Bro över Kvarken Umeå-Vasa?

Startat av Ersa, 10 mars 2009, 06:50:34 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: sukkeri skrivet 14 mars 2009, 12:32:42 PM
Man kan ju fråga vad som orsakar klent trafikunderlag?. Före inträdandet i EU trafikerade en färja VASA-SUNSVALL två VASA-UMEÅ och en JAKOBSTAD-SKELLEFTEÅ. Och i stort sett är invånarantalet samma nu som då. Ibland får man uppfattningen att EU ger bidrag så att olönsamhet blir lönsam och invånarna livegna.

Ja, man kan undra...
Gick det inte en Finlandsfärja från Ö-vik också?

Uffe D

En bro över kvarken låter lika puckat som idiotprojektet med en tunnel genom Hallandsåsen.

Nico


Nja, det är väl två olika saker egentligen. Tunneln genom Hallandsåsen är väl främst till att ge en avlastning för övrig trafik (även om det övergripande behovet nog kan diskuteras) inom en del av Sverige som ändå har ganska tung järnvägstrafik och behov därefter. Det främsta debaclet där har väl snarare varit att man verkar ha gjort både usla förarbeten och sedan fortsatt bygget i samma stil. Hade man låtit geologerna höras så hade det nog blivit annorlunda. M.a.o. får genomförandet underkänt, däremot är projektet i teorin nog inget tokigt i sig då behovet ändå till viss del kan sägas finnas.

En bro över Kvarken är däremot något helt annat då den skulle vara i princip obehövlig i förhållande till den ganska ringa trafikmängd den skulle försörja. Det tog tid innan Øresundsbron kom igång och då sträcker den sig mellan två expansiva tätortsregioner medan Kvarkens kuststäder knappast kan erbjuda ett liknande underlag. Istället skulle en bro vara mer än overkill, ungefär som att bygga en t-bana med 75 stationer i Visby, då behoven inte alls står i paritet till kostnaderna.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

BMJ

Om man ens ska fundera på ett  broprojekt mellan Finland och Sverige borde den utgöras av flera kortare broar via Åland. Även om den totala brolängden kanske blir längre borde nyttan bli större än en bro över kvarken. Men som tidigare skribenter uttryckt känns tanken lite väl utopisk, och mindre realistisk än tex motorväg mellan Sälen och Idre  ;)

Bengt Jönsson

Citat från: Verspieder skrivet 10 mars 2009, 06:50:34 AM
"I dag måndag presenteras den fasta förbindelsen över Kvarken vid en viktig konferens i Bryssel".
http://vk.se/Article.jsp?article=259741

"Den fasta förbindelsen över Kvarken fick en omfattande presentation vid EU-toppkonferensen i Bryssel i går".
http://vk.se/Article.jsp?article=260002

En bro skulle vara bra att ha, men vore det inte enklare att införa tax-free och lägre priser på Finlandsfärjan? Direkt hitkommen från Roslagens Ålandsbåtar på Eckerölinjen blir man lätt chockad över priserna mellan Väster- och Österbotten:

"RG Line har höjt priserna. 1 320 kronor kostar det att åka färja till Vasa och tillbaka. Två vuxna och två barn i en personbil betalar sammanlagt 5 390 kronor. VK har jämfört priserna med andra färjelinjer".
http://vk.se/Article.jsp?article=259998

Man kan nöjeskryssa med de rederier som utgår ifrån Stockholm till närmast löjligt låga priser.  8) ;D
Åker man under lågsäsong och undviker helger, fredagar och lördagar så kan man få en nöjeskryssning Stockholm - Helsingfors för upp till 8 pers för 0:- med hytt och allt.  :o :o :o

Är man sedan lite om sig och kring sig så kan man även nöjeskryssa även på fredagar och lördagar...
Perfekt om man vill "muppa" lite spårvagnar och trådbussar i Helsingfors, Tallinn och Riga...
8) 8)  ;D  :D

/B



Simon Bertilsson

Citat från: Uffe D skrivet 18 mars 2009, 09:03:25 AM
En bro över kvarken låter lika puckat som idiotprojektet med en tunnel genom Hallandsåsen.

...med den lilla skillnaden att hallandsåstunnlarna är väldigt viktiga för landets utveckling.

Uffe D

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 20 mars 2009, 17:07:47 PM
...med den lilla skillnaden att hallandsåstunnlarna är väldigt viktiga för landets utveckling.


Det tvivlar jag starkt på. Det har ju fungerat alldeles utmärkt hittills. Det är dags att fylla igen hålen i åsen nu och lägga pengarna på något viktigare.

Nico

#22

Denna tråd handlade om en ev. förbindelse över Kvarken och följder relaterade till det, men det spårade ut lite på slutet varför en korrigering gjordes. Vad gäller vidare diskussioner specifikt om järnvägstunneln genom Hallandsås så har det ämnet knoppats av till en ny tråd under 'Ordet är fritt' där just den enskilda saken går att diskutera vidare för den som är hugad.

Nico // Moderator
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Blue

Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)