Det allra nyaste nya

Startat av Mikael Ringmarck, 04 maj 2009, 19:29:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Storken

Nej det var inte den tråden.
Tänkte gå in och gå emot strömmen och skriva att jag tyckte den var ful men jag vågade inte  ;)
Har för mig att formerna var kantigare på den bussen.
Strunt samma..
Mycket knappar på denna bussen om jag skall anmärka på något

Björn Ax

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 maj 2009, 23:23:45 PM
Jag tycker överhuvudtaget att intrumentbrädan på Volvo idag inte precis vinner någon skönhetstävling. Rent estetiskt tycker jag andra, speciellt tyskarna har lyckats bättre

Håller inte med. tycker volvo's är snygga och enkla. gillar hela volvo's upplägg med kontrollerna för färddatorn i spakarna. Gillar absolut inte MAN som har knapparna vid själva instrumenten. kan man inte använda om man inte står helt stilla.

Satteliterna är också helt okej. Slipper man sträcka sig för att nå alla knappar. :)
Synd att GUB inte köper in volvo. :(

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Ax skrivet 05 maj 2009, 13:20:45 PM
Håller inte med. tycker volvo's är snygga och enkla. gillar hela volvo's upplägg med kontrollerna för färddatorn i spakarna. Gillar absolut inte MAN som har knapparna vid själva instrumenten. kan man inte använda om man inte står helt stilla.

Satteliterna är också helt okej. Slipper man sträcka sig för att nå alla knappar. :)
Synd att GUB inte köper in volvo. :(

GUB lär inte köpa Volvo i första taget. I alla fall enligt de som jag pratat med där

Det jag tycker är fult på Volvos nya busssar är inte egentligen knappsatserna bredvid ratten utan själva instrumentbrädan. Den har en kantig och mitt tyckte en mycket trist form som jag inte alls gillar. Det är här jag tycker MAN och andra tyska bussar har betydligt snyggare
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Storken

#18
Måste ha varit denna tråden jag for efter
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=23486.0
Swebus 0058
Mulet väder på den bilden så det påverkade kanske mitt intryck av den.

Varför så små strålkastare på bussar?
Likadant på Citaro

Olle


CS

Citat från: Olle skrivet 05 maj 2009, 18:25:28 PM

När åker dessa ?

Om jag inte minns fel är dessa i gummi och ganska böjliga, så de ska nog klara av en del...

Mikael Ringmarck

Citat från: CS skrivet 05 maj 2009, 18:28:52 PM
Om jag inte minns fel är dessa i gummi och ganska böjliga, så de ska nog klara av en del...

Precis. Vi provade att böja den fram och tillbaka och den kan ligga plant med karossen utan att gå av. Tvättmaskinen lär få svårt att ta dem och vi får hoppas att någon förare inte hyvlar hela sidan på bussen mot någon stolpe eller annat föremål.  :-X

yuåiteru

Prickarna i plåten snett nedanför positionsljuset, går de att laga via någon sorts garantiåtagande från Volvos sida?

Knut

8700 kommer iallefall med dørknapper på venstre side under vinduet. Skulle tro at 8500 kan leveres med den samme løsningen
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

CS

Citat från: yupiteru skrivet 06 maj 2009, 13:04:14 PM
Prickarna i plåten snett nedanför positionsljuset, går de att laga via någon sorts garantiåtagande från Volvos sida?
Det ska nog räcka med en tvätt  :)

yuåiteru

Det ska bli spännande att se. Tycker det ser ut som småbucklor i själva plåten

Blue

Citat från: CS skrivet 05 maj 2009, 18:28:52 PM
Om jag inte minns fel är dessa i gummi och ganska böjliga, så de ska nog klara av en del...

När dom böjts tillräckligt långt så trycks lampan ur hållaren mot bussens plåt och lämnar en liten bubbla efter sig.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Niklas Bygdestam

Citat från: Olle skrivet 05 maj 2009, 18:25:28 PM

När åker dessa ?

Vad ska de vara bra för egentligen? För föraren är de knappast någon hjälp i alla fall
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 maj 2009, 17:51:44 PM
Vad ska de vara bra för egentligen? För föraren är de knappast någon hjälp i alla fall

Standardutrustning på godsbussar sedan många år. De är faktiskt riktigt bra att ha när man backar mot lastkaj.
Men det är först nu (mer än) 10 år senare som de verkar bli standardutrustning även på "vanliga" bussar.


AL



Den första, tror jag, Volvon till Spårvägen som hade just denna instrumentpanellösning, är den provbuss som senare köptes in och fick nr 215.  Körde den själv första dagen i trafik, och då på en beställning till Smögen där Göteborgspolisen hade en konferens.  Som en sidonot till beställningskörningar kan sägas att några värre "svin" än fulla poliser har jag då aldrig kört... Enda fördelen var väl att jag kunde tänja lite på allt möjligt vad gällde trafikregler, hastighetsgränser och liknande...  ;D

Iaf, att köra 215 med just denna "nya" instrumentpanel kändes lite udda och ovant typ "rymdskepp", men i dagsläget äger ju Spårvägen ett betydligt större antal Volvo som har just denna typ av instrumentbräda.  Numera är man alltså mer van, men nackdelen - även om många knappar är lättillgängliga - är att många av dem är alltför lätta att komma åt med händerna när man vrider på ratten.  >:(  Dessutom är jag inte en vän av den nya ordningen med dörrknapparna på den högra panelen.  Vill fortfarande ha ett dörrvred av den "gamla" typen för framdörren/dörrarna, och knappar för bakdörren/dörrarna...

Vagn 215 hör f ö till Älvängen i dagsläget, men dess framtida placering efter Swebus övertagande siar de lärde om...