Huvudmeny

Gamla vägmärken

Startat av Stefan P, 23 april 2009, 17:42:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Är det någon som har foton på den gamla stoppskylten och andra vägmärken som gällde före de vi har nu?

mvh Stefan P

Ersa

Det finns gott om grafikbilder under "historik" här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4gm%C3%A4rken_i_Sverige

Här är en av favoriterna:

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 23 april 2009, 17:42:52 PM
Hej

Är det någon som har foton på den gamla stoppskylten och andra vägmärken som gällde före de vi har nu?

mvh Stefan P

Här är en gammal stoppskylt, något anfrätt av tiden men så togs också bilden för knappt ett år sedan.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

HJP

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 april 2009, 18:24:40 PM
Här är en gammal stoppskylt, något anfrätt av tiden men så togs också bilden för knappt ett år sedan.

****
Det var på den tiden "Stopp" stavades med två "P"  :)

HJP

Stefan P

Hej

Tack för bilden, nu kan övertyga vissa att stopp stavas med två p.

mvh Stefan P

ch

Citat från: HJP skrivet 23 april 2009, 18:30:02 PM
****
Det var på den tiden "Stopp" stavades med två "P"  :)

HJP

Du menar att på den tiden så tänkte man inte på besparingsiver och sparade in på ett P? ;-)

Simon Bertilsson

Man har ju helt enkelt internationaliserat stoppskylten.

BjörnR

Jag har tänkt på vägmärken som kanske funnits...

Vägmärken med "modernt" utseende (de mörkblå med vit text) började ju sättas upp i slutet på 50-talet enligt Wikipedia.

Frågan är om det hann sättas upp några sådana med vägnummer på längs de klassiska riksvägarna innan dessa skyltades om (till E4 etc). Det hade varit kul att se t.ex en mörkblå orienteringstavla, inte helt olik dagens, men där vägnumret till Stockholm var 1!

Niklas Bygdestam

Citat från: BjörnR skrivet 20 augusti 2009, 20:58:39 PM
Jag har tänkt på vägmärken som kanske funnits...

Vägmärken med "modernt" utseende (de mörkblå med vit text) började ju sättas upp i slutet på 50-talet enligt Wikipedia.

Frågan är om det hann sättas upp några sådana med vägnummer på längs de klassiska riksvägarna innan dessa skyltades om (till E4 etc). Det hade varit kul att se t.ex en mörkblå orienteringstavla, inte helt olik dagens, men där vägnumret till Stockholm var 1!

Jag skulle vilja vända på frågan åt båda hållen så att säga

Har det funnits skyltar av modernare snitt med de gamla vägnumren som t ex  Riksväg 1?

Har det funnits gamla gula skyltar med europavägsnummer som t ex E4?

Jag antar att någon av dessa två kombinationer borde ha funnits under en mellanperiod
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Enligt Motormännens vägvisare utgiven 1959 är alla vägskyltar med ortsnamn och vägnummer gula i grunden, och har svart text. De för enskild väg ser ut som idag med röd ram, medan skyltarna för alla stora vägar har svart ram. Ska försöka scanna in några bilder senare. Kanske även intressanta kartor ur boken om Motormännen tillåter.

Europavägarna kom till Sverige 1962 enligt Wikipedia. När de mörkblå/svarta skyltarna ersatte de gula får de äldre svara på.

Christian Ljunggren

Citat från: Verspieder skrivet 20 augusti 2009, 22:55:01 PM
Enligt Motormännens vägvisare utgiven 1959 är alla vägskyltar med ortsnamn och vägnummer gula i grunden, och har svart text. De för enskild väg ser ut som idag med röd ram, medan skyltarna för alla stora vägar har svart ram. Ska försöka scanna in några bilder senare. Kanske även intressanta kartor ur boken om Motormännen tillåter.

Europavägarna kom till Sverige 1962 enligt Wikipedia. När de mörkblå/svarta skyltarna ersatte de gula får de äldre svara på.


Jag är inte helt säker där, då jag inte var född förrän året efter, men jag
tror att de mörkblå infördes samtidigt som de gröna Europavägs-skyltarna, dvs 1962.

/Christian

BMJ

Mörkblå skyltar kom väl inte förrän i slutet på 70-talet?

Simon

På Vägverkets museum i Borlänge finns en del äldre skyltar...

BjörnR

Precis en sådan blå tavla som står bakom 50-skylten var det jag tänkte på. Förmodligen visste man att europavägsreformen var "på väg" och satte inte upp några nya skyltar med de gamla riksvägsnumren på - att någon som eventuellt slank igenom och hann sitta uppe något år skulle förevigas är väl inte så sannolikt. Men kul hade det varit!

Ingwar Åfeldt

Jag är ganska säker på att de blå skyltarna kom 1962, samtidigt med Europavägarna. I alla fall finns de med i SJ Förordning 617 från juli 1967.

M v h
Ingwar