Fråga om högertrafiksskyltar från 1967

Startat av Niklas Bygdestam, 04 maj 2009, 17:03:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Jag vet att en del av er som skriver här i Bussnack har upplevt den tid då man ställde om från vänster- till högertrafik. Själv var jag inte ens född på den tiden

När jag läser om ämnet lite här och var så dyker det alltid upp ett vad de kallade för högertrafiksmärket eller H-skylten. En i mitt tycke ovanligt ful skylt måste jag säga. En svart sexkantig skylt med gul och orange reflextejp och som hade ett lutande H. Enligt bland annat tidningen Riksettan så var skyltarna i masonit. På gamla bilder som jag sett skulle tydligen flera satts upp längs med vägarna

Men hur gick det här egentligen till? Ingick uppsättning av dessa skyltar under samma natt som när man flyttade och fixade riktiga vägmärken så de satt vända åt rätt håll? Eller hade detta gjort i förberedande syfte redan innan själva omläggningen? Vem satte upp dessa skyltar? Var alla skyltar i masonit? Eller fanns det även i plåt? Någon som minns hur de sattes upp? Satt de på befintliga stolpar, so t ex lyktstolpar eller stolpar för andra skyltar? Eller slog man ner kanske trästolpar just för dessa skyltar? Hur länge satt skylarna uppe egentligen? Om de var gjorda av masonit kan de inte precis ha hållit speciellt länge?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

#1
Jo, jag var med på den tiden. H-märket fanns nog bara i masonit, det var ju inte meningen att det skulle sitta där så länge. Det fanns också som en liten plastad dekal att klistra på instrumentbrädan. I bakrutan hade man den betydligt snyggare och större dekalen med pilar som förkunnade att numera körde man till höger.

Inför högertrafiken var man ju tvungen att sätta upp nya vägmärken på höger sida av vägen. Detta gjordes i förväg och skyltarna var övertäckta fram till natten före dagen H. Den natten var det körförbud för all privat motorfordonstrafik mellan 00.00 och 06.00 (i vissa städer längre) och då passade man på att ta bort täckelsena. De som fick köra var dock strängt tillsagda att inte bry sig om de skyltar som stod på fel sida av vägen (och som de bara borde ha sett i backspegeln). Sedan var det bara att göra om proceduren på vänster sida och täcka över märkena där för att sedan så småningom montera ned dem helt. Jag antar att man gjorde på samma sätt med H-märkena: det vill säga först täckte över dem och  sedan avtäckte dem under natten.

En bild på det avsedda märket finns här http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/24/H%C3%B6gertrafikm%C3%A4rke.jpg/150px-H%C3%B6gertrafikm%C3%A4rke.jpg  Av bilden framgår att det inte bara satt på stolpar utmed vägkanten utan också på t ex ladugårdsväggar.

Själva övergången skedde klockan 05.00. Mellan 04.50 och 05.00 var det bara utryckningsfordon som fick köra. Under de tio minuterna skulle de fordon som fick köra under natten försiktigt köras över från vänster till höger sida. Jag var själv ute med cykeln (cykla fick man göra men inte de där 10 minuterna) med transistorradion på styrstången så jag kunde höra när C-G Hammarlund berättade när man skulle stanna, när man försiktigt kunde flytta till andra sidan och sedan stanna där tills han förkunnade exakt klockan 05.00: "Sverige har fått högertrafik".
Trots att det inte var så många fordon var ute så fanns en bild på nära nog trängsel på Kungsgatan i Stockholm från tillfället. Det var en och annan av SL:s nya högertrafikbussar men mest taxibilar.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Simon


Stefan P

Hej

Om jag inte kommer ihåg fel så fanns det en melodi som hette "Håll till höger Svensson", jag kan ha fel rätta mig gärna?

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 04 maj 2009, 17:45:59 PM
Hej

Om jag inte kommer ihåg fel så fanns det en melodi som hette "Håll till höger Svensson", jag kan ha fel rätta mig gärna?

mvh Stefan P

Du minns alldeles rätt. Texten skriven just inför högertrafiken av Peter Himmelstrand. Sjöngs in av Telstars.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mr G

Claes-Göran Hederström var det väl. Kanske gjorde Telstars den också, men den som slog igenom och kom in på svensktoppen var den som Hederström sjöng.

Håll dig till höger, Svensson. Så hette tydligen låten ser jag nu.
吉先生

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mr G skrivet 04 maj 2009, 20:04:57 PM
Claes-Göran Hederström var det väl. Kanske gjorde Telstars den också, men den som slog igenom och kom in på svensktoppen var den som Hederström sjöng.

Håll dig till höger, Svensson. Så hette tydligen låten ser jag nu.

Låten vann en pristävling om bästa högertrafiklåten och då var det Telstars som spelade. Så de var i alla fall först.
http://www.youtube.com/watch?v=RxIX5IV2EEg

Claes-Göran Hederström har förvisso också spelat in den och så här långt efteråt kommer jag inte i håg vilken inspelning som blev populärast och som hamnade på Svensktoppen.
Och visst skall den rätta titeln vara "Håll dig till höger, Svensson".
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Christer K

För några veckor sedan såg jag just en Dagen H Skylt sitta upp. Var uppe i Stråssa trakten som denna satt på en husvägg. Får jag möjlighet igen så ska jag försöka knäppa ett kort av den.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

1067

På H-daagen cyklade jag runt i Stockholm och plåtade i en mycket tom stad. Dvs lördagen den 2 sept då en massa gröna personer klättrade i stolpar, avtäckte skyltar, satte upp skyltar och tog bort skyltar

1968 började jag köra mc i Frivilliga Motorcykelkåret. På strålkastarhuset satt det en sådan där liten dekal som påminnelse om var man hörde hemma på vägen. Ännu 1968 rådde maxfart för militärfordon a 80 km/t

På min gamla militärhoj i garaget syns ännu avtryck och rester av gummeringen för den där dekalen. Får jag tag i en ska jag klistra dit den.

Återfall i vänsterbeteende var inte ovanligt det första året och kanske även senare. Jag har själv råkat ut för det. Så sent som för ca tre år sedan. I samband med barnbarnets död hamnade jag på vänster sida i Uppsala i närheten av Vaksala Torg. Ingen trevlig upplevelse. Det var som att köra med en glaskupa runt skallen.

Såna där dekaler kan man nog hitta på loppisar. Kanske skyltar också.

Det gavs ut ett speciellt frimärke också. Bild inifrån ut genom en vindruta. man lade ner mycket klöver på info.

En speciell högertrafikskatt togs ut under omställningsåret. Den tyckte de så mycket om att att den permnentades under namnet registreringsavgift.

Högertrafikkommissionen tyckte så mycket om sig själva att de ombildade sig till Trafiksäkerhetsverket med högergeneralen som GD. Där blev senare en gammal SJ-GD chef, varefter det givetvis lades ner i sann Lars Petersonanda. Arbetsuppgifterna övertogs av Vägverket.

Nico


Citat"Håll dig till höger, Svensson"

Kanske att man borde ta upp denna på radiolistorna igen?!  ;D I alla fall har folk i gemen numera ofta ohyggligt svårt att på flerfilig väg hålla sig till högerfilen även om det är nästan tomt. Istället tröskar man i vänsterfil så länge det går... eller ännu hellre i mittfilerna på tre eller fyrfiliga avsnitt.

Lite kul är det ibland även att lyssna på bl.a. Radio Stockholms trafik när vissa av dem rapporterar. Ofta konstateras det att en olycka skett här eller där och så, med en liten paus och eftertryck, så lägger vissa till ett 'i vänster körfält' som avslutning. Troligen är det väl dock inte så många som märker denna pinne riktigt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Björn Forslund

Den där skylten med lutande "H" fanns i ett rött utförande också, med gult "H" och bård. Åtminstone i klisterlappsutförande. Alltjämt sitter det klisterlappar i gamla fordon som var med om högeromläggningen, bl a några av SvOf:s eller mina bussar.

Ulf Rådeström

Citat från: Nico skrivet 20 maj 2009, 05:23:46 AM
Kanske att man borde ta upp denna på radiolistorna igen?!  ;D I alla fall har folk i gemen numera ofta ohyggligt svårt att på flerfilig väg hålla sig till högerfilen även om det är nästan tomt. Istället tröskar man i vänsterfil så länge det går... eller ännu hellre i mittfilerna på tre eller fyrfiliga avsnitt.

Lite kul är det ibland även att lyssna på bl.a. Radio Stockholms trafik när vissa av dem rapporterar. Ofta konstateras det att en olycka skett här eller där och så, med en liten paus och eftertryck, så lägger vissa till ett 'i vänster körfält' som avslutning. Troligen är det väl dock inte så många som märker denna pinne riktigt.

Jo, det är bedrövligt - såpass att vägverket fått sätta upp en skylt precis söder om Rotebro på E4 "använd även höger körfält".
På Autobahn vore detta beteende otänkbart och de allra flesta - inklusive polisen skulle upplysa dig ganska snabbt om i vilken fil du hör hemma om du tröskar runt i andra filer än den tomma högerfilen utan anledning.

Där finns även skyltar "håll till höger så blir det mer plats för alla" - borde kanske sättas upp här också? Frågan är bara om Stockholmsmotorvägarnas sidor skulle räcka till för skogen av sådana skyltar som verkar behövas  >:(

Niklas Bygdestam

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 20 maj 2009, 15:24:31 PM
Jo, det är bedrövligt - såpass att vägverket fått sätta upp en skylt precis söder om Rotebro på E4 "använd även höger körfält".
På Autobahn vore detta beteende otänkbart och de allra flesta - inklusive polisen skulle upplysa dig ganska snabbt om i vilken fil du hör hemma om du tröskar runt i andra filer än den tomma högerfilen utan anledning.

Där finns även skyltar "håll till höger så blir det mer plats för alla" - borde kanske sättas upp här också? Frågan är bara om Stockholmsmotorvägarnas sidor skulle räcka till för skogen av sådana skyltar som verkar behövas  >:(

Skylten vid Rotebro har suttit uppe länge. Den har suttit sedan den tid då motorvägen började som 3+3 just vid Rotebro. Därefter har man byggt ut så nu börjar 3+3 vid Upplands Väsby istället. Därför borde det sättas upp en ny skylt även där. Det är faktiskt lätt hänt att man från Upplands Väsby och en bit neråt så att säga missar att det tillkommit en till fil åt höger. Det är lätt hänt att man då ligger kvar i den fil man legat i eftersom det var den tidigare högerfilen. Dessutom upplever man höger fil i Upplands Väsby i början bara som en påfartsfil eller liknande

På motorvägar i Tyskland som har minst 3+3 är det vanligt att man ligger i mitten filen om man håller en någorlunda normal fart. Filen längst till höger är många gånger upptagen av långtradare. Därför ligger man ofta i mitten filen och följer strömmen medan långtradarna får ligga i sin fil och vara ifred. Själv håller jag oftast ca 130 på motorvägar i Tyskland och brukar gärna följa strömmen och den fart de flesta brukar hålla. Då går man inte ut längst till höger där det kan finnas massor av långtradare. I vänsterfilen går man inte ut annat än när man ska köra om någon annan som ligger i mittenfilen. Den upplåter man också till de som kommer med en Porsche eller Ferrari eller liknande och kör i väldigt hög fart. Dessa bilar brukar ofta kontant ligga längst till vänster också. På motorvägar i Tyskland där det är 2+2 upplever jag att det fungerar i princip som i Sverige. Man får vara beredd på tätare trafik än i Sverige. Även på dessa får man vara beredd på att de som kommer i vänsterfilen håller betydligt högre fart än vi är vana vid. Tempot är i allmänhet snabbare än i Sverige men det är ju välkänt. Trots detta tycker jag inte att det egentligen är svårare att köra på tyska motorvägar än på svenska. Många gånger upplever jag istället ett bättre flyt på de tyska motorvägarna och att det känns mer strukturerat på tyska motorvägar i jämförelse med de svenska
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Åtminstone förr fanns affischer utefter de tvåfiliga motorvägarna i Tyskland som visade en tom högerfil framåt och en bil som låg kvar i vänsterfilen och bromsade upp även vänsterfilen, eftersom man inte får köra om till vänster. Texten var föredömligt kort på tyskt maner: "Und Sie?" ("Och ni?").
Så problemet tycks ha funnits i Tyskland också.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 20 maj 2009, 15:24:31 PM
Jo, det är bedrövligt - såpass att vägverket fått sätta upp en skylt precis söder om Rotebro på E4 "använd även höger körfält".
På Autobahn vore detta beteende otänkbart och de allra flesta - inklusive polisen skulle upplysa dig ganska snabbt om i vilken fil du hör hemma om du tröskar runt i andra filer än den tomma högerfilen utan anledning.

Vissa lallar på i ensamma vänsterfilen på E18 norrut från Danderyd. Märkligt nog är det främst bilister som ska av vid de första avfarterna som kör i vänsterfilen. Dock brukar Rospiggarna som ska längre norrut snabbt påminna Täbyborna om att de ligger i fel fil. Helljus och andra mer högljudda "hjälpmedel" används flitigt om högerfilen är tom... ::)