Lite om kommande upphandling i Gävle...

Startat av AO, 19 mars 2009, 11:46:58 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Ersa

Citat från: ArbetarbladetDet ska finnas alkolås och klimatanläggningar på samtliga fordon.

Ojoj. Gävle kommun och X-trafik bör omvärdera det där med alkolås inne själva fordonen. Det har provats på stadsbussar under Veoliatiden i Umeå, där krånglande teknik ledde till att bussar med nyktra förare blev stående, många turer ställdes in, och passagerarna gick till en annan buss och sade till föraren i den nya bussen att "den förre föraren var full". Förarna blev arga och det blev omförhandlingar med Kommunal där Länstrafiken till slut gick med på att installera alkolås på garaget istället, likt ett stämpelur, där alla förare blåser in sig på morgonen. Detta innebär inköp av 2-3 st alkolås istället för 50 st. Billigare för operatören, inga inställda turer, samt nöjda resenärer, bussförare och fackförbund. :)

Peter L

Citat från: Verspieder skrivet 19 mars 2009, 12:42:47 PM
Ojoj. Gävle kommun och X-trafik bör omvärdera det där med alkolås inne själva fordonen. Det har provats på stadsbussar under Veoliatiden i Umeå, där krånglande teknik ledde till att bussar med nyktra förare blev stående, många turer ställdes in, och passagerarna gick till en annan buss och sade till föraren i den nya bussen att "den förre föraren var full". Förarna blev arga och det blev omförhandlingar med Kommunal där Länstrafiken till slut gick med på att installera alkolås på garaget istället, likt ett stämpelur, där alla förare blåser in sig på morgonen. Detta innebär inköp av 2-3 st alkolås istället för 50 st. Billigare för operatören, inga inställda turer, samt nöjda resenärer, bussförare och fackförbund. :)

Har ni inga avlösningar/skift som börjar och slutar inne i stan då? I så fall kontrolleras inte dessa förare. Vi har haft alkolås i våra bussar under snart två års tid och det fungerar bra. Har tekniken blivit bättre kanske?

AO


virtual1

Citat från: Verspieder skrivet 19 mars 2009, 12:42:47 PM
Ojoj. Gävle kommun och X-trafik bör omvärdera det där med alkolås inne själva fordonen. Det har provats på stadsbussar under Veoliatiden i Umeå, där krånglande teknik ledde till att bussar med nyktra förare blev stående, många turer ställdes in, och passagerarna gick till en annan buss och sade till föraren i den nya bussen att "den förre föraren var full". Förarna blev arga och det blev omförhandlingar med Kommunal där Länstrafiken till slut gick med på att installera alkolås på garaget istället, likt ett stämpelur, där alla förare blåser in sig på morgonen. Detta innebär inköp av 2-3 st alkolås istället för 50 st. Billigare för operatören, inga inställda turer, samt nöjda resenärer, bussförare och fackförbund. :)

Men alkolås i bussarna finns ju t.ex. i Skaraborgsområdet i bussarna som Västtrafik har, o det har väl inte blitt några rabalder om det? - har för mig att nån förare sa att det kommer bli så här i Sthlms län med under överskådlig framtid!

AO

Ytterligare en artikel publicerades idag, denna med mest fokus på vad som händer med de anställda om något annat bolag än Swebus vinner: http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.858833

Ersa

Citat från: Peter L skrivet 19 mars 2009, 12:45:16 PM
Har ni inga avlösningar/skift som börjar och slutar inne i stan då? I så fall kontrolleras inte dessa förare.

Idag börjar/slutar inga pass inne i Umeå stad, utan allt sker ute på bussgaraget. Om det införs sådana pass i framtiden ska ett alkolås komma upp i rastlokalen på centrum. Hur det ser ut med pass och avlösningar i Gävle vet jag dock inget om.

Citat från: Peter L skrivet 19 mars 2009, 12:45:16 PM
Vi har haft alkolås i våra bussar under snart två års tid och det fungerar bra. Har tekniken blivit bättre kanske?

Men blåser då varenda förare i dem, efter varenda avlösning på stan? Det gjordes här. Alkolåsen i landsbygdsbussarna blåses ju i 1-2 ggr/trafikdygn, men i stadsbussarna blev det ju över 15-20 blåsningar/dygn vilket kan vara en bidragande orsak till att de började krångla snabbare. Problemet med ett fordonsburet alkolås i tätortstrafik är att minsta lilla krångel snabbt kan leda till en inställd tur, då nästa avgång sker snabbare än tiden det tar att få ut en ny buss (7-15 min jämfört med 20-25 min). Passagerarna kliver snabbt av och drar självklart slutsatsen att föraren är full. Det är inte kul att utmålas som berusad inför så många människor, och man har ingen möjlighet att bevisa sig nykter för dem.

Teknikproblem inträffar ofta när huvudmannen behandlar tätortstrafik som om det vore landsbygdstrafik. Före 2007 hade vi t.ex en biljettmaskin som man bara "pilade" fram en ny tur med ett knapptryck vid varenda ändhpl, men på den nya maskinen ska man likt landsbygdstrafiken manuellt mata in en ny tur med 9-10 knapptryck istället. Att som resenär kunna dra sitt bankkort ombord på bussen är ju jättebra, då man slipper kontanter. Men hur används bankkortsläsaren till 95%? Jo, till rena enkelbiljetter för 10-20 kr, då få köper busskort, och därför börjar de nya bankkortläsarna krångla redan nu efter ett år pga ovanligt högt slitage.

Det som fungerar på landsbygden är inte automatiskt en bra idé inne i stan.

Ersa

Citat från: virtual1 skrivet 19 mars 2009, 22:39:31 PM
Men alkolås i bussarna finns ju t.ex. i Skaraborgsområdet i bussarna som Västtrafik har, o det har väl inte blitt några rabalder om det? - har för mig att nån förare sa att det kommer bli så här i Sthlms län med under överskådlig framtid!

Återigen: Är det stressig 7-15 minuters stadstrafik eller lugn förorts/landsbygdstrafik som menas?
Det finns inga protester mot alkolåsen på Västerbottens landsbygdsbussar heller.  ;)

Ersa

Hur har dessa miljöpartister tänkt med drivmedlet? Trafikstarten är den 13 juni 2010, och avtalet gäller i 10 år. Men biobränsle dyker upp tidigast 2014. Ska den nye operatören köra på diesel i 4 år, och sedan köpa in nya biogasbussar för att köra med i följande 6 år?

Vore det inte billigare för skattebetalarna att låta denna upphandling gälla en dieselperiod på 6 år, och därefter en ny upphandling som kräver biogas i 10 år?

preacher

Citat från: Verspieder skrivet 19 mars 2009, 12:42:47 PM
Ojoj. Gävle kommun och X-trafik bör omvärdera det där med alkolås inne själva fordonen. Det har provats på stadsbussar under Veoliatiden i Umeå, där krånglande teknik ledde till att bussar med nyktra förare blev stående, många turer ställdes in, och passagerarna gick till en annan buss och sade till föraren i den nya bussen att "den förre föraren var full". Förarna blev arga och det blev omförhandlingar med Kommunal där Länstrafiken till slut gick med på att installera alkolås på garaget istället, likt ett stämpelur, där alla förare blåser in sig på morgonen. Detta innebär inköp av 2-3 st alkolås istället för 50 st. Billigare för operatören, inga inställda turer, samt nöjda resenärer, bussförare och fackförbund. :)

Blekingetrafiken krävde att alkolås skulle finnas i alla bussar.Vi sätter även in i Bergkvaras alla nya Skol o Beställnings bussar. Vi nyköp är det en låg extrakostnad.Dom har även fungerat bra utan några större missöden.Som med allt annat så vänjer man sig vid att dom finns där,inget som man tänker på längre.
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

Ersa

Citat från: preacher skrivet 20 mars 2009, 10:16:47 AM
Blekingetrafiken krävde att alkolås skulle finnas i alla bussar.Vi sätter även in i Bergkvaras alla nya Skol o Beställnings bussar. Vi nyköp är det en låg extrakostnad.Dom har även fungerat bra utan några större missöden.Som med allt annat så vänjer man sig vid att dom finns där,inget som man tänker på längre.

Hur fungerar det där? Blåser olika förare öppet i en bussindivids alkolås fullt synligt inför passagerarna 20 ggr/trafikdygn?
Varför man införde garagemonterade alkolås i Umeå var för att man kom överens om att det räckte att tätortsförarna blåste 2 ggr/dygn (vid passets början och slut), vilket ju ändå är lika många (eller fler) gånger än vad landsbygdsförarna gör.

homer

Citat från: Verspieder skrivet 20 mars 2009, 10:37:05 AM
Hur fungerar det där? Blåser olika förare öppet i en bussindivids alkolås fullt synligt inför passagerarna 20 ggr/trafikdygn?
Varför man införde garagemonterade alkolås i Umeå var för att man kom överens om att det räckte att tätortsförarna blåste 2 ggr/dygn (vid passets början och slut), vilket ju ändå är lika många (eller fler) gånger än vad landsbygdsförarna gör.

Den här lösningen måste ju vara den absolut bästa! och även billigast, tyvärr är de ju inkompetenta politiker som har makten över den här frågan så i stockholm blir de säkerligen att montera in i över 2000 sl bussar med en massa strul som följd

AO

Citat från: Verspieder skrivet 20 mars 2009, 06:42:35 AM
Hur har dessa miljöpartister tänkt med drivmedlet? Trafikstarten är den 13 juni 2010, och avtalet gäller i 10 år. Men biobränsle dyker upp tidigast 2014. Ska den nye operatören köra på diesel i 4 år, och sedan köpa in nya biogasbussar för att köra med i följande 6 år?

Vore det inte billigare för skattebetalarna att låta denna upphandling gälla en dieselperiod på 6 år, och därefter en ny upphandling som kräver biogas i 10 år?

Om kommunen väl bestämmer sig för att de ska ha biogas så kommer man nog se till så att produktionen av biogas kommer tidigare än 2014. Man har ju pratat om att föra in  fler biogasbussar stegvis under avtalsperioden. Det troliga är ju att man släpper på ålderskrav och endast ställer krav på utsläpp så att dieselbussarna kan vara lite äldre och att man på så vis kan få ner kostnaderna. Det är ju inte heller säkert att kommunen kräver att biogasbussarna blir helt nya heller. Biogasbussar används ju på allt fler ställen nu så det är ju möjligt att det kan komma att bli begagnade från andra städer.

Såg att man även diskuterat kring att ställa krav på fler barnvagns-, rullstols- och rullatorsplatser än idag. Borde ju betyda att Gävle kan säga farväl till B9S i framtiden...

Ersa

#13
Citat från: AO skrivet 21 mars 2009, 00:14:23 AM
Såg att man även diskuterat kring att ställa krav på fler barnvagns-, rullstols- och rullatorsplatser än idag. Borde ju betyda att Gävle kan säga farväl till B9S i framtiden...

Det var ett intressant krav. Har något sådant förekommit tidigare? I de flesta andra fall ser man ju exempel på motsatt effekt, dvs inget mer krav än 1 st barnvagn + 1 st rullstol, alternativt 2 st barnvagnar. Dvs att det går bra med B9S.

Å andra sidan har ju alla B9S (utom möjligtvis Umeås) barnvagnsplats även bak i släpet, oavsett Västtrafik-låggolv eller SL-lågentré.

AO

Citat från: Verspieder skrivet 21 mars 2009, 11:48:25 AM
Det var ett intressant krav. Har något sådant förekommit tidigare? I de flesta andra fall ser man ju exempel på motsatt effekt, dvs inget mer krav än 1 st barnvagn + 1 st rullstol, alternativt 2 st barnvagnar. Dvs att det går bra med B9S.

Å andra sidan har ju alla B9S (utom möjligtvis Umeås) barnvagnsplats även bak i släpet, oavsett Västtrafik-låggolv eller SL-lågentré.

Kan till viss del ligga i att det lokala handikapprådet och pensionärsrådet har hyffsat stort inflytande i kommunen. Kan tänka mig att dessa krav kan ha kommit därifrån. Men om man är ute efter fler platser för rullstolar och rullatorer är ju platsen i bakvagnen på en B9S inte att tänka på då det är höggolv där. Det skulle i så fall vara om man har B9S a la Göteborg med låggolv även i släpet. Kravet på mer plats för barnvagnar/rullstolar/rullatorer kan också komma i att barnvagnsplatserna generellt är väldigt små på vagnarna som trafikerar linje 1, kan vara dessa vagnar man tänker på när man säger att platserna är för små.

Ska bli intressant att se vilka vagnar som kommer att beställas. Resandet har ju verkligen ökat sedan man beställde in vagnar senast. Blir nog led- eller boggievagnar på linje 1 och 2. Kommunen verkar inte detaljstyra hur stora vagnar ska vara eller om det ska vara låggolv eller lågentre iaf, blir väl upp till den som tar över trafiken att bestämma. Synd bara att det säkert är ett år kvar innan vi vet säkert vad det blir för vagnar.