Trivsel inom föraryrket II

Startat av Anga, 03 mars 2009, 12:34:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 04 mars 2009, 17:54:30 PM
Med tanke på vad Staffan skrivit måste jag spåna vidare:
  • Dumpade låga anbud bör självklart förkastas helt. Trafikhuvudmannen bör själv ta fram en kalkyl på hur mycket trafiken kostar, och dra i nödbromsen om några anbud är lägre än vad de själva räknat ut.
  • Avbrutna avtal som följs av nya upphandlingar med t.ex. tre månader till trafikstart är ju rena misslyckanden för trafikhuvudmannen, och drabbar resenärerna hårt.
  • Överklaganden bör ske till en speciell statlig trafikinstans som enbart granskar överklaganden, och det snabbt och bara en enda gång.
  • Varför kan inte kommunerna själva beställa sin trafik, i samråd med rikstrafiken? Bort med klåfingriga politiker, landstingen och deras skygglappsförsedda länssynvinkel från busstrafiken. Sedan kan ju Stockholmskommunerna gå ihop och fortsätta driva t.ex SL. Det blir nog olika för olika delar av Sverige.
  • Någon form av gemensamt biljettsystem. Ett värdekort som du laddar med jämna antal 100-lappar, och som kan användas i hela Sverige vore väl något? Då har alla ett laddat busskort, och inga kontanter behövs.
  • Trafikhuvudmännens personal ska bestå av kompetent personal, och grundtanken ska vara att trafiken bedrivs för resenärerna. Inte för trafikhuvudmannens eget nöje, eller gamla traditioner.
  • Nu när vi avskaffat länsstyret lite längre upp är det väl naturligt att här avskaffa länsfärgerna. Alla landsbygdslinjer utanför tätorterna bör få ha egen firmalack. Bussar i "stomlinjetrafik" till de största tätorterna kan kanske ha en enhetlig färg, t.ex vitt i grunden med olika typer av dekaler som lätt kan bytas om så behövs. Godsfärgen i Jämtland är ett utmärkt exempel. Endast låsta bussar på expresslinjer (t.ex. Norrlandskusten) kan få ha unika färger. I Stockholm kan iofs bussarna fortsätta vara röda om man gör alla blåbussar till röda, utom kanske linje 1-4.
  • Man ska inte kunna begära handikappanpasssning i absurdum, t.ex. låggolvskrav (dvs förbud mot lågentré) på landsbygdens grusvägar, eller såna krav som leder till att operatören måste specialbeställa dyra dubbeldäckare där det skulle räckt med vanliga normalbussar.

Mycket bra synpunkter alltsammans. Dock är det inget som hindrar nu att kommunerna beställer sin trafik själva. Detta har dock ibland visat sig mindre bra då kommunen saknar kompetens för att genomföra upphandlingar.
Ett gemensamt biljettsystem för hela landet bör naturligtvis eftersträvas. Men det är knappast något som har med upphandlingarna att göra.
Speciellt gillade jag det tredje stycket om någon slags särskild överklagandeinstans med särskild kompetens att bedöma sådana här frågor.
När det gäller lackering är ett alternativ att alla länsbolag bestämmer sig för en gemensam standard och att trafikutövarens namn på något sätt framgår genom dekaler eller liknande. Man kan ju då göra t ex regionalbussar gula, expressbussar blå och tätortsbussar gröna. Det viktiga är att bussbolagen lätt skall flytta sina bussar över landet. Men med mitt förslag kan man också flytta bussar över landet mellan olika företag lite lättare.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)