Det allra nyaste nya

Startat av Mikael Ringmarck, 04 maj 2009, 19:29:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nupski

Citat från: yupiteru skrivet 06 maj 2009, 23:57:31 PM
Jag tycker nästan mängden knappar ser smått skräckinjagande ut... Det måste krävas vana för att hitta rätt

Och Stockholms lösning med bildskärmen som radiomanöver... Det kan inte vara lätt att klämma in armen över/bakom" alla knappar för att knappa på radiodisplayen... Eller?

Det finns fjärrkontroll till radion i ratten.

Björn Ax

Citat från: yupiteru skrivet 06 maj 2009, 23:57:31 PM
Jag tycker nästan mängden knappar ser smått skräckinjagande ut... Det måste krävas vana för att hitta rätt

Och Stockholms lösning med bildskärmen som radiomanöver... Det kan inte vara lätt att klämma in armen över/bakom" alla knappar för att knappa på radiodisplayen... Eller?

Tja. Första gången man kör så är det bra att ta sig tid att testa alla knappar. Gjorde jag första gången jag körde swebus nya volvo bussar.
Gick man ut lite tidigare och lekte lite. :)
Men sen gillar jag knappar också. Ju mer knappar desto bättre. :)

Därför jag inte gillar MAN så mycket. Finns typ 2 knappar i bussarna. :(

yuåiteru

Jag är ju van vid Blekinges Citaro.... Och de har ju inte alls den knapphysteri som Volvon på bild har. En smaksak, javisst - men ju färre knappar man har "att leka" med desto mer kan man koncentrera sig på körning och trafik

Björn Ax

Citat från: yupiteru skrivet 07 maj 2009, 08:32:11 AM
Jag är ju van vid Blekinges Citaro.... Och de har ju inte alls den knapphysteri som Volvon på bild har. En smaksak, javisst - men ju färre knappar man har "att leka" med desto mer kan man koncentrera sig på körning och trafik

tror inte att ju mer knappar som finns desto mindre uppmärksam blir man på trafiken.
Dom flesta knappar använder man ju inte när man kör utan när man står stilla.

Dom viktigaste knapparna som finns när man kör sitter på ratten. :)

Nupski

Ser att belysningsknapparna som normalt sitter i taket sitter på en av satelliterna vad sitter det för knappar uppe i takpanelen?

Ersa

Citat från: Tomas skrivet 07 maj 2009, 12:46:48 PM
Ser att belysningsknapparna som normalt sitter i taket sitter på en av satelliterna vad sitter det för knappar uppe i takpanelen?

Inte satt knapparna för innerbelysningen i taket förr? De har väl alltid suttit på den vanliga panelen? Nu sitter de iaf på den högra "ön", ovanför dörrknapparna. På vänster "ö" finns bl.a brytare för huvudström, retarder, biljettmaskin, boogielyft, bakåtrullbroms och annat (beroende på utförande och vad man beställt)

Det som sitter "i taket" på de nya Volvobussarna är bl.a återställningen för grind/parkeringsbromssummer... tyvärr. Den hade gärna fått sitta på vänster "ö" istället, då man rätt ofta behöver få tyst på summereländet. Än är man inte helt van med att en växel inte får vara i samtidigt som parkeringsbromsen är aktiverad, och det är drygt att alltid behöva ta lös sig från bältet för att nå takknappen. :-\

preacher

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 maj 2009, 17:51:44 PM
Vad ska de vara bra för egentligen? För föraren är de knappast någon hjälp i alla fall

När vi har skidboxarna på är dom positionsljusen guld värda. Då man inte ser boxen i backspeglarna måste man ta ljusen till hjälp.



Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

CS

Borde inte dessa ha kommit i trafik snart, eller hur lång tid tar installationerna? Det var ju nu flera veckor sedan de levererades...

Nico

#38

Citat från: Tomas skrivet 07 maj 2009, 01:38:57 AM
Det finns fjärrkontroll till radion i ratten.

Det finns en möjligt att beställa till en mera avancerad multifunktionsratt, men de flesta nöjer sig med snikversionen vilket väl är fallet även här då det är den som levereras som standard. Det gör att man i flertalet fall nog bara kan manövrera volym upp eller ned, men inte byta station, växla mellan fm-radio och cd-spelare osv.

Citat

Sen upplever i alla fall jag att satelliterna är i vägen och skymmer en massa annat... liksom även som någon påpekade att man ibland nästintill fastnar med händerna i dessa satelliter när man rattar och ska blinka samtidigt osv. Är man dessutom medlem av den lite längre kategorin så sitter man ofta nästan dikt an med knäna mot satelliterna. Många av knapparna har även en tendens att börja glappa ganska fort och en del andra funktioner är mindre genomtänkta. T.ex. störs många förare (när det är mörkt ute) av den starkt lysande lampan som indikerar att stannarsignalen aktiverats. Den syns inte på bilderna, men den sitter längst ut till höger på höger satellit, samma rad som dörrknapparna, och den lyser verkligen ilsket och genomträngande gul.


CitatNär åker dessa ?

Dessa 'stingpinnar' till hörnmarkeringar är som sagt ganska böjliga, men blir det för trångt ryker de gärna. OK för att de kan göra nytta när man backar emot lastkajer, kör skidboxar mm. men det är sällsynt att så sker inom SL-trafiken så behovet är väl inte så stort utan detta är ytterligare bara en 'grej' som kan gå sönder. Kommer faktiskt inte ihåg hur många som sitter kvar på de vagnar som jag har i min omedelbara närhet. Framförallt, och speciellt på ledvagnarna av denna modell, så brukar annars hörnplåtarna i sig ryka fort och frågan är om dessa hörnmarkeringar då sätts dit på de nya plåtarna eller om de är extrautrustning?

Sen undrar jag lite om vagnen i övrigt då jag antar att det är en B7R? Vet inte hur det har fungerat på andra garage överlag, men denna motor verkar inte ha varit helt pålitlig. Speciellt motorstyrningselektroniken har i många fall haft en hel del hyss för sig. Vet dock inte om det kan bero på vilken typ av trafik som vagnarna rullar i, men de som rullar mer landsväg verkar ha mindre strul medan de som kör mera stadsmässigt är mera nyckfulla.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

F.Å

Citat från: CS skrivet 20 maj 2009, 03:20:01 AM
Borde inte dessa ha kommit i trafik snart, eller hur lång tid tar installationerna? Det var ju nu flera veckor sedan de levererades...

Dom har redan börjat tursättas. Såg en på 118 i förra veckan. Kanske Mrbuss vet mer och med lite tur sitter inne på någon trafikbild...

Nilz

Dessa hörnpinnar är till mycket god hjälp vid många tillfällen, t.ex. när man vill hålla koll på
bakänden när det är trångt. De är ovärderliga när man har en svängande boggi och vill vara säker på att man har passerat hindret innan man lägger över fullt.
Om förarna lär sig att använda dessa på rätt sätt kommer de förhoppningsvis leda till att färre hörnplåtar körs bort redan första veckan...

CS

Citat från: F.Å skrivet 20 maj 2009, 08:34:59 AM
Dom har redan börjat tursättas. Såg en på 118 i förra veckan. Kanske Mrbuss vet mer och med lite tur sitter inne på någon trafikbild...

Tänkte väl nästan det... Det sades att Bromma skulle bli av med tre bussar, tre mercor var det väl?

Bussmicke

Lustigt, det är salltid de nyaste Mercorna och nylev. Till Bromma som försvinner varje gång.
Vi minns ju 58xx...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

CS

Citat från: F.Å skrivet 20 maj 2009, 08:34:59 AM
Dom har redan börjat tursättas. Såg en på 118 i förra veckan. Kanske Mrbuss vet mer och med lite tur sitter inne på någon trafikbild...

Har det också flyttats bort något, och i så fall vad och vart?

Bese001

5927 registrerad på Skövde 2009-05-05.