Författare Ämne: Farthinder och ledbuss  (läst 3326 gånger)

Utloggad Axel

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 266
Farthinder och ledbuss
« skrivet: 01 augusti 2007, 23:15:20 PM »
En del farthinder består av en refug i mitten av vägen, sedan avsmalnande på båda sidor, vid ett övergångsställe eller så, och till sist en mittrefug igen.
Den smala delen är för nästan smal att mötas på.

Är det några som helst problem att köra med ledbuss genom ett sådant hinder? Nu menar jag inte för hastigheten, utan för manövreringen.
Jag trodde att en ledbuss klarade detta hinder bättre än en vanlig buss, hjulbasesn är väl kortare på en ledbuss?

Milan

  • Gäst
SV: Farthinder och ledbuss
« Svar #1 skrivet: 01 augusti 2007, 23:23:16 PM »
Menar du sånt som ser ut som en slags båge?

//M

Utloggad Axel

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 266
SV: Farthinder och ledbuss
« Svar #2 skrivet: 01 augusti 2007, 23:49:26 PM »
Båge?
Snarare som ett kryss.

Utloggad Karsten

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2879
SV: Farthinder och ledbuss
« Svar #3 skrivet: 02 augusti 2007, 00:04:04 AM »
Hjulbasen spelar väl ingen större roll. Ledbussen är lika (hemsk) som andra att köra över dessa gupp. Det som tar smällen vid passage är de inre av de dubbelmonterade däcken på drivaxeln, oavsett busstyp.

Utloggad Axel

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 266
SV: Farthinder och ledbuss
« Svar #4 skrivet: 02 augusti 2007, 00:06:18 AM »
Nej nej, inga gupp, bara en massa kantstenar i kanten på vägen, så den blir smal. Och en mittrefug på vardera sidan så man inte kan gena så lätt.

Utloggad 76

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 523
SV: Farthinder och ledbuss
« Svar #5 skrivet: 02 augusti 2007, 00:46:55 AM »
Är de korrekt byggda och inte för snålt tilltagna så är det inget problem.

Här i Uppsala så har vi inte modellen med mittrefuger på båda sidor om avsmalningen, men däremot en variant med refug på ena sidan.
Allt jag säger är en lögn.

Utloggad Neko

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 184
  • allmänt galen göteborska ;)
    • Nekos trafikbilder
SV: Farthinder och ledbuss
« Svar #6 skrivet: 04 augusti 2007, 21:33:28 PM »
Den typ av farthinder har vi ute i Påvelund på 97an.
Inga problem med varken kort- eller ledbuss att passera där. Håller
man bara ratten still så kan man susa genom i 50 (som man får)
utan att köra på nån kant. 5-10cm mellan däck o kant är det då.
Den ena mittrefugen av de två har dock en lägre skylt, så man får
akta låga backspeglar där.

Utloggad Wetjo

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1722
  • Gissa i vilken stad jag hittade denna buss... ;-)
SV: Farthinder och ledbuss
« Svar #7 skrivet: 05 augusti 2007, 09:22:42 AM »
Problemet med fartguppen, bortsett från att dom sliter på fjdring och ryggar, är att om man kommer för fort över guppen kan oljetråget få en kyss på vissa busstyper. Medför ofta trågbyten ā 12000 pix  >:( och åka ut med Absol, eller vad det kan heta... :-[

Johan

Utloggad Kronobergarn

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1929
  • Mölndal
SV: Farthinder och ledbuss
« Svar #8 skrivet: 14 augusti 2007, 01:09:04 AM »
Då ska ni köra Stomlinje 17 uppe i Björkekärr... dom guppen är vidriga... totalt felbyggda enl min mening...

Sen det som pratades om innan oftast så är det väll en hpl i själva farthindret...  ???
Varit i branchen sedan 2001.

Utloggad Stefan K

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 337
SV: Farthinder och ledbuss
« Svar #9 skrivet: 21 augusti 2007, 19:44:57 PM »
I vissa länder (tex Danmark) är guppen standardiserade och anpassade för olika hastigheter.
Vissa (läs många gupp) är för skarpa med lutning 1:10 eller mer för att en buss skall kunna köra i låg fart bekvämt över.
Dessutom är många dåligt byggda - asfalten sättersej och höjdskillnaden ännu större.

Jag vet för jag har själv konstruerat gupp.