Ny tidtabell och trafikändringar i Gävle

Startat av AO, 13 maj 2009, 00:14:36 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AO

Ny tidtabell för sommaren i Gävle finns nu på X-trafiks hemsida
http://www.x-trafik.se/pages.asp?PageID=110&MenuID=108

Ändringarna i trafiken kommer att bli:

Linje 1
Som det tidigare skrivits här så kommer linje 1 endast att trafikera sträckan Valbo/Västbyggeby-Bomhus och inte Sandviken-Bomhus som förut. Linje 91 ersätter linje 1 på sträckan Sandviken-Valbo. Detta innebär att linjen nu blir en renodlad stadsbusslinje. Ny hållplats för linje 1 i Valbo blir det nya butiksområdet Valbo köpstad.

Linje 3
Ny linjesträckning i Hille. Alla turer trafikerar Hemlingby köpcentrum, även morgon-, kvälls- och nattbussarna.

Linje 18
Kommer ej att trafikera Hemlingby utan vänder genom att köra Rågångsvägen i Sörby på samma sätt som gamla linje 2 gjorde. Kommer att trafikera Centrum-Sörby. Trafiken kommer att utökas till 50 minuters trafik mellan 9 och 14.

Linje 91
Ny linje som ersätter linje 1 på sträckan Valbo IKEA-Sandviken.



Fler trafikändringar i Sörby väntar troligtvis till hösten. Detta i from av fler turer på linje 18 eller att den nya stomlinjen 4 startas.

Anders Noren

Citat från: AO skrivet 13 maj 2009, 00:14:36 AM
Linje 1
Som det tidigare skrivits här så kommer linje 1 endast att trafikera sträckan Valbo/Västbyggeby-Bomhus och inte Sandviken-Bomhus som förut. Linje 91 ersätter linje 1 på sträckan Sandviken-Valbo. Detta innebär att linjen nu blir en renodlad stadsbusslinje. Ny hållplats för linje 1 i Valbo blir det nya butiksområdet Valbo köpstad.

Komplett vansinne. På fem år har Överhärde, Forsbacka och Sandviken gått från bytesfri halvtimmestrafik må-lö och timmestrafik sö till timmestrafik med byte. Boende i Överhärde och Forsbacka kan inte längre ta sig med buss till högstadieskola, vårdcentral och bibliotek eller till Gävle utan att behöva byta buss. X-Trafik kommer naturligtvis att framställa detta som en förbättring (och jag är jävligt nyfiken på hur!) men jag börjar misstänka att det långsiktiga målet är att lägga ned all trafik väster om Valbo. Om några år kommer resandet att vara så lågt att linje 91 får trafik ungefär som 99:an: ett par avgångar morgon och eftermiddag för skolbarn.

Anders

Wetjo

Citat från: Anders Noren skrivet 13 maj 2009, 08:44:22 AM
Komplett vansinne. På fem år har Överhärde, Forsbacka och Sandviken gått från bytesfri halvtimmestrafik må-lö och timmestrafik sö till timmestrafik med byte. Boende i Överhärde och Forsbacka kan inte längre ta sig med buss till högstadieskola, vårdcentral och bibliotek eller till Gävle utan att behöva byta buss. X-Trafik kommer naturligtvis att framställa detta som en förbättring (och jag är jävligt nyfiken på hur!) men jag börjar misstänka att det långsiktiga målet är att lägga ned all trafik väster om Valbo. Om några år kommer resandet att vara så lågt att linje 91 får trafik ungefär som 99:an: ett par avgångar morgon och eftermiddag för skolbarn.
Anders

Kanske blir hållplats för tåget...  ;)

Anders Noren


Jonas1968

Citat från: Anders Noren skrivet 13 maj 2009, 09:31:43 AM
Syftar du på Folkpartiets järnväg till Köpis?

Anders
Då behövs ju räls också. Den ordinarie rälsen Gävle-Sandviken går väl inte förbi Valbo Köpcentrum? En snabbuss som kör motorvägen ut till köpcentrumet kan vara ett alternativ. Anser man sig inte ha råd med en expressbuss så har man ju definitivt inte råd med järnväg.

Anders Noren

Citat från: Jonas1968 skrivet 13 maj 2009, 14:20:52 PM
Då behövs ju räls också. Den ordinarie rälsen Gävle-Sandviken går väl inte förbi Valbo Köpcentrum? En snabbuss som kör motorvägen ut till köpcentrumet kan vara ett alternativ. Anser man sig inte ha råd med en expressbuss så har man ju definitivt inte råd med järnväg.

Precis, det går inga järnvägar genom tätorterna Forsbacka och Valbo utan det är buss längs Valbovägen som gäller. Eller, rättare sagt, gällde.

Anders

Fredde

#6
Stackars dom som ska åka på sträckan Gävle-Forsbacka oavsett tid, så blir väntan i Valbo 15 minuter innan linje 91 avgår kl. xx:55 (linje 1 ankommer ca kl. xx:40) Restiden ökas med 15 minuter.. Sedan stå ute i vinter å böka med ev packning, bara hoppas klagomålen haglar in så det blir ändring redan från aug! 

Såg även att ank tiden för 91:an från Forsbacka till Valbo ska vara xx:50 och avgången för linje1 är just kl.xx:50 så här kommer många säkert missa avgången av olika anledningar..
Det kommer säkert ge förseningar på linje 1 med då alla som ska på genomgående resa lär av bussen & sedan köra kortet en gång till på linje 1 (snacka om ett j***a onödigt krångel)...
Jag kommer bevaka ev förseningar på linje 1 när jag ska vidare till Bomhus med avg kl. xx:20 fr Centrum (som har varit den bussen som avgår kl. xx:50 fr Valbo)...
Givet kommer X-Trafik få infon om detta med..

Det har fullsändigt spårat ur att det ska vara lätt att åka buss, det var det sämsta man hört & att det sedan genomförs med...

Fredde

Citat från: AO skrivet 13 maj 2009, 00:14:36 AM
Ny tidtabell för sommaren i Gävle finns nu på X-trafiks hemsida
http://www.x-trafik.se/pages.asp?PageID=110&MenuID=108

Ändringarna i trafiken kommer att bli:

Linje 1
Som det tidigare skrivits här så kommer linje 1 endast att trafikera sträckan Valbo/Västbyggeby-Bomhus och inte Sandviken-Bomhus som förut. Linje 91 ersätter linje 1 på sträckan Sandviken-Valbo. Detta innebär att linjen nu blir en renodlad stadsbusslinje. Ny hållplats för linje 1 i Valbo blir det nya butiksområdet Valbo köpstad.   

"Bara vissa turer till Köpstaden"
Linje 3
Ny linjesträckning i Hille. Alla turer trafikerar Hemlingby köpcentrum, även morgon-, kvälls- och nattbussarna.

"Hållplatsen Stormgatan (tidigare ändhpl) utgår..."Linje 18
Kommer ej att trafikera Hemlingby utan vänder genom att köra Rågångsvägen i Sörby på samma sätt som gamla linje 2 gjorde. Kommer att trafikera Centrum-Sörby. Trafiken kommer att utökas till 50 minuters trafik mellan 9 och 14.

Linje 91
Ny linje som ersätter linje 1 på sträckan Valbo IKEA-Sandviken.



Fler trafikändringar i Sörby väntar troligtvis till hösten. Detta i from av fler turer på linje 18 eller att den nya stomlinjen 4 startas.


Jona

en fråga från en oinsatt filosof som senast han åkte sträckan sandviken - gävle med buss åkte den med linje 91 i en Säffle ledbuss av trapp-modell....

Går det inte och köra linje 91 in till Valbo Köpcentrum och sedan där förlänga den enligt i denna tråd bra förslag vidare via motorvägen (väg 80) in till Rådhuset och därifrån vidare till centralstationen?

Då får ju Valbo Köpcentrum och Forsbacka en något snabbare resa till och från Gävle. Självklart bör bussen avgå var 30 min dagtid?

Eller går det inte och lägga in ett stopp extra på linje 41 ute på väg 80 vid Valbo och koppla linje 91 mot den där????

/Jona
MVH Filosofen Jona

AO

Citat från: Jona skrivet 13 maj 2009, 22:07:42 PM
en fråga från en oinsatt filosof som senast han åkte sträckan sandviken - gävle med buss åkte den med linje 91 i en Säffle ledbuss av trapp-modell....

Går det inte och köra linje 91 in till Valbo Köpcentrum och sedan där förlänga den enligt i denna tråd bra förslag vidare via motorvägen (väg 80) in till Rådhuset och därifrån vidare till centralstationen?

Under vintertidtabellen kommer vissa turer på morgon och eftermiddag att gå på ett liknande vis.

Citat från: Jona skrivet 13 maj 2009, 22:07:42 PM
Eller går det inte och lägga in ett stopp extra på linje 41 ute på väg 80 vid Valbo och koppla linje 91 mot den där????

Om jag har förstått det rätt så är det påväg att bli en hållplats för linje 41 på Riks 80 vid Valbo köpcentrum/stad. Vet inte om det är tänkt att linje 91 ska kopllas samman med den. Sen har det även diskuterats om att göra en hållplats på Riks 80 utanför Forsbacka, hur det går med de planerna vet jag inte.


Bussmicke

Citat från: AO skrivet 13 maj 2009, 00:14:36 AM

Linje 18
Kommer ej att trafikera Hemlingby utan vänder genom att köra Rågångsvägen i Sörby på samma sätt som gamla linje 2 gjorde. Kommer att trafikera Centrum-Sörby. Trafiken kommer att utökas till 50 minuters trafik mellan 9 och 14.

Vad ersätter linjen genom Hemlingby?
Eller finns där resan annan parallellkörande linje?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Anders Noren

Citat från: Bussmicke skrivet 16 maj 2009, 11:44:15 AM
Vad ersätter linjen genom Hemlingby?
Eller finns där resan annan parallellkörande linje?

Hemlingbylinjen har varit hotad i flera år p.g.a. lågt resande och över sommaren blir den helt indragen i år. Sedan 2004 har turtätheten minskats kontinuerligt från 30-minuterstrafik till ett par avgångar morgon och eftermiddag.

501:an går på S. Kungsvägen. En eventuell stomlinje 4 skulle kunna gå Spängersleden och möjligen Söderbågen och därmed ge Hemlingby en tät busslinje även på "andra sidan" av stadsdelen. Ungefär hälften av Hemlingbys befolkning har idag högst 500 m fågelvägen till en busshållplats med minst 30-minuterstrafik. Med en linje 4 med hållplats på Spängersleden skulle den andra hälften också få det. Hemlingbystugan, med motionscentrum och restaurang, på toppen av Hemlingbyberget ligger dock på obekvämt gångavstånd från båda vägarna.

Anders

AO

Citat från: Bussmicke skrivet 16 maj 2009, 11:44:15 AM
Vad ersätter linjen genom Hemlingby?
Eller finns där resan annan parallellkörande linje?

Även linje 3 är ju ett alternativ i dagens läge för de som bor i södra delarna av Hemlingby. När linje 4 startar kommer ju linje 3 att ha Andersberg som ändhållplats så då blir det ju som sagt linje 4 som gäller.

Vet inte om det är tänkt att linje 18 ska gå till Hemlingby till hösten igen om man inte hunnit starta linje 4.

Fredde

#13
Det kommer säkert dröja till en ev stomlinje 4 kommer till säkert, det ska numera sparas pengar även i Gävle Kommun, det hänger säkert även mycket på hur det kommer gå i kommande upphandling, före det kommer säkert inget ske. Det kommer ju bli krav redan från början i avtalet med samma krav som i länstrafiken dvs AC, Alkolås samt Hastighets övervakning samt även "Gas bussar" i ett "antal" och det kommer säkert krama upp priset lite med..  Men man behöver säkert se över både Stomlinje 2 och 3 samt Lokallinje 10 på dom västra samt södra delarna av Gävle, det kan säkert fixas till bättre än det är idag...

Det bästa vore om men fick en genomgående bussgata Hemlingby bostadsomr upp till köpcentrum via att bussen går Hemlingbyvägen -> Västeråkern -> Sedan som Bussgata upp Köpcentrum via nuvarande gång/cykelväg som breddas..   

Sedan gör man en bussagta även mellan Sörby -> Andersberg, antingen som en förlängning Rågångsvägen upp till Söderbågen sedan vidare till Vändkretsen (dock säkert dyrt) alternativt Trädgårdsvägen vidare till Söderbågen via nuvarande gång/cykelväg dock behövs en lösning upp på Söderbågen då nuvarande gång/cykelväg löper under vägen..

När man har byggt bostadsområden som är som "blindtarmar" så är det svårt med genomgående bussrafik sedan att ha dessa som ändhållplatser är svårt när dom inte kan ha trafik som är bärande & resandet just till dessa områden ej är bärande själv & det är svårt att bygga upp det på vägen dit utan att det ska vara massa kringelkrokar för att komma dit då är det ingen som reser heller för det tar för lång tid i stället...


Visst gator är dyra men oftast bara en så kallad engångskostnad.. Köra trafik med ca 1-6 resande per tur 1gång/tim eller 2gång/tim i 10 år kostar mycket mer...
Det är på tok för lite resande fr Sörby/Hemlingby som linje 18 går idag iaf....

Alternativet för Sörbys del är att man kör Lokallinje 10: Rådhuset/Centrum -> S. Kungsgatan -> Kaserngatan -> Skogmursvägen -> Trädgårdsvägen (Sörby) -> Korpvägen (Sörby) -> Rågångsvägen (Sörby) -> Bussgatan -> Sprängersleden -> Söderbågen -> Vändkretsen (Förbi Snögatan) -> Ingengörsgatan -> Hemlingby köp C (körtid ca 20-25 min)...
Detta gör även att "Nordvästra Andersberg" även får busstrafik samt att Hpl Stormgatan får fortsatt trafik nu när Stomlinje 3 ej kommer trafikera denna med nya tidtabellen...
Sedan kan byte Stomlinje 3 samt Lokallinje 10 lätt göras vid Hemlingby Köp C...


I stället kör Stomlinje 3:  Rådhuset/Centrum -> Brunsgatan -> Gustavsvägen -> Bersgatan -> Västerbågen -> Skogmursvägen -> Vinddraget -> Vändkretsen (Förbi Dimgatan) -> Ingengörsgatan -> Hemlingby Köp C (körtid ca 20-25 min)... 
När Gävle Kommun får tummen ur och gör en bussgata Lokattvägen -> Nyodlingsvägen sedan vidare på Murmästargatan till Vinddraget så kan Stomlinje 3 köra denna väg ist för att köra Västerbågen ut och vidare på Västerbågen som det är idag (på nuvarande Lokallinje 10 som kör denna sträcka) så får även Höjersdal busstrafik igen...

Även här kan byte Stomlinje 3 samt Lokallinje 10 lätt göras vid Hemlingby Köp C...