Snygg länstrafiklack!

Startat av Muk, 27 maj 2007, 21:22:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Muk

Jag kan inte hjälpa det. Jag gillar variation.  ;D

Knivsta Buss [ KJZ 507 ]

Jan

Tycker som du snyggt med egna färger, skoj att Västernorrland, Gotland och delvis Västerbotten har kvar valfria lacker. Kalmar och Uppsala län valt att lämna detta sist >:(
I branschen 37 år

Niklas Bygdestam

Citat från: Jan skrivet 27 maj 2007, 21:29:47 PM
Tycker som du snyggt med egna färger, skoj att Västernorrland, Gotland och delvis Västerbotten har kvar valfria lacker. Kalmar och Uppsala län valt att lämna detta sist >:(



Ja tyvärr verkar bussarna i Uppsala län bli allt mer monotona och det där med enhetlighet blir istället bara viktigare och viktigare. Men ännu så länge kan man fortfarande njuta av sådana här inslag
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Walter

Mn skulle hafr en färg i hela landet = inga problem vid byte av entreprenör eller flytt av bussar
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Muk

Citat från: Walter skrivet 27 maj 2007, 22:02:05 PM
Mn skulle hafr en färg i hela landet = inga problem vid byte av entreprenör eller flytt av bussar
Och det skulle vara fruktansvärt tråkigt. Som om alla hus i landet skulle se exakt likadan ut. Man skulle bli ganska trött på faluröda enplansvillor efter ett tag. Men det skulle säkert vara både funktionellt och billigt.  ;D

Walter

Citat från: Muk skrivet 27 maj 2007, 22:07:46 PM
Och det skulle vara fruktansvärt tråkigt. Som om alla hus i landet skulle se exakt likadan ut. Man skulle bli ganska trött på faluröda enplansvillor efter ett tag. Men det skulle säkert vara både funktionellt och billigt.  ;D

Visst men ur ett kostnadsperspektiv skulle det bli enklare, men som du skriver väldigt tråkigt!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussmicke

Citat från: Muk skrivet 27 maj 2007, 21:22:48 PM
Jag kan inte hjälpa det. Jag gillar variation.  ;D

Knivsta Buss [ KJZ 507 ]

Trevligt, denna buss tog jag bild på så sent som denna vecka.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Muk

Citat från: Bussmicke skrivet 27 maj 2007, 22:11:59 PM
Trevligt, denna buss tog jag bild på så sent som denna vecka.

Tack! Kommer man att kunna se den bilden i ett Uppsalasvep i framtiden?  :)

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

#9
Men på bilden är det ju ingen länstrafiklack det rör sig om, bara Knivstas firmastripes på en grå buss.

Annan firmalack i C-län:
EB-trafiks gamla bussar, vilka övertogs av Swebus. Grå med blå-röd-blå rand.

Länstrafikslacker i C-län:
1: Mellangrå buss med blå vit och röd rand. (När kom denna?)
2: Mörkgrå buss med en vinröd rand ("UL03")
3: Helgul buss med vinröda UL-dekaler ("UL05")

blubb

Citat från: Walter skrivet 27 maj 2007, 22:02:05 PM
Mn skulle hafr en färg i hela landet = inga problem vid byte av entreprenör eller flytt av bussar

Låter väldigt planekonomiskt. Inte ens i DDR, Polen, Ungern eller Sovjetunionen lyckades man få samma färg på alla bussar, och då ägde staten alla bussarna...

Ersa

Citat från: Walter skrivet 27 maj 2007, 22:09:55 PM
Visst men ur ett kostnadsperspektiv skulle det bli enklare, men som du skriver väldigt tråkigt!

Inte nödvändigtvis. Varför inte helvita bussar i grunden, men med stripes och klistermärken som lätt går att byta vid flytt över länsgräns? Då kan taket vara vitt precis som det var förr. Fast samtidigt som jag skriver kommer jag på att kostnaden för att stripa en vid buss till "zebravagn" modell Jämtland är 110 000 kr...  >:(  Då lär det tillkomma ytterligare kostnad för att ta bort de gamla märkena.

Vad kostar det att lacka om en buss idag?

Muk

Citat från: Verspieder skrivet 28 maj 2007, 10:44:59 AM
Men på bilden är det ju ingen länstrafiklack det rör sig om, bara Knivstas firmastripes på en grå buss.

Annan firmalack i C-län:
EB-trafiks gamla bussar, vilka övertogs av Swebus. Grå med blå-röd-blå rand.

Länstrafikslacker i C-län:
1: Mellangrå buss med blå vit och röd rand. (När kom denna?)
2: Mörkgrå buss med en vinröd rand ("UL03")
3: Helgul buss med vinröda UL-dekaler ("UL05")

men hur var det nu med det grå fältet på bussarna. Se ex Kristian larssons bussar i nederkant. Var inte det någon eftergift till UL?

Niklas Bygdestam

Citat från: Verspieder skrivet 28 maj 2007, 10:44:59 AM
Men på bilden är det ju ingen länstrafiklack det rör sig om, bara Knivstas firmastripes på en grå buss.

Annan firmalack i C-län:
EB-trafiks gamla bussar, vilka övertogs av Swebus. Grå med blå-röd-blå rand.

Länstrafikslacker i C-län:
1: Mellangrå buss med blå vit och röd rand. (När kom denna?)
2: Mörkgrå buss med en vinröd rand ("UL03")
3: Helgul buss med vinröda UL-dekaler ("UL05")
Citat från: Muk skrivet 28 maj 2007, 12:40:51 PM
men hur var det nu med det grå fältet på bussarna. Se ex Kristian larssons bussar i nederkant. Var inte det någon eftergift till UL?



Jo den här Knivstabussen kan man säga hade en sorts länstrafikslack. UL:s enda krav förr var nämligen grått nertill på bussen upp till ungefär hjulhusen, sedan var det fritt fram. Många hade även grå överdel med någon dekor i mitten som t ex just Knivstabuss eller Swebus men i övrigt dominerade grått. Men Kristan Larsson tillhörde de som bara körde med minimalt med grått och därför bara hade grått längst ner i så liten omfattning som möjligt men ändå godkänt enligt UL
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.