Huvudmeny

Magnes bildsvep

Startat av Magne, 13 maj 2009, 22:52:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inge Løvoll


Etter nok en trivelig tur med Nordfjordekspressen, avslutter jeg bildesvepet med et motiv jeg er fryktelig glad i! 6314 i solnedgang er slett ikke verst!

Hei, Magne!

Jeg er helt enig - dette er et nydelig bilde!
Som vanlig masse fine bilder.

Mvh Inge L.
Mvh Inge Løvoll

Sabaselfsit

Citat från: Magne skrivet 13 maj 2009, 22:59:40 PM
Vi er kommet til Seljestad, og her ble det et bussbytte for passasjerer mot Odda / Bergen. Her fikk vi den eneste Scania Classicen som ruller i Skyssfarger.

Hei Magne! Mangen fine bilder. Vil bare legge til at Skyss har i tillegg til 5673 som du avbildet iallefall 4 Classic'er til i Skyss farger. 1 til i Odda, 2 på Voss, 1 i Samnanger.

Ivo

 :)  Tack Magne för fina bilder håller med Patrik & alla andra med positiva svar till dina fina bilder !!  ;D
Ivo

Magne

Her kommer det en rask oppdatering med de siste bildsvepene jeg har laget. Håper bildene faller i smak :)

Rutebilene i Valdres 100 år!

Sommeren nærmer seg slutten, og ting er tilbake til det hverdagslige. Sommeren er gjerne en tid hvor en reiser, slapper av eller gjør helt andre ting. Det gjør til at bilder kommer litt i andre rekke. Det har blitt tatt en del bilder, men først nå begynner jeg så smått med å legge ut litt av sommerens fangst.

Lørdag 4. juli var det feiring av 100-årsjubileumet til Jotunheimen og Valdresruten Bilselskap. Jeg var med på arrangementet, noe det ble litt bilder ut av. 


Det var en del busser på Fagernes denne formiddagen. Noen av bussene var i rute, mens andre skulle opp mot Beitostølen for en historisk gjennomgang av JVB.


Her er Øst-Vestexpressen nå i et mer anonymt utseende.


JR 27774 er ikke akkurat like anonym.


Valdresekspressen. Denne tok jeg i fra Oslo til Fagernes.


Scania-Vabis BRK - E-15546


Valdresekspressen. Dette er bussen jeg valgte å reise på tur med opp på fjellet. Som ansatt i Norway Bussekspress, følte jeg at jeg ville representere Norway på turen med litt fotos av bussene våre oppe i fjellandskapet.


På Beitostølen var det mange gamle bilder i forbindelse med veteranbilløpet.


Scania-Vabis BRK - E-15546


Etter foredraget på Beitostølen, gikk turen videre opp til Bygdin. Langs veien stod Th. Liens Turbusser med sin Setra S 328 DT.




Vel framme på Bygdin


Volvo BRK - JC 36146




Det var tid for sjøsetting av "Bithorn"




Så var det gjort


Her ser vi noen av de oppmøtte på 100-årsmarkeringen. Her står Valdresekspressen, og en Scania-Vabis med reg. nr E-15668




En gammel SAAB var også på plass


Da avslutter jeg med et bilde av Valdresekspressen.

Håper alle har hatt en god sommer, så gleder jeg meg til en ny høst med flere bilder, reportasjer og bussreiser! Håper bildene falt i smak :)
Hilsen Magne!


Besøk meg på www.magnehaheim.no

Magne

Concordia tar over for Tide Knarvik

Lørdag 15. august var siste drifsdag for Tide Knarvik i Norhordaland. En lang bussepoke er over, mens Concordia segler skuta videre. Jeg og Thomas Olsen var på plass denne helga for å få med oss begivenheten "Concordia overtar Tide Knarvik". Først tar jeg med noen noen bilder på min ferd mot Bergen.







I Knarvik var det ikke fult så mange busser...




Men er par Solaris hadde sneket seg inn i bakgården.


Denne dagen var det stor konsert med Alan Jackson ute på Travparken i Bergen. Dette betydde en hel haug med busser. Jeg og Thomas stod ute i nesten 3 og en halv time i pøseregnet og fotograferte for hardet livet! Her er en brøkdel av bildene vi tok denne lørdagen.






Her har vi tre raske eksempler på "aldri mer". En av utrolig mange grunner for at jeg besøker Thomas utrolig ofte, er at du kan få ALT på lokalrute hjem til han. Før anbudet inntrådde, fikk vi oppleve Scania Irizar 2148, Volvo 9700 HD, eldre slitere som vist på bildene over, og noen bitte små rare minibusser som cruiset innover av og til! HIMMELRIKE, kaller jeg dette! I dag er det standardisert busspark med Volvo 8700 på 13,7 meter og I-shift. Jeg klager ikke, men kommer til å savne de loslitte gamle Classicene som gikk utover på denne ruten.


Jeg legger ved enda en herlig Tide Knarvik buss, da jeg ønsker å dedikere denne bildesamlingen til Tide Knarvik (for å være litt prisvinner på en Oscarutdeling :) )




Jeg får legge ved godbussen til Thomas også! Selveste 2613.


Alt som kunne rulle og gå i Bergen denne lørdagen, gikk i shuttletrafikk. Det eneste som ikke gikk, var leddbuss. Det var vel nettopp det det var behov for...




En gammel Rjukanekspress var ute å luftet seg


Kveldens mest lukseriøse buss. Hvem har denne til sin forvaring?




2191 ute og lufter seg i rute.


Det var duket for kvelden, og nattens busskjøring. Såklart... Siste avgang med Tide Knarvik i fra Knarvik mot Sentrum. Siste avgang med Tide Knarvik fra Sentrum mot Knarvik. Siste nattavgang fra Knarvik mot sentrum, og siste nattavgang fra Sentrum mot Knarvik.


Alle de siste turene ble kjørt med Vega, da henholdsvis 789 og 790.


Da vi igjen ankom Knarvik midt på natta, var det bare å vente på første avgang med Concordia. Rundt to timer ventet vi midt på natta for å en gang ikke bli første passasjer ombord i bussen. Da vi tok bilder kom det ei dame foran oss som ble pent guidet inn på bussen av sjefen i Concordia, mens vi ble pent bedt om å vente med å gå inn. Damen fikk roser og ble avfotografert, mens vi fikk en hånlig beskjed om å vente med å stige ombord før deres gratulasjoner var over. Det var takken for en hel natts venting på buss. Etter å ha vært våken i vel 24 timer, ble humøret litt småfurtete, men vi hevet oss over det.

 


Meeeen, jeg og Thomas ble uansett de første på jord som fotograferte en Concordiabuss offisielt i rute i Nordhordaland.

Vel, da vi kom hjem var det bare for meg å pakke kofforeten og hive meg på flyet. Jeg skulle nemlig på jobb, og fikk meg derfor en trivelig vakt med nesten 48 times våketid... At jeg ikke solgte bussbilletter i hytt og gevær, er det jeg vil kalle et under! :)

Lykke til videre Concordia, men takk for det gamle Tide Knarvik!!
Hilsen Magne!


Besøk meg på www.magnehaheim.no

Magne

Kollektivtrafikkens dag 2009

5 september var det duket for Kollektivtrafikkens dag i Oslo. Det ble stilt ut flere gamle busser og trikker på Rådhusplassen, som folk kunne komme å se på. Det var personer i alle aldere som var innom for å se på utstillingen.




Volvo VBK - 1981 modell




Gode gamle 793 var også på plass på Rådhusplassen. Når de gamle bussene står der, merker jeg at jeg savner de i trafikk.





















Hilsen Magne!


Besøk meg på www.magnehaheim.no

Johan B

Tack åter igen för många fina bilder.

Magne

Norge rundt

Som tittelen beskriver har jeg hatt meg en liten runde rundt om i Norges langstrakte land. Det er ikke uvanlig at jeg er ute å reiser, men det er langt mer sjeldent at jeg passerer polarsirkelen og befinner meg 1600 km hjemmefra. Jeg hadde lagt opp reiserute fra mandag til mandag, så her skulle 7 dager fylles ut med aktiv reising. Denne gangen var jeg også på oppdrag for Norway Bussekspress. Hvert år kårer vi vår beste bussrute, så jeg var utstyrt med kvalitetsskjema i baggen da jeg la på reis. Ruten lød som så:

Oslo - Trondheim - Fauske - Narvik - Tromsø - Narvik - Fauske - Trondheim - Oslo - Haugesund - Stavanger - Bergen (med helgeopphold) - Stryn og hjem til Oslo. Og var jeg sliten? Ja, kanskje litt, men mandag morgen kl. 07.30, var jeg på jobb for Norway på Bussterminalen. Denne bildeserien fokuserer på reisen nordover, fra Oslo til Oslo, utenom Bergensturen. Har dere spørsmål om den er det bare å fyre løs allikevel, men det blir ikke laget noen egen bildeserie derifra om det ikke er ønsker for det.

Det hele begynte mandag 14.9. Jeg hadde fått meg miniprisbillett på toget mellom Oslo og Fauske. Toget forlot Oslo kl. 16.07, og var på plass i Fauske kl. 08.25. Bussen videre mot Narvik gikk videre kl. 08.55.



Det var en spent kar som satte seg inn i en bra ny 9700 i Fauske. Jeg har ikke kjørt de veiene der siden jeg var to år, og det husker jeg overraskende lite av merket jeg. Jeg kunne faktisk ikke kjenne meg igjen noen steder oppover der :) Det øker gleden min enda mer med reisingen. Jeg virkelig elsker å oppleve nye steder, og sitter selvfølgelig med store forventninger og håp når jeg ruller framover i nytt landskap.

Det var ikke så lenge vi kjørte før bussen svingte ut på en grusplass for å foreta et sjåførskifte. Her møttes de to bussene som brukes på rute 720.


Her er bussen jeg reiste med. Comminor 262 - 2007 mod - Volvo 9700


Her er SB Nordlandsbuss sin. Laaangt int. nr. som lyder 21 701(7) (7-tallet var skrapet bort). Begge bussene er levert samtidig, men har ulikt interiør.


På Innhavet ble det en liten pause. Her står bussen til Narvik og Sortland sammen. Utrolig synd at Veolia trakk seg ut av Norway. De sliter visst voldsomt på Sortlandsruta. Det er visst såvidt de klarer å ha operativ ruta utover der.


Vi ankom Bogenes, og det var klart for en aldri så liten fergetur. Da ble det også tid til litt interiørbider.






Vips var vi ankommet Narvik, og her var det to timers venting til bussen gikk videre til Tromsø. Da fikk jeg tid til å fylle ut kvalitetsskjemaet mitt, og få i meg noe mat. Bussen holdt standard og sjåførene var hyggelige, så det ble ikke store trekkene på rute 720.

Det ble også et par bilder av lokalbussene som kjører i Narvik. Anbudet fikk inn enormt mange Setra, noe sjåførene var svært fornøyde med. Her er en Setra S 415 UL...



... etterfulgt av en Setra S 415 NF. (Utrolig lik Citaro på mange måter)



Transporten videre mot Tromsø var ingen stor sukse. Bussen var en sliten Volvo 9700 i fra 2003. Så skulle det store sjokket komme. Jeg har møtt mange sure og gretne sjåfører rundt om, og det er kanskje dumt av meg å ta det opp her i offentligheten. Allikevel klarer jeg ikke å holde kjeft om det, for makan til oppførsel. Bussen hadde avgang 15.30. 15.15 kom sjåføren sluntrende til bussen, lukka opp døra og smalt den igjen i tryne på oss som stod igjen utenfor. Da skulle han begynne å rydde... Da han til slutt lukka opp døra, var det nesten et brydderi at det var folk som ville inn. Jeg kom spent og smilende inn og sa jeg kom i fra Norway, og viste mitt frikort som gir meg fri reise med alle våre busser.. Svaret var enkelt og greit; "hvorfor det"...? Jeg måtte krangle og overbevise han om at frikortet eksisterte (ja, jeg hadde det i hånda), om at jeg jobba i Norway og at jeg var sendt ut for å kvalitesskjekke bussene våre i nord. DA fikk jeg etterhvert og motvillig stige ombord. Resten av billetteringen gikk også surt for seg. Da tok jeg fram skjemaet mitt og skrev noen store kryss over ordet "godkjent"... 


Lite stopp på Bjerkvik. Været ble gråere og gråere.


I Buktamoen møtte vi denne bussen, som var i det mer standsmessige slaget. Ikke bare var det kaffe og te ombord (noe bussen min ikke hadde i det hele tatt), men det var også en dame som gikk rundt og serverte dette underveis! Dette var visst i samarbeid med sykehusene i Narvik og Tromsø, noe alla Helseekspressen.

Buktamoen viste seg også å være en plass med mye DAF. En mer DAF bussgarasje skal du lete lenge etter!



Det har visst vært en bra stor DAF-impotør som har stått for det meste. Mye av lokal og turbussene gikk nemlig i form av DAF.

Det ble mørkt, og det var klart for siste etappe inn mot Tromsø. Jeg hadde gledet meg til smale veier, rygging når vi møtte lastebilder, fjell og bruoverganger med mer. Det jeg ble møtt med etter Buktamoen var slake sletter og 90 soner... MYE bedre standard en MYE her på øst og sørlandet.

Da jeg ankom Tromsø, åpnet himmelen seg. Jeg hadde 5 min å gå til hotellet, og ble mildt sakt gjennomvåt. Til og med innholdet i baggen var vått. 15 min senere, blinket stjernene på himmelen igjen... Velkommen til Tromsø :P

Neste dag spaserte jeg ned til Prostneset for å nå avgang kl. 10. Det lå mørke skyer over byen, men solen skinte for det. Dette ga artig fotolys.


Til min store "glede" var det samme buss (220) som skulle ta meg til Narvik igjen også! Jeg hadde gleda meg til å se Setra i Norway farger, men det var et syn jeg skulle få slippe å se. Er det til Alta de bruker Setra tro?




For første gang har jeg fotografert en Eagle også! Artig erfaring å gjøre seg :)

Det regna konstant på turen nedover igjen, så det ble lite bilder heretter.

For ikke så lenge siden innførte Troms kommune "Tromskortet". De fjernet derfor studentrabatt og sånne ting, men innførte det til gjengjeld om du hadde dette tromskoret. Alle rutene i nord var svært preget av Comminor, noe dere også ser på siden. Comminor tar all plass, mens Norway logoen faller nesten bort i bakkant av bussen. Innvendig fantes det ingen informasjon om Norway i det hele tatt. Alt som lå der var egenreklame for Comminor, deres egne rutetabeller og kundeserice. Og ikke nok med det, men de bruker også egne og interne skiltinger. Legg merke til "100 Narvik / Tromsø". Om de i det hele tatt skal bruke nummer, SKAL det stå 800 etter Norways krav! Neste år vil nok trolig ikke Comminor være med i Norway lenger. Fylkeskommunen der oppe sider de ikke trenger oss, noe vi allerede ser store spor på. Alle spor av Norway er utenfor bussen. Innvendig ved buss og sjåfør, var alt av Norway fraværende.

Etter bussbytte i Narvik, fikk jeg to trivelige sjåfører mot Fauske igjen. Han første var utrolig koselig, og prata hele turen. Neste mann overgikk han igjen, og var servicemann nr. en! Jeg opplevde for første gang å få guidet busstur i rute! Vi stoppet underveis så turistene fikk se seg omkring, og lære om lokalhistore underveis. INPONERENDE!! :)

Jeg avslutter denne noe lengre reportasjen med et bilde i fra Tømmerelv, med bussen under regnbua! Regnbuen kom desverre ikke like tydelig fram som han var i virkeligheten, men den er da der!

Håper lesingen falt i smak! Det tok meg laaang tid dette her, så håper det var verdt noe av tidsbruken :)

Hilsen Magne!


Besøk meg på www.magnehaheim.no

Fredrik Gelin

Hei Magne!
Selvfølgelig er inleggene dine vel vert å lese!

Bildene fra kollektivtrafikkens dag får meg å huske da jeg bodde i Oslo 1997-2000, da var det mange ARNA-busser og noen VBK-busser fortsatt i trafikk.
Det var litt artig å se så mange forskjellige modeller ARNA laget og hvor tvilsomt flere av dem var vedlikeholdt, men de rullet likevel vilket sannsynligvis betyr god byggekvalitet...
SBC kjørte MB med ARNA og Sporveisbussene kjørte nesten samme busser men med Volvo som motor, ganske ofte såg jeg SBC sine ARNA-busser med motorlukene åpne og et herlig lyd fra mercedesmotorn.
Noe annet som jeg noterte ved SBC sine MB-busser var at de ikke virket til å ha noen dørbrems siden jeg opplevde flere ganger at sjåførene glemte å stenge bakdørene da de kjørte ut fra holdeplassene.

Ellers var reisebildene dine like nydelige som vanlig, det er veldig flott å få se dem her.
//Fredrik

Johan B

Självklart är allt ditt arbete med fotoreportage uppskattat. Jag är ett stort fan av dina bildreportage och läser och tittar alltid, både här och på Busspraten så att inget missas. Tyvärr är det inte alltid man tar sig tid att skriva några uppskattande ord när sådanna här bildsvep visas. Det betyder dock inte att man inte tycker det är fina bilder och intressant läsning, iaf inte från min sida. Har du fler bilder från resan som du bedömmer vara värda att visa så är det självklart att du ska lägga ut dem.

Magne

Hyggelig at bildene faller i smak :)
Hilsen Magne!


Besøk meg på www.magnehaheim.no

Marc

Tack för intressant läsning Magne, jag har samma erfarenhet av Nord-Norge Ekspressen som du.
När jag har besökt Tromsø verkar Setravognerne kun gå på Tromsø-Alta, i somras fanns det dessutom en stor andel Setra placerade uppe i Honningsvåg:

Magne

Nye Volvo 9700 - B13B

Hei hei alle bussfolk! Det er ikke så ofte oppdateringer i tråden lenger, men det skal vi se om vi snart kan endre på. Tiden har den siste mnd. gått med på kjøretimer, og i går (14.11) stod oppkjøringen for klasse B for tur. Den gikk fint, og jeg kunne endelig strekke hendene i været og juble for lappen!

Turen gikk i dag til Jessheim for å se nærmere på Volvo 9700 B13B. Ingen ting er bedre enn første synet på en helt ny buss! (Hvertfall motorstørrelse) Det var en genial timing med lappen!







Desverre er kameraet mitt ute på tur om dagen. Autofokusen fungerer ikke lenger, så pr. dags dato må jeg skyte på manuell fokus. Det resulterte i noen uheldige bilder, men må allikevel vise Telemark Bilruters nyanskaffelse til Telemarkekspressen



Må også legge ved et bilde av bilen jeg har fått meg. Dere kan jo gjette... Ja, dere har rett. Jeg har kjøpt meg en Volvo! Min egen lille Volvo V40! Kjempebil å kjøre! Denne skal bli en god og dyr venn å ha!

Hilsen Magne!


Besøk meg på www.magnehaheim.no

Fredrik Gelin

Gratulerer!

Nå må du begynne å samle  kjøretimer for buss da... ;)

Veldig fin timing med lappen ja...
Men Volvo V40, Magne da, du burde vel kjøpt en 940 hvis du ønsket en Volvo, det der er jo en Mitsubishi...  ;D

Håper du får ordnet med kameran din, jag endte opp med at min ikke fokuserte i det hele tatt, heldigvis fikk jeg en bedre brukt kamera av faren min som erstattning.

På gjensyn!
//Fredrik

Johan B

Tack för mer intressanta bilder och grattis till körkortet.