Huvudmeny

En lustig motorväg

Startat av Niklas Bygdestam, 11 april 2009, 15:39:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

När bygget av nya väg 265 pågick så trodde jag att det skulle bli en fullständig motorväg som skulle binda ihop E4 vid Häggvik med E18 vid Rosenkälla. Det verkade som en stor satsning med tunnlar som byggts på sträckan. Men nu är det inte riktigt så. Vägen är faktiskt grönskyltad hela vägen men ser ändå lite lustig ut. Åker man av från E4 och ut på 265 är korsningen mellan E4 och 265 en komplett motorvägskorsning. Väg 265 fortsätter också som en perfekt motorväg den första biten och när man åker genom Törnskogstunneln som är en påkostad tunnel som har två tunnelrör. Efter denna och en bit mot Täby fortsätter vägen som en perfekt motorväg tills den plötsligt till synes helt omotiverat övergår till att bli motortrafikled. Fortfarande alltså inga plankorsningar och grönskyltad men ändå. Vägen går genom Löttingetunneln som bara har ett enda tunnelrör. Tunneln är delad i två halvor med en betongvägg emellan som separerar trafiken. Utifrån ser tunneln ganska märklig ut. En annan sak som också ser lite lustigt ut är att motortrafikleden avbryts överraskande med en rondell. Sedan när man passerat rondellen blir det motortrafikled igen

Hela vägen känns som om någon från början planerat att bygga vägen som komplett motorväg. Men så tog pengarna slut. Då byggde man komplett motorväg en bit ut så långt man hade råd. Sedan byggdes resten som en smalare motorväg och när man kom till Löttingetunneln räckte pengarna till bara ett tunnelrör. Rondellen känns också som en lågbudgetlösning
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Rojje

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 april 2009, 15:39:51 PM
Hela vägen känns som om någon från början planerat att bygga vägen som komplett motorväg. Men så tog pengarna slut. Då byggde man komplett motorväg en bit ut så långt man hade råd. Sedan byggdes resten som en smalare motorväg och när man kom till Löttingetunneln räckte pengarna till bara ett tunnelrör. Rondellen känns också som en lågbudgetlösning

Det var precis så det var. Pengarna räckte inte till och sista biten fick bli lite lågbudgetbygge.

//roger

Pete

Nya väg 265 är en del av Yttre Tvärleden som tänkts att gå från Jordbro till Rosenkälla, via den tilltänkta Förbifart Stockholm (tidigare "Västerleden") över Ekerö. Det är väl inte så märkligt om ytterändarna är smalare än mittendelen eftersom trafiken är glesare längre ut (det är ju ingen regelrätt ring utan ändpunkterna ligger ganska långt ut). I alla fall är delen Jordbro - Huddinge vanlig landsväg, inte ens motortrafikled, medan delen Huddinge - Masmo är planerad fyrfilig.

/Pete

Mr G

Njae, där kan jag inte helt hålla med. Norra änden av den s k förbifarten är ju samtidigt anslutning till E18 mot Norrtälje bl a. Självklart borde vägen ha byggts, eller iallafall förberetts för motorvägsstandard ända fram till E18. Den här delen av Stockholm är väldigt expansiv och utvecklas snabbt. Att då bygga en snikvariant kommer man nog få ångra inom en inte alltför avlägsen framtid tror jag.

T ex den dag förbifarten blir klar över Ekerö, då kan en stor del av trafiken från E18 komma att flytta hit. Kanske borde t o m själva E18 flytta hit också, istället för att i en framtid gå via Bergshamra - Uppsalavägen - Kymlingelänken.
吉先生

Ersa

En tanke med denna led var väl att den ska svälja tung trafik från Kapellskär/Norrtälje som går söderut på E18 för att söka sig mot den södergående E4:an förbi Stockholm, så Täby, Danderyd och Bergshamraleden kan avlastas.

Anders Noren

Citat från: Rojje skrivet 11 april 2009, 19:42:29 PM
Det var precis så det var. Pengarna räckte inte till och sista biten fick bli lite lågbudgetbygge.

//roger

Jag tror mig å andra sidan veta att vägen byggts helt enligt ursprungliga planer och att inget bantats bort i efterhand. Ur Vägverkets "Yttre Tvärleden. Program för genomförande. Juli 1993" (ej att förväxla med ett planprogram, skriften är en sammanfattning av ett digrare utrednings- och planeringsmaterial") hämtar jag följande:

Häggviksleden: "... utförs som motorväg med fyra körfält."
Edsberg-Täby Kyrkby: "... byggs ut som fyrfältig väg och dimensioneras för 90 km/h utom på delen vid Edsberg där endast 70 km/h kan uppnås. Anslutningar till leden utformas som plankorsningar utom vid Danderydsvägen i Sollentuna och vid Bergtorpsvägen i Täby, där planskilda korsningar övervägs."
Täby Kyrkby-Rosenkälla: "...byggs som tvåfältig väg med 13 meters bredd. Den dimensioneras för 90 km/h."

Skillnaderna mellan vad som planerades 1993 och vad som invigdes 2008 är väl närmast kosmetiska. Vad jag däremot ser som anmärkningsvärt är att man har skyltat en nybyggd väg som motortrafikled. Det har väl inte skett sedan tidigt 1990-tal?

Anders

Listerbo

Hur stort är trafikflödet på olika delar av vägen?

Stefan K

Övergång och skillnad mellan motorväg och motortrafikled- den är inte helt lätt. Det finns uppenbarligen många tolkningar. Men för att ge en någorlunda korrekt bild så innebär ju både MV och MTL planskilda korsningar och inga långsamtgående fordon. Det som skall skilja MV från MTL är i så fall att standarden för MV är högre och inte kan hållas och då kan man "skylta ned" till MTL.

Det finns flera nya MTL som är 2+2-väg, bla;
rv 23 Växjö
Annetorpsvägen, Malmö
Österleden, Helsingborg (kommande)


Wolfie

En liten detalj som man dessutom kan tillägga är att man nu håller på att bygga bort cirkulationsplatsen vid Arningeleden också (eller skulle det bara bli en planskildhet mellan huvudvägarna?). Man får väl se hur det känns sen.