Huvudmeny

Söndagsbild 85

Startat av Jona, 26 april 2009, 00:34:39 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Att bestämma vad man vill bjuda för bilder är inte alltid så lätt, det innebär att man får gå igenom bildarkivet efter någonting, tex en röd tråd, eller annan man kan bygga upp bildsvepet på.

Men jag har insett att det finns en bildtyp jag aldrig fotat, och därför tänkte jag bjuda på några av dom här.
Alltså om jag kan välja mellan några olika typer av bilder när originalen gås igenom så väljer jag oftast den bästa, bussen är rätt, omgivningen ska vara så nära perfekt det går och inget ska störa, osv osv...

Men jag börjar kanske eventuellt ändra mig och byta tro, om man kan göra det utan att behöva skämmas och ha dåligt samvete. En bild behöver inte vara dålig för att halva bussen skyms. Det kan vara tvärtom... Så därför kom jag på att jag skulle redigera fram lite bilder som jag kallar för situationsbilder. Eller bilderna ni aldrig fick se...

Blev ganska många bilder så jag delar upp dom på 2 delar. Vi tar situationerna nu och sparar vardagligt till annan söndag...


Snöstorm och en massa lastbilar gjorde att jag valde en annan bild på denna buss, en där den kanske kommit närmare eller hur jag nu tänkte vid tillfället. Men sedan tänkte jag som jag skrev om och valde att redigera bilden i efterhand. Nu är det ju en bild som visar trafiksituation istället.


Denna bilden är ny-redigerad till förmån för dagens tema. Farväl, den unga tjejen har klivit av bussen och jag antar att hennes kille eller kär person ska åka vidare en bit till med denna, så hon skickar en kyss farväl till denne någon.


Trafiksituation, så här ser det ut 16:15 en vardag i Skellefteå när alla bussar har avgång samtidigt. Det kommer vagnar från alla håll och kanter...


Samma dag som bilden ovan, en trafiksituation igen, Cyklister korsar gatan. Denna bild är ny-redigerad av anledning av dagens tema. Vid första redigeringen valde jag en bild på bussen utan att skymmas av, ja tjejer i detta fall...


Trångt på storgatan heter detta mästerverk målat av en känd...


Detta är också en vanlig situation, folk kommer in-klivande i bilden och man får vara glad man han skjuta av en bild innan hela fordonet skymdes.


Ibland kan en språngmarsch behövas vid ett bussbyte...


Trafik igen, fotgängare och bilar som klampar runt i din bild och totalt förstör den. Eller ger den kanske lite mer liv, det tvistar dom lärde fortfarande om.

Som ni sett så har många av situationsbilderna kommit från Umeå i februari i år. Detta är främst på grund av anledningen att jag förut valde bort bilderna av typerna ovan, oftast slängdes dom även från datorn. Men så här i efterhand kanske man kan fundera om det var ett så klokt val.

Nu är detta inte den bild jag tänker ta och bygga upp hela min bildsamling av, tänker inte fylla hemsidan med en drös bilder där bussen skyms, men visst kan man ändå behålla någon procent av bilderna av denna typ. För liv och rörelse (okej, behöver ju inte alltid vara mellan mig och motivet) kanske kan liva upp bilderna...???

Nästa del av detta tema blir alltså vardagligt. Men kan inte säga när nästa del kommer. Kan tänkas det blir någon/några uppehåll någon söndag framöver. Men det lär ni ju se, eller kanske inte se, om det inte kommer någon tråd så kan ni ju inte se att den inte kom??? Antar ni förstod det bäst innan jag försökte förklara.

Så väl mött nästa, eller kanske en annan söndag....

/Jona
MVH Filosofen Jona

bussgrabben

Trevligt Jona! Situationsbilder ser jag gärna fler av.

Muk

Det är kul med variation i bilderna. En cyklist kan liva upp en bild, men får man cyklister med på alla bilder så blir det tråkigt. Jag tror nog att de lärde tvistar med sig själva t.o.m när det kommer till bildernas utformning. Tummen upp för denna söndags situationsbilder!  :)