"Jag har ingen aning...jag kör bara den här linjen..."

Startat av M224, 30 juli 2007, 10:36:49 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M224

Som de flesta redan vet här så åker jag med linje SL linje 172 i stort sett varje dag, detta har jag gjort sedan 2002. Under åren har det blivit en gäng turer på 172:an och som många vet här så delar Swebus Huddinge/Botkyrka linjen med Swebus Tyresö. I början körde Tyresöförarna fel men med tiden så lärde dom sig linjen. Det dom (Tyresöförarna) fortfarande inte har lärt sig är vilka anslutningar som finns längs linjen. Jag tycker att detta är ren skandal, varje dag är det någon som frågar vid Huddinge sjukhus, Huddinge station, Fittja, Högdalen m.fl och föraren rycker bara på axlarna och säger, jag kör bara den här linjen.

Kan man inte göra något åt detta med hjälp av Buss-PCn? Kanske att man kan få upp alla större terminaler och sedan får man upp en lista med hållplatslägen, linjenummer, destinationer mm?

Det här fenomenet gäller inte bara linje 172, jag ser det överallt inom SL-trafiken, men på just 172 är det extra vanligt. Inget bra sätt att vinna kunder på anser jag.

Givetvis ska terminallistan i Buss-pcn vara enkel att nå, exempelvis via en knapptryckning, så att inte bussen blir sen.

virtual1

Något som jag tyckte var suveränt i Budapest då jag var där för ett par år sen var att de invändiga skyltarna visade vid VARJE hållplats alla möjligheter till byte, oavsett om det var till spårvagn, buss eller metro! - mha en liten symbol brevid ett linjenummer fattade man precis då en hållplats dök upp vad man kunde byta till! - helt klart något för SL att tänka på!

Karsten

Citat från: M224 skrivet 30 juli 2007, 10:36:49 AM
Som de flesta redan vet här så åker jag med linje SL linje 172 i stort sett varje dag, detta har jag gjort sedan 2002. Under åren har det blivit en gäng turer på 172:an och som många vet här så delar Swebus Huddinge/Botkyrka linjen med Swebus Tyresö. I början körde Tyresöförarna fel men med tiden så lärde dom sig linjen. Det dom (Tyresöförarna) fortfarande inte har lärt sig är vilka anslutningar som finns längs linjen. Jag tycker att detta är ren skandal, varje dag är det någon som frågar vid Huddinge sjukhus, Huddinge station, Fittja, Högdalen m.fl och föraren rycker bara på axlarna och säger, jag kör bara den här linjen.

Kan man inte göra något åt detta med hjälp av Buss-PCn? Kanske att man kan få upp alla större terminaler och sedan får man upp en lista med hållplatslägen, linjenummer, destinationer mm?

Det här fenomenet gäller inte bara linje 172, jag ser det överallt inom SL-trafiken, men på just 172 är det extra vanligt. Inget bra sätt att vinna kunder på anser jag.

Givetvis ska terminallistan i Buss-pcn vara enkel att nå, exempelvis via en knapptryckning, så att inte bussen blir sen.

Jag kör buss "på timme" i Björknäs, ett område med väldigt mycket anslutningar och samtrafik mellan olika linjer. Dessa anslutningar har alltid funnits utskrivna på bussens omloppsspec, med korrekt omloppsnummer på den anslutande bussen så att man lätt kan kontakta varandra via radio.
För ungefär ett år sedan infördes i Björknäs tjänstespec i stället för omloppsspec, vilket i de flesta fall är bättre. Dock finns en stor nackdel: Eftersom jag på min tjänstespec endast ser vad som händer längs vägen när jag kör bussen har jag inte en aning om vilka anslutningar som finns längs linjen efter att jag blivit avlöst. Många gånger frågas det t.ex. på 471an om det är anslutning till 417/418/421 vid Orminge, eller vilken färdväg 411an man kör har. Frågor som dessa kan då inte besvaras med de uppgifter bussföraren har fått från sin arbetsgivare.
Det kan som kund upplevas som dålig service, och bör också påtalas till SL Kundtjänst. Vi som är lite intresserade av att ge vettig service har dock redan kollat upp vad som händer längs vägen, och har tidabeller redo för att kunna svara på allehanda frågor. Dock är den stora massan bussförare av typen "jag gör vad som står på min tjänst, och inget mer. Det får jag ändå inget extra för". Varför det har blivit så är en helt annan diskussion, men så är det tyvärr inom dagens SL-busstrafik.

Martin Maltkvist

Citat från: Karsten skrivet 30 juli 2007, 11:58:51 AM
***Klipp klipp***
För ungefär ett år sedan infördes i Björknäs tjänstespec i stället för omloppsspec, vilket i de flesta fall är bättre.
---
Vad skiljer mellan tjänstespec och omloppsspec?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Karsten

Tjänstespec visar vad föraren gör under sin arbetsdag, omloppsspecen visar vad fordonet/omloppet gör.

M224

#5
Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 juli 2007, 23:04:48 PM

Man bör alltså inte räkna med att Tyresöföraren har kännedom om vilken buss som går till Tullinge sommarstad och dess tider men däremot vilken buss som går till Flottsbro.
På samma sätt kan man inte påräkna att Botkyrkaföraren har en aning om vilken/vilka bussar som går till Alléplan (Tyresö).

//Lars

Hmm, men Tyresö kör ju 172 regelbundet, du kan ju inte jämföra det med ex Huddinge/Botkyrkaförare som aldrig kör Tyresös linjer. Ska dom köra 172 så ska dom kunna linjen något sådär. Kunden ska ju inte drabbas för att det sitter en Tyresöförare bakom ratten!

Ledningen på Tyresögaraget får väl knåpa ihop en liten lista med vilka olika terminaler som finns längs linje 172 så man kan ta en kopia på den och ta med sig när man är ute och kör. Allt verkar helt omöjligt helt otroligt!

Karsten

Citat från: M224 skrivet 30 juli 2007, 23:17:11 PM
Ledningen på Tyresögaraget får väl knåpa ihop en liten lista med vilka olika terminaler som finns längs linje 172 så man kan ta en kopia på den och ta med sig när man är ute och kör. Allt verkar helt omöjligt helt otroligt!

Men det betalar väl inte SL Swebus för?

Skalman

Det är nog svårt att hitta en praktiskt gångbar lösning på den här frågan. Man får helt
enkelt koncentrera sig på de linjer med vilka man har egen passning, något annat har man
knappast resurser eller tid till. Särskilt på en linje av 172:ans längd och geografiska
sträckning.

M224

Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 juli 2007, 23:38:26 PM
H/B:s förare kör ju som du vet också 172, eller?

Av egen långvarig erfarenhet råkar jag veta att problemet med information är precis lika stort om inte ännu större åt andra hållet, dvs H/B förare har liten eller ingen aning om Handen och Tyresö:s linjer som man tom har anslutning t/fr i Skarpnäck och Sandåkraskolan.

Detta är tyvärr ett allmänt problem idag och inget som Tyresöförarna ska hängas för, det behövs minst lika stor uppryckning på andra håll också men tyvärr är väldigt många förare idag ganska ointresserade.

//Lars

Jag skrev i mitt första inlägg att problemet finns i hela SL-trafiken. Det är inte bara längs 172 som detta fenomen uppstår. I slutändan handlar det om intresset hos den enskilda föraren, entreprenörerna eller SL verkar inte ens känns till problemet eller så stoppar dom huvudet i sanden, för så här har det varit så länge jag kan minnas.

M224

Citat från: Karsten skrivet 31 juli 2007, 00:44:54 AM
Men det betalar väl inte SL Swebus för?

Det måhända, men ska Swebus vara ett företag i "Världsklass" så kan dom komma på en sådan här lösning utan hjälp av SL, det tar max en timme eller två att göra en lathund. Intresset för kunderna verkar dock svagt...!

Karsten

Jovisst, men Swebus kund är ju SL. Och SL har ju utformat trafiken, så de behöver väl ingen lathund? För det kan väl inte vara så att SL inte riktigt har koll på vad de själva betalar för? Och varför?

Magnus_J

Det händer ju att man får frågor om var den och den linjen går eller hur man ska ta sig *dit*.

har jag tid eller kan ta mig lite kort tid så försöker jag kolla i tidtabeller. har ett gäng egna med mig, eller på karta,
sen ska man väl inte vara rädd för att säga " tyvärr, jag vet inte. är ganska ny i stockholm och med det här jobbet".
folk brukar alltid vara trevlig och tar sällan illa upp om de får ett bra bemötande. sen kan man alltid hänvisa till någon annan buss/företag elelr till SLs kundtjänst, karta i busskur, tunnebanespärr...

sen lär man sig ju vissa saker snabbt som folk frågar efter... haga parken på 515, skatterverket i Spånga, polissationen i SOL och sånt.

Ersa

När jag körde små röda linjer med siffrorna 625, 655, 656 och liknande i sommras där jag skulle "hämta folk" från E18-bussarna 676 och 639 tog jag helt enkelt själv och frågade TL vad dessa bussar hade för omloppsnr. På ens arbetsspecifikation kunde man då skriva in ett fyrsiffrigt omloppsnummer efter raden "invänta resenärer från linje 676" och vips var det aldrig några problem med att vid behov kontakta vagen i fråga direkt, utan att gå via TL varenda gång. Detta fungerade ju även om förare och bussindividerna skiftades mellan dagarna.

Men detta är ju landsbygdstrafik på ett geografiskt stort område där enbart ett garage (Busslink Norrtälje) kör. Detta lär nog inte fungera lika enkelt innåt stan på t.ex 172:an.

Karsten

Erik, problemet är knappast vi bussförare här på forumet utan snarare de som inte är så intresserade av sitt jobb. Där krävs det att arbetsgivaren gör allt som de ska på rätt sätt för att få 90% av förarna att göra rätt utifrån den information de får av sin arbetsgivare. Det är detta som inte funkar i kollektivtrafiken idag, busstrafiken i synnerhet.

Ersa

Det jag menade var att viktig kontaktinformation för viktiga byten bör finnas med på förarens omlopp. Men det gäller ju självklart att någon sätter sig och skriver ut denna information på specarna, samt att föraren i fråga har tid och/eller är nog engagerad att vilja hjälpa resenärer. Jag är väl medveten att ingen har ansvar för en sådan informationsspridning idag. Iaf inte betalt för det. Och ointresserade kollektivtrafikförare finns det gott om överallt i detta land, tyvärr.
I tätbebyggda områden med 15-minuterstrafik på vissa linjer ska man ju heller inte behöva ropa upp varann kors och tvärs. Då får man som resenär helt sonika stiga av och glatt vänta på den andra bussen. Jag behandlade naturligtvis hela saken från ett glesbygdsperpektiv... igen...