Dagens sämsta (riks)huvudvägar

Startat av Bengt Jönsson, 13 maj 2009, 19:39:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

UglyJazz

Efter att E4 vid Örkelljunga blev uppgraderad så ligger E4 vid Enånger klart i topp tack vare trafikintensiteten, men därefter vill jag nog hålla på R77 tätt följd av vägen mellan Sala (Heby) och Valbo (R68?)
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

mandahl

När jag åker på E22:an mellan Sölvesborg och Mörrum, genom Norje/Norjeboke, så måste jag alltid titta en extra gång på skyltarna för att se att det verkligen är E22 jag kör på  :) Samma gäller på avsnitt öster om Karlskrona. Men det är kanske jag som skåning som har en något naiv definition på vad en europaväg skall vara? Förstår nu att det per automatik inte innebär minst 13 m väg utanför tätorter och med hastighetsbegränsning 90 km/h eller mer, haha!

Av vad jag läst är just sträckan Sölvesborg - Mörrum prioriterad vad gäller utbyggnad av E22 genom Blekinge. Genom Skåne byggs delen Hurva - förbi tpl Rolsberga ut till 18,5 m bred motorväg med start nästa år. Samma gäller delen Hörby - Linderöd med nya trafikplatser Hörby N resp Ekeröd. Arbetsplan är även framtagen för delen Rolsberga - Fogdarp med ny trafikplats Fogdarp.

Simon Bertilsson

Citat från: mandahl skrivet 15 maj 2009, 09:53:09 AM
När jag åker på E22:an mellan Sölvesborg och Mörrum, genom Norje/Norjeboke, så måste jag alltid titta en extra gång på skyltarna för att se att det verkligen är E22 jag kör på  :) Samma gäller på avsnitt öster om Karlskrona. Men det är kanske jag som skåning som har en något naiv definition på vad en europaväg skall vara? Förstår nu att det per automatik inte innebär minst 13 m väg utanför tätorter och med hastighetsbegränsning 90 km/h eller mer, haha!

Av vad jag läst är just sträckan Sölvesborg - Mörrum prioriterad vad gäller utbyggnad av E22 genom Blekinge. Genom Skåne byggs delen Hurva - förbi tpl Rolsberga ut till 18,5 m bred motorväg med start nästa år. Samma gäller delen Hörby - Linderöd med nya trafikplatser Hörby N resp Ekeröd. Arbetsplan är även framtagen för delen Rolsberga - Fogdarp med ny trafikplats Fogdarp.

Härligt! Korsningen i Fogdarp är helt hopplös att vänta vid, och det är ju alltid lika trevligt att ligga i 50 genom Linderöd, Sätaröd osv...
//Simon som använder E22 Hörby - Fogdarp och Gårdstånga - Malmö flitigt!

Anders Noren

Citat från: mandahl skrivet 15 maj 2009, 09:53:09 AMMen det är kanske jag som skåning som har en något naiv definition på vad en europaväg skall vara?

Ja. Min fru, från sydvästra Skåne, trodde länge att alla europavägar var motorvägar (och har fortfarande inte vant sig). Så blir det om man aldrig har varit längre bort än Svedala, Lund och Helsingborg.

Anders

Ersa

Citat från: Anders Noren skrivet 15 maj 2009, 13:09:44 PM
Ja. Min fru, från sydvästra Skåne, trodde länge att alla europavägar var motorvägar (och har fortfarande inte vant sig). Så blir det om man aldrig har varit längre bort än Svedala, Lund och Helsingborg.

Får man rekommendera en tur på norra delen av E45? ;)
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=7903.0

mandahl

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 15 maj 2009, 12:36:16 PM
Härligt! Korsningen i Fogdarp är helt hopplös att vänta vid, och det är ju alltid lika trevligt att ligga i 50 genom Linderöd, Sätaröd osv...
//Simon som använder E22 Hörby - Fogdarp och Gårdstånga - Malmö flitigt!

Håller med dig Simon. T-korset i Fogdarp E22/rv 17 i rusningstid är ingen hit. Vad ankommer Hurva-Rolsberga och Hörby-Linderöd, som byggs ut i befintliga sträckningar (så när som förbi Ekerödsrasten) så byggs de delarna för de 150 miljonerna, öronmärkta för E22 i Skåne, Vägverket specialtilldelades i höstas. Anledningen till att det blev dessa två "etapper" var vad jag förstår att Vägverket låg längst framme i förarbetet här, och att de därför kunde sparkas igång med kort varsel. I samband med detta så har man forcerat arbetet med att ta fram arbetsplaner även för etapperna Rolsberga-Fogdarp och Fogdarp-Hörby norra för att ligga bra framme även här, om och när kulor regnar in. Vi får väl se när de kan komma igång. Hursomhelst är förslaget att Rolsberga-Fogdarp byggs ut i bef sträckning fram till i höjd med vägen till Kyrkhult, där E22 sedan går ut i spenaten och sveper söder om Fogdarp (tpl Fogdarp hamnar några hundra meter rakt söder om bef t-kors) för att komma fram i höjd med Elisefarms golfbana. För Fogdarp-Hörby norra gäller utbyggnad i bef sträckning, även vid den trånga passagen vid Osbyholms gods. När det gäller förbifart Linderöd och Sätaröd-Vä lär det nog dröja, där finns det större komplikationer ur natur och kulturmiljö.

Simon Bertilsson

Citat från: Anders Noren skrivet 15 maj 2009, 13:09:44 PM
Ja. Min fru, från sydvästra Skåne, trodde länge att alla europavägar var motorvägar (och har fortfarande inte vant sig). Så blir det om man aldrig har varit längre bort än Svedala, Lund och Helsingborg.

Anders

Bor man i Svedala borde man ju rimligen ha kört E65 mot Ystad, eller.....?

Simon Bertilsson

mandahl: Spännande, och glädjande!  :D

mandahl

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 15 maj 2009, 15:23:04 PM
mandahl: Spännande, och glädjande!  :D

Hehe, du verkar vara en obotlig optimist Simon :) När det gäller E22 har jag lärt mig att inte tro något innan jag faktiskt ser vägarbetare på plats :) Långbänken E22 beror ju delvis på kommunerna själva som tjatar och tjatar men ändå inte vill vara med och skynda på genom förskottering/lån. Vägverket erbjöd väl kommunerna utmed E22 i Skåne en deal förra året som de tackade nej till? Visst det allmänna vägnätet är en statlig angelägenhet. Men motorväg är dyrt, och hade alla Sveriges kommunalråd fått sina innersta önskningar uppfyllda hade väl hela Sverige varit en ända stor asfalterad motorväg :) Det känns så åtminstone. Önskemål och pengar går inte hand i hand. Förövrigt är det väl fortfarande egentligen bara Skånes kommuner och näringsliv som anser att E22 som motorväg genom hela Skåne är en nödvändighet. Vägverket tycker nog egentligen att motorväg till Hörby, tpl Norrehee, delvis inför en ev omläggning av rv 23 via rv 13 och E22, samt mötesseparerad 2+1 väg förövrigt över Linderödsåsen är helt tillfyllest ur trafikapacitets- och säkerhetssynvinkel. Allt över det är regionalpoliktik! 

Anders Noren

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 15 maj 2009, 15:20:37 PM
Bor man i Svedala borde man ju rimligen ha kört E65 mot Ystad, eller.....?

Kanske. Men inte om man inte gör det.

Anders

Listerbo

Citat från: Anders Noren skrivet 15 maj 2009, 13:09:44 PM
Ja. Min fru, från sydvästra Skåne, trodde länge att alla europavägar var motorvägar (och har fortfarande inte vant sig). Så blir det om man aldrig har varit längre bort än Svedala, Lund och Helsingborg.

Anders

Det kanske beror på att Sverige av någon anledning fokuserat ganska hårt på begreppet "europaväg", bland annat genom att inte ha separata nationella nummer för europavägssträckorna.

Anders Noren

Citat från: Listerbo skrivet 16 maj 2009, 08:27:45 AM
Det kanske beror på att Sverige av någon anledning fokuserat ganska hårt på begreppet "europaväg", bland annat genom att inte ha separata nationella nummer för europavägssträckorna.

Det tror jag inte. Upplevelsen av en vägs standard torde vara oberoende av vilket nummer den har. Jag kan inte tänka mig att någon skulle tro att E4:an vore, eller inte vore, motorväg i sin helhet om den hade haft samma nummer som en riks- eller länsväg.

Anders

Mikael Lövgren

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 14 maj 2009, 23:34:38 PM
Om vi ska börja snacka europavägar och motorvägar så har vi ju yttre ringvägen i Malmö. Att köra Kronetorp - Fredriksberg är inget annat än katastrof. Dudunk dudunk!
håller helt och hållet med... kan ju tro att det är en dålig betongväg som de bara har slängt över lite asfalt på...
Hantera alla stressiga situationer som en hund: Kan du inte äta det eller leka med det. pissa på det och gå din väg...

bjalle

#28
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 15 maj 2009, 12:36:16 PM
Härligt! Korsningen i Fogdarp är helt hopplös att vänta vid, och det är ju alltid lika trevligt att ligga i 50 genom Linderöd, Sätaröd osv...
//Simon som använder E22 Hörby - Fogdarp och Gårdstånga - Malmö flitigt!

Hr Bertilsson, i Sätaröd och Tollarp är de faktiskt 60 som gäller
Enbart Linderöd som de är 50

//Björn - som använder sträckan mellan Kristianstad - Ekerödsrasten ganska flitigt...

Simon Bertilsson

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 17 maj 2009, 21:36:24 PM
Hr Bertilsson, i Sätaröd och Tollarp är de faktiskt 60 som gäller
Enbart Linderöd som de är 60.

//Björn - som använder sträckan mellan Kristianstad - Ekerödsrasten ganska flitigt...

Det är fortfarande för långsamt!