Författare Ämne: Busskaoset i Sätra  (läst 1457 gånger)

Utloggad AO

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1576
Busskaoset i Sätra
« skrivet: 11 mars 2009, 17:41:44 PM »
Det verkar finnas en del resenärer som är upprörda över den tillfälliga lösningen med bussbyte i Sätra på linje 2 i Gävle. Eller är det möjligen lokalpresses som försöker skapa sjöstorm i vattenglas som vanligt?

http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.832628

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4650
SV: Busskaoset i Sätra
« Svar #1 skrivet: 12 mars 2009, 05:31:16 AM »
Vad orsakar problemet? Orealistiskt uppsatta tidtabeller? För långsamt biljettsystem?

Utloggad Anders Noren

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1026
SV: Busskaoset i Sätra
« Svar #2 skrivet: 12 mars 2009, 09:47:58 AM »
Vad orsakar problemet? Orealistiskt uppsatta tidtabeller? För långsamt biljettsystem?

Sannolikt en kombination av dessa och andra faktorer. Problemen har funnits ända sedan starten 2004 men måhända har det stigande resandet gjort att situationen först nu blivit ohållbar.

Anders

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4650
SV: Busskaoset i Sätra
« Svar #3 skrivet: 12 mars 2009, 10:05:31 AM »
Tidtabeller och körtider är ju relativt lätta att ändra, men hur prioriterar X-trafik att minska (få bort) ombordköpen?

Utloggad AO

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1576
SV: Busskaoset i Sätra
« Svar #4 skrivet: 12 mars 2009, 10:17:27 AM »
Det som också kan nämnas är ju att det har varit en dramatisk ökning av antalet passagerare på linje 2 sedan trafikstarten, större ökning än vad kommunen och Swebus hade kunnat hoppas på. Det i kombination med att tidtabellen var tight redan från början har gjort att förseningarna har ökat. Man har tidigare till viss del försökt att lösa de största förseningarna genom att införa 5 minuterstrafik en stund på morgonen och eftermiddagen när de allra flesta åker, men det har ju varit långt ifrån tillräckligt.

X-trafik har under en tid arbetat med att få bort ombordköpen genom att höja priserna på köp av enkelbiljett ombord på bussarna. Biljettautomater ska sättas upp på prov vid centrumhållplatserna. Man har även vidtagit åtgärder för att minska köpet av värdekort på bussarna. Detta har man gjort genom att ge 15% extra i värde på värdekortet om man köper det på internet eller hos någon av återförsöljarna. Man har även sett till att utöka antalet återförsäljare av kort så numera säljer länets samtliga Coop butiker X-trafikkort. Det finns ju även möjlighet till SMS-biljett. Så man har verkligen arbetat från X-trafiks sida med att få bort ombordköpen vilket jag också tyckt har givit resultat, inte så vanligt att folk köper ombordbiljett längre.
« Senast ändrad: 12 mars 2009, 10:25:27 AM av AO »

Fredde

  • Gäst
SV: Busskaoset i Sätra
« Svar #5 skrivet: 12 mars 2009, 18:59:23 PM »
Men fortfarande är det krävande tid när betalkortet är fullskrivet & måste bytas ut.. Förfarandet är då -> Resande kör ner kortet & maskinen piper -> kortet lär upp igen -> sedan knappar föraren på maskinen -> kortet lär ner igen -> sedan upp -> ner med ett nytt kort som summan skrivs över på nya kortet -> upp igen  -> föraren knappar in resan -> kortet ner igen och beloppet dras av...

Här borde man kunna minska andelen info på kortet så man kan få det att "räcka längre" innan det behöver bytas ut! Detta förföranade är tidskrävande.. Sedan är det fortfarande samma pris på bussen eller det enda stället i Gävle som säljer 30-dagarskort dvs detta tar även tid när det sker på bussen.. Förköpsställena borde även sälja 30-dagarskort som "ej är påbörjade" till ett lägre pris än på bussen.. Det fungerar så när man beställer 30-kort/årskort från X-trafik så har man 9 dagar på sig att aktivera kortet dvs första gången man kör ner kortet så är det from den dagen som resandeperioden räknas..  Varför kan det inte säljas på COOP ?? Fast man har längre starttid så inte korten förligger from lev...