Vänster- och högertrafik i Sverige

Startat av Niklas Bygdestam, 26 juli 2007, 20:46:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Jag får lite funderingar på det här med vänster- och högertrafik i Sverige

I princip får nog högertrafiksomläggningen betraktas som den kanske största Europaanpassningen som har skett i Sverige. Idag är det nog inte många som sörjer över den gamla vänstertrafiken i Sverige. Men det väcker en del frågor hos mig och en del frågor kommer jag nog heller aldrig få svar på

Det verkar som om de första funderingarna på högertrafik kom redan på 1920-talet. Kan det vara ekonomiska orsaker som gjorde att man under 1920- och 1930-talet aldrig ställde om?

Bussar var ju högerstyrda men bilar och även lastbilar vänsterstyrda. Hur blev det så från början? Varför införde man inte högerstyrda bilar från början? Det borde ha varit smidigare. De hade kunnat ta efter England i detta. Fanns det föresten högerstyrda lastbilar i Sverige?

1940-1941 levererades ett antal trådbussar i Stockholm som var vänsterstyrda. Enligt Staffan ska det ha berott på att man trodde att nazisterna eventuellt skulle tvinga till högertrafik i Sverige. Var detta de enda vänsterstyrda bussarna på den tiden? Eller levererades det fler vänsterstyrda bussar under andra världskriget av samma orsak?

Folkomröstningen om högertrafik innebar att det blev ett stort Nej. Men vad hade hänt om det hade blivit ett Ja? Är det någon som vet vilket år det var meningen att högertrafikomläggningen hade skett om folk hade röstat ja? Hade detta kanske skett före 1960? Ett påstående jag har hört är att man planerade att genomföra högertrafikomläggningen 1958. Kan detta stämma?

Till slut kan jag inte låta bli att fundera lite över hur det hade sett ut idag på svenska vägar om man aldrig hade genomfört högertrafikomläggningen. Det är nog ingen som vet svaret på detta men jag kan ändå inte låta bli att fundera lite. Hade man kanske till slut övergått till högerstyrda bilar? Hade vägstandarden kanske varit högre för att man inte hade utgiften för någon omläggning? Kanske hade man köpt in en del bussar av brittisk tillverkning? Funderar också på hur man hade gjort på Öresundsbron. Det är Sveriges första motorväg som går över en gräns. Kanske man inte hade byggt denna? Eller bara byggt den som järnvägsbro utan väg? Om Öresundsbron är det givetvis ingen som har något svar

Frågorna är många liksom mina funderingar
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 26 juli 2007, 20:46:16 PM
Jag får lite funderingar på det här med vänster- och högertrafik i Sverige

I princip får nog högertrafiksomläggningen betraktas som den kanske största Europaanpassningen som har skett i Sverige. Idag är det nog inte många som sörjer över den gamla vänstertrafiken i Sverige. Men det väcker en del frågor hos mig och en del frågor kommer jag nog heller aldrig få svar på

Det verkar som om de första funderingarna på högertrafik kom redan på 1920-talet. Kan det vara ekonomiska orsaker som gjorde att man under 1920- och 1930-talet aldrig ställde om?

Tankarna var nog äldre än så. Det lär väl ha diskuteras av och till ända sedan det bestämdes att Sverige skulle ha vänstertrafik. Vill minnas att det var på 1700-talet. Kostnaden var väl en del men framför allt ansåg man det ganska onödigt att ändra.

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 26 juli 2007, 20:46:16 PM
Bussar var ju högerstyrda men bilar och även lastbilar vänsterstyrda. Hur blev det så från början? Varför införde man inte högerstyrda bilar från början? Det borde ha varit smidigare. De hade kunnat ta efter England i detta. Fanns det föresten högerstyrda lastbilar i Sverige?

Varför det blev vänsterstyrt i Sverige vet jag inte. Andra länder med vänstertrafik hade ju i regel högerstyrda fordon. En och annan högerstyrd personbil fanns i Sverige och det torde väl även ha funnits lastbilar som hade detta.

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 26 juli 2007, 20:46:16 PM
1940-1941 levererades ett antal trådbussar i Stockholm som var vänsterstyrda. Enligt Staffan ska det ha berott på att man trodde att nazisterna eventuellt skulle tvinga till högertrafik i Sverige. Var detta de enda vänsterstyrda bussarna på den tiden? Eller levererades det fler vänsterstyrda bussar under andra världskriget av samma orsak?

Det fanns vänsterstyrda bussar i Sverige också, men det var mest för att de skulle huvudsakligen gå utanför Sverige. Säkert fanns det någonstans någon bussägare som hoppades så mycket på Hitler att han beställde sin buss vänsterstyrd. Någon serieleverans lär det dock inte ha varit tal om.

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 26 juli 2007, 20:46:16 PM
Folkomröstningen om högertrafik innebar att det blev ett stort Nej. Men vad hade hänt om det hade blivit ett Ja? Är det någon som vet vilket år det var meningen att högertrafikomläggningen hade skett om folk hade röstat ja? Hade detta kanske skett före 1960? Ett påstående jag har hört är att man planerade att genomföra högertrafikomläggningen 1958. Kan detta stämma?

I så fall hade det nog beslutats om högertrafik ganska kort tid efter omröstningen. Frågan är hur lång förberedelsetid som skulle behövts. Vid riksdagsbeslutet 1964 ansåg man drygt tre år som lämpligt. Man hade förmodligen kommit fram till samma sak 1955.

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 26 juli 2007, 20:46:16 PMTill slut kan jag inte låta bli att fundera lite över hur det hade sett ut idag på svenska vägar om man aldrig hade genomfört högertrafikomläggningen. Det är nog ingen som vet svaret på detta men jag kan ändå inte låta bli att fundera lite. Hade man kanske till slut övergått till högerstyrda bilar? Hade vägstandarden kanske varit högre för att man inte hade utgiften för någon omläggning? Kanske hade man köpt in en del bussar av brittisk tillverkning? Funderar också på hur man hade gjort på Öresundsbron. Det är Sveriges första motorväg som går över en gräns. Kanske man inte hade byggt denna? Eller bara byggt den som järnvägsbro utan väg? Om Öresundsbron är det givetvis ingen som har något svar

Frågorna är många liksom mina funderingar

Jag tror att ett beslut om högertrafik hade tvingats fram ganska snart ändå. Allteftersom vi fick ett mer rörligt Europa så blev det mer eller mindre nödvändigt.
Öresundsbron hade man väl klarat genom att vid Lernacken ha något slags fålla där man bytte sida av vägen. Ungefär som man på sin tid hade vid gränserna mellan Sverige och Norge.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Autotransit

Exakt en månad kvar till jubileet...ska det uppmärksammas någonstans i Sverige tro?

/Stellan

Staffan Sävenfjord

Citat från: Autotransit skrivet 03 augusti 2007, 15:33:58 PM
Exakt en månad kvar till jubileet...ska det uppmärksammas någonstans i Sverige tro?

/Stellan

Verkar ju inte så. Var det 30-årsjubileet som uppmärksammades rejält?
Man kanske skulle fira med en dag med vänstertrafik.  :o
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)