Dagens sämsta (riks)huvudvägar

Startat av Bengt Jönsson, 13 maj 2009, 19:39:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Vilken väg är idag den ur trafiksäkerhets-, standardmässighet och en hel radda andra synpunkter landets sämsta men samtidigt tungt belastade (riks)huvudväg?

Sedan både E6 genom Bohuslän och E4 norr om Uppsala byggts ut till hög standard vilka vägar finns kvar?

Mitt starka förslag till denna bottenlista är E20 mellan Fagerlids kyrkplats strax norr om Lyrestad via Hova och upp till länsgränsen mot Örebro ..
Bitvis 7 m bred och det finns en milsten från tidigt 1700-tal precis bredvid dagens Europaväg.

Har någon på detta forum en annan vägsträcka som håller samma "standard" och snarast bör bevaras för eftervärlden?

/Bengt

Ersa

#1
Riksväg 77 från länsgränsen Uppsala/Stockholm (kommunerna Knivsta/Norrtälje) via Rimbo fram till E18 är en het kandidat till en riktigt smal otrevlig väg med orimligt mycket tung trafik. Att fler dödsfall inte förekommer är märkligt.

Niklas Bygdestam

E4 från Enånger upp till Hudiksvall är dålig. Dessutom störs man ännu mer idag på den dåliga standarden om man kommit en längre sträcka söderifrån
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Nico

#3

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 13 maj 2009, 19:39:50 PMHar någon på detta forum en annan vägsträcka som håller samma "standard" och snarast bör bevaras för eftervärlden?

Har inget direkt emot milstenar som flyttats till ny plats vid breddning osv. men vad gäller standarder som inte bör bevaras till eftervärlden så finns väl även delar av riksväg 40 kvar, typ sträckan mellan Dållebo (heter det väl?) och Ulricehamn?

Sen vill jag gärna ta med de icke motorvägsanpassade delarna av [läns]väg 73 ned mot Nynäs i en uppställning som denna.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bengt Jönsson

Citat från: Nico skrivet 14 maj 2009, 06:51:38 AM
Har inget direkt emot milstenar som flyttats till ny plats vid breddning osv. men vad gäller standarder som inte bör bevaras till eftervärlden så finns väl även delar av riksväg 40 kvar, typ sträckan mellan Dållebo (heter det väl?) och Ulricehamn?

Sen vill jag gärna ta med de icke motorvägsanpassade delarna av [läns]väg 73 ned mot Nynäs i en uppställning som denna.

Jo, mellan Dållebo en bit öster om Borås vid Rångedala där dagens motorväg slutar och strax innan Ulricehamn är R40 visserligen bred men kurvig och backig och saknar helt acceptabla siktsträckor.

E45 norr om Vänersborg genom Frändefors Brålanda Mellerud med bl.a hastighetsbegränsning till 30 km/h (!) är en annan stark kandidat

/B

JB

Citat från: Verspieder skrivet 13 maj 2009, 21:10:29 PM
Riksväg 77 från länsgränsen Uppsala/Stockholm (kommunerna Knivsta/Norrtälje) via Rimbo fram till E18 är en het kandidat till en riktigt smal otrevlig väg med orimligt mycket tung trafik. Att fler dödsfall inte förekommer är märkligt.

Instämmer. Sedan motorvägen från Örebro mot Karlskoga invigdes är nog väg 77 den sämsta väg jag känner till i förhållande till trafikmängden. Delen i Uppsala län är bra, men så fort man passerar länsgränsen blir vägen smal och krokig. Speciellt delen från Rimbo mot E18 är riktigt usel.

/Jonas

Anders Noren

Citat från: JB skrivet 14 maj 2009, 12:10:13 PM
Instämmer. Sedan motorvägen från Örebro mot Karlskoga invigdes är nog väg 77 den sämsta väg jag känner till i förhållande till trafikmängden. Delen i Uppsala län är bra, men så fort man passerar länsgränsen blir vägen smal och krokig. Speciellt delen från Rimbo mot E18 är riktigt usel.

/Jonas

Riksväg 56 mellan Valbo och Hedesunda är en jämförbar kandidat: lite mindre total trafik (2800 f/d jmf. m. 3500 f/d) men dubbelt så mycket tung trafik (800 f/d jmf. m. 400 f/d). 56:an är dessutom nationell stamväg, dvs. väg som riksdagen pekat ut som särskilt viktig för Sverige.

Anders

Bengt Jönsson

Hur är det med R70 mellan söder och norr om Sala?  Järnvägsövergångar och många 50-/70-sträckor sedan jag kom där senast...

/B

Listerbo


Anders Noren

Citat från: Listerbo skrivet 14 maj 2009, 16:29:15 PM
Har ni glömt E22?  ;)

Så gott som hela E22 är minst 12 m bred, dock på enstaka ställen ned till 9 m. Stora delar är mötesseparerade. Åkte E22 Malmö-Bromölla i vintras och tyckte inte att man behövde oroa sig för att krocka varje gång man mötte en långtradare. Den tunga trafiken är < 800 fordon/dygn förutom genom Skåne och Blekinge.

56:an mellan Hedesunda och Valbo är 6-7 m bred. Möten med långtradare sker med hjärtat i halsgropen. (Undrar hur möten mellan långtradare sker...?) Nästan hela R56 har > 800 tunga fordon/dygn.

Slutsats? Sölvesborg-Mörrum sannolikt sämst på E22 i förhållande till trafikmängd. Kapacitetsproblem på snutten Hurva-Rolsberga (söder om den punkt där E22 och R23 delar sig) och vid Söderköping. I övrigt inget anmärkningsvärt.

Anders

Ersa

Citat från: JB skrivet 14 maj 2009, 12:10:13 PM
Instämmer. Sedan motorvägen från Örebro mot Karlskoga invigdes är nog väg 77 den sämsta väg jag känner till i förhållande till trafikmängden. Delen i Uppsala län är bra, men så fort man passerar länsgränsen blir vägen smal och krokig. Speciellt delen från Rimbo mot E18 är riktigt usel.

I Uppsala län finns det gott om rester av "gamla 77:an" till höger och vänster om körbanan, ofta ombyggda till gång- och cykelbanor, men inom Norrtälje kommun finns endast en enda väg. Den gamla vägen är här den nuvarande. Lite humor är det när man passerar länsgränsen till "det fattiga Stockholmslänet". Först kommer skylten "Stockholms län, Norrtälje kommun", sedan blir det 70 istället för 90, och därefter varning för avsmalnande vägbredd!

Niklas Bygdestam

Citat från: Verspieder skrivet 14 maj 2009, 19:46:22 PM
I Uppsala län finns det gott om rester av "gamla 77:an" till höger och vänster om körbanan, ofta ombyggda till gång- och cykelbanor, men inom Norrtälje kommun finns endast en enda väg. Den gamla vägen är här den nuvarande. Lite humor är det när man passerar länsgränsen till "det fattiga Stockholmslänet". Först kommer skylten "Stockholms län, Norrtälje kommun", sedan blir det 70 istället för 90, och därefter varning för avsmalnande vägbredd!

Fast även om man åker på E4 känns standarden bättre i Uppsala län än i Stockholms län. Visserligen är det en motorväg vi talar om i båda länen. Men motorvägen i Uppsala län har bättre asfalt som är jämnare och finare. Det märker man direkt när man åker över länsgränsen. Dessutom är det i Uppsala län frästa räfflor på sidorna som varnar och det har man inte ordnat i Stockholms län ännu
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Simon Bertilsson

Om vi ska börja snacka europavägar och motorvägar så har vi ju yttre ringvägen i Malmö. Att köra Kronetorp - Fredriksberg är inget annat än katastrof. Dudunk dudunk!

David M

Citat från: Anders Noren skrivet 14 maj 2009, 18:06:45 PM
Så gott som hela E22 är minst 12 m bred, dock på enstaka ställen ned till 9 m. Stora delar är mötesseparerade. Åkte E22 Malmö-Bromölla i vintras och tyckte inte att man behövde oroa sig för att krocka varje gång man mötte en långtradare. Den tunga trafiken är < 800 fordon/dygn förutom genom Skåne och Blekinge.

56:an mellan Hedesunda och Valbo är 6-7 m bred. Möten med långtradare sker med hjärtat i halsgropen. (Undrar hur möten mellan långtradare sker...?) Nästan hela R56 har > 800 tunga fordon/dygn.

Slutsats? Sölvesborg-Mörrum sannolikt sämst på E22 i förhållande till trafikmängd. Kapacitetsproblem på snutten Hurva-Rolsberga (söder om den punkt där E22 och R23 delar sig) och vid Söderköping. I övrigt inget anmärkningsvärt.

Anders


Säsongsmässigt ligger nog E22 under sommarsemestrarna i topp, om man räknar med kaoset som uppstår i Norje där vägen stryker vid Sweden Rocks festivalområde och alla köerna i Söderköping. Sedan är det ruskigt dåligt att det bara finns en enda väg mellan Karlskrona - Jämjö, nio meter bred och dåliga siktsträckor. Men det är vid tillfällen under året. Ska man hitta farliga riksvägar i Skåne är rv9 Trelleborg - Ystad och Brösarp - Rörum eller rv 13 Höör - Klippan långt farligare. Fast deras farlighet kanske vägs upp av att de är vackra turistvägar?


Citat från: Bengt JönssonHur är det med R70 mellan söder och norr om Sala?  Järnvägsövergångar och många 50-/70-sträckor sedan jag kom där senast...

"Salaproppen" är numera bortbyggd. Dock existerar plankorsningen vid Kumla by fortfarande, där kan bli uppåt 40 bomfällningar om dagen...


Av de vägar jag har åkt på tar E45 Vänersborg - Åmål och rv 34 vid Ryningsnäs (Mörlunda - Berga) nog priset. Den sista därför att viadukten över järnvägen NOJ är så smal att inget fordon kan mötas, att det är kurvor vid bägge ändarna som gör det svårt att upptäcka om det kommer någon från andra hållet. Måånga lastbilar har åkt av vid den viadukten genom åren. Fast nu håller man på att bygga en ny väg som ska vara klar 2011.

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 14 maj 2009, 20:47:02 PM
Fast även om man åker på E4 känns standarden bättre i Uppsala län än i Stockholms län. Visserligen är det en motorväg vi talar om i båda länen. Men motorvägen i Uppsala län har bättre asfalt som är jämnare och finare. Det märker man direkt när man åker över länsgränsen. Dessutom är det i Uppsala län frästa räfflor på sidorna som varnar och det har man inte ordnat i Stockholms län ännu

Jaså? Jag tycker det är ett evigt hoppande på E4:an efter rastplatsen Mora stenar, över slätten och bäcken, tills man når Uppsala södra utfart där den nya E4:an tar vid.