Nyköpingsbro och Gävle bro

Startat av Niklas Bygdestam, 02 april 2009, 16:32:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Nyköpingsbro och Gävle bro har faktiskt en hel del likheter med varandra. När jag går in på de två ställena tycker jag mig ana att de kan vara byggda ungefär samtidigt. Stilen invändigt tycker jag går i samma tidsanda. Däremot måste jag säga att jag upplever Gävle bro som fräschare och mer välskött än Nyköpingsbro. Dessutom tycker jag Gävle bro har bättre mat. I Nyköpingsbro tycker jag tyvärr att maten är riktigt flottig ibland, och dessvärre mycket dyr. Att jag dessvärre stannat på Nyköpingsbro beror på det förträffliga läget rakt på själva motorvägen. Gävle bro har föresten givetvis samma fördel

Serveringen på Nyköpingsbro bedrivs av Rasta. Jag är tyvärr skeptisk till Rasta och tycker att de har alldeles för höga priser mot vad man får ut där. Att Nyköpingsbro dessutom dessemellan serverar mat som jag tycker är för flottig gör inte saken bättre. Tyvärr förblindas man på motorvägen. Alternativen är ofta att ta in på McDonald's istället och deras mat är helt bedrövlig

Serveringen på Gävle bro bedrivs av Dinners. Jag upplever maten som godare och mindre flottig. Stället känns absolut mer prisvärt

Men hur började det? Kan ställena ha ägts av samma från början? Finns det uppgifter om vilka år Nyköpingsbro och Gävle bro byggdes? Båda ställena upplever jag som ställen från 1980-talet med tanke på stilen

Och snälla ni. Hänvisa mig inte till Wikipedia för det stället litar jag inte ett dugg på
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

bussgrabben

Jag minns inte helt exakt, men jag skulle tro att Gävle Bro öppnade kring 1987-1988.

Anders Noren

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 02 april 2009, 16:32:58 PM
Men hur började det? Kan ställena ha ägts av samma från början? Finns det uppgifter om vilka år Nyköpingsbro och Gävle bro byggdes? Båda ställena upplever jag som ställen från 1980-talet med tanke på stilen

Stadsplanen för Gävle bro vann laga kraft 5 augusti 1986 och anläggningen invigdes 1987. Eftersom det kommunala fastighetsbolaget Brynäs Byggnads AB (numer Gavlefastigheter) var byggherre (och Diös entreprenör) så lär Nyköpingsbro knappast ha haft samma ägare. Däremot kan jag tänka mig att anläggningarna ursprungligen drevs av samma företag (norska Veikroer?) som i så fall kan ha varit initiativtagare till båda anläggningarna. Och månne var det Diös som byggde båda?

Gefle Dagblads webbuppslagsverk "Gefle från A till Ö" har en liten artikel om Gävle bro.

Anders

Drängen

Ägarförhållande är jag inte säker på, men vad jag kan minnas så var väl idên samma på bägge ställena. Var inte Dinners inblandad från början?.