En katastrof för den svenska kollektivtrafiken väntar!

Startat av Adrian Langemar, 03 maj 2009, 15:59:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ch

En liknande SOU gjordes för några år sedan kring reglering och avreglering av taxi, och då jämförde man även med Nya Zeeland osv.


Staffan Sävenfjord

Citat från: ch skrivet 05 maj 2009, 07:29:26 AM
En liknande SOU gjordes för några år sedan kring reglering och avreglering av taxi, och då jämförde man även med Nya Zeeland osv.



I Sverige är väl taxi helt avreglerad sedan årtionden. Den som uppfyller kraven och har alla tillstånd får väl starta taxibolag var som helst.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

ch

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 maj 2009, 09:00:58 AM
I Sverige är väl taxi helt avreglerad sedan årtionden. Den som uppfyller kraven och har alla tillstånd får väl starta taxibolag var som helst.


Jepp, men SOU-beredningen handlade om att man jämförde med Nya Zeelands utveckling under samma period, och att man föreslog en massa saker som inte riktigt var verklighetsförankrat.

Stefan P

Hej

Taxi är väl avreglarat sen 1990 eller 1991. Jag är gammal taxiåkare, därifrån minns jag att kommun, landsting trodde att det skulle bli billigare vilket det inte blev.

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 05 maj 2009, 15:20:19 PM
Hej

Taxi är väl avreglarat sen 1990 eller 1991. Jag är gammal taxiåkare, därifrån minns jag att kommun, landsting trodde att det skulle bli billigare vilket det inte blev.

mvh Stefan P

Vissa resor har blivit billigare. T ex är ofta taxiresor till flygplatser i dag billigare än vad de var förut relativt sett. Dessutom finns nu i regel möjlighet att åka på fast pris, vilket också kan bli billigare.
Är inte de resor som kommuner och landsting betalar upphandlade? Även om det inte blev billigare med en gång så visar all erfarenhet att man kan göra upphandling till lägre pris om det finns mer än en att handla av.
Men den stora förtjänsten med taxis avreglering är förstås tillgängligheten. I dag kan man åtminstone i de större städerna så gott som alltid få tag i en taxi. Dessutom har jag en känsla av att antalet svarttaxi har minskat - även om de som är kvar blivit mycket aggressivare. 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jo

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 maj 2009, 15:26:24 PM
Vissa resor har blivit billigare. T ex är ofta taxiresor till flygplatser i dag billigare än vad de var förut relativt sett. Dessutom finns nu i regel möjlighet att åka på fast pris, vilket också kan bli billigare.
Är inte de resor som kommuner och landsting betalar upphandlade? Även om det inte blev billigare med en gång så visar all erfarenhet att man kan göra upphandling till lägre pris om det finns mer än en att handla av.
Men den stora förtjänsten med taxis avreglering är förstås tillgängligheten. I dag kan man åtminstone i de större städerna så gott som alltid få tag i en taxi. Dessutom har jag en känsla av att antalet svarttaxi har minskat - även om de som är kvar blivit mycket aggressivare. 

Nu kanske man inte ska blanda ihop den med avregleringen av taximarknaden men en sak som försämrat i alla fall på vissa ställen på landsbygden är ju att färdtjänsten idag många gånger både upphandlas och drivs av länstrafikbolagen som sedan dirigerar bilarna från en egen beställningscentral. Dessa bilar används då enbart till länstafrikbolagens resor och ska alltid vara tillgängliga för bolaget. Ett avtalsmässigt rimligt krav från upphandlarens sida som dock på en del mindre orter fått som effekt att det inte finn några taxibilar tillgängliga då det inte går ihop sig att allokera en bil för enbart privatkörningar och färdtjänstbilen kontinuerligt ska vara tillgänglig för färdtjänst.
Men situationen innan då det inte var möjligt att få tag på en taxi i en storstad för att alla bilar var upptagna i området samtidigt som det fanns aktörer som ville ge sig in på marknaden men inte fick för att monopolet satte stopp för det var ju också hämmande   så frågan är om det inte blivit bättre totalt sett i alla fall.

Nu har jag inte läst vad utredningen säger men ska försöka läsa hela så snart som möjligt. Vad jag förstår ska man försöka tvinga aktörerna till vissa samordningar dock. Vi får ju hoppas att det inte blir så att aktörerna försöker konkurrera med varandra igenom att hela tiden lägga tidtabellen så att man är precis 5 minuter före konkurrenten som i vissa fall skett med den långväga busstrafiken.

Axel

Citat från: Cero skrivet 04 maj 2009, 14:55:42 PM
Historiskt körde exempelvis Björknäsbussarna och Södertörnsbussarna som egna bolag med omfattande linjenät och sannolikt (för "ung" för att ha egen erfarenhet) egna taxor. Antagligen hade man god kompetens att planera utökningar, indragningar och andra förändringar i trafiken och jag tror inte att det totalt sett alltid var sämre res- och bytesmöjligheter på den tiden än idag (med SL) inom samma områden. Givetvis fanns gott om privata liknande verksamheter både runt Stockholm och i övriga landet. Ett mindre bolag som är mån om "sin" trafik och sina kunder sköter ofta såväl inventarier som personal på bra sätt. Annars brukar man försvinna från marknaden tämligen omgående, oavsett om det gäller busstrafik eller annan verksamhet.

Att BSBV och BSS körde sina egna linjer beror väl på att de var lika skyddade mot konkurrens genom sina koncessioner, som länstrafiken är idag.

Eftersom de kunde sätta sina taxor själv, existerade inte någon samtrafik. Taxorna var helt fristående och man var tvungen att köpa en biljett för varje bolag man åkte med.
På slutet fanns visserligen klippkort med en BSBV-del och en SS-del, men det var inte förrän SL införde samma taxa i hela länet som resandet blev enkelt.

Davve

Citat från: michael k skrivet 03 maj 2009, 16:09:20 PM
att bara konsum ska finnas och att volvo ska va den enda bilen att köpa
samt att swebuss ska sköta all beställningstrafik

Ja du, det hade varit fint det!

Davve

Citat från: AO skrivet 03 maj 2009, 19:44:17 PM
Det utredningen med största sannolikhet kommer att föreslå är att kollektivtrafiken ska kunna konkurrensutsättas. Detta kommer att göra att företag kommer att kunna köra kollektivtrafik oberoende av kommun och landsting. De sträckor som de privata företagen kommer att köra på är ju de sträckor som har allra högst vinst, alltså de man får in mest pengar från. Kommunerna och landstinget är dock beroende av dessa sträckor då vinsten från dessa är det som finansierar de sträckor med färre passagerare. Det som kommer att hända är alltså att kommunenerna och landstingen kommer att få mindre pengar att köra linjer med få passagerare. De privata företagen kan dessutom ha lägre biljettpriser på de linjer de kör eftersom de kommer att gå med vinst ändå och de kan välja vilka linjer de ska köra, det gör ju såklart att folk kommer att välja de privata. Resultatet blir följande:
Linjer med många passagerare: Billigare biljetter och fler turer.
Linjer med få passagerare: Högre biljettpriser och färre turer alternativt att linjen hel försvinner.


Klassisk borgarpolitik... Allt ska privatiseras och någon ska sitta och tjäna pengar på allt, det gör mig smått illamående. Blir skapligt sur när man läser att bussbolagen anser att man ska köra linjer med lönsamhet och att kommun och landsting ska driva "icke lönsamma" linjer.

Återigen, klassisk borgarpolitik. Staten och det allmänna är inget att ha - förutom då det går åt h-e med det privatiserade. Då duger det att komma till det allmäna och be om pengar. Då räknar man iskallt med att det allmänna ska betala för det misslyckade privatiserade. Finanskrisen och detta med bankerna är ett lysande exempel. Jag blir frustrerad att man som bolag bara vill ta "det gottaste" (lönsamma linjer) medans det allmäna ska stå för det som inte genererar feta löner och bonusar till "höjdarna". Fel, fel, fel!

Om det nu, mig emot, måste vara privata bolag som driver busstrafiken måste det finnas något som styr detta. Alltså inte bolagen själva, då vet vi alla hur det kommer att gå. Privatiseringar är inte lösningen på allt!

Svemicke

Men består inte den statliga kollektivtrafiken som ett alternativ? Telia finns ju kvar trots att telemarknaden avreglerats. Det är väl bara det att det blir tillåtet att konkurrera med SL, Västtrafik och dylikt?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

ch

Citat från: Svemicke skrivet 11 maj 2009, 12:17:33 PM
Men består inte den statliga kollektivtrafiken som ett alternativ? Telia finns ju kvar trots att telemarknaden avreglerats. Det är väl bara det att det blir tillåtet att konkurrera med SL, Västtrafik och dylikt?

Jag skulle inte vilja påstå att Telia direkt är ägt av svenska staten. ;-)

Ante

Citat från: ch skrivet 12 maj 2009, 07:29:28 AM
Jag skulle inte vilja påstå att Telia direkt är ägt av svenska staten. ;-)

Nehe? Enl. senaste årsredovisningen äger då svenska staten 37,3% av aktierna i Telia. En betydande del alltså. Finska staten äger förresten 13,7.

Adrian Langemar

Citat från: Svemicke skrivet 11 maj 2009, 12:17:33 PM
Men består inte den statliga kollektivtrafiken som ett alternativ? Telia finns ju kvar trots att telemarknaden avreglerats. Det är väl bara det att det blir tillåtet att konkurrera med SL, Västtrafik och dylikt?
All offentligt ägd kollektivtrafik kommer enligt utredningen att förbjudas. Länstrafikbolagen tas bort. Endast privata bolag kommer att tillåtas. Se även denna tråd.

Svemicke

Citat från: Adrian Langemar skrivet 12 maj 2009, 19:10:47 PM
All offentligt ägd kollektivtrafik kommer enligt utredningen att förbjudas. Länstrafikbolagen tas bort. Endast privata bolag kommer att tillåtas. Se även denna tråd.
Då blir det katastrof för då försvinner samordningen.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Ersa

Citat från: Adrian Langemar skrivet 12 maj 2009, 19:10:47 PM
All offentligt ägd kollektivtrafik kommer enligt utredningen att förbjudas. Länstrafikbolagen tas bort. Endast privata bolag kommer att tillåtas. Se även denna tråd.

I den tråden står det ju klart och tydligt: "I förslaget till ny kollektivtrafiklag ingår att det skapas två nya myndigheter, en på regional nivå och en på central. Den regionala myndigheten ska se till att upphandlingar om kollektivtrafik följde de kommande reglerna. Den centrala myndigheten ska kontrollera de regionala myndigheterna."

Så samordningen över dagens länsgränser lär nog istället kunna bli bättre, i form av gemensamma taxor, biljettmaskiner, bussfärger och upphandlingskrav m.fl. Idag har vi ju ingen central myndighet som har någon som helst koll på alla länshuvudmäns olika unika påhitt.