Fråga om högertrafiksskyltar från 1967

Startat av Niklas Bygdestam, 04 maj 2009, 17:03:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Pete

Man kan se lite olika byggsätt (eller målningssätt?) i Tyskland jfrt med Sverige. Om vägen går från 2 till 3 filer i Tyskland i samband med en påfart utformas den ofta som att först börjar en tredje fil till vänster, sedan kommer en normal påfart. I Sverige blir oftast påfarten den tredje filen, till höger. Se t.ex. påfarterna till 73:an i Handen och i Farsta. Då blir ju många lätt kvar i den fil de var i från början... Sedan kan det ju förstås bero på trafikmönstren; på 73:an finns flera på- och avfarter på den ganska korta trefiliga sträckan, högerfilen blir då till för de som ska av / kommer på, medan mitt- och vänsterfil används av de som ska längre bort. I sådana fall borde man kanske måla bredare filmarkeringar mellan mitt- och högerfil, samt ändra skyltningen, för att så att säga formalisera det som det flesta ser som naturligt. Särskilt som det planeras ännu fler på/avfarter (Vegastaden).

I Tyskland kan man tyvärr se svenska bilar i "makliga" 100-110 i mittfilen skapa köer, även på helger då långtradarna i högerfilen är betydligt färre. Den disciplin som tyskar då brukar ha, att lägga sig till höger så fort det är möjligt, saknas ofta hos svenska förare.

/Pete

Carl W

Citat från: Verspieder skrivet 20 maj 2009, 18:23:22 PM
Vissa lallar på i ensamma vänsterfilen på E18 norrut från Danderyd. Märkligt nog är det främst bilister som ska av vid de första avfarterna som kör i vänsterfilen. Dock brukar Rospiggarna som ska längre norrut snabbt påminna Täbyborna om att de ligger i fel fil. Helljus och andra mer högljudda "hjälpmedel" används flitigt om högerfilen är tom... ::)

Sedan har alla dessa som kommer från Bergshamra och byter till mittfilen på Stocksundsbron.