Huvudmeny

Söndagsbild 79

Startat av Jona, 15 mars 2009, 00:06:48 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

I del 39 besökte vi Piteå senast. Så därför tänkte jag göra ett återbesök där nu igen 40 delar senare. I del 17 finns det en massa text om själva staden, så för er som vill läsa mer om den rekommenderar jag er och LÄSA den tråden.

Tänkte bjuda på ett dubbeltema denna vecka, vi kör del 1 nu och del 2 nästa söndag. Landsbyggd denna gång och Stadstrafik nästa vecka. Båda dessa Pite-besök kommer även och passa in litegran på Brotemat.

Vi börjar en sommardag förra året och vi är dryga 10 kilometer söder om Piteå och befinner oss mellan byn Pitsund på fastlandet och Pite Havsbad på Pitholmen.


Bussen på linje 20 mellan Haparanda och Umeå är på Pitsundsbron och campingen i bakgrunden är Piteå Havsbad.

Linje 20 står för lokaltrafiken mellan havsbadet och centrum. Men lördagar förlängs linje 1/11 ut hit från Munksund och Skuthamn. Sommartid så förlängs dom flesta turer på samma stadslinje (1/11) även ut hit vardagar bortsätt dom 3 lördagsturerna.

Wikipedia ger följande information:
Tidigare fanns en kort färjeled över sundet, men den har ersatts av Pitsundsbron, en klaffbro med 13,5 meter segelfri höjd. Bron används för trafik söderifrån till Piteås södra stadsdelar, men också till Pite havsbad som ligger strax norr om Pitsundet.

Wikipedia berättar också följande: http://sv.wikipedia.org/wiki/Pite_Havsbad

Pite havsbad är mest känt för sin kilometerlånga sandstrand...

Det hela började med en kiosk och några enkla campingstugor på 40-talet. Idag är Pite havsbad en av Sveriges största camping- och konferensanläggningar. Hotellet har över 500 rum och utbyggnaden av anläggningen har gått på högvarv under de senast 10-15 åren. Campingen är bara öppen på sommaren men anläggningen i övrigt är öppen året runt.
...Vid hotellet invigdes år 1995 ett stort äventyrsbad. Sandstrandens nordligaste del är avsett för naturister. På sommaren kan man välja på att bo i husvagn, tält, campingstuga, bungalow eller i egen båt. Under vintern gäller hotellboende.
...det finns en utomhusbassäng med vattenrutschkanor.
...Under Piteå Dansar och Ler som arrangeras sista helgen i juli har det tidgare samlats många ungdomar på campingen, numera har dock denna helg en regel om att boende på anläggningen måste vara 30 år fyllda eller familj med barn....

På 50-talet hade Pite Havsbad under tre år i följ Sveriges varmaste badvatten, och fick i samband med detta benämningen "Nordens riviera". //Slut citat

Vad säger ni om att nu få följa med på en resa in till centrala staden? Ta på er jackan och följ med, det är inte svinkallt men det är februari och snön täcker backen...


Vi börjar på busstationen som i så många andra ställen innehåller utrymme för Bussgods, väntsal (som stänger allt för tidigt) kiosk och ett väldigt gott hamburgerhak...


Vi är kvar på Busstationen men vi börjar väl en promenad österut längs den centrala gatan Sundsgatan som går från Väst till Öst, eller var det kanske tvärtom....


Då hamnar man här, mittemellan centrum och Kommunhus och Sjukhus.


Vänder man sig söderut så ser man detta, En bro passande nog men även den terminal som i tidtabellerna för lokala landsbygdslinjerna antingen är Sjukhuset eller Strömbacka. För både Sjukhuset och Strömbackaskolan ligger inom gångavstånd från denna terminal.
Men Strömbackaskolan har även en egen hållplats på Svartuddsvägen nära Kommunhuset. Så jag kan tyvärr inte berätta för er vilken av dom 2 platserna ni ser. Tidtabellen ger ingen riktig förklaring häller.


Nu är vi på väg tillbaka till Centrum, Knuten och Busstationen, den förstnämnda är stadbussarnas centrumhållplats på Sundsgatan intill Busstationen.


Sundsgatan, hållplatsen Knuten passerar snart utan att angöras.


Skelleftebuss måste ju få vara med, här på linje 202 mot Jävre via inlands-byarna Hortlax, Blåsmark, Hemmingsmark och Slutligen ut till byn Jävre längs väg E4 och Bottenvikens kust.


Ähh tar en bild till bara så här i farten....

Alla dessa sena eftermiddagsbilden är fotograferade med högre Iso, lång slutartid osv, men på frihand då jag inte orkade släppa med stativet hela dagen. Men bussen hemåt (Skellefteå som steg ett) som vi 3 från denna fototur skulle med gick 17:25 och det det och fota framåt strax före 17 på frihand så det är ingen förlust jag inte orkade bära med stativet....

-------------'*'----------'*'-------------

Följande städer kan alltså för tillfället läggas till listan för brobilds-undertemat:

Gävle (Rådmansbron)
Göteborg (Angeredsbron)
Hudiksvall
Luleå (Bergnäsbron)
Piteå (Pitsundsbron)
Skellefteå (Parkbron och Viktoriabron X2)
Sundsvall (Norrmalmsbron)
Söderhamn
Umeå (Sjukhusbacken, Tegsbron och Kyrkbron)
Örnsköldsvik
Östersund (Frösöbron)

Byar/samhällen:

Bodbysund
Bjästa
Kvarnbyn
Kåge
Matfors
Åbyn

-------------'*'----------'*'-------------

Sammanställningen: http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html

Ni följer väl med på nästa del, fortsättningen på Piteå då vi gör nedslag bland alla gula stadsbussar???

MVH Jona
MVH Filosofen Jona

Jeppe Hagelbäck

Orkar inte läsa texten, men det är snygga bilder, som vanligt.

Rickardo

Jag gillar verkligen dina söndagsbilder!

mvh Rickardo

Bussmicke

Vilket härligt kvällsljus det var i bilderna.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Tack både för Pitelektionen och bilderna!
För att vara tagna på fri hand tycker jag absolut inte att det är något fel på bilderna, varför släpa på stativ en hel dag om man inte behöver?  ;)
//Fredrik

Bussmicke

Exakt, jag har som princip att aldrig släpa på stativ om det inte är nattbilder som kräver det som skall tas.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

OSkar000

Även denna veckas bilder håller mycket hög klass.

Muk

Trevligt! Jag blir djupt imponerad av kvällsbilderna. I övrigt är det alltid roligt att se bilder från Piteå.  :)

Jona

#8
Tackar, nu blev det genast roligt och visa bilder en söndag igen. Mycket trevliga kommentarer.

Ifall någon är nyfiken så kan jag även passa på och nämna det att bilderna ni just sett men även dom som kommer nästa söndag, och några andra ovisade bilder inte finns på min hemsida ännu. När hur och varför dom kommer dit får framtiden utvisa.

PS Alla bussar i denna omgång med kvällsbilder är alltså i rörelse om en inte i världens högsta fart...

EDIT= Vill även Passa och tacka Ulf Rådeström som gjort den utmärkta hemsidan Svensk Busshistoria för som vanligt så behöver man använda den sidan när man redigerar bilder. Utan den sidan blev det svårare mycket svårare och finna information om den buss du redigerar. Som i fallet här, nu har jag en busslista, men när jag fixade bilderna i denna tråd så använde jag den omnämnda utmärkta hemsidan för att få fram Granbergs inv.nr då det inte alltid står på bussen...

http://www.svenskbusshistoria.se/

/Jona
MVH Filosofen Jona

Svemicke

Som vanligt är det trevligt med Dina söndagsteman från en del av Sverige man aldrig varit i. Önskar man kunde prenumerera på dem, för ibland missar jag några.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Jona

Citat från: Svemicke skrivet 15 mars 2009, 14:28:54 PM
Som vanligt är det trevligt med Dina söndagsteman från en del av Sverige man aldrig varit i. Önskar man kunde prenumerera på dem, för ibland missar jag några.

Tack för kommentarerna. Som tur är går det ju och läsa trådarna i efterskott via länklistan på min hemsida (länk finns nederst i varje tråd nästan)

Appropå det om platser där du aldrig varit så hoppas jag bättrar mig snart. Har ju visat bilder från Göteborg tidigare och det kommer fler bilder från Göteborg i en framtid.

Hoppas bara inte du och andra blir besviken nu när jag förstört spänningen för er genom att jag redan avslöjat varifrån och på vad nästa del kommer ifrån?!!!! (avser att det blir Pite-besök igen den 22 mars)

MVH Jona
MVH Filosofen Jona

Ersa

Citat från: Jona skrivet 15 mars 2009, 14:49:58 PM
Hoppas bara inte du och andra blir besviken nu när jag förstört spänningen för er genom att jag redan avslöjat varifrån och på vad nästa del kommer ifrån?!!!! (avser att det blir Pite-besök igen den 22 mars)

Nåe, hejna bli bra! ;)