Huvudmeny

Magnes bildsvep

Startat av Magne, 13 maj 2009, 22:52:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magne

Hei hei!

Noen av dere vet nok hvem jeg er, men jeg velger allikevel å introdusere meg på nytt. Mitt navn er Magne, og er en svært bussinteressert 20 år gammel gutt i fra Oslo. Jeg driver med film og TV-produksjon, jobber i Norway Bussekspress, og elsker og reise og fotografere samtidig. Jeg legger ut veldig mye bilder i det norske forumet Busspraten. Nå lager jeg mitt offisielle svenske bussbildsvep her på Buss-snack. Håper dere overlever litt skriving på norsk. Skulle det bli problemer med språket, så si i fra. Det jeg legger inn her, blir oftest direkte kopiert i fra Busspraten. Er det ellers noe mer, så er det bare å ta kontakt.

Jeg kan fortelle litt om mine bilder. Jeg har et eget bussgalleri hvor jeg laster opp mine bussbilder. Bildene der i fra er ganske små, men kan klikkes på for å bli store. I mine bildsvep kommer det også noen større bilder inn. Dette er bilder lastet opp på PhotoBucket i større versjon. Disse kan ikke klikkes større. Siden jeg driver med Film og TV-produksjon, vil dere finne en del bilder der jeg legger på en 16:9 ramme på noen av bildene. Det gjør jeg stort sett på de bildene jeg er mest fornøyd med for å gjøre dem enda bedre.

Om dere vil bruke bildene mine til noe, så må dere gjerne det. Ta kontakt først, så skal vi se hva vi ordner. Nå skal jeg heller legge inn litt bilder som dere kan få se på :)

Jeg begynner med en årskavalkade av mine bilder tatt i 2008

Året var 2008

Da er det på tide for meg å oppsummere året 2008 med en liten bildekavalkade.

2008 var året da Lavprisekspressen gikk fra å være et stort firma med 4 ruter, til å bli et firma med 2 gjenværenderuter. 6 januar 2008, var jeg og Thomas Olsen med på siste tur fra Bergen til Oslo med Lavprisekspressen.

(Husk, klikk på bildene for å få dem store! God lesing :) )


På Bergenruta hadde jeg en fast sjåfør nesten hver gang. Her ser vi et bilde fra min siste tur med Rune. Han byttet buss på Borlaug, og satte nesa hjem mot Bergen. Denne Travegoen som vi kjørte med her, var forøvrig en knallbuss! Den savner jeg.

Like etter var det duket for nedlegging av Københavnruta, og jeg var ikke langt unna da heller.


Jeg fikk desverre ingen Neoplan på avslutningen til København, men det ble da en Horisont. Det går da greit det også, men jeg savna høyden. No et kapittel av Lavprisekspressen ble avsluttet.

Det ble påske, og jeg reiste en tur til vestlandet.


Dette bildet kom før snøen, men vinteren kom virkelig en dag jeg skulle være med onkelen min inn til Sogndal for å kjøpe bil. Det var som å kjøre på en skøytebane. Det var ganske så interessant å reise over Utviksfjellet den dagen, både med buss og med bil.

Firda Billag fikk en helt ny busstype på våren 2008. Dette var en Scania OmniExpress, og det var den første Omnen til landet i høy versjon og med tre aksler.


Desverre ble ikke bussen noe suksee, siden den datt i fra hverandre. I løpet av våren kan vi vente å se en ny OmniExpress på Sogn og Fjordaneekspressen. Allerede til helga og neste uke, kan vi vente slike busser på Øst-Vest og Valdresekspressen.

Miljø er og var et viktig spørsmål også i 2008. RTB ville gjøre noe med dette, og innførte MiljøExpressen. Slik så den ut.


Desverre forsvant dette konseptet ute på høsten, og Nettbuss Komfort ble en ny konkurrent nedover mot Sørlandet.

Det var russetid, og jeg skulle i konfirmasjon i Breim. Det ble et stopp på Hemsedalsfjellet, noe jeg er evig takknemlig for!





På vei hjem var det flotte vårfarger som krommet seg i Kaupanger. Det var synd at bildet ble "ødlagt" av gjenskinn i ruta.


Over brua passerer "pansjonerte" 514 fra Sogn Billag. Denne har vært aktiv nå i juletrafikken.

John R. Pedersen er en trivelig type! Han sendte meg meldig her på busspraten, og plutselig hadde jeg ordna meg tur til Arendal ombord i "Trollet".



På sommeren ble det også tatt en del bilder. Her står jeg nede i fjæresteinene utenfor min mormor i Olden.



2008 ble et veldig stort år for meg. Jeg ble ansatt i Norway Bussekspress, og fikk en av mine aller største drømmer oppfylt! 18 august 2008 ble innehaver av et frikort for hele Norway sitt rutenett! Det første jeg gjorde, var å sette meg på Sørlandsekspressen til Rugtvedt å hjem. Jeg hadde ikke med kamera denne dagen. Det jeg gjorde uken etterpå, var å ta bussen til Ålesund - Skei - Oslo.





Ellers har det da blitt noen turer fram og tilbake til Kvam i høst.



I sommer fikk Nordfjordekspressen sin nye 6308. Jeg var med på første tur fra vestlandet og til Oslo. Nå i høst, fikk jeg også sitte på da bussen rundet 100.000 km. Dette er på flere måter "min" buss!




Her er 6308 kun noen kilometer gammel.

Jeg velger å avslutte min bildeserie for 2008 med et av de siste bildene jeg tok i år. Under fullmånen som var rekordstor i desember, venter tre busser på å reise ut av Stryn.




Helt til slutt vil jeg legge til noe fakta om min bussreising i år.

Kilometer i 2008: Ca. 18822 km i et bussete. Dette er da kun langdistansebusser.

Tidsbruk på buss i 2008: Ca. 305 timer.


 
Hilsen Magne!


Besøk meg på www.magnehaheim.no

Magne

Dokumentarfilmfestival i Volda

Etter å ha kommet til Oslo samme morgen, satte jeg meg på bussen tilbake til Volda for å delta på en dokumentarfilmfestival. Hvert år arrangeres det en stor dokfilmfestival i Volda som er ganske prestigetung å være med på. Jeg og arbeidsgruppa mi fra skolen sendte inn et bidrag til en kortfilm, og ble vist som en av mange kortfilmer på festivalen. Dette måtte vi opp for å få med oss. Resten av gruppa kjørte bil, men det er liten tvil i hva jeg gjorde. Jeg tok bussen, men riktignok ikke Møre-Ekspressen. I Oslo var det 6314 fra Nordfjordekspressen som hadde avgangen til Stryn, så jeg ble med på tur vestover med nyebussen. Den ble jeg med i til Hjelle (Eid), før jeg bytta til en maxi-taxi der. Det var nemlig firr og førr polakker med på Mørebussen, så den var rimelig full der den kjørte.


Det er fortsatt litt tidlig på morgenen, så sola har ikke rukket å komme helt opp enda. Allikevel var det med på å framheve en svært spennende effekt på motivet/motivene som ble tatt i Stryn.






Typisk det... I dag gikk OmniExpressen på den avgangen jeg måtte humpe avgårde med Iriazr forrige gang. I dag er 2180 (avbildet) markert med ny skrift. Den går nemlig for "Ekspressbussen Førde - Bergen". Flott, eller hva? :)




Sjelden buss å fotografere i pent dagslys siden bussen er fast nattbuss.




Det var duket for hjemreise, og en liten tur med Scania før bytte til Volvo i Stryn. Merkelig det der, men jeg har det bedre i Volvoen :)

Som avslutning på denne bildeserien, legger jeg ved et bonusbilde av en bil til forandring. En sjåfør fra Møreekspressen som vi møtte på ferja, sa jeg måtte ta bilde av bilen hans. Det gjorde jeg, og jeg ble sånn temmelig fornøyd med resultatet... (Les; ekstremt fornøyd med resultatet  :D )




Jeg vil også legge til en liten sluttkommentar om at jeg er veldig åpen for tilbakemeldinger for bildeseriene jeg legger ut her i forumet. Vi er flinke til å se bilder her på Busspraten, men kommenterer sjeldent andres bildeserier. Jeg har vært i kontakt med produsenten av magasinet "Underveis", som er magasin som er plassert ombord i alle bussene til Norway Bussekspress. Jeg har fått min egen spalte i neste nummer av magasinet som jeg ønsker å kalle: "Destinasjon - ???". Blir dette suksee, kommer jeg til å ta for meg rute for rute, og reklamere for den med tekst og bilder. Jeg kommer såklart til å skrive mer sakeligenn hva jeg gjør i mine bildeserier her i forumet, men det er hyggelig med tilbakemeldinger både på bilder, og det jeg skriver. Barre eit litta tips ;)

Håper nok en gang bildene falt i smak! Neste gang kommer det en litt mer omfattende bildeserie. Da er det nemlig nyåpningen av Haukeliekspressen som skal dokumenteres :)
Hilsen Magne!


Besøk meg på www.magnehaheim.no

Magne

Nyåpning av Haukeliekspressen mellom Oslo og Bergen

6. januar 2008, gikk aller siste bussavgang med direkte forbindelse mellom Oslo og Bergen. Jeg og min gode kamerat Thomas Olsen, satt i bussen for å få med oss den siste turen. Den gang var det Lavprisekspressen som kjørte. Jeg fikk meg jobb i Norway Bussekspress, og viste tidlig interesse for bussforbindelse mellom disse to storbyene. 1. mai 2009 ble en gledens dag. Det var klart for nyåpning av Haukeliekspressen mellom Oslo og Bergen. Jeg og Thomas var igjen i forsetet for å få med oss bussturen Oslo - Bergen.


På Gvarv fikk vi vårt første stopp hvor vi begge løp ut for å prøve dagens fotovær. Været var bra, og det vil resultere seg i flere av bildene i denne bildeserien.


I Bø var det en liten samling med busser.


Blant annet denne eldre Connexbussen som har en fortid i rutekjøring mellom Nittedal og Oslo. Artig gjensyn :)


I Bø ble det også noen jomfrubilder på nye Telemarkekspresser.



Når vi kom til Seljord, stod der enda to nye Telemarkekspresser. Jeg velger heller å vise ett bilde av en lastebil. Jeg ble utrolig fornøyd med dette resultatet. Linjegodsbiler er flotte!



Turen er kommet til Vinje Kro i Telemark, og her var det klart for enda mer fotografering.






Denne hadde det virkelig vært moro å fått seg en tur med en gang :)

På Haukeli ble det enda en nybussobservasjon for mine øyne. Her stod den nye Volvoen til Setesdalsekspressen med int. nr.  43.




Vi var to busser i følget over fjellet, og på Haukeligrend fikk jeg hoppe ut å ta litt bilder i det flotte landskapet.




Vi er kommet til Seljestad, og her ble det et bussbytte for passasjerer mot Odda / Bergen. Her fikk vi den eneste Scania Classicen som ruller i Skyssfarger. Det merkelige med bussen, var at den hadde OptiCruice og var 99 modell. Er dette vanlig?



Siste veien til Bergen var legendarisk! Skikkelig vestlandsveier i bøtter og spann. Jeg skal bli fast bruker av Haukeliekspressen når jeg skal over til Bergen i framtiden :) Anbefaler også for våre svenske venner!



Håper bildene sålagt har falt i smak! Jeg lover å holde dere oppdaterte med bilder utover sommeren! Til da, får dere ha det godt, så snakkes vi :)
Hilsen Magne!


Besøk meg på www.magnehaheim.no

Björn Forslund

Hej

Trevliga och intressanta bilder från Norge!

Johan B

Mumma så mycket vackert, både i bussväg och naturväg.

Fredrik Gelin

Hei Magne!

Nydelige som vanlig!
Kult at du fått din egen spalte i underveis, naturligvis må det bli suksee, det er jo du som lager innholdet...  ;)
Bildene fra Hemsedalsfjellet er helt nydelige, jeg er bare litt (les meget) sjalu...
Jeg ser fram til fortsettelsen på bildesvepene dine!
//Fredrik

Johan B

Citat från: Magne skrivet 13 maj 2009, 22:59:40 PM

Vi er kommet til Seljestad, og her ble det et bussbytte for passasjerer mot Odda / Bergen. Her fikk vi den eneste Scania Classicen som ruller i Skyssfarger. Det merkelige med bussen, var at den hadde OptiCruice og var 99 modell. Er dette vanlig?




Opticruisen kom om jag inte har helt fel till K124-chassit, det vill säga 97-98. Har levererats en hel del Scania-bussar i Sverige med OptiCruise i slutet på 90-talet (och naturligtivs därefter också). Vet i alla fall en -98 i Norge som har Opticruise och det är fd Strömstad-Tanum Buss ASW221 hos Juel Johansen Bilruter. Fö den första buss jag rattat så det är kul att den lever kvar och har det bra därruppe ;D. Denna hade en syster hos Strömstad Tanum fast -99:a och två hos Vänersborgs Linjetrafik från 98. Även dessa hade Opticruiseväxling.

Magne

"Underveis" til Måløy

Endelig kan jeg ta meg fem minutter og se meg omkring, før jeg kaster hendene i været og roper ordet FERIE! Jeg leverte siste eksamen i går, og føler meg veldig klar for avslapping, reising og nye opplevelser. Aller først skal jeg ha konsert i helga, og synge for forhåpentligvis 2 fulle hus. Det er et av høydepunktene for året! Midt oppe i eksamensforbredelsene, fant jeg ut at jeg skulle ta meg en tur til Måløy. Jeg skal skrive for magasinet "Underveis", så jeg prioriterte busstur og foto midt oppi skrivearbeidet. Underveis er et magasin som ligger i alle Norway Bussekspress sin busser. Jeg angret svært lite når jeg fant ut at det var 6314 jeg skulle tilbringe de neste 22 timene ombord i :)




Jeg fikk stoppet bussen flere steder oppover langs turen. Det gjorde at jeg fikk et par nye motiver. Du kjenner deg vel igjen Forseth? :)




Været som her er på Grotli, var akkurat som jeg ønsket meg det på denne turen. Siden jeg var i reportasjeskrivingens ånd på denne turen, ville jeg ha best mulig vær hele veien. Problemet var at bare få kilometer lengre ned i dalen var det kraftig snø/regnvær. Vært var fryktelig ustabilt hele veien. Jeg fikk to fine bilder med blå himmel her, og resten får tale for seg.


Greit, været er ikke på sitt beste. Allikevel er dette et av de beste bildene som ble tatt på denne turen :)

Lang sjølvaste Hornindalsvatnet, var været utrolig spesielt. Vi hadde en diger regnbue bak oss, og jeg hadde virkelig lyst til å stoppe bussen midt i bua. Midt i en svin kom den perfekte plassen, men vi kjørte alt for fort til å kunne stoppe på femøringen. Det irriterer meg, for uten å overdrive, tror jeg det kunne ha blitt tidenes bussbilde. Hvertfall produsert av Magne Håheim.


Vi ser da et snev av regnbuen her og, men drømmebildet ligger ca. i roten av buen. Det sies jo at i roten av buen, der ligger skatten...


Målens destinasjon er nådd, og jeg er halvveis på turen. Det ble fotoshoot i Måløy, før vi vendte nesa hjem mot Oslo igjen.








Etter nok en trivelig tur med Nordfjordekspressen, avslutter jeg bildesvepet med et motiv jeg er fryktelig glad i! 6314 i solnedgang er slett ikke verst!

Håper bildene falt i smak! Ikke bli utålmodige! En nytt bildesvep i fra Haukeliekspressen er "Underveis" ;)
Hilsen Magne!


Besøk meg på www.magnehaheim.no

Mattias Andersson


Trevligt bildsvep!!

Den gröna miljöexpressen va stilig.

Jacob

Särskrivning är en dödssynd!

Johan B

Fan (ursäkta ;D) vad vackert det är på sina platser i Norge. Och alla 9700 gör inte direkt saken sämre.

Patrik

Skulle man dela ut pris till den som tar de häftigaste bussbilderna så skulle Magne få det utan tvekan, bilderna och miljöerna är så fantastiska!

Widescreen-formatet på vissa bilder är så sjukt snyggt, ser ut som att det är taget ur någon film.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Magne

Dette var sjelden god respons Patrik! :) Dette er hyggelig lesing. Det er ofte lite kommentarer på bildeseriene mine, men det gleder når det kommer en så hyggelig tilbakemelding! Jeg skal gjøre opp for meg med å legge ut en ny bildeserie i morgen! Heng med også da! :)
Hilsen Magne!


Besøk meg på www.magnehaheim.no

Magne

Nye busser til Haukeliekspressen i fra Tide

Som arbeider i Norway Bussekspress, er det lettere å komme på "innsiden" av den ellers så hardbarka bussbransjen. Jeg tok kontakt med sjølvaste kjernen i Tide Haugesund, og ble godt oppdatert på når første avgang med ny Volvo over fjellet skulle gå. Natt til mandag den 8, satte jeg meg på en Irizar for å bli med som første passasjer i ny Haukeliekspress i mot Oslo! I tillegg har jeg skaffet meg et slikt polariseringsfilter, som skal gjøre bilder i sollys meeeget mye penere enn hva en vanlig linse kan framstille.

I Haugesund fikk jeg være med inn i garasjen for å klargjøre nybussen. Vi hadde kjørt fram 774, og alt begynte å komme på stell. En mekaniker skulle bak i toalettet og borre fast en såpedispenser. Da vi skulle starte bussen og kjøre ut av garasjen, stod det en grønn sprut ut av motorrommet. Mekanikeren hadde borret hull på en slange, og vi måtte kaste oss inn i 773. Vi slengte alt inn i bussen, så jeg satte på plass div mens vi kjørte og tok på passasjerer. Som han ene sa, "det er ikke jomfrutur før noe går galt"! Jeg fikk da Volvo, så jeg var fornøyd. Det hadde vært for ille å reise over til Haugesund i eksamensstria for å prøve ny Volvo, for å så komme hjem med gammel Irizar! :) hehe

I denne bildeserien skal jeg prøve å styre unna bilder i fra de klassiske fotostedene.


Generasjonsskifte. Irizaren gir stafettpinnene videre.


Like før vi stoppet, passerte vi en veltet lastebil med hjulene rett til værs. Dette var visst den 4. på kort tid. Da sier jeg bare... "Sånn går det når Ølen tar overhånd"! ;)




Det bør være plass til et par skipassasjerer til vinteren med et sånt bagasjerom. Her ser vi også mitt nye polariseringsfilter i bruk :)




Heller ikke på denne turen var været helt med meg. Spesielt irriterende var det nå som jeg hadde det nye filteret mitt. Her ser vi Røldal i bakgrunnen.

Avslutningsvis viser jeg fram grombildene fra turen. Trivelig med et solgløtt en gang i blant :)





Da håper jeg nok en gang at bildene falt i smak! Jeg blir alltid glad for kommentarer til bildene mine, så om dere har noe på hjertet, blir jeg glad for å lese noen ord :)
Hilsen Magne!


Besøk meg på www.magnehaheim.no

rattvrickaren

Bilderna får mig att längta till nästa sommarresa till Norge.
Som skåning är jag inte så överdrivit förtjust i detta land på vintern..
Kalasvackra bilder, genomtänkta och inspirerande.
//Rattis