Trivsel inom föraryrket II

Startat av Anga, 03 mars 2009, 12:34:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anga

Först vill jag tacka Administrator Staffan Sävenfjord för att du har läst mitt inlägg. Vad tycker du om det här med upphandlingar av trafik? Mina erfarenheter är att eftersom jag är uppvuxen i mina föräldrars Taxi- och Bussföretag Åströms Trafik, så blev det en omvälvande händelse när Swebus vann den trafik på Åmsele - Umeå som min pappa använde en av sina bussar till. Han förlorade då alltså ett av sina levebröd. Jag anser att en mindre firma är mera känslig för att förlora trafik, än ett stort företag, vid upphandlingar där endast den lägst bjudande vinner trafiken.

Jan

Citat från: Anga skrivet 03 mars 2009, 12:34:06 PM
Först vill jag tacka Administrator Staffan Sävenfjord för att du har läst mitt inlägg. Vad tycker du om det här med upphandlingar av trafik? Mina erfarenheter är att eftersom jag är uppvuxen i mina föräldrars Taxi- och Bussföretag Åströms Trafik, så blev det en omvälvande händelse när Swebus vann den trafik på Åmsele - Umeå som min pappa använde en av sina bussar till. Han förlorade då alltså ett av sina levebröd. Jag anser att en mindre firma är mera känslig för att förlora trafik, än ett stort företag, vid upphandlingar där endast den lägst bjudande vinner trafiken.


Visst är det så.... men du ska veta att det inte heller är sötbrödsdagar på stora företag heller.
I branschen 37 år

Anga

Ja, det stämmer helt. Det måste vara tufft att försöka få fram en vinst, till sina ägare, ur det fasta belopp som man har fått, när man vann anbudet,  tack vare att det var ett lågt anbud. Jag önskar att fler parametrar än lägsta pris skulle vara viktiga vid bedömningen om anbud. Det heter säkert att fler parametrar tas i beaktande, men vad jag hittils har sett så har det lägsta anbudet alltid vunnit. Jag hoppas att jag har fel. :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Anga skrivet 03 mars 2009, 12:34:06 PM
Först vill jag tacka Administrator Staffan Sävenfjord för att du har läst mitt inlägg. Vad tycker du om det här med upphandlingar av trafik? Mina erfarenheter är att eftersom jag är uppvuxen i mina föräldrars Taxi- och Bussföretag Åströms Trafik, så blev det en omvälvande händelse när Swebus vann den trafik på Åmsele - Umeå som min pappa använde en av sina bussar till. Han förlorade då alltså ett av sina levebröd. Jag anser att en mindre firma är mera känslig för att förlora trafik, än ett stort företag, vid upphandlingar där endast den lägst bjudande vinner trafiken.


Då får jag väl passa på att visa den här bilden från min skokartong:


När det gäller upphandlingar så är jag kluven. Men så mycket kan jag ju säga som att det knappast främjar trivseln i bussföraryrket. Det går ju inte komma ifrån att en upphandling alltid innebär en viss oro för de anställda.
Det är ju också så att många små bussbolag har upphört med sin verksamhet sedan de tappat linjetrafik. Detta är väl dock inte så mycket själva upphandlingssystemets fall utan beror på det sätt som upphandlingar genomförs. Små och medelstora bussbolag bör ju också ha en fair chans att lägga ett bud. Detta kan de bara göra i dag genom att ingå i en samarbetsorganisation. Men då skall ju dennas administrativa kostnader också betalas på ett eller annat sätt.
Men det finns också fördelar med upphandlingar, men dem kanske jag inte behöver gå in på nu.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Anga

Tack för den fina bilden! Jag måste genast skicka den vidare till pappa. Jag hoppas att det går?
Tack också för svaret!
På vilken sida kan man lära sig mera om upphandlingar? Jag tror att det heter (LUV), lagen om offentlig upphandling. Jag ska prova att googla få se vad som finns. Tacksam för tips.

yngrot

Min åsikt är att upphandlingar bara är till det sämre för oss som kör  titta bara tillbaka så mkt bättre avtal vi hade då. Kortare arbetstid inte så mkt stress tidtablåer var ofta lite mer generösa.  Tyvärr var ju avtalen inte lika så de flesta kommunala bolag är ju borta samt alla små som ej kan lägga bus på stora paket. Det gynnar ju bara de stora bolagen som alla ägs av utländska ägare...hur mkt konkurrens blir det sen tro??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Vi har ju Busspoolen i Västerbotten som representerar alla smååkare som sedan 1990 konkurrerat med de tre stora företagen (Diligenstrafiken/Swebus, Linjebuss/Connex/Veolia samt Skelleftebuss)

Anga

Ja, det stämmer. Busspoolen har ett eget vilrum mittemot Trafikinformation i Lycksele Busstation, och man går en trappa upp, och det finns ett fönster i riktning mot Centrum.
Swebusförare har sitt uppehållsrum vid det gamla f d Swebusgaraget i Lycksele.
Jag ska googla på Busspoolen fö se vilka företag som ingår där nuförtiden. jag gissar att Wennbergs är med där? Och kanske Hellströms? Rätta mig om jag har fel, tack.

Ersa


Anga


Anga

Busoolen innehåller tydligen 22 bussföretag och är medlem i KENT. Hur länge har KENT funnits?

RoTe

Anbudsförfarande förstör Sverige!!!

Ulf Rådeström

Citat från: RoTe skrivet 04 mars 2009, 01:58:15 AM
Anbudsförfarande förstör Sverige!!!

Skulle vara bra om du utvecklade det där lite är du snäll.
På vilket vis förstör det Sverige?
Vittrar jorden sönder och det blir jordskalv, eller hur menar du?

Staffan skrev att han inte behövde gå in på dom bra sakerna med upphandlingar, men det vore snällt Staffan om du utvecklade det där lite så det inte bara visas dom negativa sakerna som är otroligt snabba och alltid få fram.

Själv tror jag upphandlingarna precis som Staffan har sina fördelar och nackdelar.

I grunden är det ju faktiskt så att det är frågan om hur mycket kunden vill betala för sin resa. Sorry....men att ta hänsyn till små bolag med helt andra priser ibland skulle vara rent förödande för busstrafiken då priserna kanske tvingas bli allt för höga för kundens resa.

Dessutom har upphandlingarna lett till mycket förbättringar och nya krav både inom miljö och tillgänglighetsområdet.
De som tycker att bussar med lågt insteg är hysteri kanske borde närma sig 2000-talet istället för att vara kvar på 60-talet.
Säga vad man vill..men det går betydligt fortare i stadstrafik att rulla in en barnvagn eller rullator rakt in på ett lågt golv, eller för äldre att stiga rakt in än att ha dom klättrandes i trappor respektive lyftandes av barnvagnar etc.

På miljöområdet har man fått fram alternativa bränslen, miljöanpassade motorer etc plus en förnyad vagnpark som några exempel.

Visst...sedan kan det ibland gå lite till överdrift med utbyteshastigheten av fordon etc. Men det är ju faktiskt inte upphandlingarnas fel, utan  mer politik inom vissa länstrafikföretag.

Dessutom är det väl så att i en upphandling skall väl ungefär samma antal bussförare behövas. Det är ju knappast upphandlingen som styr antalet förare i det stora hela, utan trafikmängden som är anpassad till resandebehovet.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 04 mars 2009, 07:45:45 AM
Staffan skrev att han inte behövde gå in på dom bra sakerna med upphandlingar, men det vore snällt Staffan om du utvecklade det där lite så det inte bara visas dom negativa sakerna som är otroligt snabba och alltid få fram.

Själv tror jag upphandlingarna precis som Staffan har sina fördelar och nackdelar.


Ja, ska vi då ta fram fördelarna med upphandlingarna så är det ju att de ger bussbolagen en tryggad inkomst under den tid de kör upphandlad trafik. Och därmed de anställda en relativt trygg anställning under samma tid.
Sedan är det ju frågan om vad vi skall ha i stället om vi inte hade upphandlingar:
1. En helt fri marknad där all trafik körs på kommersiella villkor. Det skulle då inte bli mycket tätortstrafik och därmed inte heller många bussjobb.
2. Behållande av koncessioner, det vill säga att trafiken upphandlas men man har bara det företag som har koncessionen att vända sig till. Detta skulle med all säkerhet innebära högre priser och ofta också mindre effektivitet. Det finns ju inget incitatament att anstränga sig om man ändå vet att man har trafiken. Systemet skulle också vara mycket orättvist och göra det i princip omöjligt för nya bussbolag att komma in på marknaden.
Dock har Ulf Lundin gjort en utredning om ett nytt system för kollektivtrafiken i Sverige.  I korthet refereras den här http://www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=96699  Jag tror att det finns en del nyttigt att hämta därifrån. I bästa fall kan det vara som att hitta det gôttaste ur såväl upphandlingssystemet som det tidigare koncessionssystemet.

När det gäller upphandlingar finns det dock mycket som kan förbättras:
1. Upphandlingstiden bör vara lång, minst 8 år exklusive optionsår (detta för att motsvara den period då bussen är avskriven)
2. Upphandlingen skall genomföras i god tid innan trafikstart så att eventuellt överklagande hinner behandlas innan och det finns god tid att omplacera de bussförare som måste byta arbetsgivare. Cirka 18 månader räknat från datum för när anbudshandlingarna är tillgängliga till trafikstart kan vara lagom. Som en jämförelse kan nämnas att när Västtrafik nu upphandlar tågtrafik i Västsverige så har denna tid varit drygt 25 månader.
3. Ålderskrav bör ses över. Det är t ex fel att kräva helt nya bussar vid en upphandling.
4. Alla länsspecifika krav som särskild inredning etc bör tas bort. Man behöver också ha en gemensam grundlackering, så att det är lätt att flytta bussar mellan olika län.
5. Man bör se över den nye entreprenörens skyldighet att anställa dem som tidigare jobbat i verksamheten (dock ett mindre problem då det oftast blir så redan nu).
6. Klart dumpade anbud bara för att komma in på en ny marknad bör förkastas. (Här finns dock ett stort problem att objektivt avgöra vad som är en klar dumpning.)

Trots bristerna i upphandlingssystemet har det gett många företag möjlighet att växa såsom Söne Buss, Vänersborgs Linjetrafik, Thygessons... Och systemet har ju inte precis gett oss sämre kollektivtrafik. Vilket omräknat i jobb betyder fler arbetstillfällen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Med tanke på vad Staffan skrivit måste jag spåna vidare:
  • Dumpade låga anbud bör självklart förkastas helt. Trafikhuvudmannen bör själv ta fram en kalkyl på hur mycket trafiken kostar, och dra i nödbromsen om några anbud är lägre än vad de själva räknat ut.
  • Avbrutna avtal som följs av nya upphandlingar med t.ex. tre månader till trafikstart är ju rena misslyckanden för trafikhuvudmannen, och drabbar resenärerna hårt.
  • Överklaganden bör ske till en speciell statlig trafikinstans som enbart granskar överklaganden, och det snabbt och bara en enda gång.
  • Varför kan inte kommunerna själva beställa sin trafik, i samråd med rikstrafiken? Bort med klåfingriga politiker, landstingen och deras skygglappsförsedda länssynvinkel från busstrafiken. Sedan kan ju Stockholmskommunerna gå ihop och fortsätta driva t.ex SL. Det blir nog olika för olika delar av Sverige.
  • Någon form av gemensamt biljettsystem. Ett värdekort som du laddar med jämna antal 100-lappar, och som kan användas i hela Sverige vore väl något? Då har alla ett laddat busskort, och inga kontanter behövs.
  • Trafikhuvudmännens personal ska bestå av kompetent personal, och grundtanken ska vara att trafiken bedrivs för resenärerna. Inte för trafikhuvudmannens eget nöje, eller gamla traditioner.
  • Nu när vi avskaffat länsstyret lite längre upp är det väl naturligt att här avskaffa länsfärgerna. Alla landsbygdslinjer utanför tätorterna bör få ha egen firmalack. Bussar i "stomlinjetrafik" till de största tätorterna kan kanske ha en enhetlig färg, t.ex vitt i grunden med olika typer av dekaler som lätt kan bytas om så behövs. Godsfärgen i Jämtland är ett utmärkt exempel. Endast låsta bussar på expresslinjer (t.ex. Norrlandskusten) kan få ha unika färger. I Stockholm kan iofs bussarna fortsätta vara röda om man gör alla blåbussar till röda, utom kanske linje 1-4.
  • Man ska inte kunna begära handikappanpasssning i absurdum, t.ex. låggolvskrav (dvs förbud mot lågentré) på landsbygdens grusvägar, eller såna krav som leder till att operatören måste specialbeställa dyra dubbeldäckare där det skulle räckt med vanliga normalbussar.