Rastplats på Pepparholmen

Startat av Alexei, 08 mars 2009, 10:52:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Alexei

Hej.

Jag har funderat på varför det inte finns en rastplats ute på Pepparholmen? (ön på Öresundsbron)
Jag tror att många skulle vilja stanna till där, kolla utsikten och eventuellt fotograferas.  När bron var ny läste jag om folk
som stannade till ilegal för att ta foton.

Utrymme saknas inte.

En brokonsortiet, hävdar säkerhetsskäl, men det verkar mest ett svepskäl till mig.   I värsta fall behöver man inte göra det för bekvämt - bara picknink bord.

Alexei

Joachim Wansölin

Visst är det väl förbjudet med mänsklig vistelse på ön? Förutom trafiken och nödvändig service förståss. Detta ska väl bero på att ön är konstgjord och man vill se hur den utvecklas utan mänsklig påverkan.

Niklas Bygdestam

Citat från: Alexei skrivet 08 mars 2009, 10:52:57 AM
Hej.

Jag har funderat på varför det inte finns en rastplats ute på Pepparholmen? (ön på Öresundsbron)
Jag tror att många skulle vilja stanna till där, kolla utsikten och eventuellt fotograferas.  När bron var ny läste jag om folk
som stannade till ilegal för att ta foton.

Utrymme saknas inte.

En brokonsortiet, hävdar säkerhetsskäl, men det verkar mest ett svepskäl till mig.   I värsta fall behöver man inte göra det för bekvämt - bara picknink bord.

Alexei

Citat från: Joachim Wansölin skrivet 08 mars 2009, 16:18:23 PM
Visst är det väl förbjudet med mänsklig vistelse på ön? Förutom trafiken och nödvändig service förståss. Detta ska väl bero på att ön är konstgjord och man vill se hur den utvecklas utan mänsklig påverkan.

Det hade varit en rolig plats att få stanna på. Jag måste erkänna att när jag kört på ön så har jag varit sugen på att få åka av där och titta lite. Det är nog fler än mig som känt samma sak. Och visst finns det utrymme för en rastplats. Man skulle till och med kunna ha en rastplats med någon restaurang där. Då skulle det nog bli en vägkrog som både blev populär och den skulle nog till och med kunna bli världsberömd. Så visst hade det varit roligt :D

Men jag har också hört att anledningen är att man vill se hur en konstgjord ö utvecklar sig. Det talas om att fossila och utdöda växtarter återuppstår på ön. Biologer har fått komma till ön för forskning. Man vill visst se hur en konstgjord ö som består av krossad sten från havsbotten utvecklar sig. När jag kör på ön så ser jag att ön idag består av vad jag tycker ser ut som ogräs. Den är inte längre kal som den var när den var ny, långt därifrån. Man vill visst att detta ska få klara sig själv utan påverkan från människan. Därför ska inte heller människor få vistas där, bortsett från de som gör nödvändig service eller biologer som forskar

Det var visst också för att se hur naturen tar hand om en konstgjord ö som man också lät bli att plantera på ön. Hade de velat få ön att se snygg ut hade de kunnat planera träd där och så gräs. Den hade kunnat se ut som en park om man hade velat. Men nu är de istället nyfikna på hur naturen själv tar hand om ön. På många sätt är den här ön ändå väldigt intressant.  Ön lär visst ha ett fågelliv som sökt sig dit. Dessutom har den grönfläckiga paddor
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Alexei

Aha - det måste bero på hur experimentet på villka arter som 'hittar' till Pepparholm att dom inte anlagt en rastplats.

Jag tror ändå att det skulle gå att ordna. Jag var på Kurilska Näset i Litauen, där finns ett stycke där det förekommit en skogsbrand. Och av liknade skäl som på Pepparholm vill man att ingen skall traska runt där. Man kan gå ut på en 50-100 m lång slinga men inte lämna den.  Man skulle tänka sig något liknade på Pepparholm.
Dessutom skulle kanske almänheten vara intresserad av att se närmare på experimentet - men det är väll principen som räknas.

Angående en hypotetisk vägkrog, jag tänkte också på det.  Det borde finnas potential, utöver läget, så till vida att det är (mig veteligen) 5-7 mil till närmsta vägkrgogar i SE, Glumslöv på E6 och Gårdstånga på E22 (Jag vet inte motsvarande avstånd i Danmark)
Men jag trot att det faller på gränsläget, priserna lär bli Danska där ute, så folk lär söka upp ett billigare ställe i SE. (vad beträffar vägkrogsdelen av mitt inlägg så bortser jag från miljö aspekterna)

IngemarJ

Hej!

Det blir ju mycket intressant att jämföra Peberholm med Surtsey, den ena människobygd och underhållen, den andra bygd av naturen själv och inte underhållen, det ser ju till och med från tid till annan ut som att Surtsey vore på väg att brytas ner och försvinna i havet på nytt.

Hälsar

Ingemar

JB

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 08 mars 2009, 20:09:50 PM
Det hade varit en rolig plats att få stanna på. Jag måste erkänna att när jag kört på ön så har jag varit sugen på att få åka av där och titta lite. Det är nog fler än mig som känt samma sak. Och visst finns det utrymme för en rastplats. Man skulle till och med kunna ha en rastplats med någon restaurang där. Då skulle det nog bli en vägkrog som både blev populär och den skulle nog till och med kunna bli världsberömd. Så visst hade det varit roligt :D

Hade ju onekligen varit ett roligt rastställe.

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 08 mars 2009, 20:09:50 PM
Men jag har också hört att anledningen är att man vill se hur en konstgjord ö utvecklar sig. Det talas om att fossila och utdöda växtarter återuppstår på ön. Biologer har fått komma till ön för forskning. Man vill visst se hur en konstgjord ö som består av krossad sten från havsbotten utvecklar sig. När jag kör på ön så ser jag att ön idag består av vad jag tycker ser ut som ogräs. Den är inte längre kal som den var när den var ny, långt därifrån. Man vill visst att detta ska få klara sig själv utan påverkan från människan. Därför ska inte heller människor få vistas där, bortsett från de som gör nödvändig service eller biologer som forskar

Utdöda växtarter har en tendens att vara just utdöda. Så att de skulle etablera sig på ön har jag svårt att tro. Dock är det väldigt intressant att kunna studera hur organismer bosätter sig på en kal ö utan liv. Det kan man i princip bara studera på nya öar. I övrigt finns det liv på de flesta ställen på planeten.

Citat från: IngemarJ skrivet 08 mars 2009, 21:34:37 PM
...det ser ju till och med från tid till annan ut som att Surtsey vore på väg att brytas ner och försvinna i havet på nytt.

Surtsey kommer erodera ner och försvinna i havet igen om det inte kommer nya utbrott. Det kommer dock antagligen ta ett par hundra år.

/Jonas

BMJ

Om Man planerat en rastplats på Öresundsförbindelsen hade det varit lite kul om den legat så till att Sverige och Danmark åter haft langräns, dvs en ö där riksgränsen passerat över. Där kund man även haft tullstationen.
Nu är ju som bekant bron redan byggd, och Pepparholm lär förbli en dansk ö.
Det pratas om att man vill se hur liv etableras på ön utan mänsklig inblandning, därav besöksförbudet. Men har man angivit någon tidsperiod, eller är gäller förbudet tillsvidare?

michael k

jag har ofta funderat på att ta med mig lite kaniner till pepparholmen
samt att så lite olika frö där ;)

IngemarJ

Hej!

Den jämförbara ön Sprogö på Stora Bälts Förbindelsen har också stoppförbud, där helt tydligt förklarat för alla passerande som köper boken om ön att det beror på naturvårdshänsyn.

Hälsar

Ingemar