Huvudmeny

Pingsdagen...

Startat av Jonas Sandqvist, 27 maj 2007, 23:34:52 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Jonas Sandqvist

... var det dags att jobba igen! Körde 3 olika linjer i Kristianstad.

Vi börjar med VT 3513 vid Skånehuset...



... och fortsätter på linje 4! Bilden är knäppt ute vid Möllebacken.



Avslutningvis blev det nästan 5 timmars jobb på linje 2. Med pärlan förstås  ;)  Våran äldsta stadsbuss, inregad i december 1995.




bjalle

Snyggt Jonas.
Kul med en dag på arbetet också...

Jonas Sandqvist

Tack för det, Björn  :)

Andreas Ljungqvist

Mycke snyggt. Jag diggar dina bilder, lite photoshop kurs bara så du får på lite bildtexter o så sen är de 100.. Kul o se att min gammla kamera håller måttet.. Snyggt jobbat..


Jonas Sandqvist

Tack Andreas! Kurs va de ja! Tackar vi för  ;)

Andreas Ljungqvist

Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 28 maj 2007, 08:41:45 AM
Tack Andreas! Kurs va de ja! Tackar vi för  ;)

Så lite.. Nu får vi insiderbilder från V T Kristianstad oxå.. Härligt..

Jonas Sandqvist

Ja, kameran skall få följa med fler gånger  ;)

Andreas Ljungqvist

Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 28 maj 2007, 11:00:25 AM
Ja, kameran skall få följa med fler gånger  ;)

Kamera ska man ha med varje dag...

Jan

Veolia i Kristianstad kan verkligen tvätta ur färgen på sina vagnar, hur lyckas man. ???
I branschen 37 år

Bussmicke

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 28 maj 2007, 13:06:54 PM
Kamera ska man ha med varje dag...

Exakt min filosofi; Aldrig utanför dörren utan kamera..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

Citat från: Jan skrivet 28 maj 2007, 17:20:35 PM
Veolia i Kristianstad kan verkligen tvätta ur färgen på sina vagnar, hur lyckas man. ???

Tja, gamla borstar i tvätthallen osv. brukar vara en bov i dramat. Är ju inte heller bara där utan även i t.ex. SL-land blir vagnarna fort urtvättade. Finns dock positiva bieffekter också. Är man exempelvis inte vid vagnuttag säker på ifall en skada, t.ex. en repa i lacken, är gammal och rapporterad eller ny och oanmäld så kan man dra med fingret på den.

Är ytan på skadans kanter lite raspig, som skäggstubb ungefär, så kan man dra slutsatsen att skadan är ny. Borstarna i tvätthallarna brukar nämligen ofta ta så 'hårt' att de jämnar till och slipar ned även mindre lackskador. Nästa steg blir att påpeka, så man inte själv blir den som blir utpekad som ansvarig, för TX att någon vart ute på äventyr.

I övrigt så tycker jag att det verkar vara dags att börja skylta 'Veolia' istället för 'Connex'. På Råsta var det i alla fall ganska länge sedan det alternativet ändrades.  ;D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Macke

Hej Jonas!

Kul att äntligen se dig i farten här!

Hälsningar
Markus (fd Linjebuss-/Connex-kollega)

IngemarJ

Hej!

En fråga om Skånetrafiken och bussfärger:

Jag har bara åkt med två bussar hos dem och de var gula och gick på "normal" linje, dvs. ingen expresslinje eller så.
Här dyker bussar i Kristianstad upp och de är liksom trådbussarna i Landskrona gröna.

Hur förklarar man skillnaden?

Finns det fler färger?

Undrar

Ingemar

bjalle

Citat från: IngemarJ skrivet 28 maj 2007, 21:07:43 PM
Hej!

En fråga om Skånetrafiken och bussfärger:

Jag har bara åkt med två bussar hos dem och de var gula och gick på "normal" linje, dvs. ingen expresslinje eller så.
Här dyker bussar i Kristianstad upp och de är liksom trådbussarna i Landskrona gröna.

Hur förklarar man skillnaden?

Finns det fler färger?

Undrar

Ingemar

Gula = Regionbussar, Skåneexpressen, Pendeln
Gröna= Stadsbussar

Jonas Sandqvist

Citat från: Nico skrivet 28 maj 2007, 18:59:15 PM
Tja, gamla borstar i tvätthallen osv. brukar vara en bov i dramat. Är ju inte heller bara där utan även i t.ex. SL-land blir vagnarna fort urtvättade. Finns dock positiva bieffekter också. Är man exempelvis inte vid vagnuttag säker på ifall en skada, t.ex. en repa i lacken, är gammal och rapporterad eller ny och oanmäld så kan man dra med fingret på den.

Är ytan på skadans kanter lite raspig, som skäggstubb ungefär, så kan man dra slutsatsen att skadan är ny. Borstarna i tvätthallarna brukar nämligen ofta ta så 'hårt' att de jämnar till och slipar ned även mindre lackskador. Nästa steg blir att påpeka, så man inte själv blir den som blir utpekad som ansvarig, för TX att någon vart ute på äventyr.

I övrigt så tycker jag att det verkar vara dags att börja skylta 'Veolia' istället för 'Connex'. På Råsta var det i alla fall ganska länge sedan det alternativet ändrades.  ;D


Tjenare (igen) Nico! Jag har också lagt märke till lackens försämring det sista året. Mig veterligen har man inte bytt borstar eller dylikt. På plåt sitter dock färgen bra men inte på plast (glasfiber?) vilket man kan se på fronterna  :(