Bärbyleden - klassning?

Startat av Stefan K, 12 maj 2009, 19:40:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan K

Koller på lite olika kartor och på Google Earth, men blir inte riktigt klok på hur (rv 72) Bärbyleden i Uppsala är klassad.
Är den vanlig väg, motortrafikled eller motorväg?

Niklas Bygdestam

Citat från: Stefan K skrivet 12 maj 2009, 19:40:38 PM
Koller på lite olika kartor och på Google Earth, men blir inte riktigt klok på hur (rv 72) Bärbyleden i Uppsala är klassad.
Är den vanlig väg, motortrafikled eller motorväg?

Jag förstår förvirringen. Till och med Uppsalabor kan fundera på vad vägen verkligen är. Många kallar den för motorväg eller motortrafikled. Men vägen är faktiskt blåskyltad och saknar status som varken motorväg eller motortrafikled. Men den hade mycket väl kunnat varit grönskyltad och borde egentligen vara det. Från E4 och den största delen av vägen är den byggd som en motorväg och sedan det en bit som är byggd som motortrafikled. Men den saknar tyvärr grönskyltning trots att den alltså borde ha detta

Sedan ska jag göra en liten rättelse med vägnumret. Bärbyleden är rv 55 och inte rv 72. Rv 72 viker av från rv 55 om man fortsätter en bit ut från stan
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Stefan K

Ja, då är det inte så konstigt att jag också blir förvirrad.

Jag har bestämd en uppfattning om att vägens standard (bredd, linjeföring m.m., trafikplatser) skall ge en viss klassning som vanlig väg eller MTL/MV. Om det inte finns långsamtgående fordon så är det ju fritt fram för MV/MTL. Jag har hört den något förvirrade förklaringen att vägen blev blåskyltad för att hastigheten var 90 km/tim. Och att någon trott att en motorväg måste ha 110 km/tim. Så är det inte och har inte varit heller. En motorväg kunde ha annan hastighet än 110 - men den behövde skyltas. Idag skyltas även 110-motorvägar.

Idag finns flera goda exempel på 2+2-vägar som är grönskytlade som MTL (motortrafikled);
Annetorpsvägen, Malmö
Rv 23 vid Sandsbro, Växjö
Österleden (lv 111), Helsingborrg

RoTe

Eftersom den byggts i så korta etapper och med så många års mellanrum är det en salig röra av vägstandarder. Som vanligt i Uppsala tar det 50 år att genomföra förändringar.