Huvudmeny

Söndagsbild 84

Startat av Jona, 19 april 2009, 11:44:41 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Även denna vecka är söndagsbilderna presenterade i samarbete med http://www.svenskbusshistoria.se/
som hjälpt mig och hitta informationen för bildtexten som jag behövde när jag redigerade bilderna. Det hade aldrig gått utan den eminenta sidan, eller blivit bra mycket krångligare.

I Förra söndagstråden lämnade jag er strax före 12:45 en söndag i början av året. Vi alla står på Söder Tull i Norrköping. Min Kamera har frusit ihop, vilket innebär att ett nästan full-laddat batteri  tagit slut, kameran fotar långsammare än vanligt. Fotografen var rejält stelfrusen efter att jag promenerat runt mellan resecentrum och Söder Tull några timmar denna söndag förmiddag. Så jag och min kamera behövde få värme en stund. Har man ett dygnskort som gäller inom hela länet och vill ha värme, ja vad kan man göra då????

Där lämnade jag er sist, ni har nu fått en snabb repris av föregående vecka och förhoppningsvis är ni någotsånär ifatt i handlingen nu.

Jo jag klev på en spårvagn, m97 nummer 61 vid Söder tull och åkte med den tillbaka till resecentrum. Eftersom jag varit 2 veckor i Göteborg kan jag inte annat än och säga att Spårvagnarna är som sniglar i centrala Norrköping. Och vad tätt det är mellan hållplatserna.

Väl framme vid resecentrum bordade jag ett pendeltåg på väg västerut. 13:03 gick det. Satt mig vid en fönsterplats, la kameran så nära elementet det gick. Hade ju kollat i tabellerna att resan till grannstaden i väster skulle ta drygt 28 minuter och det passade mig bra. Så något varmare kunde jag kliva av tåget i Linköping exakt på minuten. Letade snabbt åt huvudgatan för busstrafiken Sankt Larsgatan och där stannade jag sedan kvar i dryga timmen.












Gillade denna hållplatstavla, med vad jag kunde avgöra bra och korrekt information. Synlig även på lite avstånd.



14:30 skulle nästa tåg mot Norrköping gå och jag ville gärna hinna med det. Sedan frös jag igen, så strax efter 14 slutade jag fota, packade ner kameran och gick och satt mig i väntsalen på stationen. Såg en och annan rolig och intressant buss jag ville fota, men kände inte ens för att gå ut. Sedan kunde jag några minuter före 14:30 borda mitt tåg och åka tillbaka till Norrköping. Ville nämligen dit igen och fota den buss jag åkte med kvällen före från N-köping till Valdemarsvik där jag hade mitt baslogi. Jag åkte även från V-vik med den vagnen på söndag morgon till N-köping. Men första försöket och fota den bussen sket sig. Så jag ville ha en chans till....


Så här blev det det vid andra försöket. En bild man kan vara nöjd med så...

Åkte däremot inte med denna tillbaka till Valdemarsvik, och väntade inte 2 timmar på nästa buss dit heller. Trotts att mitt dygnskort fortfarande var giltigt så fuskade jag och åkte till min kusin med min kusin som ändå var på ärenden i N-köping med sin bil. Eller fuskade, det passande med och åka bil var att vi kunde passera en affär och handla middag, frukost och annat man behöver.
Hoppas jag är förlåten eftersom jag ändå åkte buss Göteborg - Norrköping - Valdemarsvik på lördag eftermiddag och till N-köping på morgonen dagen efter.

----------------------------------

Dags och titta i kulan och rådfråga wikipedia vad dom kan se om Linköping...

Linköping är residensstad för Östergötlands län, stiftsstad för Linköpings stift och centralort för Linköpings kommun. Linköping är Sveriges sjunde största tätort med 97 428 invånare (2005) och Sveriges femte största kommun med 140 400 personer (Aug 2008)

Under andra världskriget och kalla kriget växte Linköping kraftigt, genom Saab AB:s tillverkning av stridsflygplan, men efter 1980-talet har det militära inslaget minskat i betydelse. Staden är numera en av de större universitetsstäderna

Läs mer själv om du är intresserad på följande länk: http://sv.wikipedia.org/wiki/Link%C3%B6ping

Så vad har jag för slutsatts och ge om denna söndagstur i 2 städer en söndag i början av året. Ja det var ganska kallt, det blev inte som jag hade velat, många misslyckade bilder på grund av bland annat handhavande-fel av fotografen, men även på grund av okunskap vart trafiken gick, vart dom fina miljöerna fanns osv osv.
Men i det stora hela kan man väl se det som en hyfsat lyckat tur i alla fall, kunde man fått önska sig något bättre väder kanske, ja lite varmare i alla fall. Men jag känner mig ganska så nöjd ändå.

Gav visserligen bort min tågbiljett Göteborg - Skellefteå till Sj genom att inte använda den utan istället åka vägen via min kusin hem. Men hann ju med och besöka 2 städer till så en förlust i kronor gav ju vinst i bilder bör man ju kunna säga...

------------
Del 83 länk här: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=23412.0

Sammanställning alla delar finns här: http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html


Väl mött nästa vecka....

/JONA
MVH Filosofen Jona

bussgrabben

Jag var lite orolig att det inte skulle bli någon Söndagsbild idag, men till slut dök den upp. Tack för ännu ett mycket trevligt reportage!

Jona

Citat från: bussgrabben skrivet 19 april 2009, 11:51:01 AM
Jag var lite orolig att det inte skulle bli någon Söndagsbild idag, men till slut dök den upp. Tack för ännu ett mycket trevligt reportage!

Tack för glädjande kommentar. Söndagsbilden kom och skulle den behövas ställas in någon söndag så hoppas jag alltid att jag vet det och kan meddela veckan innan om inställd avgång.

Jag har av och till känt mig ganska less på och skriva söndagstrådarna och därför har jag blivit duktigare på och ställa in om jag t.ex är bortrest och ska göra saker en hel söndag t.ex. Trodde aldrig från början jag skulle köra så länge som jag gjort, men nu blev det så att jag fortsatte och fortsatte och nu har det väl nästan blivit en tradition.

Det tänker jag också fortsätta med, ibland behöver man ju en paus. Så t.ex under sommaren då man reser runt eller då man måste jobba osv, ja då lär jag ta semester och då ställs allt in. Förhoppningsvis så kan jag då meddela det i tråden innan som jag skrev. Om inte, ja då får ni väl upptäcka det annars utan att få veta orsaken till inställningen. Men målet är att.....

Angående tidpunkt för trådens utgivning.
Det beror på dagsformen om jag skriver tråden på natten eller som idag på förmiddagen. Normalt är jag ändå vaken efter midnatt tidigt söndag morgon och då kan man knåpa ihop några bilder och lite text. Men t.ex igår så var jag för ovanlighetens skulle rejält trött och passade därför på och hoppa i sängen ganska tidigt. Men då vaknade jag ju kring 11 istället och kunde då skriva tråden det första jag gjorde på morgonen. Ja mer eller mindre i alla fall....

Hade bra allihop

/J
MVH Filosofen Jona

Oskar A

Mycket fina bilder som vanligt, Jona!
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/