420 Hk med rullestolheis. Bussen gikk som en drøm, og hadde den triveligste sjåføren i hele Nor-Waysystemet.




Regnfult på Anda - Lote

Etter flere timer i regnet uten å ha tatt et eneste bilde, måtte jeg ta frem kamera når jeg var om bord i Mørelinjen. Det er en rute jeg tar såpass sjeldent, at her får heller et dårlig bilde bli det bildet jeg viser fra den turen.



Ferden gikk til Trondheim, hvor jeg snudde umiddelbart med nattbussen til Stryn. Jeg la meg i det verste regnværet jeg har opplevd på lang tid, og våknet i Stryn til strålende vær. På Oppedal - Lavik fikk jeg tatt et solskinnsbilde av bussen. Det hadde jeg ikke trodd på denne reisen!



Turen gikk til Bergen hvor den også hadde endestopp. Bergen har fått en haug av nye busser. Her kommer en liten bildeserie fra Bergen by!









Med det vil jeg få ønske alle en riktig så god uke! Håper bildene faller i smak, selv om det er lenge siden sist :)
Hilsen Magne!


Besøk meg på www.magnehaheim.no