Bussmodeller är skoj

Startat av Buss-Anders, 26 juli 2007, 00:17:58 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico


Citat från: HJP skrivet 26 december 2007, 10:39:44 AM****
Mycket trevligt!
Särskillt gillar jag Büssingen, och att man med enkla medel kan få en tysk, att se svensk ut. Man behöver inte krångla till det.

Jo, det är en mycket trevlig modell i grunden. Det är faktiskt svårt att tänka sig att det är mer än 40 år sedan den först släpptes (modellen kom 1965). Synd bara att SS/SL inte var med på noterna och beställde reklammodeller av dessa. Har flera Büssingar i gömmorna, men själv är jag för feg för att våga peta på dem på ett mera radikalt vis. Har däremot tidigare sett bilder på några av dina alster (tror det var i en numera avsomnad tidning där både du och Staffan S. var skribenter) och det var fina ombyggen som gav både idéer och mersmak.

Sedan är jag väl mera samlare och då blir det lite som så att man drar sig för att vare sig sätta kniven i eller ens peta på en del av dessa modeller med färg eller göra motsvarande förändringar. Att just denna modell råkade få en liten destinationstext i skyltskåpet var mest en händelse... den stod på mitt skrivbord och jag hade lite tråkigt en dag och händelsevis så hade jag även en Dymo-apparat i närheten å så, tja... hellre en något konstig destination är en tom kruka. Den ser i alla fall inte alltför förfärlig ut och dekalen är lätt att ta bort. En del modeller är även bra att kunna ha som eventuella bytesobjekt medan andra istället är riktiga rariteter.

Vad gäller Wikings modell av Büssing Senator så ligger begagnatpriserna idag, beroende på variant, från cirka € 25 till uppåt cirka € 350 i de mera extrema fallen (+ € 10 gäller normalt ifall man även har kvar en oskadad originalkartong). Därför är det nog kanske inte heller helt fel, i synnerhet om man inte är säker, kolla vad man 'slaktar'. T.ex. så är modellen på min bild är från den tidiga tillverkningsperioden 1965-1970 och ligger normalt, beroende på skick, på någonstans mellan € 50-80 (vilket den egentligen inte ser ut för). I mitt fall troligen på den lägre nivån då just detta exemplar är något slitet i vissa lackdetaljer vilket drar ned priset en del.

Din modell verkar vara av den upplaga som tillverkades mellan 1976-1978 (kolla ifall den är märkt med 721 under) och är då en bättre/billigare utgångspunkt om den nu inte är i toppskick för även dessa varianter ligger uppåt € 40 om de är i nyskick. Ett annat alternativ som grund för ombygge är annars s.k. svartpressade varianter. Ibland dyker det ju upp sådana på bl.a. tyska e-Bay.

:D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

HJP

Citat från: Nico skrivet 26 december 2007, 11:24:38 AM
Jo, det är en mycket trevlig modell i grunden. Det är faktiskt svårt att tänka sig att det är mer än 40 år sedan den först släpptes (modellen kom 1965). Synd bara att SS/SL inte var med på noterna och beställde reklammodeller av dessa. Har flera Büssingar i gömmorna, men själv är jag för feg för att våga peta på dem på ett mera radikalt vis. Har däremot tidigare sett bilder på några av dina alster (tror det var i en numera avsomnad tidning där både du och Staffan S. var skribenter) och det var fina ombyggen som gav både idéer och mersmak.

Sedan är jag väl mera samlare och då blir det lite som så att man drar sig för att vare sig sätta kniven i eller ens peta på en del av dessa modeller med färg eller göra motsvarande förändringar. Att just denna modell råkade få en liten destinationstext i skyltskåpet var mest en händelse... den stod på mitt skrivbord och jag hade lite tråkigt en dag och händelsevis så hade jag även en Dymo-apparat i närheten å så, tja... hellre en något konstig destination är en tom kruka. Den ser i alla fall inte alltför förfärlig ut och dekalen är lätt att ta bort. En del modeller är även bra att kunna ha som eventuella bytesobjekt medan andra istället är riktiga rariteter.

Vad gäller Wikings modell av Büssing Senator så ligger begagnatpriserna idag, beroende på variant, från cirka € 25 till uppåt cirka € 350 i de mera extrema fallen (+ € 10 gäller normalt ifall man även har kvar en oskadad originalkartong). Därför är det nog kanske inte heller helt fel, i synnerhet om man inte är säker, kolla vad man 'slaktar'. T.ex. så är modellen på min bild är från den tidiga tillverkningsperioden 1965-1970 och ligger normalt, beroende på skick, på någonstans mellan € 50-80 (vilket den egentligen inte ser ut för). I mitt fall troligen på den lägre nivån då just detta exemplar är något slitet i vissa lackdetaljer vilket drar ned priset en del.

Din modell verkar vara av den upplaga som tillverkades mellan 1976-1978 (kolla ifall den är märkt med 721 under) och är då en bättre/billigare utgångspunkt om den nu inte är i toppskick för även dessa varianter ligger uppåt € 40 om de är i nyskick. Ett annat alternativ som grund för ombygge är annars s.k. svartpressade varianter. Ibland dyker det ju upp sådana på bl.a. tyska e-Bay.

:D




****
Wiking-modeller har ju fått en samlarstatus, men jag har en annan inriktning på mitt intresse. Jag har inte heller fått så mycket gjort under åren, men liksom "håller på" med något hela tiden. Min blivande H25:a, har legat ganska länge nu, i väntan på att bli klar. När denna tråd började, så tyckte jag att det kunde vara kul att bidra med någon bild.
Original-Wiking-Büssingen kollade jag just, och det står 721 under den. Annars håller jag inte så noga reda på olika samlarvarianter. Vet förstås ungefär, vilka man ska vara rädd om, och kolla upp, innan man sätter kniven i dem.
Det är på gott och ont, det där med samlarvärde, när man sätter större värde på likheten med förebilden, än själva samlarvärdet.
Jag hittade en Büssing Senator med förare, på en marknad för ett par år sedan. Den kostade 350 kr, men jag avstod. Det var på Spårvagnens dag, på Djurgården i Stockholm.

Var och en har sin intresseinriktning, men alla kan inspirera, och ta intryck, av varandra. Huvudsaken att man har ett intresse man trivs med.  :D

HJP

Möllers

Har hittat en Scania Omnilink Boggie i Jö lack.
Synd det står inte på svenska då hade jag köpt den alla gånger  :o

http://www.binbirmarka.com/pinfo.asp?pid=376

Bengt Lindstein

Citat från: Mattias Möller. skrivet 27 december 2007, 16:30:43 PM
Har hittat en Scania Omnilink Boggie i Jö lack.
Synd det står inte på svenska då hade jag köpt den alla gånger  :o

http://www.binbirmarka.com/pinfo.asp?pid=376

Du kan köpa den på www.hikmet.se för 159.90 kolla under webbshopen / Fordon / 1:43
http://www.mamut.net/hikmet/subdet4899.htm
Den heter 21311-152

Hälsar
Bengt


Möllers

jag tackar så mycket för denna trevliga sida  ;D

Bengt Lindstein

Citat från: Mattias Möller. skrivet 27 december 2007, 19:01:20 PM
jag tackar så mycket för denna trevliga sida  ;D

Varsågod

Hälsar
Bengt
(ägare av en gul kompis till dom bussar som finns på bilden  :))

Möllers

#51
har en liten fråga om man tar Förhandsbetalning till PG ner man ska köpa den.
kommer räkingen hem sen ska man hämta den på posten sen sen man har gjort det hämta man ut den sen han som har affän o Jö pengarna sen stämmer det ???

Dom tog inte imot maestro kort alls jag brykade ha postförskott ner jag beställer på nättet var gång.
Men Förhandsbetalning har jag aldrig hört vad jag vet.

Walter

Citat från: Mattias Möller. skrivet 27 december 2007, 19:38:53 PM
har en liten fråga om man tar Förhandsbetalning till PG ner man ska köpa den.
kommer räkingen hem sen ska man hämta den på posten sen sen man har gjort det hämta man ut den sen han som har affän o Jö pengarna sen stämmer det ???

Dom tog inte imot maestro kort alls jag brykade ha postförskott ner jag beställer på nättet var gång.
Men Förhandsbetalning har jag aldrig hört vad jag vet.


Utan att ha beställt själv så betyder ju förhandsbetalning att du ska betala in pengarna innan dom skickar bussen till dig. Nu tror jag detta är en ärlig affrär men annars är det ett bra sätt att bli blåst.

Det stod säkert på hemsidan när du gjorde beställningen om dom skickar ett inbetalningskort eller om du ska göra det själv vilket borde vara det smidigaste och snabbaste. Du måste ju ha ett referensnummer eller liknande så att dom vet vem pengarna kommer ifrån. Men det framgår säkert när man beställer via hemsidan.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Möllers

#53
ok tack då vet jag det.
Men skiter i den bussen finna andra andra snygga bussar på andra sidor som tar postförskott  :)
Kanke under 2008 kommer dom köpa hem fler scania omnilink till hemsidorna hoppas jag.
Det som skulle vara bra på den sidan på andra sidor kan man vara medlem på så skriver man andrass o set hotmail med.
Finns inte på denna sida det är synd  :-\

Möllers

Det stog en buss jag gillade med i bilden på staffans sida det var en Svart MB buss stog brevit Volvo 8700 tro att MB har skala 1:43 som Volvon har på bilden.
Var köpte du den snygga Mercedes bussen då Bengt Lindstein  ;D


Staffan Sävenfjord

Citat från: Mattias Möller. skrivet 27 december 2007, 20:49:18 PM
Det stog en buss jag gillade med i bilden på staffans sida det var en Svart MB buss stog brevit Volvo 8700 tro att MB har skala 1:43 som Volvon har på bilden.
Var köpte du den snygga Mercedes bussen då Bengt Lindstein  ;D



Det är den här bilden Mattias Möller tänker på


Bilden har jag fått från Anders Bergenfeldt och han kan förklara närmare om han känner för det.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Möllers

Japp är den bilden det är lungt han kan förklara närmare om han känner för det sen  :)
Sorry bussen var silver färgat.

Nico


Ibland hittar man en del kul i gömmorna, bl.a. då i form av modeller som man nästan glömt att man hade... eller i alla fall kommer ihåg att man köpt, men inte alls kan minnas var man sparat dem. Denna Ikarus 556 i dress från tyska Leipziger Verkhersbetriebe hade råkat hamna i fel låda, men 'dök upp' när jag letade efter något helt annat. Tillverkare är BeKa och skalan är 1:87.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 07 juni 2008, 18:10:08 PM
Tillverkare är BeKa och skalan är 1:87.

Kul med olika modeller av "Bus-Anhänger", dvs personsläp.  :)