Motortrafikledens återkomst!

Startat av Stefan K, 24 mars 2009, 19:31:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan K

Det är trevligt att "motortrafikleden" som regleringsform äntligen får en återkomst.

Den var ju tidigare förknippad med en olycksdrabbad 13 m-väg med snäva av- och påfarter.
Det har ju till och med blivit så att vissa vägar som skulle ha kunnat klassas som motortrafikleder (MTL) inte har fått den klassningen pga att "motortrafikleder" har betraktats som olycksdrabbade.

Nu har man dock insett att utformningen av MTL är viktig och att regleringen innebär förbud mot långsamtgående fordon och krav på planskildheter vilket ger att nya vägar som uppfylla detta kan klassas som MTL.
Det finns några färska exempel:
rv 23 vid Sandsbro
Inre ringvägen i Malmö vid Hyllievång
Österleden i Helsingborg

Jag tycker att de "stadsmotorvägar" som finns i och kring Göteborg också borde klassas som motortrafikleder!

Anders Noren

Det är intressant det som du säger, men har du några belägg för det?

Anders

Ersa

Jag förstår inte när man bygger om "vanliga" vägar med en vajer, där man dessutom skyltar med 3-4 förbudstavlor mot t.ex gående, cyklister, traktorer och motorredskap. E14 förbi Östersund (Lugnvik-Lillänge-Grytan) är ett bra exempel. Varför inte bara ersätta alla dessa förbudstavlor med en grön motortrafikledskylt istället?

Anders Noren

Citat från: Verspieder skrivet 25 mars 2009, 10:36:38 AM
Jag förstår inte när man bygger om "vanliga" vägar med en vajer, där man dessutom skyltar med 3-4 förbudstavlor mot t.ex gående, cyklister, traktorer och motorredskap. E14 förbi Östersund (Lugnvik-Lillänge-Grytan) är ett bra exempel. Varför inte bara ersätta alla dessa förbudstavlor med en grön motortrafikledskylt istället?

Frågan har avhandlats förr, se tidigare tråd.

Anders

JDS

Finns det inte en ekonomisk aspekt på det här? VV vill bygga motorvägar, inte något annat och då saknas intresset för att uppgradera befintliga vägar även om de har god standard. Dels engagerar sig väl få i sådant, dels kan det tänkas försvåra skrytbyggesambitionerna.

(Banverket fungerar ju ungefär likadant, det är exempelvis lögn i h*****e att på lämpligt sätt återuppgradera Lysekilsbanan till sth 70 som banan klarar men bygga höghastighetsbanor i obygden går bra!)

Anders Noren

Citat från: JDS skrivet 25 mars 2009, 15:32:22 PM
Finns det inte en ekonomisk aspekt på det här? VV vill bygga motorvägar, inte något annat och då saknas intresset för att uppgradera befintliga vägar även om de har god standard. Dels engagerar sig väl få i sådant, dels kan det tänkas försvåra skrytbyggesambitionerna.

(Banverket fungerar ju ungefär likadant, det är exempelvis lögn i h*****e att på lämpligt sätt återuppgradera Lysekilsbanan till sth 70 som banan klarar men bygga höghastighetsbanor i obygden går bra!)

Grejen är att det byggs massor av "motortrafikleder", däremot har ingen skyltats som sådan sedan tidigt 1990-tal. Läs tidigare tråd. Vad Stefan K är ute efter är jag däremot osäker på.

Anders

Stefan K

Det jag är ute efter är enbart att motortrafikled som regleringsform skall användas mer och där den faktiskt hör hemma.
Dvs inga långsamtgående fordon och med planskilda korsningar.
Vad jag har vänt mig mot är den trend som fanns för några år sedan att denna vägtyp borde slopas pga av olycksrisken. Men hallå - det har ju inte med regleringen att göra, utan med utformningen.
Det är inte mer som poängen från min sida :-)

Anders Noren

Citat från: Stefan K skrivet 25 mars 2009, 19:14:57 PM
Det jag är ute efter är enbart att motortrafikled som regleringsform skall användas mer och där den faktiskt hör hemma.
Dvs inga långsamtgående fordon och med planskilda korsningar.
Vad jag har vänt mig mot är den trend som fanns för några år sedan att denna vägtyp borde slopas pga av olycksrisken. Men hallå - det har ju inte med regleringen att göra, utan med utformningen.
Det är inte mer som poängen från min sida :-)


O ja, där är vi ense. Jag fick bara uppfattningen att du redovisade att motortrafikleden faktiskt hade tagits till heders igen.

Anders

Marcus L

Citat från: Stefan K skrivet 24 mars 2009, 19:31:12 PM
Det är trevligt att "motortrafikleden" som regleringsform äntligen får en återkomst.

Den var ju tidigare förknippad med en olycksdrabbad 13 m-väg med snäva av- och påfarter.
Det har ju till och med blivit så att vissa vägar som skulle ha kunnat klassas som motortrafikleder (MTL) inte har fått den klassningen pga att "motortrafikleder" har betraktats som olycksdrabbade.

Nu har man dock insett att utformningen av MTL är viktig och att regleringen innebär förbud mot långsamtgående fordon och krav på planskildheter vilket ger att nya vägar som uppfylla detta kan klassas som MTL.
Det finns några färska exempel:
rv 23 vid Sandsbro
Inre ringvägen i Malmö vid Hyllievång
Österleden i Helsingborg

Jag tycker att de "stadsmotorvägar" som finns i och kring Göteborg också borde klassas som motortrafikleder!

Ytterligare ett exempel är, som det verkar, ombyggnationen norr om Kalmar (förlängning av 2+1-sträckan), den sägs planeras bli MTL.
Hur är det med sträckan på E22 söder om Kalmar, ner mot gränsen till Blekinge? Är den skyltad MTL eller inte? Har sett motstridiga uppgifter om detta.

När det gäller stadsmotorvägarna tycker jag nog de borde klassas som... motorväg :)

David M

Någon som vet hur det kommer bli med Österleden i Helsingborg när den står klar som ombyggd "stadsmotorled/väg" (det är dessa benämningar som använts vad jag har sett)? Skulle se rätt festligt ut på bilkartorna med en motorväg till inritat precis intill E6/E20 förbi staden.

Söderleden/E22 i Norrköping är väl förresten färdigombyggd till 2+2väg med planskilda korsningar - Blev/Blir det någon omskyltning här?